بازدید 2560

تلاش مالزی برای کاهش میزان مازاد تجاری به نفع آمریکا

سرمایه گذاری های اخیر مالزی در آمریکا نشان می دهد که این کشور درصدد است میزان مازاد تجاری اش را با آمریکا به نفع واشنگتن کاهش دهد.
کد خبر: ۷۳۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 20 September 2017
سرمایه گذاری های اخیر مالزی در آمریکا نشان می دهد که این کشور درصدد است میزان مازاد تجاری اش را با آمریکا به نفع واشنگتن کاهش دهد.

به گزارش ایرنا،صندوق سرمایه گذاری استراتژیک مالزی (خزانه ملی) در گزارشی که پس از سفر 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این کشور به آمریکا منتشر شد، اعلام کرد که این صندوق تاکنون در 15 طرح آمریکا که به طور عمده در بخش فناوری است 410 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. موضوعی که نشان می دهد مالزی درصدد مدیریت روابط تجاری خود با واشنگتن است.

براساس این گزارش، به طور کلی ارزش بلندمدت برای سرمایه گذاری مالزی با ثبات خواهد بود و این سرمایه گذاری 3.1 درصد افزایش یافته یا نرخ رشد سالانه کامل آن در دوره ماه مه سال 2004 تا 31 دسامبر 2016 برابر 9.3 درصد بوده است.

در گزارش خزانه ملی مالزی تاکید شده است این نهاد همچنان به بررسی فرصت های سرمایه گذاری در آمریکا با تمرکز اصلی بر بخش نوآوری و فناوری خواهد پرداخت و این اقدام مطابق با ماموریت یک صندوق استراتژیک برای مالزی ارزش افزوده طولانی مدت دربخش های مختلف کشور به همراه خواهد داشت.

'اونگ کا چوان' وزیردوم صنایع و تجارت بین الملل مالزی اوایل هفته جاری سرمایه گذاری کشورش در آمریکا را برای حفظ روابط تجاری نزدیک میان دو کشور منطقی دانست و گفت : دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد کسری تجاری واشنگتن با دیگر کشورها از جمله مالزی ابراز نگرانی کرده بود.

ترامپ اخیرا حتی تهدید کرده بود که به قرارداد تجارت آزاد با کره جنوبی پایان خواهد داد.

ترامپ اوایل سال جاری فرمانی را صادر کرد که براساس آن کسری تجاری آمریکا با کشورهای مختلف دریک دوره 90 روزه مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج این بررسی نشان داد مالزی در روابط تجاری با آمریکا از مازاد تجاری 24 میلیارد دلاری ( 100 میلیارد رینگیت) برخوردار است. 

نخست وزیر مالزی هفته گذشته درسفری چند روزه به آمریکا با اعلام سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری صندوق پس انداز کارمندان (PF) و خزانه ملی این کشور در آمریکا، گفتکه با هدف توسعه اقتصادی از آمریکا 10 میلیارد دلار هواپیمای بوئینگ خریداری می کند.

صندوق پس انداز کارمندان مالزی نیز در گزارشی در این ایام اعلام کرد که بین سه تا چهار میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری می کند. 

'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی در دیدار اخیرش با 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، سه پیشنهاد مشخص اقتصادی برای توسعه روابط تجاری دو جانبه با واشنگتن ارائه داد.

'نخست، افزایش شمار هواپیماهای بوئینگ آمریکا در خطوط هوایی مالزی از این رو این کشور متعهد به خرید 33 فروند بوئینگ 737 و 787 شده است و به احتمال بسیار زیاد در آینده ای نزدیک سفارش 24 یا 25 فروند بوئینگ 737 دیگر نیز ارائه می شود.'

به گفته وی، با خریدهای اضافی، ارزش این توافق در پنج سال آینده بالغ بر 10 میلیارد دلار است. 

نخست وزیر مالزی همچنین گفت که خریدهای دیگری برای سایر شرکت های خطوط هوایی فعال در مالزی در آینده انجام می شود. وی سرمایه گذاری حدود سه تا چهار میلیارد دلاری صندوق پس انداز کارمندان مالزی را که تاکنون حدود 7 میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کرده است به عنوان پیشنهاد دوم هیات مالزیایی عنوان کرد.

وی به عنوان سومین پیشنهاد خود نیز گفت که خزانه ملی که در دره سیلیکون، کالیفرنیا دفتر دارد و تاکنون حدود 400 میلیون دلار در شرکت های فناوری های پیشرفته سرمایه گذاری کرده، قصد دارد میزان سرمایه گذاری های انجام شده خود را افزایش دهد. 

'درهٔ سیلیکون' نام رایج و غیررسمی منطقه‌ ای حدود 70 کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ 'سانتا کلارا' کالیفرنیا است. شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه ‌است. 

خزانه ملی نیز شرکت سرمایه‌ گذاری و صندوق ذخیره ارزی مالزی است که به‌عنوان بازوی ارائه خدمات مالی دولت مالزی در زمینه نگهداری و مدیریت دارایی‌های تجاری دولتی، سرمایه‌ گذاری‌های استراتژیک، مدیریت سرمایه‌گذاری، مبادلات سهام اختصاصی و مدیریت دارایی فعالیت می کند.این شرکت سال 1993 توسط وزارت دارایی مالزی راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای سهام در بیش از 50 شرکت بوده و ارزش خالص دارایی آن در سال 2012 بالغ بر29 میلیارد دلار برآورد شده است.

'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی نیز هفته جاری اعلام کرد که این کشور مازاد تجاری در روابط با آمریکا را برای افزایش تجارت دوجانبه سودمند می داند و آن را در روابط با آمریکا مدیریت می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل