بازدید 3885

رشد چشمگیر جمعیت شهرهای جدید طی ۱۰ سال

کد خبر: ۷۳۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱ 20 September 2017
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طی ۱۰ سال اخیر نرخ رشد جمعیت در شهرهای جدید حدود ۸.۵ برابر نسبت به افزایش جمعیت شهرهای دیگر بوده است.

به گزارش ایسنا، حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: در ۱۰ سال اخیر سرعت جمعیت پذیری شهرهای جدید افزایش یافته و نرخ رشد جمعیت بین سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ به ۱۰.۶ رسیده که نسبت به افزایش جمعیت کل کشور ۱۰ برابر و نسبت به متوسط نرخ رشد شهرهای کشور ۸.۵ برابر است. این نوید خوبی است که نشان می دهد مجموعه شهرهای جدید به جمعیت پذیری رسیده و می‌توانیم تا حدودی به اهداف خود دست پیدا کنیم.

هفت شهر به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسیده‌اند


وی افزود: موضوع مثبت دیگر اینکه ۷ شهر جدید به حدود جمعیت ۱۰۰ هزار نفر رسیده‌اند که از نظر مباحث شهرسازی جزو شهرهای میانه محسوب می شوند. این هم از لحاظ شهرسازی و هم از لحاظ اقتصادی مفهوم خاصی دارد که بسیاری از فعالیتها در آنها توجیه پیدا می کند و صرفه‌های حاصل از مقیاس و تجمع در آنها ایجاد می‌شود. مثلا هم‌اکنون می توان در این شهرها بیمارستان، ورزشگاه، مجموعه‌های تفریحی و پایانه‌های حمل و نقل چندمنظوره بزرگ احداث کرد. ایجاد این خدمات کیفیت زندگی در این شهرها را بالا می‌برد.

طاهرخانی تاکید کرد: ارتقای کیفیت زندگی، هویت‌بخشی، ایجاد اشتغال پایدار موضوعاتی هستند که در شهرهای موجود پیگیری و به نوعی شهرهای جدید را بازآفرینی اقتصادی، ا جتماعی  و کالبدی خواهیم کرد. در این مسیرابزارهای نوآوری مالی و جذب سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی از اولویت‌های اصلی ما خواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، انواع مدل‌های مدیریت دارایی‌ها، انواع مدل‌های تامین مالی مبتنی بر زمین، تشکیل صندوق های زمین و ساختمان، شرکت پروژه ها از جمله راهکارهای تامین مالی پروژه‌های شهرهای جدید عنوان و تاکید کرد: هم اکنون در مجموعه شهرهای جدید حجم عظیم کارهای انجام نشده داریم؛ چرا که منابع عمومی بخش دولت و ظرفیت‌های ما محدود است. مجموعه درآمدهای نقدی شرکت ما حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است، مقداری هم درآمدهای غیرنقدی داریم ولی این مبالغ نمی‌تواند نیاز گسترده ما را به منابع مالی برآورده کند. لذا می‌توانیم نوآوری‌هایی داشته باشیم که منابع بخش خصوصی را در خدمت اهداف عمومی قرار دهیم.

هدف‌گذاری برای ایجاد ۲۰ مرکز محله در پردیس


وی با اشاره به قالب مشارکت خصوصی و عمومی گفت: در این مسیر آخرین قالبی که پیگیری می‌کنیم مشارکت سه وجهی بین سرمایه گذاران، شهرداری‌های مستقر در شهرهای جدید و شرکت عمران شهرهای جدید است. به این صورت که ما زمین را در اختیار می‌گذاریم، شهرداری‌ها عوارض و پرونه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذار پول ساخت را می‌آورند. مثلا در شهر جدید پردیس ۲۳ محله داریم اما فقط سه مرکز محله را ساخته‌ایم. با این مدل انشاءالله حدود ۲۰ محله را شروع می‌کنیم. یعنی فراخوان سرمایه‌گذاری می‌دهیم که همزمان سرمایه‌گذاران بخش املاک و مستغلات وارد شوند. این مراکز محله هم اهداف عمومی را تامین می‌کند و هم منفعت بخش خصوصی را؛ چرا که در این مجموعه‌ها هم مدرسه هست، هم فضای سبز و هم فضای انتفاعی مثل مجموعه‌های تجاری که نیاز مراکز محله است.

طاهرخانی تصریح کرد: با توجه به رکود ساخت و ساز که هم‌اکنون وجود دارد این قالب برای پیمانکاران خوب است و می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

نظام حمل و نقل پاشنه آشیل شهرهای جدید


مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: اولویت دیگر در شهرهای موجود که در واقع پاشنه آشیل ما است مساله نظام حمل و نقل سریع وانبوه است. این سیاست با جدیت بیشتری با تاکیدات وزیر پیگیری خواهد شد. بخصوص بحث اتصال شهرهای جدید به شهرهای مادر از طریق قطار اولویت شماره یک ما است؛ چرا که تجربه ثابت کرده همبستگی دقیقی بیننظام حملونقل خوب و توفیق شهرهای جدید وجوددارد. جاهایی که این ارتباط وجود نداشته شهرهای جدید دچار مشکل شده‌اند. به طور مثال هشتگرد حدود ۱۰-۱۵ سال پیش جزو شهرهای جذاب ما بود و الان به دلیل محدودیت‌هایی که در مسیراتوبان تهران ـ قزوین جذابیت سکونت را از این شهر گرفته است؛ در حالی که هشتگرد از لحاظ موقعیت جغرافیایی، شهرسازی و پاکی هوا موقعیت منحصر به فردی دارد.

وی اظهار کرد: امیدواریم با راه‌اندازی قطار کرج ـ هشتگرد شاهد بهبود اوضاع حمل و نقل در این شهر باشیم. هم‌چنین با احداث کنارگذر جنوبی تهران از آبیک به چرم‌شهر، وضعیت حمل و نقل شهرهای اطراف تهران ارتقا پیدا کند.

مسیر توسعه شهرهای جدید برعکس طی شده است


به گفته‌ی طاهرخانی، اغلب کشورها وقتی تصمیم به شهرسازی می‌گیرند توسعه حمل و نقل بر توسعه شهرسازی تقدم دارد. اول ریل را می‌کشند و بعد شهر را می‌سازند ولی روالی که معمولا در ایران دنبال شده برعکس بوده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان کرد: سیاست دولت در دهه ۶۰ برای شهرهای جدید این بود که بخشی از آثار نامطلوب شهرنشینی شتابان را بخصوص در کلانشهرها بگیرد. هم اکنون حدود ۱۶ شهر جدید داریم که سکونت پذیری در آنها اتفاق افتاده است. به بخشی از اهداف دست یافته ایم ولی به اهداف اصلی دست نیافته‌ایم. مثلا مطابق طرح جامع ۱۷ شهر جدید قرار بود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت پذیری اتفاق بیفتد اما هم اکنون جمعیت شهرهای جدید حدود ۷۶۶ هزار نفر است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار