بازدید 12109

سرلشگر سعدی: ارتش حرفه‌ای به روحیه ما نمی‌خورد

کد خبر: ۷۳۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷ 24 September 2017
جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: شیوه‌های جنگ تغییر کرده و دانش و توانایی ارتش به‌روز شده است.

به گزارش ایسنا، امیر سرلشگر حسین حسنی سعدی، با حضور در یک برنامه تلویزیونی و بیان خاطراتی از روز نخست جنگ تحمیلی اظهار کرد: روز دوم به فرودگاه مهرآباد رفتیم و خودمان را با اولین پرواز به آنجا رساندیم. حدود ۹۰۰ نفر را در یک روز ساماندهی کردیم. اصلا فکر نمی‌کردیم جنگمان هشت سال طول می‌کشد، اما می‌دانستیم درگیری‌مان با عراق جدی خواهد بود.

وی ادامه داد: وقتی انقلاب پیروز شد نظم و انسجام ارتش از بین رفت، وضعیت خاصی بر ارتش گذشت. یک ارتش جوان از آن‌ها باقی ماند. هشت روز از پیروزی انقلاب نگذشته بود که ضد انقلاب حرکت کرد. بعد از عملیات اول، ضد انقلاب می‌خواست به پادگان سنندج برود.

حسنی سعدی سپس به روند انتخاب رهبر گردان و فرماندهان ارتش در آن دوران اشاره کرد و افزود: امیر سلیمی و امیر رحیمی از جمله فرماندهان ارتش در قبل انقلاب بودند که افراد متدینی بودند و بعد انقلاب به دیدار امام(ره) رفتند و موضوعاتی طرح کردند. در آن زمان عده‌ای انحلال ارتش را هم مطرح کردند.

وی در ادامه به اتمام شرایط ویژه در پاوه با همکاری ارتش پرداخت و گفت: در آن ٢٠ ماه حدود ٣٤٤ نفر افسر درجه دار و در کل ٦١٢ نفر شهید دادیم تا توانستیم امنیت را در کردستان برقرارکنیم. عناصر سپاه هم کمک کردند تا به تدریج امنیت محورها برقرار شد.

معاون هماهنگ کننده سابق ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده سابق نیروی زمینی گفت: اگر ارتش نیرویش را از کردستان بر می داشت و به سمت عراق می برد نمی گفتند که ارتش اشتباه کرده است؟ قبل ترها لشگر ٩٢ را اسم می بردند پشت عراق می لرزید. این لشگر با سایر لشگرها فرق می کرد. اما شرایطی پیش آمد که این لشگر افت کرد. در خوزستان همه صنعت ها بود و کمتر مردم بومی جذب ارتش می شدند و از سوی دیگر وقتی ازاد شد که هرکس می خواهد از لشگر برود، عناصر لشگر ٩٢ رفتند و جذب نقاط دیگر شدند.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: وقتی سربازی را به یک سال تقلیل دادند، ٦٠ درصد وظیفه های ما مرخص شدند، تمام قراردادهای نظامی را لغو کردتد، حتی من شنیدم اف ١٦ ها را پس دادند و داشتند اف١٤ ها را بفروشند.

وی ادامه داد: این افراد که چنین کردند همین یزدی و قطب زاده ها بودند. ما قبل انقلاب در ستاد عراقی عامل داشتیم حالا بعد انقلاب می خواستند از ما جاسوسی کنند. تمام تلاش ضد انقلاب هم این بود ارتش شکل نگیرد.

حسنی سعدی در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد: عراق قوی ترین لشگرش را برای ابادان گذاشت. همه به ما می گفتند خرمشهر در حال سقوط است؛ کمک کنید. ما چنیدین لشگر از جمله دانشجویی را مستقر کردیم. عراق که می خواست ظرف ٢٤ ساعت خرمشهر را اشغال کند نتوانست این کار را انجام دهد. آمد محور اهواز به طرف ابادان را قطع کرد. هم از سمت اهواز و ماهشهر و هم از سمت خرمشهر می خواست وارد شهر شود اما نتوانست.

وی ادامه داد: من روز بیست و هفتم وارد خرمشهر شدم، وقتی رفتم قسمت عمده این شهر را اشغال کرده بودند. هم از طریق بهمن شیر و هم خرمشهر فشار وارد می کردند.به جاده ساحلی کارون رسیده بودند.من عصر روز سی ام تمام فرماندهانی که در خرمشهر می جنگیدند و فرمانده سپاه خرمشهر شهید جهان آرا را جمع کردم و گفتم اگر عراق را کارون عبور کند ما نیرو نداریم، برنامه این است که شبانه نیروهایی که داریم را روی کارون ببریم.

معاون هماهنگ کننده سابق ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده سابق نیروی زمینی یادآور شد: ٦ آذر گفتند بنی صدر به آبادان می آید تا شرایط را ببیند. من مشکلات را به بنی صدر گفتم و غش کرد. آفتاب سر نزده بود که او را سوار هلی کوپتر کردند و رفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: صدا و سیما باید واقعیاتی را برای روحیات مردم و رزمندگان پخش می کرد،که نکرد. انتظارات ما را برآورده نکرد.

حسنی سعدی خاطرنشان کرد: اول انقلاب هماهنگی ها بیشتر بود. شهید صیاد در هماهنگی با سپاه تلاش زیادی کرد. من با شهید حسن باقری عملیات فتح المبین و بیت المقدس را انجام دادم؛ رابطه ما بسیار خوب بود. ما کاملا  به پیروزی خرمشهرخوشبین بودیم. با روحیه به عراق تاختیم، عراق فکر نمی کرد این شهر را از دست بدهد. سه رده دفاعی ایجاد کرده بود تا خرمشهر را داشته باشد. فکر نمی کرد کسی بتواند وارد خرمشهر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره نظر اشخاصی که گفتند جنگ نباید ادامه پیدا می کرد گفت: جنگ را چه کسی آغاز کرد، ما بودیم؟ فرض کنید دارید در خانه استراحت می کنید عده ای شب وارد خانه می شوند زن و بچه ات را زخمی می کنند اموالت را از بین می برند و صبح می روند، شما ازش تشکر می کنید؟ کسانی که در جنگ نبودند این حرف ها را می زدند، چرا باید آتش بس می کردیم باید اول به برتری می رسیم.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) درباره نحوه انتخاب شدنش به عنوان فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ اشاره کرد و. گفت: پیش روحانی رفته بودم از وضعیت نیروی زمینی پرسیدند و بعد گفتند نظرت در مورد فرمانده نیروی زمینی چیست؟ گفتم من به دوستان گفته ام وای به حال کسی که بعد صیاد فرمانده نیروی زمینی شود. گفتند روی این موضوع فکر کن. چند روز بعد دوباره اقای روحانی من را خواستند گفتند فردا صبح دفتر ریاست جمهوری باشید. من گفتم نمی خواهم اما آقای روحانی گفتند حضرت آقا - که آن زمان رئیس‌جمهور بودند - شما را خواستند. به حضور ایشان رسیدم و گفتند حکمت به امضا حضرت امام(ره) هم رسیده است. من از همان هفته اول جنگ حضرت آقا را زیارت کردم.

حسنی سعدی گفت: ما توان جنگ داشتیم، اما مشکلات بود، تحریم بودیم امکان تهییه وسایل جنگی نداشتیم. کسی به ما وسیله نمی‌داد؛ با اینکه دولت می‌توانست هزینه‌اش را بدهد. مقداری توپ خریدند که قدرت آتش را نداشتند. محسن رضایی در نامه‌ای نوشت تجهیزات می‌خواهیم. کمک‌های دولت در اواخر جنگ کم شد. وزارت‌خانه‌هایی که باید جنگ را پشتیبانی کند کم‌کاری می‌کردند. ما توانایی که گوشت به پرسنل بدهیم نداشتیم، آبگوشت بی‌گوشت می‌دادیم.

وی ادامه داد: مسئولیت پدافند و دفاع با ارتش بود، ببینید در کردستان با ٣٠ درجه زیر صفر چه طور زندگی می‌کردند.

جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) درباره پذیرش قعطنامه گفت: به منزل هاشمی رفسنجانی رفتیم و از مشکلاتمان گفتیم. سپس در جلسه‌ای که همه مسئولین بودن، در شورای عالی امنیت واقعیت را گفتم و بلاخره حضرت امام (ره) قعطنامه را پذیرفتند. ما خیلی ناراحت بودیم از این موضوع. پذیرش قعطنامه باید از طریق وزارت خارجه به سازمان ملل اعلام می‌شد و بعد از اینکه هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد این سازمان اعلام می‌کرد. اما همان روز که حضرت امام پذیرفتند صدا و سیما اعلام کرد. وقتی اعلام شد همه فکر کردند آتش‌بس است. نیروهای دفاعی هم فکر کردند آتش‌بس است، در حالی که نیروهای عراقی از این فرصت به نفع خود استفاده کردند.

وی درباره عملیات مرصاد نیز گفت: مرصاد اینی نیست که تا الان گفتند. ما نتوانستیم چهره واقعی منافقین را برای مردم بگوییم؛ خیلی بیش‌تر از این‌ها به ما بدی کردند.

حسنی سعدی گفت: قبل از عملیات فتح المبین به دیدار حضرت امام (ره) رفتم، به ایشان گفتم شما گفتید ای‌کاش من یک بسیجی بودم، کاش می‌گفتید یک سرباز بودید. ایشان سریع گفتند من همیشه از ارتش دفاع کردم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کردید صیاد شیرازی شهید شود؟ اظهار کرد که "فکر نمی‌کردم صیاد به این ترتیب شهید شود".

جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) در باره این قرارگاه گفت: امورات عملیاتی با قرار گاه خاتم الانبیا (ص) است، تمام مانورها و درگیری ها بر عهده اش است. کارهای کوچک اینجا انجام نمی شود. امیر موسوی نسل بعد از انقلاب است انتصاب حضرت اقا در این مورد خیلی به جا بوده است. از معدود دفعاتی است که یک ارتشی وزیر دفاع شد انتخاب ایشانم خیلی به جا بود.

وی سپس گفت: ساختار ارتش مرتب و دانشش به روز است. الان روزهایی که در سوریه و عراق می گذرد راببینید ، شیوه های جنگ تغییر کرده است ، ارتش هم همین طور خود را به روز کرده است. ارتش هشت سال جنگ را پشت سر گذاشته و  از روز اول تا آخر در صحنه بوده است.

حسنی سعدی اضافه کرد: وضعیت سوریه طوری است که ایران برای امنیت خود باید در آنجا باشد. در مورد وضعیت موشکی هم ما باید تجهیزات روز را برای دفاع از خودمان داشته باشیم.توان ما نسبت به قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست ما به روز هستیم. توان موشک نقطه زنی را نداشتیم، این ها را بچه های خودمان درست می کنند.

وی درباره درخواست ترامپ برای بازدید از مجموعه‌های دفاعی ایران گفت: ایران هیچ وقت چنین اجازه ای به آن‌ها نمی‌دهد که توان دفاعی ما را بازدید کند. عربستان هم کاری نمی‌تواند بکند، آمریکا عربستان را تقویت کرده اما برای خودش.

حسنی سعدی در پایان گفت: ما نیروهای وظیفه‌مان را در جنگ بررسی کردیم، تمام نوک پیکان ما را این‌ها بودند و می‌جنگیدند. حالا ما این نیروی وظیفه را از دست بدهیم؟ ارتش حرفه‌ای درست کنیم که افراد با سن بالاتر عضو شوند؟ کشورهای اروپایی شاید بتوانند اما ارتش حرفه‌ای با بافت و روحیه ما نمی خورد، حالا هزینه‌هایش هم یک طرف. ما به ارتش جوان و وظیفه‌ای که داریم افتخار می‌کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر