بازدید 3653

اردوغان: حامی آبادانی و صلح در سوریه هستیم

کد خبر: ۷۳۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳ 20 September 2017
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: که کشور حامی هر اقدامی که موجب تحقق آبادانی و صلح در سوریه باشد، خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به سخنرانی پرداخت و گفت: متأسفانه ثبات و صلح جهانی از زمان آخرین نشست ما در اینجا که سال گذشته برگزار شد، دچار تضعیف شده است. ما شاهد چهره زشت ترور و جنگ در گوشه‌های مختلف جهان هستیم. ما با نگرانی اقدامات خشونت‌طلبانه جریان‌های افراطی را که بر مبنای نژادپرستی فرهنگی و خصومت علیه اسلام است، ملاحظه می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد، موثرترین راه برای مقابله با این رویکرد منفی به کارگیری رویکرد مبتنی بر همکاری صادقانه در سازمان ملل خواهد بود.

وی تاکید کرد: همه ما در راستای دستیابی به جهانی امن‌تر و آبادتر مسئولیت داریم و از همین رو است که ترکیه سیاست خارجی انسان‌دوستانه‌ای را دنبال می‌کند.

اردوغان اضافه کرد: مناقشه سوریه که وارد هفتمین سال خود می‌شود، زخم‌های عمیقی بر پیکر این کشور، منطقه و کل جهان به جا گذاشته است. در سوریه یک تمدن در کنار غیرنظامیان و کودکان بی‌گناه دچار حمله شده است. تروریسم با تخریب این کشور و اشاعه بی‌ثباتی مانند یک سرطان در فراسوی مرزها رشد می‌کند. مردم سوریه که خواهان دموکراسی، آزادی و عدالت و آینده‌ای روشن هستند، متاسفانه توسط جامعه بین‌المللی تنها گذاشته شده‌اند.

وی گفت: ترکیه نمی‌تواند در قبال تراژدی این افراد که برای ما همچون برادر و خواهر هستند، بی‌تفاوت بماند. از زمان آغاز درگیری‌های در سوریه در بهار ۲۰۱۱ ما از هیچ تلاش سیاسی و انسان‌دوستانه‌ای برای حل مشکل دریغ نکرده‌ایم و این کار را ادامه خواهیم داد. ما اکنون میزبان سه میلیون سوری و بیش از ۲۰۰ هزار عراقی در کشور خود هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در کنار روسیه و ایران نشست‌های آستانه را با مشارکت تمامی جناح‌های درگیری به راه انداختیم تا آتش‌بس و صلحی دائم ایجاد شود. به دنبال این ابتکار عمل ما، فرآیندهای مذاکراتی ژنو که برای مدت‌ها متوقف شده بود، احیا شده است.

اردوغان تصریح کرد که ترکیه حامی هر اقدامی که موجب آبادانی و صلح در سوریه باشد، خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: ترکیه در نبردی شدید با سازمان‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ‌.ک‌.ک است که متاثر از بی‌ثباتی سوریه و عراق تقویت شده‌اند. علاوه بر این، مبارزه ما با سازمان گولن که سعی در تغییر دولت دموکراتیک و مشروع ترکیه از طریق کودتای خونین داشت، همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: عراق نیازمند سازشگری بر مبنای حفظ تمامیت ارضی و تحقق ایده‌آل‌ها برای داشتن آینده‌ای مشترک است. اقداماتی نظیر درخواست استقلال که می‌تواند بحران‌ها و مناقشات جدید ایجاد کند، باید متوقف شود. از همین رو ما از دولت اقلیم کردستان عراق می‌خواهیم طرحی را که در این راستا آغاز کرده‌، متوقف سازد.

اردوغان افزود: عدم توجه به موضع صریح و قاطع ترکیه در این باره ممکن است به فرآیندی منتهی شود که اقلیم کردستان عراق را از فرصت‌هایی محروم سازد که هم‌اینک از آن بهره‌مند است.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد: مشکل مهم دیگر مساله فلسطین است که از نظر ما زخمی دیگر بر پیکر جهان وارد می‌سازد. بحران‌های رخ داده در حرم شریف در ماه ژوئیه حساسیت این موضوع را نشان داده است.

وی افزود: ادامه فرآیند صلح تنها در صورتی ممکن است که اسرائیل بلافاصله شهرک‌سازی غیرقانونی خود را متوقف و در راستای راه‌حل تشکیل دو کشور قدم بردارد.

اردوغان در این سخنرانی همچنین به موضوع میانمار پرداخت و گفت: جهان ما که درگیر مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی مختلف است، یک بار دیگر با شنیدن اخباری که از چند هفته پیش از میانمار دریافت کردیم، دچار حیرت شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: جامعه مسلمانان منطقه راخین میانمار در معرض پاکسازی قومی قرار گرفته است.

وی گفت: اگر این فاجعه در میانمار متوقف نشود، تاریخ بشریت دچار لکه ننگ دیگری خواهد شد. نکته مهم این است که اطمینان حاصل شود که مردم روهینجا که برخی از آنها به بنگلادش پناهنده شده‌اند، امنیت لازم را داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل