بازدید 10682
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو» تا «ریشه بحران بیکاری از نگاه بخش خصوصی»

این پیمانه موضوعاتی همچون عقب نشینی ۲۰۹ واحدی شاخص کل بورس، سنگ پای ایرانی به کدام کشور‌ها صادر می‌شود، ارزان شدن سکه طرح قدیم، روند نوسان قیمت طلا در روزهای آینده، امیدواری لوک اویل به مشارکت در صنعت نفت ایران، خوابی که آمریکا برای گاز اروپا دید، درخواست کمک عراق برای ساخت راکتور هسته‌ای، فراز و فرود بازار آزاد ارز دوم مهرماه، افزایش قیمت نان و تأمین مالی پروژه‌های شرکت‌های فرانسوی در ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 25 September 2017
از «دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو» تا «ریشه بحران بیکاری از نگاه بخش خصوصی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون عقب نشینی ۲۰۹ واحدی شاخص کل بورس، سنگ پای ایرانی به کدام کشور‌ها صادر می‌شود، ارزان شدن سکه طرح قدیم، روند نوسان قیمت طلا در روزهای آینده، امیدواری لوک اویل به مشارکت در صنعت نفت ایران، خوابی که آمریکا برای گاز اروپا دید، درخواست کمک عراق برای ساخت راکتور هسته‌ای، فراز و فرود بازار آزاد ارز دوم مهرماه، افزایش بهای نان و تأمین مالی پروژه‌های شرکت‌های فرانسوی در ایران را در بر دارد.


عقب نشینی ۲۰۹ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه دوم مهرماه 96 با کاهش 209 واحدی به رقم 85 هزار و 588 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری در ادامه روند منفی روز گذشته، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 67 واحدی به رقم 27 هزار و 655 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 10 واحدی، عدد 17 هزار و 954 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 8 واحد به رقم 13 هزار و 585 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.30 درصدی کاهش 278 واحدی را رقم زد و به سطح 93 هزار و 215 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 278 واحد کاهش به رقم 59 هزار و 575 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 256 واحد معادل 0.14 درصد همراه بود و عدد 188 هزار و 707 واحد را به نمایش گذاشت. نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد فخوز (فولاد خوزستان)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد شپدیس (پتروشيمي پرديس) و نماد پترول (گروه پتروشيمي س. ايرانيان) بیشترین تأثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

از «دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو» تا «ریشه بحران بیکاری از نگاه بخش خصوصی»

داد و ستد ۴۷ هزارتن فرآورده قیر در بورس کالا

خبرهای دریافتی از بورس کالا حاکی است، این بازار روز گذشته در تالار محصولات پتروشیمیایی خود شاهد معامله  2 هزار و 326 تن مواد شیمیایی و یک هزار و 616 تن مواد پلیمری بود. در این تالار همچنین 33 هزار تن وکیوم باتوم و 14 هزار تن لوب کات نیز معامله شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز داد و ستد 7 هزار تن قیر و 100 تن عایق رطوبتی را تجربه کرد. علاوه براین، یک هزار و 140 تن مس مفتول، یک هزار تن مس کاتد، 2 هزار و 500 تن مس کم عیار و 6 تن کنسانتره فلزات گرانبها در تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله شد. تالار محصولات کشاورزی نیز معامله 3 هزار و 550 تن شکر و 9 هزار و  250 تن گندم خوراکی را تجربه کرد. علاوه براین 20 تن گندم خوراکی در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار داد و ستد شد.

دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه اجازه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی براساس قانون داده نمی‌شود، گفت:‌ بحثی در مورد واردات خودروهای لوکس مطرح است تا اینکه خودروی لوکس به‌جای اینکه براساس ظرفیت و قدرت موتور سنجیده شود، براساس قیمت آن تعیین شود. وی افزود: بنابراین سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات وزیران پیشنهاد دادیم تا تعریف خودروی لوکس از قدرت موتور به سمت ارزش تغییر کند و لوکس بودن خودرو صرف نظر از قدرت موتور براساس قیمت آن تعیین شود که ضوابط آن در آیین‌نامه واردات خودرو اعلام می‌شود. خسروتاج همچنین درخصوص دلایل توقف ثبت‌سفارش خودرو اظهار کرد: توقف ثبت‌سفارش واردات برای جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت گرفته و ربطی به حمایت از خودروسازان داخلی ندارد. وی تصریح کرد: حمایت لازم از تولید داخلی از طریق بالارفتن تعرفه‌ها صورت می‌گیرد و اصلاح کردن نحوه واردات خودرو و ایجاد الزام به‌ وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش صرفا برای هوشمندسازی واردات صورت گرفته است. خسروتاج درباره یکباره صورت گرفتن توقف ثبت‌ سفارش در این حوزه نیز اظهار کرد: اگر قرار بود از گذشته این مساله اعلام شود قطعا عده‌ای برای ده سال خود ثبت‌سفارش می‌کردند. وی آخرین زمان ثبت‌سفارش واردات خودرو را تیرماه امسال اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه ثبت‌سفارش‌ها مهلتی شش ماهه دارند، شرکت‌ها هنوز برای واردات فرصت دارند. خسرو تاج همچنین با بیان اینکه توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو موقتی است، گفت: با ابلاغ دستورالعمل جدید، واردات خودرو از سر گرفته می‌شود و وضعیت ثبت‌سفارش‌ها به‌طور شفاف و دقیق مشخص و اطلاع‌رسانی می‌شود.

سنگ پای ایرانی به کدام کشور‌ها صادر می‌شود؟

بیش از 5 میلیارد ریال آسانسور در پنج ماه نخست سال به گرجستان، عراق، اوکراین و افغانستان صادر شده است. به نقل از گمرک ایران، بر اساس آخرین آمار تجارت خارجی، در این مدت بیش از 3 هزار و 390 تن شامپو با ارزش 6 میلیون و 195 هزار دلار صادر شده است. پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، اتریش، کویت، هلند، بحرین، استرالیا و امارات متحده عربی از خریداران شامپو ایرانی هستند. در این مدت همچنین 34 هزار و 579 کیلو گرم سنگ پا به ارزش 956میلیون و 245 هزار ریال معادل 29 هزار و 454 دلار از کشور صادر شده است. جمهوری آذربایجان، عراق، کویت، ازبکستان، استرالیا، ترکمنستان، هلند و افغانستان از مقاصد سنگ پای ایرانی بودند.

سکه طرح قدیم ۶۰۰۰ تومان ارزان شد

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز یکشنبه، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۶۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۴۰هزار و ۳۰۰ تومان؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۶۰۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۹۷ هزار تومان؛ نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۶۳۴ هزارتومان؛ ربع سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۳۵۴ هزار تومان و سکه یک گرمی به ۲۴۷ هزار تومان رسید. /مهر

قیمت طلا روزهای آینده بین ۱۲۷۶ تا ۱۳۲۶ دلار در نوسان خواهد بود

جاناتان باتلر تحلیلگر ارشد مؤسسه سرمایه گذاری میتسوبیشی در سخنانی تأکید کرد: احتمال دارد که تشدید تنش بین آمریکا و کره شمالی طی روزهای آینده منجر به افزایش دوباره قیمت طلا و ورود به کانال 1300 دلاری شود. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: اگر طلا به روند نزولی خود ادامه دهد، سطح حمایتی بعدی برای آن 1276 دلار خواهد بود. سطح مقاومتی قیمت طلا در روزهای آینده نیز 1315 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1326 دلار افزایش خواهد یافت. بیل باروش تحلیلگر ارشد مؤسسه بلو لاین فیوچرز نیز گفت: به نظر می رسد شاخص ارزش دلار آمریکا در روزهای آینده با کاهش روبه رو خواهد شد و این مسأله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود. البته شاخص ارزش دلار آمریکا پس از برگزاری نشست اخیر فدرال رزرو با افزایش نسبی روبه رو شده بود. تحلیلگران مؤسسه سرمایه گذاری سی ام سی مارکتس نیز بر این باورند که طلا برای ادامه روند صعودی اش در ر وزهای آینده باید در ابتدا سطح مقاومتی 1300 دلاری را بشکند. به نقل از سایت طلا، تحلیلگران این مؤسسه پیش بینی می کنند که قیمت طلا در روزهای آینده بین 1280 تا 1300 دلار در نوسان خواهد بود.

امیدواری لوک اویل به مشارکت در صنعت نفت ایران

مدیرعامل لوک اویل روز شنبه (یکم مهرماه) اعلام کرد: این شرکت روسی قصد دارد با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خارج از روسیه، در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ میلادی تولید خود را در سطح ۱۰۰ میلیون تن در سال (معادل ۲ میلیون بشکه در روز) حفظ کند. وی همچنین تصریح کرد: لوک اویل سرمایه‌گذاری سالانه خود را در سطح هشت میلیارد تا هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار حفظ می‌کند. لوک اویل با وجود تولید کمتر از انتظار نفت از میدان‌های خود در منطقه سیبری غربی در روسیه توانسته است با تمرکز بر رشد تولید در مناطق جدید، از جمله دریای خزر و عراق، سطح تولید خود را حفظ کند و اکنون به تولید نفت در مکزیک و ایران نیز توجه دارد. به گفته مدیر عامل لوک اویل، بودجه سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ این شرکت بر اساس قیمت نفت ۵۰ دلار خواهد بود. الکپروف همچنین اعلام کرد که در ماه اکتبر امسال در مسکو، پایتخت روسیه، با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، دیدار خواهد داشت. وی با اشاره به مذاکره لوک اویل با شرکت ملی نفت ایران برای همکاری در توسعه میدان‌های آب تیمور و منصوری، گفت: ما بسیار نزدیک هستیم؛ در زمینه حجم تولید و روند رسیدن به برخی سطوح تولید اختلاف‌هایی داریم، اما مهم نیستند.

خوابی که آمریکا برای گاز اروپا دید

«دیمتری مدودف» نخست وزیر روسیه گفت: آمریکا قصد دارد تا فرآیند احداث توسعه خط لوله گاز «استریم نورد» از روسیه را به آلمان متوقف کند و خودش را بعنوان تامین کننده اصلی گاز اروپا جای دهد. وی تصریح کرد: واقع گرایانه ترین موضع، موضع ایالات متحده آمریکاست که می خواهد این پروژه را به هر نحوی  از قبیل اعمال تصمیم های قانونی، ابزارهای مختلف، وضع تحریم، دفن کند و این حرکات از سوی آمریکایی ها تاثیر ابهام برانگیزی بر روی اتحادیه اروپا در راستای اجرای پروژه «استریم نورد» می گذارد. «مدودف» گفت: آمریکایی ها منافع خود را در تزریق گاز به اروپا و منزوی کردن روسیه دنبال می کنند. نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد، فنلاند موضع بسیار سازنده ای را در مورد پروژه «نورد استریم ۲ » دارد و این پروژه ظرفیت انتقال گاز به اروپا را ۲ برابر خواهد کرد؛ این در حالی است که ظرفیت فعلی آن ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز رسانی در سال است؛ اما در حال حاضر با موضع سفت و سخت کشورهای بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) و لهستان مواجه شده است. به نقل از مهر، در ماه گذشته میلادی آمریکا تحریم های جدیدی را در بخش انرژی و بانکداری روسیه وضع کرد. همچنین گفته می شود که آمریکا قصد دارد تا سهم بازار گاز ال ان جی خود در اروپا را افزایش دهد.

درخواست کمک عراق برای ساخت راکتور هسته‌ای

روز شنبه عراق برای ساخت یک راکتور هسته ای که صرفا جنبه صلح آمیز دارد، درخواست کمک کرد. این در حالی است که  بیش از ۲۵ سال از تخریب راکتور اتمی عراق که در زمان صدام، دیکتاتور سابق این کشور، ساخته شده بود، می گذرد. به نقل از رویترز، ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: "عراق از کشورهای دارنده نیروی هسته ای می خواهد تا برای ساخت یک راکتور هسته ای در جهت مقاصد صلح آمیز ... و مطابق با پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای (NPT)، به این کشور کمک کند". عراق در گذشته سه راکتور هسته ای در شهر التويثه داشت. این شهر در جنوب عراق واقع شده و پایگاه اصلی تحقیقات هسته ای این کشور بوده. یکی از این راکتور ها در سال ۱۹۸۱ به وسیله هواپیمای اسرائیلی و دو راکتور دیگر به وسیله هواپیما های آمریکایی در سال ۱۹۹۱ و در طول جنگ خلیج فارس، به کلی نابود شدند.

فراز و فرود بازار آزاد ارز دوم مهرماه

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 16 ریال نسبت به ابتدای هفته، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 973 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 107 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 507 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 4 ریال رشد داشت و 10 هزار و 667 ریال قیمت گذاری شد.


تصمیمی برای افزایش قیمت نان نداریم

مجتبی خسروتاج در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ستاد تنظیم بازار چه تصمیمی برای افزایش قیمت نان دارد، گفت: هیچ تصمیمی در مورد افزایش قیمت نان در ستاد گرفته نشده است. عضو کارگروه تنظیم بازار در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اتحادیه‌های مختلف نان رایزنی‌هایی برای افزایش قیمت داشته‌اند، نتیجه آن در ستاد تنظیم بازار چه بوده است، گفت:‌ تأکید می‌کنم، در ستاد تنظیم بازار هیچ تصمیمی برای افزایش قمیت نان اتخاذ نشده است. /فارس

فرانسه پروژه‌های ایران را تامین مالی می‌کند

بانک دولتی سرمایه‌گذاری BPI فرانسه اعلام کرد، قرار است این بانک از سال 2018 پانصد میلیون یورو معادل 598 میلیون دلار از پروژه‌های شرکت‌های فرانسوی در ایران را تأمین مالی کند. وی تأکید کرد: ما از ابتدای سال 2018 در کنار شرکت‌های فرانسوی خواهیم بود. ما تنها بانک فرانسوی هستیم که می‌توانیم بدون ترس از تحریم‌های احتمالی آمریکا دست به چنین اقدامی بزنیم. با امضای توافق هسته‌ای بین ایران و 6 کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه‌، آلمان، انگلیس بسیاری از تهدیدها علیه ایران در قبال محدود شدن فعالیت‌های هسته ای این کشور لغو شد و مسیر برای تعاملات اقتصادی بین‌المللی باز شد اما بسیاری از بانک‌ها همچنان از تعامل با ایران به خاطر ترس از نقض ناخواسته تحریم‌های باقیمانده آمریکا علیه ایران از ورود به این کشور سرباز می‌زنند. چرا که آمریکا جریمه‌های سنگینی علیه آنها اعمال خواهد کرد.  با توجه به اینکه بانک BPI فرانسه عملا هیچ فعالیتی در خارج از این کشور به خصوص آمریکا ندارد ترسی از تحریم‌های آمریکا و جریمه‌های کاخ سفید نیز ندارد. /فارس

ریشه بحران بیکاری از نگاه بخش خصوصی

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از دست رفتن اعتماد در بخش خصوصی و بی اعتقادی دولت نسبت به بخش های غیر دولتی را به عنوان یک چالش جدی در کشور مطرح کرد و گفت: دولت تحت هیچ شرایطی نمی تواند به تنهایی و بدون کمک بخش خصوصی واقعی به اهداف خود دست پیدا کند. شافعی همچنین به مصادیق عینی موجود در این رابطه اشاره کرد و گفت: دولت به بخش خصوصی اعتماد ندارد. وقتی درآمدهای نفتی بالاست، بخش خصوصی جایگاهی ندارد اما وقتی درآمدهای نفتی کاهش می یابد، بخش خصوصی عزیز می شود. عدم اعتقاد واقعی به بخش خصوصی، ریشه همه مسائل اقتصادی بوده و هست. وی در ادامه به بحران بیکاری اشاره کرد و ریشه اصلی مشکلات در این رابطه را ناشی از بدفهمی عمیق از این واقعیت دانست و افزود: در دنیا بخش خصوصی بازیگر اصلی در اقتصاد و اشتغال زایی شناخته می شود، بی توجهی به این عناصر، آسیب های جدی بر اقتصاد وارد کرده تا آنجا که روند اشتغال زایی در سال های 1385 تا 1390 متوقف بود. 


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
سنگ پا رو خوب اومدى ! هاهاهاهاهاها
بعله ،. بعله . اينطور نمى شه كه مردم برن واسه ١٠ سال ثبت سفارش كنن . فقط بايد ژنت برتر باشه تا خبر داشته باشى ابوى كى مى خوان فرمان رو صادر كنن . به دوستات بگى برين ثبت كنين . بعله . اين سنگ پا واقعا به كجاها صادر كه نميشه . هاهاهاها
پانصد میلیون یورو تنها هزینه ساخت یک واحد پتروشیمی می باشد
مبلغ زیادی نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار