بازدید 34362
۱

عملیات نظامی ایران و ترکیه همزمان با مسدود کردن مرزهای هوایی با اقلیم کردستان

همزمان گزارش ها حکایت از آن دارد که، کُردهای پیشمرگه در آستانه برگزاری همه پرسی کردستان عراق، جاده «موصل به اربیل» را مسدود کردند. کردستان عراق، فردا دوشنبه را به دلیل برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق، تعطیل رسمی اعلام کرد.
کد خبر: ۷۳۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳ 24 September 2017
در نخستین واکنش جدی ایران و ترکیه به برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، شورای عالی امنیت ملی این دو کشور به درخواست دولت عراق، مرزهای هوایی خود با اقلیم کردستان را مسدود اعلام کردند و همزمان، ترکیه از برگزاری یک عملیات نظامی علیه تروریست ها در مناطق مرزی با کردستان عراق خبر دارد و ایران نیز یک مانور نظامی در نزدیکی مرز کردستان عراق انجام داد.

به گزارش تابناک، پس از اصرار مسئولان اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال و استمرار کوشش برای تجزیه عراق که تبعات امنیتی برای کل منطقه خواهد داشت، ایران و ترکیه به درخواست دولت عراق، مرزهای هوایی شان را بر روی کردستان عراق بستند. در همین راستا سخنگوی شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: به درخواست دولت مرکزی عراق، کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاههای سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری ازفضای کشورمان از مبداءاقلیم کردستان متوقف شد.

کیوان خسروی  با اشاره به برگزاری جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی که صبح امروز به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق در خصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد اظهار داشت: با توجه به موثر واقع نشدن تلاشهای سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسئولین اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با در خواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران بر روی پروازهایی که مبداء آن اقلیم کردستان می باشد مسدود گردید.
 
عملیات نظامی ایران و ترکیه همزمان با مسدود کردن مرزهای هوایی با اقلیم کردستان
بر اساس این تصمیم، کلیه پروازهای ایران به مقصدفرودگاههای اقلیم کردستان نیز متوقف شده است. تصمیم های عجولانه برخی مسئولین اقلیم کردستان ضمن محدود نمودن قدرت بازیگری و گفتگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق، امنیت مردم کرد،کشور عراق و منطقه را با چالشهای جدی مواجه خواهد کرد.

شورای امنیت ملی ترکیه نیز در اقدامی مشابه اعلام کرد به درخواست دولت عراق، مرزهای هوایی اش را در مقابل کردستان عراق می بندد.
 
از سوی دیگر رویترز گزارش داده، نیروهای ایرانی در نزدیکی مرز با کردستان_عراق از رزمایش جنگی را اجرا کردند. این رزمایش یک روز قبل از همه پرسی استقلال کردستان عراق در جریان است. همچنین ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد هواپیماهای این کشور حملات هوایی را علیه حزب کارگر کردستان (پ ک ک) در شمال عراق انجام داده است. ترکیه می‌گوید نیروهای پ ک ک در تدارک حمله به پایگاه‌های نظامی این کشور در مرز بوده‌اند. 

با این وجود رسانه های کرد گزارش کرده‌اند، رهبران احزاب اتحادیه میهنی و دموکراتیک کردستان و الاتحاد الاسلامی پس از برگزاری نشستی به ریاست مسعود بارزانی بر برگزاری همه‌پرسی در موعد مقرر خود (۲۵ سپتامبر) تاکید و با وجود مخالفت ترکمانی‌ها و عربهای کرکوک اعلام کردند که این همه‌پرسی در این استان نیز برگزار خواهد شد.
 
همزمان گزارش‌ها حکایت از آن دارد که، کُردهای پیشمرگه در آستانه برگزاری همه پرسی کردستان عراق، جاده «موصل به اربیل» را مسدود کردند. کردستان عراق، فردا دوشنبه را به دلیل برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق، تعطیل رسمی اعلام کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۱
ایران باید شدیدتر برخورد کنه با فرایندی که تنها موافقش اسراییل هستش
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی