بازدید 4732

آیةالله نوری‌همدانی:جریمه دیرکرد بانک‌ها رباست

کد خبر: ۷۳۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 24 September 2017
یکی از مراجع تقلید گفت: بانک‌ها نباید بابت تأخیر زمانی، پولی از مردم بگیرند، این جریمه حرام بوده و نوعی رباست، ربا در هر مملکتی باشد اقتصاد آن فلج خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری قم، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار سقائیان‌نژاد شهردار و مدیران شهری قم با تأکید بر اینکه هرکسی در جامعه برای خدمت به مردم گام برمی‌دارد و فکر می‌کند توفیق الهی نصیبش شده است، اظهار کرد: هیچ فضیلتی اندازه خدمت به مردم دارای اجر و ثواب نیست.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات شهرداری قم حاکی از فکر بلند و فرهنگ مدیریت شهری است، تصریح کرد: این اقدامات نشان می‌دهد که فکر داشته‌اید و با یک فکر واحد برای خدمت به اسلام و مردم تلاش می‌کنید.

وی با تأکید بر اینکه قم شهری مذهبی است و فضای این شهر باید مذهبی باشد خاطرنشان کرد: برخی مواقع فکر می‌شود که فضای شهرسازی در شهر قم فضایی عمومی است ولو اینکه تمام نقشه‌های شهرسازی ما باید اسلامی باشد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه باید آثار اسلامی در کشور اسلامی و پایگاه انقلاب رعایت شود، گفت: فضاسازی شهر قم باید طوری باشد که هرکسی که در این شهر قدم می‌زند به یاد پیشرفت‌ها و اقدامات از صدر اسلام بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که برای زیارت وارد شهر قم می‌شوند نیاز دارند که نزدیک به مرکز شهر و حرم مطهر باشند، تصریح کرد: ساختمان‌های اطراف حرم مطهر قدیمی هستند؛ یکی از اقداماتی که شهرداری و مسؤولان استان باید انجام دهند این است که به دنبال ساخت ساختمان‌های جدید و ایمن و امروزی برای مردم در هسته مرکزی شهر باشد.

وی با اشاره به وسعت شهر قم در گذشته بیان کرد: امروز باید دقت شود آثاری که در گذشته در شهر قم بوده باقی بماند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با تأکید بر اینکه مدیران فعلی شهر قم افرادی شناخته شده و تأثیرگذار هستند، تصریح کرد: امیدواریم با همین توانی که در گذشته در راستای خدمت به مردم حرکت کرده‌اید همین مسیر را ادامه دهید.

وی با اشاره به بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها گفت: دیرکرد در اسلام نوعی رباخواری است، چراکه اسلام تأکید دارد که در قبال پول پولی داده نشود اما امروز برخی بانک‌ها در قبال تأخیری که در بازگشت سرمایه داده می‌شود پول می‌گیرد که این رباست.

این مرجع تقلید گفت: نباید بابت تأخیر زمانی پولی از مردم گرفت، بیشترین نامه‌های مردمی به ما در همین خصوص است؛ دیرکرد حرام بوده و نوعی رباست؛ ربا در هر مملکتی باشد اقتصاد آن فلج خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور ما مسئله رباخواری وجود دارد، گفت: یکی از مصادیق رباخواری همین دیرکرد بانک‌هاست که در اسلام حرمت بسیاری دارد و در قرآن کریم بر حرمت این مسئله بارها تأکید داشته است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با تأکید بر اینکه تفاوت ما با ملت‌های دیگر معنویت ماست، گفت: منبع این معنویت قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه است و همه باید با آنها انس داشته باشند.

وی گفت: دو چیز در قرآن حرام عنوان شده که با شدت‌ترین آن تبعیت از کفار است یعنی در برابر سلطه‌گران سلطه‌پذیر بودن و در برابر کفار و استکبار متواضع بودن است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: ما وظیفه داریم در برابر سلطه بایستیم و قرآن می‌گوید که اصلاً به ظالم اعتماد نکنید و اگر اعتماد کردید جای آن آتش جهنم است.

وی ادامه کرد: دومین مسئله در قرآن رباست که به هر شکلی باشد در اسلام حرام است؛ همه باید سعی کنند نه تنها خودشان دیرکرد ندهند بلکه نگذارند که دیگران نیز دیرکرد دهند که این مصداقی از نهی از منکر است.

آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: نظام ما اسلامی و ولایی است و در این نظام نباید کاری حرام انجام پذیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی