بازدید 26391
با نقش آفرینی بازیگران خارجی؛

افزایش احتمال جنگ میان پیشمرگه های اقلیم کردستان و حشد الشعبی

خطر برخورد و جنگ بیش از پیش افزایش یافته است. این خطر، به ویژه در جایی مثل کرکوک بسیار بیشتر از هر جای دیگری است. جایی که نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی در صدد شکست داعش در این استان و تسلط بر آنجا هستند و اقلیم کردستان نیز اعلام کرده با هر گونه تلاش برای تسلط بر کرکوک توسط حشدالشعبی مقابله خواهد کرد.
کد خبر: ۷۳۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹ 22 September 2017
 خبرهایی در مورد لغو همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق وجود ندارد و به نظر می رسد این همه پرسی در سوم مهرماه(25 سپتامبر) برگزار خواهد شد. دولت عراق اعلام کرده است که در برابر اقدام اربیل برای همه پرسی سکوت نخواهد کرد و تدابیر لازم برای برخورد با آن را در نظر گرفته است.
 
به گزارش تابناک، در همین زمینه، خطر برخورد و جنگ بیش از پیش افزایش یافته است. این خطر، به ویژه در جایی مثل کرکوک بسیار بیشتر از هر جای دیگری است. جایی که نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی در صدد شکست داعش در این استان و تسلط بر آنجا هستند و اقلیم کردستان نیز اعلام کرده با هر گونه تلاش برای تسلط بر کرکوک توسط حشدالشعبی مقابله خواهد کرد.
 
چند روز پیش بارزانی در گفتگو با بی.بی.سی تهدید کرد:  هر نیرویی اگر در فکر این باشد که با زور و سلاح بخواهد واقعیت کرکوک را عوض کند و آن را از کردستان جدا کند باید توقع این را داشته باشد که همه کردها خود را آماده جنگ برای این شهر کنند.
 
بدون تردید درگیری میان پیشمرگه ها و حشدالشعبی عراق را بار دیگر به صحنه جنگ خونین داخلی مبدل خواهد کرد. این مسئله شاید خواست بازیگرانی است که به صورت جدی به دنبال تضعیف حشدالشعبی و از بین بردن آن هستند.

در همین زمینه، «عدنان فیحان» رئیس دفتر سیاسی «عصائب اهل الحق» عراق اعلام کرد که‌ آمریکا تلاش دارد آتش جنگ را میان نیروهای الحشد الشعبی و پیشمرگه شعله‌ور کند و هدف از این اقدام نیز، تضعیف و نابودی الحشد الشعبی است.

 
افزایش احتمال جنگ میان پیشمرگه های اقلیم کردستان و حشد الشعبی 

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، وی طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: سران کرد به ویژه مسعود بارزانی این توهم حمایت رژیم صهیونیستی را دارند. و گمان می‌کنند که رژیم صهیونیستی طرفی است که به آنها تضمین‌های بین‌المللی برای تشکیل کشوری که رویای آن را دارند، خواهد داد. همین توهم بارزانی موجب شده که وی منطقه را به سوی خطر درگیری سوق می‌دهد.

وی افزود: زمانی که آمریکا وارد این بحران شد، هیچ نقشی برای حل آن ایفا نکرد و تنها این بحران را در راستای منافع خود مدیریت کرد. آمریکایی‌ها می‌خواهند که نیروهای الحشد الشعبی با نیروهای پیشمرگه درگیر و تضعیف شوند. تا به این لحظه ما هیچ موضع‌گیری رسمی و شفافی از سوی آمریکایی‌ها علیه همه‌پرسی ندیده‌ایم. ..تاکنون تنها در حد فرستاده و نماینده وزارت خارجه آمریکا علیه همه‌پرسی موضع‌گیری شده است و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موضعی شفاف و صریح در این‌باره اتخاذ نکرده است.

 لازم به ذکر است که چند روز پیش نیز «آری هرسین» رئیس کمیسیون پیشمرگه در پارلمان کردستان عراق، از استقرار نیروهای مسلح آمریکایی در نزدیکی «اربیل» مرکز این منطقه، در آستانه برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق خبر داد که گفته شده است برای جلوگیری از درگیری میان نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق یا حشدالشعبی بوده است.
 
 باید یادآور شد که پیش از این حشدالشعبی و پیشمرگه ها با یکدیگر درگیر شدند و سابقه برخورد خونین میان آن ها وجود دارد. به طوری که، در اردیبهشت 1395 نیز در درگیری‌های انجام شده بین نیروهای پیشمرگه کرد و عناصر الحشد الشعبی در منطقه طوزخورماتو  12 نفر کشته شدند.
 
در نهایت اینکه، بازیگرانی مانند آمریکا و ترکیه که مخالف جدی حشدالشعبی هستند از هرگونه درگیر شدن این گروه و در ادامه تضعیف آن استقبال خواهند کرد؛ بدون در نظر گرفتن این مسئله که این درگیری می تواند عراق را وارد یک جنگ طولانی مدت و خونین داخلی کند. جنگی که شعله های آن می تواند به خارج از عراق نیز منتقل شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی