بازدید 7137

اظهارات مهم موگرینی درباره برجام

کد خبر: ۷۳۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ 22 September 2017
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این‌که ایران به برجام پایبند است، گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به منزله نقض توافق و نقض یک قطعنامه شورای امنیت است.

به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان در پاسخ به این سوال که توافق هسته‌ای مورد تهدید است؟ اظهار داشت: این یک توافق بین‌المللی و یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، بنا بر این سرنوشت آن در دستان یکی از طرف‌ها قرار ندارد. این توافق به تمام جامعه بین‌الملل تعلق دارد و همان‌طور که اروپایی‌ها تضمین خواهند داد توافق پابرجا می‌ماند.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره‌ این‌که رییس‌جمهور آمریکا گفته که تصمیم خود را درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گرفته است، گفت: من شنیده‌ام که وی تصمیم‌اش را گرفته است و امیدوارم که هنوز زمان برای فکر کردن باقی مانده باشد. ما با ایران به توافقی دست یافتیم که تنها به موضوع هسته‌ای رسیدگی می‌کند، هرچند که مسائل زیاد دیگری برای رایزنی با ایران داریم.

این مقام اروپایی تاکید کرد که توافق هسته‌ای در حال اجرا و کارساز است.

توافق هسته‌ای دارد کار خودش را می‌کند
 
وی افزود: ما یک بحران هسته‌ای در شرق یعنی کره شمالی داریم و یک توافق هسته‌ای که دارد کار خودش را می‌کند. یک بحران هسته‌ای در حال حاضر کافی است. ما باید نظام منع اشاعه را تقویت کنیم نه آنچه کارساز بوده است را از بین ببریم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش دولت ترامپ برای بازگشایی مذاکرات درباره‌ توافق هسته‌ای تاکید کرد: این یک توافق هسته‌ای است که 104 صفحه دارد و 12 سال به صورت فشرده برای آن مذاکره شد که تمام جنبه‌های یک برنامه هسته‌ای را پوشش می‌دهد. هر موضوعی که خارج از چارچوب این توافق است می‌تواند و باید حل شود، اما نه در داخل چارچوب این توافق.

موگرینی ادامه داد: این یک توافق جداگانه است. توافق هسته‌ای کارساز بوده و همه آن را تایید کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کند که ایران به تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای خود پایبند است. آخرین بار 10 روز پیش بود، بنا بر این توافق موثر بوده و نباید نابود شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برجام قرار بوده است تمام رفتارهای ایران را پوشش دهد؟ گفت: خیر. این یک توافق بسیار دقیق درباره‌ موضوعات هسته‌ای است. من روی این مساله تاکید می‌کنم. شاید انتظاراتی وجود داشته باشد که این توافق مبنایی برای روابط دو جانبه متفاوت میان ایران و آمریکا باشد، اما مسیر سیاسی جداگانه از توافق هسته‌ای طی می‌کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد: بحران سوریه همچنان ادامه دارد و شرایط در حاشیه خلیج فارس هنوز بسیار تنش‌آلود است، اما از بین بردن یک توافق عدم اشاعه که در حال اجراست و کارساز هم هست رفتاری غیرمسوولانه در دنیایی است که ما امروز باید یک توافق مشابه (در خصوص کره شمالی) به دست آوریم.

زمان‌بندی توافق کاملا روشن است
 
موگرینی درباره تلاش‌های دیگر طرف‌های توافق از جمله اظهارات رییس جمهور فرانسه که درباره زمان بعد از پایان محدودیت‌های توافق هسته‌ای صحبت کرده است، گفت: زمان‌بندی توافق کاملا روشن است و شب‌ها، هفته‌ها و ماه‌های طولانی با ایرانی‌ها درباره آن گفت‌وگو کردیم. ایران به صراحت تعهد داده است که هرگز یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی توسعه نمی‌دهد. ایران به عنوان یک قدرت غیراتمی و یکی از اعضای معاهده منع اشاعه هسته‌ای هیچ‌گاه بمب اتم نمی‌سازد و این در توافق نوشته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی مفاد توافق زمان‌بندی اجرایی مشخص، برخی دیگر زمان‌بندی اجرایی طولانی‌تری دارند و برخی هم برای همیشه اجرا می‌شوند. مساله زمان‌بندی بخشی از توافق است که روی آن مذاکره شد و اجرایی خواهد ماند.

این مقام ارشد اروپایی اظهار داشت: ما از همان ابتدا با بدبینی‌های زیادی مواجه بودیم. بسیاری می‌گفتند شما هرگز نمی‌توانید به توافق دست یابید مردم می‌گفتند که بعد از امضاء این توافق به مرحله‌ اجرا نمی‌رسد، اما اکنون دو سال از آن می‌گذرد توافق اجرایی شده و ادامه دارد. ایران همچنان به تعهداتش پایبند است. همگان نیز از جمله روسیه، چین، اروپا و سازمان ملل این پایبندی را تایید می‌کنند.

برجام توافق بین‌المللی است
 
موگرینی همچنین در پاسخ به این سوال که آمریکا از برجام خارج شود، چه اتفاقی برای این توافق می‌افتد؟ بیان کرد: این یک توافق بین‌المللی است و تنها به آمریکا تعلق ندارد. در این توافق سازوکاری وجود دارد که در صورت نقض آن شش کشور طرف قرارداد به علاوه ایران تحت رهبری من گردهم جمع می‌شوند و مساله را حل می‌کند. این ساز و کار پیش‌بینی کرده که مساله طی کم و بیش یک ماه حل خواهد شد. این یک مکانیزم سیاسی برای یافتن راه‌حل است.

وی در پایان تاکید کرد: چنین اقدامی (خروج آمریکا از توافق) نقض توافق هسته‌ای است، نه خروج از توافق یا تلاش برای مذاکره مجدد. همان‌طور که گفتم این یک معاهده دوجانبه نیست، بلکه قطعنامه شورای سازمان بین‌المللی است که آمریکا می‌تواند آن را نقض کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی