بازدید 3698

اردوغان: همه‌پرسی جدایی کردستان غیرقانونی است

کد خبر: ۷۳۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 24 September 2017
رئیس‌جمهور ترکیه در پایان سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در جمع خبرنگاران ترکیه ای گفته که همه پرسی جدایی کردستان عراق غیرقانونی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در پایان سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل درباره دیدارش با دونالد ترامپ و موضوعات منطقه به ویژه همه‌پرسی جدایی کردستان عراق صحبت کرد.

مقامات ترکیه بارها مخالفتشان را با برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق اعلام کردند و اخیرا شورای امنیت ملی ترکیه از احتمال تحریم‌ مقامات اربیل خبر داده است.

پیشتر، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در مخالفت با همه پرسی، اعلام کرد که ایران تنها عراق یکپارچه را به رسمیت می‌شناسد و در صورت برگزاری همه پرسی، مرزهای ایران با منطقه کردستان عراق مسدود خواهد شد.

به گزارش دیلی صاباح، حالا در تازه‌ترین اظهارات مقامات ترکیه، رجب طیب اردوغان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، پیش از ترک این شهر، در جمع خبرنگاران ترکیه‌ای درباره حضور در نیویورک و دیدارش با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ابتدا گفت که موضوع خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 از روسیه توسط آنکارا، در دیدار دوجانبه او با دونالد ترامپ اصلا مطرح نشد.

اردوغان با دفاع از مواضع ترکیه در قبال این موضوع تصریح کرد: «ما از قبل (خرید اس 400 از روسیه) را با (ولادیمیر) پوتین صحبت کردیم و موضوع حل شد».

رئیس‌جمهور ترکیه از مطرح شدن موضوع «رضا ضراب» بازرگان و تاجر ترکیه‌ای-ایرانی در جریان دیدار 45 دقیقه‌ای دوجانبه اردوغان و ترامپ خبر داد.

این بازرگان از مدتی قبل و به اتهام دور زدن و نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در آمریکا بازداشت و در حال محاکمه است.

اردوغان همچنین از طرح موضوع اعلام جرم دادگاه آمریکایی علیه تعدادی از نیروهای امنیتی ترکیه هم خبر داد و گفت «وزیر دادگستری ترکیه این مسائل را دنبال خواهد کرد».

چندی قبل بود که درگیری‌های نیروهای امنیتی و محافظان اردوغان با مخالفان او در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن، به موضوعی چالشی در روابط واشنگتن-آنکارا بدل شد و اخیرا دادگاه علیه تعدادی از این نیروهای امنیت اقامه دعوی کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه درباره همه پرسی جدایی کردستان عراق هم صحبت کرد.

اردوغان گفت: «حکومت شمال عراق (منطقه کردستان عراق) باید به آنچه که انجام می‌دهد، فکر کند. قانون اساسی عراق در این باره روشن است. همه‌پرسی(جدایی کردستان عراق)،‌ غیرقانونی است اما آنها همچنان اصرار می‌کنند. تا آنجایی که من دارم می‌بینم، آمریکا هم با ما اتفاق نظر دارد».

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه دیدارها با مقامات ایرانی (درباره همه پرسی کردستان عراق)،‌ دیدارهای مهمی بوده‌اند، افزود:‌ «ایران هم مثل ما فکر می‌کند. ما نیاز داریم که تحریم‌های مشترکی با ایران (علیه منطقه کردستان عراق) اجرا کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در همین بخش از صحبت‌هایش از حمایت صریح اسرائیل از همه پرسی جدایی کردستان عراق انتقاد کرد.

اردوغان توصیه کرد که تل‌آویو در سیاست‌ها و مسائلی که به روابط دوجانبه آنها با آنکارا آسیب خواهد زد،‌ درگیر و مشغول نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان