بازدید 15376

نوجوان 17 ساله در پشت پردۀ کلاهبرداری‌های سایبری

کد خبر: ۷۳۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 21 September 2017
پلیس فتا پسری نوجوان که با طراحی سایت‌های فیشینگ و پشنهادات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی به حساب‌های بانکی شهروندان دستبرد می‌زد، شناسایی و دستگیر کرد.
 
به گزارش مردم سالاری، فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی اظهار کرد: در پی ارائه مرجوعه قضایی از سوی یک شهروند مشهدی، مبنی‌بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی، تیمی از کارشناسان پلیس فتا برای بررسی موضوع وارد عمل شدند. 
 
قادر کریمی افزود: در بررسی اظهارات شاکی پرونده مشخص شد این فرد برای افزایش فالوور در یکی از شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان برای شخصی که در قبال دریافت فقط 1000 تومان، افزایش اعضای 1000 نفری را پیشنهاد می‌داده است، عضویت یافته و این مبلغ را به صورت اینترنتی به سایت اعلام شده واریز کرده که متوجه می‌شود، مبلغ 100 هزار تومان از حسابش کسر شده است.
 
وی با اشاره به نوع کلاهبرداری صورت‌گرفته از شاکی و مستندات ارائه شده وی تصریح کرد: مشخص شد شاکی به‌دنبال پیشنهاد دریافتی روی لینکی کلیک کرده و در کانالی با محتوای نامناسب غیراخلاقی عضو شده و در آن‌جا با تبلیغات افزایش فالوور آشنا و همچنان با انتخاب لینک پیشنهادی، اطلاعات حساب خود را جهت واریز مبلغ 1000 تومان ارسال کرده است.
 
کریمی اضافه کرد: با توجه به سرنخ‌های موجود و در پی رصد و پایش فضای سایبری، مشخص شد شاکی متاسفانه در تله فیشینگ گرفتار شده و کلاهبردار با طرح نقشه‌ای از قبل‌تعیین‌شده و طراحی سایت فیشینگ، به اطلاعات حساب این شهروند دست یافته و مبالغی را به‌صورت غیرمجاز و اینترنتی از حساب وی برداشت کرده‌ است.
 
فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی تصریح کرد: کارشناسان زبده پلیس فتا با استفاده از روش‌های نوین پلیسی متهم را در یکی از شهرهای جنوب غربی کشور شناسایی و با نیابت قضایی دستگیر کردند.
 
وی با اشاره به این‌که «متهم نوجوانی17ساله با سابقه کیفری در رابطه با جرایم رایانه‌ای است»، بیان کرد: متهم با مشاهده ادله موجود به جرم خود اعتراف کرد و انگیزه خود را از بزه ارتکابی، ایجاد سایت‌های فیشینگ و دسترسی به اطلاعات حساب شهروندان جهت کسب منفعت مالی عنوان کرد.
 
کریمی خاطرنشان کرد: در بررسی ادله دیجیتالی متهم، اطلاعات 29 فقره کارت بانکی مربوط به حساب شهروندان، چند صفحه فیشینگ به آدرس‌های www.followp.ml و ww.gdoosh.tk استخراج شد که برابر مستندات آزمایشگاهی متهم به صفحات مذکور دسترسی مدیریتی (admin) داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر