بازدید 3547

بایسته‌های قرارداد خودروسازان با خارجی‌ها

قراردادهای گوناگون خودروسازان با شرکت های خارجی در دوره پسابرجام سرعت گرفت اما فعالان این عرصه بر بایسته هایی در این زمینه تاکید دارند.
کد خبر: ۷۳۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ 24 September 2017
قراردادهای گوناگون خودروسازان با شرکت های خارجی در دوره پسابرجام سرعت گرفت اما فعالان این عرصه بر بایسته هایی در این زمینه تاکید دارند.

به گزارش ایرنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در امضای قرارداد با خودروسازان خارجی بر تولید مشترک تاکید دارد.

شرکت هایی مانند فولکس واگن آلمان باید برای ماندن در ایران برای تولید محصولات مشترک آستین بالا بزنند و نخستین گام، همکاری با قطعه ساز ایرانی است اما با این همه، برخی معتقدند هنوز این شرکت آلمانی در عمل به همکاری با قطعه سازان ایرانی تمایلی نشان نداده و مقدمات تولید محصولات مشترک را اجرایی نکرده است. 

رییس انجمن قطعه سازان بتازگی گفته «فولکس واگن هنوز با قطعه ساز ایرانی برای همکاری تعاملی نکرده است».

در همین پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور امروز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تکثر قرارداد خودروسازان با خارجی ها، شمارگان (تیراژ) تولید خودروها را از حالت اقتصادی برای خودروسازان و قطعه سازان خارج می کند.

«آرش محبی نژاد» درباره همکاری قطعه سازان با شرکت فولکس واگن آلمان افزود: همکاری با این شرکت و همچنین سایر شرکت های تولیدکننده خودرو خارجی از دو بُعد قابل بررسی است که نخستین آن به بحث قوانین و مقررات مرتبط می شود.

به گفته وی، هر شرکتی که شروط چهارگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه «آغاز تولید با عمق ساخت داخل 40 درصد»، «شروع تولید با عمق صادرات محصول به میزان 30 درصد ارزش کل تولید داخل (اعم از خودرو یا قطعه)»، «انتقال دانش فنی و فناوری» و «سرمایه گذاری طرف خارجی در ایران» را رعایت کند، مشکل مقرراتی نخواهد داشت و مورد حمایت قرار می گیرد.

این مسوول بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین برنامه ریزی کرده است عمق سخت داخل در کمتر از 2سال به 70 درصد برسد که در این صورت مشکل منافع ملی، قطعه سازان و خودروسازان حل می شود.

وی با اشاره به بُعد دوم این موضوع که «عملی بودن» آن است، یادآوری کرد: امروز همه خودروسازان کشورمان مذاکره با خارجی ها را در اولویت کاری خود قرار داده اند که از جمله آنها شرکت های پژو، سیتروئن، فولکس واگن، بنز و ... است.

محبی نژاد تصریح کرد: تداوم این روند با توجه به نیاز سالیانه کشور به خودرو (حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه) که در افق 1404 حداکثر به سالیانه سه میلیون دستگاه می رسد و سرشکن شدن این تولید بین خودروسازن داخلی، شمارگان تولید از حالت اقتصادی خارج می شود که در این صورت دیگر نه برای خودروسازان و نه برای صنایع قطعه سازی به صرفه نیست.
وی اضافه کرد: ضمانت اجرایی این شروط بسیار مهم است، زیرا در صورت تکثر قراردادها هیچ یک از آنها به سرانجام نمی ررسد.

چندی پیش نیز مدیر روابط عمومی و تبلیغات شرکت ماموت خودرو به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: قرارداد داخلی بین ماموت خوردو و شرکت مادر فولکس واگن امضا شده و بر مبنای همین قرارداد، رتق و فتق امور برای امضای قرارداد نهایی در دستور کار است.

به گفته «علی شفیعی»، این قرارداد مطابق با مصوبه وزارت صنعت، علاوه بر واردات، تولید و داخلی سازی خودروها را در برنامه دارد.

به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته فولکس واگن که پارسال به عنوان برترین تولیدکننده خودرویی جهان شناخته شد، از طریق نماینده رسمی خود- شرکت ماموت خودرو- در ایران آغاز به فعالیت کرد.

ماموت خودرو مسوولیت فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری فولکس ‌واگن در ایران را برعهده دارد. 

مقرر است این شرکت با 2مدل از خودروهای پرفروش فولکس ‌واگن آغاز به کار کند، سپس برای تامین نظر مشتریان، به سراغ محصولات دیگر این برند آلمانی برود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر