بازدید 11352
الیاس حضرتی در گفت وگو با «تابناک»؛

اصلاحات نیروی کافی برای انتخابات 1400 دارد/ مجلس نماینده قوی و کاردان ندارد/ در سطح عالی نظام باید تصمیماتی برای فیلتر افراد گرفته شود

به نظر می رسد، در انتخابات آینده، جریان های سیاسی بیش از هر چیز دیگری باید در گزینش افراد برای لیست های خود دقت کنند. به نظر من، در انتخابات مجلس آینده، بیش از آنکه ما به فکر آن باشیم که اصولگرا، اصلاح طلب یا اعتدالی وارد مجلس شود، باید به فکر وارد کردن افراد شاخص باشیم.
کد خبر: ۷۳۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ 24 September 2017
اصلاحات نیروی کافی برای انتخابات 1400 دارد/ هم اکنون مجلس خالی از نیروهای قوی است/ در سطح عالی نظام باید تصمیماتی برای فیلتر افراد گرفته شود  بیش از دو سال دیگر به انتخابات بعدی زمان مانده است، ولی گویا هر دو اردوگاه سیاسی کشور، از هم اکنون تلاش های خود را برای انتخابات مجلس آتی آغاز کرده اند؛ برخی از آمدن چهره هایی مانند قالیباف در مجلس 98 و برخی دیگر در جناح مخالف، از شرط و شروط خود برای گنجاندن افراد در لیست سخن به میان می آورند.

به گزارش «تابناک»؛ ماجرا از آنجا آغاز شد که تعدادی از نمایندگان که از طریق ائتلاف با اصلاح‌طلبان وارد مجلس شدند، به قواعد ائتلاف و توافقاتی که شده، پایبند نماندند.

این افراد به رغم قول و قرارهایی که گذاشته بودند، به محض آنکه به مجلس رسیدند، آن قواعد اولیه را فراموش کرده و آن را رعایت نکردند. به همین دلیل، انتقادت زیادی به این افراد شد. با این حال به نظر می رسد از هم اکنون برای سال 98 حکم صادر قدری زود است.

الیاس حضرتی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به نظر من، خیلی زود است از الان در این باره صحبت شود. هنوز جناح های سیاسی کامل از انتخابات گذشته رها نشده اند و همچنان رایزنی ها ادامه دارد و به نظر من، بحث ها و اظهارنظرهای صورت گرفته نیز بیشتر جنبه شخصی دارد.

وی گفت: به نظر می رسد، در انتخابات آینده، جریان های سیاسی بیش از هر چیز دیگری باید در گزینش افراد برای لیست های خود دقت کنند. به نظر من، در انتخابات مجلس آینده، بیش از آنکه ما به فکر آن باشیم که اصولگرا، اصلاح طلب یا اعتدالی وارد مجلس شود، باید به فکر وارد کردن افراد شاخص باشیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: جریان های سیاسی باید به فکر این باشند که افراد استخوان دار سیاسی، قوی و بلندقدترین افراد جناح های فکری به مجلس راه پیدا کنند. باید افراد جسور و کسانی که شجاعت لازم را دارند و منافع ملی را تشخیص می دهند و تحلیل های خوب و تفکرات خوبی دارند و نظراتشان مثبت است، وارد مجلس شوند.

متأسفانه افرادی که سواد پارلمانی بالایی دارند، در فیلترهای گزینشی ـ چه در هیأت های اجرایی و چه در هیأت های نظارت ـ بر اساس سلیقه های جناحی و سیاسی و حتی برخی نهادهای امنیتی کشور رد می شوند. بزرگترین مشکل مجلس در حال حاضر، خالی بودن از افراد قوی است و متأسفانه افرادی وارد مجلس شده اند که سطح بسیاری پایینی نسبت به ماهیت مجلس دارند.

حضرتی در ادامه افزود: سطح مجلس نسبت به مجالس اول، دوم سوم و حتی نسبت به مجالس چهارم، پنجم و ششم به شدت افت کرده و اگر در دور بعد از این هم ضعیف تر شود، ولو اینکه از یک جناح خاص هم باشد، نخواهد توانست بار کشور را به دوش بکشد.

وی گفت: به نظر من، همه کسانی که نسبت به آتیه کشور دلسوز هستند، باید فکری به این حال بکنند، باید بزرگان و زعمای قوم فکری کنند تا فیلترهای ورودی مجلس قدری بزرگتر شود و بر اساس نگاه های جناحی و سیاسی تنظیم نشود و افراد مد نظر باشند و تمام کسانی که به کشور و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند، بتوانند وارد سیستم شوند.

این نماینده در خصوص کادرسازی نیروهای اصلاح طلب نیز گفت: در جناح ما نیرو و کادر مناسبی وجود دارد و سال هاست نیروهای ما برای این کار آموزش دیده اند، اما بیش از 90 درصد آنها در فیلترهای تأیید صلاحیت گیر می کنند و از چرخه خارج می شوند.

وی گفت: به نظر می رسد، باید تصمیم اساسی در سطح عالی نظام برای جلوگیری از این کار گرفته شود و همچنین به دور از اینکه کدام جناح در مجلس باشد باید سطح مجلس بالا برود و نباید کاری کرد که مردم فکر کنند، سیستم مجلس ناکارآمد است و زمینه برای تعطیلی مجلس فراهم شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین درباره انتخابات 1400 ریاست جمهوری نیز گفت: تا کنون بحث خاصی از سوی جناح اصلاح طلب در این باره نشده و اساسا صحبت کردن راجع به این موضوع زود است و هنوز برخی وزرای دولت انتخاب نشده و به طور کلی دولت دوازدهم کامل مستقر نشده است؛ بنابراین، باید کمی صبر کرد، شاید دو سال دیگر راحت تر بتوان در این باره حرف زد!

این نماینده مجلس درباره برخی اظهارنظر افراد از جمله شکوری راد و چند تن دیگر در خصوص نامزدهای احتمالی جناح اصلاح طلب گفت: اینها نظریات شخصی افراد است و کسی هم پیگیر این موضوع نشده است.

وی گفت: اصلاحات نیروهای کافی برای حضور در انتخابات دارد و گمان نمی کنم، برای دور بعد بخواهد دنبال افرادی از جناح مقابل باشد، چیزی که اصلاح طلبان زیاد دارند، نیروست، ولی بستگی به شرایط و مقتضیات زمان دارد که چه تصمیمی در آن زمان گرفته شود.

وی در پایان یادآور شد: ما نیروهای بالقوه زیادی داریم. جهانگیر و عارف در حال حاضر مهم ترین گزینه های ریاست جمهوری آینده هستند و ممکن است در آینده افراد دیگری نیز به این لیست افزوده شوند. حتی شاید خود من هم در آینده کاندیدا شوم، ولی همه چیز به شرایط آن زمان بستگی دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار