بازدید 19412

اشتباه فنیِ فیلم محمد (ص)، در سریال موسی (ع) تکرار نشود

ایجاد 300 لوکیشن نیز دور از منطق و تدبیر است و همانگونه که اشاره شد، روش‌هایی مطرود است، چرا که با هزینه بسیار اندک در حوزه دیجیتال به نسبت هزینه بسیار کلان تولید لباس و لوکیشن، می‌توان کل این پروژه را تولید کرد.
کد خبر: ۷۳۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 21 September 2017
اشتباه فنیِ فیلم محمد (ص)، در سریال موسی (ع) تکرار نشود
موضع‌گیری یکی از عوامل سازنده سریال موسی (ع) این نگرانی را به وجود آورده که اشتباه فنی بزرگ و بسیار هزینه‌ای که در جریان ساخت فیلم محمد (ص) رخ داد، در جریان سریال موسی (ع) تکرار شود و هزینه‌ای بسیار کلان را به دنبال داشته باشد؛ هزینه‌ای که با محدودیت اعتبارات نهادهای تولیدکننده در ایران همخوانی ندارد و حتی در هالیوود نیز مرسوم نیست.
 
به گزارش «تابناک»؛ با جدی شدنِ تولید سریال موسی (ع) نوشته مرحوم فرج الله سلحشور که قرار است به تهیه کنندگی احمد میرعلایی و کارگردانی جمال شورجه ساخته شود، موضع گیری‌های عوامل این سریال آغاز شده که تا حدودی وضعیت این پروژه را مشخص می‌کند.
 
در همین راستا مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس درباره این پروژه گفته است: «مشغول تحقیق درباره طراحی پروژه تلویزیونی موسی هستم که قرار است در شهرک دفاع مقدس در ادامه ‌دکورهای سریال حضرت یوسف در فضای وسیعتری دکورهای آن ساخته شود. گروه وسیعی را برای کار آماده کرده ام تا بزودی ساخت را شروع کنیم.»
 
اشتباه فنیِ فیلم محمد (ص)، در سریال موسی (ع) تکرار نشودشهر مکه به طور کامل برای فیلم «محمد» (ص) ساخته شد!
 
طراح صحنه سریال «در چشم باد» درباره جزییات دکورهای سریال موسی توضیح داد: «این پروژه حدود ۳۰۰ لوکیشن دارد که اصلی ترین آن در شهرک دفاع مقدس و ساخت سوله به شکل داخلی است. در سریال حضرت یوسف از سوله های خارج از شهرک استفاده کردیم که متاسفانه تغییر کاربری داده شد و فضای داخلی قصرها از بین رفت ولی این بار تصمیم بر ساخت سوله برای دکورهای ماندگار داریم.»
 
میرفخرایی در پایان درباره طراحی لباس های این سریال نیز عنوان کرد: «حدود سه هزار دست لباس پیش بینی شده است که برای خرید پارچه به هند می رویم که تنوع زیادتری در پارچه دارد و ارزان است. همچنین ساخت وسایل صحنه هم زمان‌بر است و بزودی طراحی آن شروع می شود.»
 
هرچند میرفخرایی تجربیات ارزشمندی در حوزه طراحی صحنه و لباس دارد اما این موضع گیری در کنار ترکیب تهیه کننده و کارگردان این سریال، نگرانی‌ها را درباره ساخت یک سریال پرهزینه و غیرجذاب افزایش داده است. یکی از مهم ترین علل پرهزینه بودن پروژه های تاریخی، ساخت دکورهای عظیم برای این سریال‌هاست و این رویکرد عمدتاً در ایران پیگیری می‌شود و مدلی تاریخ گذشته است.
 
تصاویر ساخت لوکیشن‌ها و لشکرها در بازی «تاج و تخت»
 
در اکثر پروژه‌های کنونی که نیاز به دکورهای عظیم یا حضور سیاهی لشکر است، از پرده آبی استفاده می‌شود و در ادامه با تکنولوژی موجود در نرم افزارهایی چون زی براش، مایا، افترافکت و نیوک، صحنه و شمار سیاه لشکرهایی که باید در صحنه قرار بگیرد، طراحی گرافیکی شده و به صحنه افزوده می‌شود.
 
اینکه برای یک فیلم سینمایی چند هزار دست لباس پیش بینی شود و برای خرید پارچه به هند سفر کنند، مدل های پرهزینه و دور از منطق است. ایجاد 300 لوکیشن نیز دور از منطق و تدبیر است و همانگونه که اشاره شد، روش‌هایی مطرود است، چرا که با هزینه بسیار اندک در حوزه دیجیتال به نسبت هزینه بسیار کلان تولید لباس و لوکیشن، می‌توان کل این پروژه را تولید کرد.
 
برای مقایسه می‌توان به سریال «بازی تاج و تخت» اشاره کرد که عمده صحنه های آن با نرم افزار نیوک طراحی و پیاده سازی شده و اساساً دکورهای عظیمی در کار نیست. بنابراین اگر عوامل این سریال به تکنولوژی روزِ سینما مسلط نیستند و حتی نام بسیاری از نرم افزارهای فعال در این صنعت را نیز نشنیده‌اید، می‌توانند پروژه را به اشخاصی واگذار کنند که با تسلط بر این تکنولوژی ها، می‌توانند سریال‌هایی از این جنس را با هزینه‌ای به مراتب کمتر خلق کنند.
 
این اشتباه متاسفانه پیش از این در جریان فیلم سینمایی «محمد» (ص) ساخته مجید مجیدی نیز رخ داد و شهر مکه و مدینه به شیوه دوران قدیم در زمینی به وسعت 220 هکتار ساخته شد و در همین راستا زمینی وسیع خریداری و عملیات عمرانی گسترده‌ای صورت گرفت و در نتیجه هزینه تولید فیلم «محمد» (ص) به شدت افزایش یافت.
 
بنابراین باید از اشتباه فنی بزرگی که تیم مجیدی در جریان آن پروژه انجام داد درس گرفت و مسئولان تلویزیون مانع از هدر رفتن میلیاردها تومان برای صدها دکور و تولید هزاران دست لباس در جریان تولید سریال «موسی» شوند. باور کنیم تکنولوژی روز قابل استفاده است و سینماگران ایرانی می‌توانند این تکنولوژی را فرا بگیرند.
 
برای درک بهتر، بخشی از پشت صحنه دیجیتال سریال بازی تاج و تخت را ببینید:
 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۳۴
پول زیاده .بزار برن بخرن
چه عیبی داره مردمی که نیازمند لباس هستند میشینن اون 300هزار نفری که از هند واسشون پارچه و لباس تهیه شده رو میبینن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
...گفت سه هزار
هدف اصلی همین تهیه 300 محل، یا به قول شما، لوکیشن است و مابقی بهانه است. همه می دانند که در ایران برنامه های سینمایی بزرگ با هزینه بیت المال برای چه آغاز می شوند، وگر نه اصلا دلیلی ندارد در حالی چنین فیلم هایی ساخته شود که هرگز قرار نیست هزینه آنها بازگردانده شود. کشوری که هنوز نمی تواند پرده آبی یا یک نرم افزار ساخت صحنه های مجازی را دست و پا کند، چرا باید چنین فیلم هایی را بسازد؟ ضمن اینکه کارگردان محترم آن نیز قبلا فیلم های متعددی ساخته و نشان داده است که اصلا از عهده چنین فیلمی بر نمی آید. این فیلم ها قرار است فقط عده ای را به نان و نوایی برسانند، همین و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
کارگردان محترم این سریال در همه شوراها هست. معلوم است که باید او بسازد. بعدش هم چه معنی دارد با پول این سریال سی تا سریال خوب ساخته
شود. اینجا ایران است و همه چیزش بی اصل و نصب است
کجای کاری واسه ما آب نشه واسه اونا نون که میشه یه سفر تفریحی
سال اقتصاد مقاومتی. برای فیلم مذهبی لباس از هند بیارید. افرین صد آفرین
كي بخور بخور كنه؟!
خودشون هزینه میکنند
خودشون میسازن
خودشون میرن تماشا
به خودشون جایزه میدن
از خودشون هم تعریف میکنن
فکر میکنند اگر سینمای دینی دیجیتالی بشه اون دنیا همشون میرن جهنم
خب چرا سریال حضرت آدم نمیسازن که نه دکور میخواد نه لوکیشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
اونم لوکیشن بهشت رو میخواد
شما که این مقال رانوشتی چقدر فن و فوت اینکارو میدونی یعنی اقای میر فخرایی که بهترین طراح ایرانه نمیدونه و شما میدونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
حتماً نمیدونه، واگر نه چنین حرف هایی نمی زد. متاسفانه سینماگرها ما به لحاظ تسلط به تکنولوژی خیلی عقب هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
سینما گران ما از قهت الرجالی شدن سینماگر به دیگران هم اجازه نفوذ نمیدن
به لحاظ تکنیکی هم بسیار عقب افتادن
معلومه که از ظرفیت کار سه بعدی بی خبرن و البته اینجوری بهتر میدونند
چون میترسن کار از دستشون دربیاد
حالا چه نیازیه که این سریال ساخته بشه ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
از نون شب واجب تر لابد
احسنت
هزینه از جیب بیت المال برای توجیه تاریخ خودساخته قوم بنی اسراییل!
پول بیت المال هست...کسی نظارت نمیکنه که ایا میشه بهتر ساخت یا نه
مدیریت به سبک ایرانی
اگر از این نرم افزارها استفاده کنند، پس این تهیه کننده های بدون دانش چطور زندگیشون رو بچرخونن.
هند؟؟؟؟ این است حمایت از تولید ملی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انصافا جمال شورجه چی هست که فیلمش چی باشه اونم با نوشته فرج سلحشور!اقا پول بیت المال حروم نکنید تورو خدا یا کارو بدین دست یه کارگردان بزرگ و کاردون یا کلا بی خیال شید جمال شورحه اخه !!!؟؟؟
چه لزومی داره که این همه هزینه کنیم و فیلمی بی تاثیر تولید کنیم.؟
مگر پول رو شما میدید؟؟خوب معلومه سفر هند میصرفه نرم افزار نمی صرفه. پول ژن خوب باید داد تا پول درست گرفت
به نظرم مردم ما خیلی بهتر از فیلم و فیلم نامش داستان حضرت موسی رو میدونن. بهتر است که تدبیر بشه و از هدر رفت مالی (سواستفاده) جلوگیری بشه. در ضمن امروز رفتم کفش بخرم هیچ کدوم اتیکت قبمت نداشت. من نمیدونم کی میخوایم به حقوق مصرف کننده احترام بزاریم. ...
هر ی خواستم بنویسم دیدم بقیه نوشتن...دقت در نظرها بخوبی دیدگاه مردم را روشن میسازد.
بابا جان ....توان فنی برای جلوه های ویژه نیسست در ایران..چرا ایراد میگیرید؟ خود شما بودید چه میکردید؟
حرف شما درست ولی فکر میکنید چند نفر حرفه ای در ایران برای کار با این نرم افزارها موجود است؟ مطمئنا اگر فیلم های ایرانی رو که از این نرم افزارها استفاده کردن رو ببیند خودتون متوجه میشید که کسی نیست که بتونه حرفه ای کار کنه.
از اون تاج حجاب مسخره فیلم عاشقانه گرفته تا فیلم صحرای طبس که هلیکوپترهای آمریکایی رو به شکل مسخره تری نشون دادن
بابا جان سر این سفره باید خیلی ها نون بخورند اون هم چه نونی
من ک راضی نیستم.اگر یه قرونش از مالیاتی باشه ک من پرداختم.
صدا و سیما درسته پول داری ولی نمیتونی هرجور خواستی خرج کنی.پول مال تو نیست.امانته دستت.
تو این سینما سالی ده تا فیلم تو جزیره کیش ساخته میشه که هیچ محتوایی نداره فقط عوامل و بازیگرها دور هم تفریح میکردن یک فیلمی هم ساختن.
45 میلیون دلار هزینه میکنند یعنی تقریبا 150 میلیارد تومن فیلم میسازند بعد 12 میلیارد میفروشند ذوق میکنند بالاترین رقم فروش در سینما رو داشتند
همین داستان رو در پروژه های شهر سازی هم دارند مقایسه میکردم هزینه ساخت تونل توحید رو با 2200 متر حدود 300 میلیارد تومن ساختند با دلار 1200 تومن یعنی حدود 250 میلیون دلار شد در حالیکه تونل مانش رو 51 کیلومتر در 4 لاین 40 متر زیر دریا ودر نقاط مختلف به هم پیوند زدند کل هزینه ساخت شد حدود 20 میلیارد حالا اگه قرار بود شهردار تهران اینکار رو انجام بده باید دو سال کل بودجه دولت رو میدادند یه تونل میساختند
شنیدن اسم این نرم افزارها، یا حتی آشنایی با این نرم افزارها یه چیزیه، و توانایی تولید محصول هنری با این نرم افزارها چیز دیگری.
ضمنا فکر می کنید چند نفر در ایران داریم که توانایی انجام این کار رو دارند؟
ما برای ساخت یک بازی موبایل دو بعدی نیروی هنرمند نیاز داشتیم، کل یکی از استان های کشور رو شخم زدیم یکی بتونه از پس کار بر بیاد. فوتوشاپ کار زیاد بودند، اما هنرمند که بتونه هنرمندانه از نرم افزار استفاده کنه تا حالا فقط یک نفر پیدا کردیم!
حالا شما برای این حجم از کار ببین چند نفر هنرمند نیاز داری.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار