بازدید 29424

چرا سینماگران در حد «انقلاب جنسی» آقازاده شمقدری آزادی عمل ندارند؟!

آیا جذابیت های طرح این پرسش که «شما از چند سالگی ارتباط جنسی داشته‌اید؟» از دختران شلوارک پوش هلندی و پسرهای بلوند اروپایی باعث نشده به جای آمارهای بسیار جامع غربی، یک اثر سطحی برای رسیدن به جواب های مستندساز عرضه شود؟
کد خبر: ۷۳۳۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 24 September 2017
چرا سینماگران در حد «انقلاب جنسی» آقازاده شمقدری آزادی عمل ندارند؟!
مستند «انقلاب جنسی» که به وضعیت جنسی در ایران و کشورهای غربی می‌پردازد، در حالی در وب سایت‌های عرضه محصولات سمعی و بصری عرضه شده که حاوی صحنه‌های غیرمنتظره و دیالوگ‌های بی‌سابقه درباره روابط جنسی در ایران و دیگر کشورها و در عین حال اشتباهات فاحش به دلیل ضعف تیم سازنده است؛ اما یک درصد ممیزی فیلم‌های سینمایی، متوجه این مستند نشده و این فیلم با استانداردهایی متفاوت عرضه شده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در سال‌های اخیر، مستندهایی درباره روابط جنسی در ایران ساخته شده اما معمولاً حاوی مطالبی سربسته و کلی بوده و به دلیل خطوط قرمز موجود، از حدی فراتر نرفته است. شاید پیش از این، شفاف ترین اشاره به مسائل جنسی در یک اثر ایرانی، در مستند «فقر و فحشا» مسعود ده نمکی رخ داده باشد اما اکنون اوضاع تغییر کرده و حسین شمقدری آقازاده جواد شمقدری، رئیس اسبق سازمان سینمایی، مستند «انقلاب جنسی» را عرضه کرده است.
 
حسین شمقدری در این مستند کوشیده در ابتدا رعایت اخلاقیات جنسی نظیر ارتباط با یک شخص در کشورهای غربی و ارتباط با چند نفر در ایران را به تصویر بکشد و به این تناقض‌ها اشارات خام دستانه‌ای داشته و در ادامه به نقد غرب پرداخته و با چند گفت و گوی خیابانی که طبیعتاً مستند آماری محسوب نمی‌شود، چنین استنباط کرده که مردان غربی، به مردان و زنان غربی، به زنان گرایش جنسی بیشتری دارند.
 
چرا سینماگران در حد «انقلاب جنسی» آقازاده شمقدری آزادی عمل ندارند؟! 
البته نوع پرسش مطرح در غرب به گونه‌ای نیست که چنین برداشتی را ایجاد کند، ولی در نهایت مستندساز که به دنبال چنین پاسخی بوده، جمع بندی خود را این گونه ارائه می‌دهد و در نهایت بدون ارائه راهکار عملیاتی، این مستند را به سرانجام می‌رساند و در پایان تأکید می‌کند این مستند «ادامه دارد» و ظاهراً قرار است چنین مسائلی محملی برای کاسبی عده‌ای شود که نه در این زمینه تحصیلات تخصصی داشته و نه شناخت صحیحی از غرب، مسیحیت، اسلام و رفتارهای جنسی و سیر تحول این رفتارها در مغرب و مشرق زمین دارند.
 
اشتباهات فاحش در این مستند که ادعا شده بر پایه پژوهش ساخته شده، نشان می‌دهد مستندساز بدون درک عمیق از آنچه به سراغش رفته، به دنبال ساخت مستندی درباره مسائل و روابط جنسی بوده و طبیعتاً «انقلاب جنسی» تعبیری دهان پرکن و بازاری برای چنین مستند ضعیف است که یک بازار بزرگ را در ایران هدف گرفته است.
 
در بخشی از این مستند، پسرِ شمقدری به یکی از موزه‌های غربی می‌رود و با اشاره به اینکه در طول تاریخ مجسمه حضرت مریم پوشیده بوده، مجسمه‌ای با نام «مریم مقدس مگدلنه / Mary Magdalene» را نشان می‌دهد و تأکید می‌کند، این مجسمه حضرت مریم پس از انقلاب جنسی در اروپاست و پس از انقلاب جنسی، حتی مجسمه حضرت مریم را نیز برهنه می‌سازند! این نشان می‌دهد مستندساز برای تطبیق تخیلاتش با واقعیت حتی یک سرچ در اینترنت نکرده است.
 
چرا سینماگران در حد «انقلاب جنسی» آقازاده شمقدری آزادی عمل ندارند؟! 
اشخاصی با سواد متوسط نیز می‌دانند مریم «مجدلیه / Magdalene» کیست و داستانش را شنیده‌اند. مریم مجدلیه که به دلیل کم‌سوادی این مستندساز به عنوان مریم مگدلنه خوانده شده و به جای حضرت مریم مادر حضرت مسیح جا زده می‌شود، در واقع یک زن هرزه (و به روایتی مورد اتهام قرار گرفته) بود که حضرت عیسی (ع) شفیع او شد. مردم قصد سنگسارش را داشتند که مسیح مانع آنها شد و گفت هرکس تاکنون گناهی مرتکب نشده، سنگی زند و این گونه بود که همه سنگ‌ها را انداختند و مریم مجدلیه به عنوان یکی از یاران مسیح و قدیس شد.
 
در بخش های دیگر با گفت وگوهای خیابانی در تهران و کشورهای اروپایی، تلاش شده یک دوگانگی ارائه شود. آیا گفت و گو با چند نفر در خیابان، بیانگر وضعیت کلیت یک جامعه غربی یا جامعه ایران است؟ اگر در ایران آمارها به اندازه کافی شفاف نیست، در غرب، آمارها با شفافیت بالایی اعلام می‌شود و مشخص است که سن اولین ارتباطات جنسی، میزان مصرف مشروب و مواد و... چقدر است.
 
آیا جذابیت های طرح این پرسش که «شما از چند سالگی ارتباط جنسی داشته‌اید؟» از دختران شلوارک پوش هلندی و پسرهای بلوند اروپایی باعث نشده به جای آمارهای بسیار جامع غربی، یک اثر سطحی برای رسیدن به جواب های مستندساز عرضه شود، چرا حتی در یک ثانیه از این فیلم، یک گزاره آماری عرضه نشده و همان چند نمونه خیابانی، به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است؟
 
چرا سینماگران در حد «انقلاب جنسی» آقازاده شمقدری آزادی عمل ندارند؟! 
اینکه شخصی با سطح سواد شمقدری به هلند فرستاده شده تا درباره مسائل جنسی مستند بسازد، در اوضاع و احوال کنونی مستندسازی ایران اصلاً عجیب نیست اما اینکه در این مستند ادعا شده این اثر با سرمایه شخصی ساخته شده، بسیار عجیب و دور از انتظار است. با این حال باید پرسید آیا هر شخصی در ایران می‌تواند با بودجه شخصی هر اثری بسازد و عرضه کند؟!
 
فیلم‌های سینمایی که مشخصاً داستانی هستند و جنبه مستند ندارند، با جرح و تعدیل‌های گسترده‌ای مواجه می‌شوند و تعابیر جنسی و پوشش‌های نامتعارف و... که در این مستند به نمایش درمی آید، در هیچ فیلم سینماییِ داستانی دارای مجوز ارشاد به نمایش درنیامده است. حال چگونه است که چنین اثری با چنین محتوایی امکان توزیع و عرضه در شبکه نمایش خانگی و سامانه عرضه دیجیتال محصولات دیجیتال یافته است؟
 
آیا این استاندارد دوگانه با سازنده چنین مستند ضعیفی مرتبط است یا وضعیت عرضه آثار آنچنان بی در و پیکر است که سازمان سینمایی توان مدیریت و کنترل را ندارد و عنان از کف داده و عمدتاً ناظر وضع موجود است؟ امیدواریم متولی حوزه سینما و مستند در ایران پاسخ قانع کننده‌ای در این زمینه داشته باشد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۷
شما فکر کنید یه خبرنگار یا فیلم ساز خارجی تو تهران جلوی یه دختر یا پسری رو بگیره و اینجور سوالاتی ازش بپرس...
شاید هدف از این مستند برپایی انقلابی برای نگرش جدید به مسئله صیغه است که رسانه هایی نادان مثل تابناک آنرا به عنوان تابویی برای این جامعه در آورده اند
شما بچبید همون فروشنده را ببینید و خر کیف بشید که ابروی کشورتون را حراج جایزه کردین چه اشکال داره کسی با هزینه خودش مستندی بسازه تا نقاب از چهره هرزه اروپا برداره ؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
نه اینکه تو این جامغه هیچ وقت تجاوزی صورت نمیگره. یبار حداقل بشین فیلم رو کامل ببین بعد راحب فیلم کامنت بزار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
یک عده ای نه چشم دیدن دارند نه گوش شنیدن ! بر اساس توهمات زندگی می کنند .
خوب مگه نمیدونید که ایشون ژنشون خوبه؟
dar iran mesle inke ghahti adam ast
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
تابناک قرار بود فینگلیش منتشر نکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
فینگلیش ؟
اون مجسمه مربوط به مریم مجدلیه است و نه حضرت مریم (س). کمی تاریخ بخوانید بعد مستند بسیازید آقای شمقدری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
همین سوتیش آبروی نداشته اش رو میبره... پسته بی مغز چون لب وا کند رسوا شود
تحصیلات ایشون در زمینه مهندسی متالورژی و کاملا نامربوط با مستندسازی و بررسی های اجتماعی است
پاسخ ها
مژگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
والا منم مهندسم
ولی به خوبی می دونم ماریا مگدلینا یا مریم مجدلیه کیه و داستانش چیه و با مادر عیسی فرق داره
حتی اگه مطالعه نداشته باشی و 2 تا فیلم ببینی مثلا آخرین وسوسه مسیح (چه فیلم خوبی هم هست...) می فهمی چی به چیه!
تمام گزارشتون یک طرف این جمله یک طرف :
اینکه شخصی با سطح سواد شمقدری به هلند فرستاده شده تا درباره مسائل جنسی مستند بسازد، " در اوضاع و احوال کنونی" مستندسازی ایران اصلاً عجیب نیست.
درود بر نویسنده متن که حق مطلب رو ادا کردن. اوضاع و احوال کنونی
پاسخ مقاله شما 2 کلمه است :
ژن خوب
ایشان ژن خوب داشتند و توانسته اند از همه فیلتر ها رد شوند و همچین اثر فاخری را به نمایش در بیاورند
یک توهین هم در این مستند وجود داشت که باز بخاطر بیسوادی سازندگان بود و آن اینکه تعبیر زشت قسر در رفتن که معنی بسیار بدی داره و به اون اشاره نمیکنم(و با یک سرچ ساده قابل دسترسیه) در مورد حضرت مریم سلام الله علیها به کار رفته بود.
كه چي حالا؟
تاریخ خووندن توی سرت بخوره، لااقل مینشستی یه بار فیلم مصائب مسیح اسکورسیزی رو میدیدی.
پاسخ ها
عماد
| Germany |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
کار مل گیبسون نبود؟
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
!كارگردان اين فيلم مل گيبسون بود مجيد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
مصائب مسیح برای مل گیبسون هستش
مژگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
آخرین وسوسه مسیح ساخته اسکورسیزی که واقع فیلم زیبایی هم هست...
مصائب مسیح ساخته مل گیبسونه
طرح این سوال در ذات خود اشکالی ندارد اما ساخت آن توسط یک ایرانی که مسئولین کشورش هنوز نتوانسته اند مسائل جنسی جوانان شان را حل کنند ، خنده دار است. آقای شمقدری بهتر بود اول از کشور خودش آغاز می کرد تا به مسئولین نشان دهد که با بی درایتی خود حداقل چهار نسل را به فنا داده اند.
ولی ایده جالبی است ...و خوب ساخته
حسین اقا این کارش هم درسته مثل میراث آلبرتا.
در مورد اینکه در غرب مردان به مردان و از طرف دیگر زنان به زنان گرایش دارند درست نیست. درمورد مردان فقط درصد خیلی کوچکی از آنها به مردان گرایش دارند که مطمئنا ... اما در مورد گرایش زنان به زنان در حالیکه درصد بسیار بالاتری را شامل میشود ولی باید یک نکته مهم را اضافه کنیم، اکثر زنانی که به زنان گرایش دارند به مردان هم گرایش دارند و گرایششان به مردان به مراتب بیشتر است....
همون مساله مریم مجدلیه که هیچ ارتباطی به حضرت مریم نداره تو مستند نشون از بی سوادی و عدم تحقیق ایشون تو فیلم داره
تحصیلات نامرتبط داره ولی شاید تجربیات زیاد داره و از این نظر صاحب نظره. من که ندیدم ولی بهتره جواب پرسشهارو خودشم بده. اگر نداده یجوری یه جایی منتشر کنه. میتونه از خودش فیلم بگیره منتشر کنه.
همیشه در حواب منتقدین می گم شما تو زندگی چه کاری کردید که اینقدر راحت انتقاد می کنید
الان ناشناس چینی سر و کله اش پیدا میشه و جمله ای در تعریف از آقا زاده میگه . :)))
حتی اگر با رانت و رابطه و آقازادگی هم خطوط قرمز و تابو های مربوط به مسایل جنسی تا حدودی درمورد یک مستند، یا هر چیز دیگه ای، شکسته بشه ، باز هم خوبه.هر چند نظر مستند ساز با نظر من متفاوته هر چند بشه هزارتا ایراد فنی و غیر فنی به این مستند گرفت، هر چند خوب نتیجه گیری نکرده باشه ، جامعه آماریش دقیق نباشه یا هر چیز دیگه ای.
ولی همینکه به هر طریقی میشه راجع به مسایل جنسی ،آزادتر حرف زد، فیلم ساخت و فعالیت کرد، نتیجه بهتری داره.
جامعه ما نیاز داره در مورد مسایل جنسی،بدون خطوط قرمز ، هر کس با هر نظر در این زمینه فعالیت داشته باشه، چون مشکلات پنهان در زیر پوست جامعه در حال رشده و ما فقط چشممون رو به روی واقعیترهای جامعه و مشکلات ناشی از محدودیت های جنسی و.... می بندیم.
همین تبلیغات دروغین باعث شده ایرانی هایی که به اروپا می آییند فکر میکنند می توان با همه رابطه جنسی برقرار کرد.
اما زهی خیال باطل...
کسایی که تو اروپا هستن میفهمن چی میگم‌...
اون موقعی که تو میراث آلبرتای ۲ تصویر دانشجوهای خارج رو یک مشت رقاص نشون میداد هیچ کسی هیچی نگفت. آقازاده فکر کرد که هر ... ببافه مورد پسند واقع میشه و کار به اینجا رسید. البته ژن خوب هم عانل پیشرفتشون بوده
شمقدری همون نوچه احمدی نژاد نبود ایا
بیچاره من که با 27 سال سن هنوز منتظر ازدواجم! من که دیگه اعتقادی ندارم اما اگه قیامتی باشه از خیلی ها نمیگذرم!
پاسخ ها
مژگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
شما سنت برای ازدواج واقعا کمه
آقایان ایرانی بهتره بالای 35 سال به ازدواج فکر کنند
شاید تازه اون موقع استقلال فکری داشته باشند
اندر مزایای ژن خوب!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی