بازدید 5064

پشت پرده طرح آمریکا برای اصلاح ساختار سازمان ملل

کد خبر: ۷۳۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ 20 September 2017
سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد طرحی را به مجمع عمومی ارایه کرده که در آن به دنبال اصلاح ساختار سازمان ملل است، بنابر گفته‌ها بنا به دلیل تغییر متن اعلامیه توسط آمریکا ایران به همراه 128 کشور دیگر آن را امضا نکرده‌اند.

 دونالد ترامپ اما در سخنرانی روز دوشنبه (27 شهریور ماه) به نمایندگان کشورهای امضا کننده اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی، پشتیبانی خود از طرح کوچک سازی نظام اداری این نهاد بین المللی اعلام کرد و گفته است که تجدید نظر در ساختار سازمان ملل متحد جهت گسترش صلح و امنیت بین المللی است.

رئیس جمهور آمریکا معتقد است نظام اداری عریض وطویل و سوء مدیریت در سازمان ملل مانع دست یابی بزرگترین نهاد بین المللی به اهداف خود شده بود. اما نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی تاکید دارند که آمریکا با ارایه طرح اصلاح ساختار سازمان ملل به دنبال دریافت مجوز برای ایجاد جنگ و رفع امنیت بین‌المللی است.

این نمایندگان مردم در خانه‌ملت محور طرح پیشنهادی نماینده آمریکا را افزایش قدرت آمریکا بر عرصه تصمیمات بین‌الملل می‌دانند و می‌گویند که آمریکا سازمان ملل را ابزاری برای تامین خواسته‌های خود می‌داند.

 پشت پرده طرح آمریکا برای اصلاح ساختار سازمان ملل

هادی شوشتری در واکنش به عدم امضای طرح تغییر ساختار سازمان ملل متحد توسط 128 کشور از جمله ایران، گفت: تئوری‌هایی در خصوص اصلاح ساختار سازمان ملل همواره مطرح می‌شود اما ما نسبت به طرح پیشنهادی از سوی آمریکا اعتراض داریم، در واقع ساختار سازمان ملل ساختاری با حق وتو محصور در 5 کشور همواره مورد انتقادهایی قرار گرفته است.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در ادوار مختلف با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد اصلاح ساختار سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شده است، برخی اذعان دارند که انحصار حق  وتو در 5 کشور مبین وضعیت فعلی ساختار قدرت در دنیا نیست.

شوشتری یادآور شد: کشورهای اسلامی همواره مطرح می‌کنند که سازمان همکاری کشورهای اسلامی متشکل از 57 کشور باید کرسی در شورای امنیت سازمان ملل داشته باشد یا چین و برزیل یا هند با جمعیتی حدود یک میلیارد نفر نیز خواستار کرسی در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

وی ادامه داد: پیشنهادهای متعدد توسط کارشناسان برای اصلاح ساختار سازمان ملل بررسی شده و بر گفت وگوی متقابل نیز تاکید شده است اما اصلاحاتی در جهت تامین منافع کشورهایی کم قدرت و کمتر توسعه یافته صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: طرح تغییر ساختار سازمان ملل متحد در راستای رویکرد ایالت متحده آمریکا است، رویکردی سازمان ملل را ابزاری در جهت تامین خواسته‌های خود می‌داند، بنابراین سایر کشورهایی من جمله ایران قطعا در برابر چنین اصلاحاتی مخالفت خواهند کرد.

طرح اصلاح ساختار سازمان‌ملل برای افزایش قدرت آمریکا است

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به عدم امضای طرح تغییر ساختار سازمان ملل متحد توسط 128 کشور از جمله ایران، گفت: پیشنهاد دهنده‌گان چنین طرح‌هایی به دنبال تقویت سلطه بیشتر آمریکا بر سازمان ملل و فرار از پاسخگویی و تحقق برداشت‌های کدخدایی دنیا دانستن آمریکا هستند.

نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مقاومت همه کشورها در برابر این طرح طبیعی است، زیرا طرح اصلاح ساختار سازمان ملل تنها قدرت آمریکا را بر عرصه تصمیمات بین‌المللی بیشتر خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه موافقت همه اعضای سازمان ملل برای اصلاح ساختار آن لازم است، افزود: آمریکا به دنبال تامین منافع هیچ کشوری نیست حتی به فکر هم‌پیمانان نزدیک خود مانند انگلیس یا برخی کشورها در خاورمیانه هم نیست و از آنجایی که سازمان ملل متحد امکان بزرگی است به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت آن به نفع خود است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در صورتی که کشورها تصمیم بگیرند که سازمان ملل متحد به شکل دموکراتیک اداره شود باید مَقر آن را از آمریکا خارج و وابستگی منابع به آمریکا کاسته شود زیرا اثر بهتر و بیشتری خواهد داشت.

ماجرای حق "وتو" و سه رویکرد کشورهای عضو سازمان ملل به آن

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به عدم امضای طرح تغییر ساختار سازمان ملل متحد توسط 128 کشور از جمله ایران، گفت: کشورهایی عضو غیردایم سازمان ملل با حق وتو برخی کشورها مشکل دارند و معتقد بر رفع آن هستند، از سوی دیگر برخی کشورها چون آلمان، برزیل و غیره معتقد به افزایش تعداد کشورهای دارای حق وتو هستند و برخی مانند ایران بر این باورند شرایط تبعیض باید رفع گردد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها اخیرا طرحی ارایه کردند که به سود آمریکا است و ترامپ به عنوان نماینده افراطیون آمریکایی معتقد است سازمان ملل باید در خدمت آمریکا باشد یا اینکه این نوع سازمان ها فروپاشی شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور به دنبال تحقق اهداف آمریکاست، افزود: از زمان روی کار آمدن ترامپ نیز بارها چنین طرح‌هایی ارایه شده ضمن آنکه در این مدت آمریکا مشکلات مالی و غیره با سازمان ملل متحد پیدا کرده است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در این طرح به دنبال کاهش هزینه‌هایی تحمیل شده بر آمریکا نیز هستند، گفت: بر هیمن اساس قدرت های اول جهان و حتی برخی از کشورهای هم راستا با اندیشه آمریکایی‌ها نیز با چنین طرحی مخالفت کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکا به دنبال مجوز برای حضور در جنگ‌های خارجی است، از سال 2001 میلیادی نیز تاکنون جنگ‌های را شروع کرده که نه تنها به ایجاد امنیت کمک نکرده بلکه امنیت را از بین برده است لذا طرح اظهاراتی از زبان ترامپ مبنی بر اصلاح ساختار سازمان ملل با هدف صلح و امنیت بین المللی ادعاهای کاذبی بیش نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل