بازدید 3355

برگزاری انتخابات محلی کُردهای سوریه

کد خبر: ۷۳۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 23 September 2017
کُردهای سوریه انتخاباتی بی‌سابقه در مناطق تحت سیطره‌ خود در شمال این کشور برگزار و اعلام کردند که خواسته‌شان «نظام فدرالی» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهروندان کُرد سوریه جمعه (دیروز) در مرحله اول انتخاباتی که برای اولین بار از زمان اعلام «نظام فدرالی» در برخی مناطق تحت سیطره‌ خود در شمال سوریه برگزار می‌شود، شرکت کردند.

بر اساس گزارش وبگاه روزنامه «النهار» لبنان، قرار است این انتخابات در سه مرحله و با انتخابت کمیته‌های محلی در ابتدا برگزار شود و در ژانویه 2018 با انتخاب شورای قانونگذاری برای مناطق کُردنشین سوریه که خود آنها «روژآوا» می‌نامند، تمام شود.

در مرحله اول، 12085 نامزد بر سر 3682 کمیته محلی یا به اصطلاح «کمون» رقابت می‌کنند. قرار است در مرحله دوم (3 نوامبر) انتخابات شوراهای محلی شهرها و در مرحله آخر (19 ژانویه) انتخابات کنگره مردم دموکراتیک (مؤتمر الشعوب الدیموقراطیه) برگزار شود.

 «صالح مسلم» از رهبران حزب کردی «اتحاد دموکراتیک سوریه» که از بزرگترین احزاب کُرد در سوریه و دارای بیشترین نفوذ است، در خصوص برگزاری این انتخابات گفت: درخواست ما در سوریه «جدایی» نیست بلکه خواست ما «فدرالیسم» است؛ انتخابات، اولین گام برای نظام فدرالی و دموکراسی فدرالی در سوریه است.

مناطق کردنشین سوریه که در برخی منابع از آنها تحت عنوان «کردستان سوریه» و در زبان کردی به آنها «روژآوا» گفته می شود، مناطقی از شمال غربی، شمال و شمال شرقی سوریه را در برمی‌گیرد که از حیث تقسیمات استانی و اداری بخش‌هایی از استان‌‌های «حسکه»، «رقه» و «حلب» را شامل می‌شود.

کردها در مارس 2016 در مناطق تحت تسلط خود نظام فدرالی اعلام کردند و آنها را به سه منطقه یا اقلیم تقسیم کردند: «الجزیره: استان الحسکه، شمال شرق»، «الفرات: شامل بخش‌هایی از استان حلب و بخش‌های دیگری از استان رقه می‌شود» و «عفرین در شمال غرب که در استان حلب قرار دارد».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل