بازدید 19023

چرا مردم از سوخت CNG استقبال نمی‌کنند؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان، حجم سفرها افزایش یافته است و این افزایش تعداد سفرها باعث افزایش میزان مصرف سوخت در این روزها شده است تا آنجا که در روز شانزدهم شهریور ماه امسال رکورد مصرف بنزین در سال 96 شکسته شد. کارشناسان عوامل مختلفی را در مصرف بالای بنزین دخیل دانسته اند اما مهمترین عامل در این زمینه عدم استفاده از CNG به عنوان سوخت، شناخته شد. اما علت عدم استقبال مردم از CNG به عنوان یک سوخت پاک چیست؟
کد خبر: ۷۳۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵ 20 September 2017
با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل تابستان، حجم سفرها افزایش یافته است و این افزایش تعداد سفرها باعث افزایش میزان مصرف سوخت در این روزها شده است تا آنجا که در روز شانزدهم شهریور ماه امسال رکورد مصرف بنزین در سال 96 شکسته شد. کارشناسان عوامل مختلفی را در مصرف بالای بنزین دخیل دانسته اند اما مهمترین عامل در این زمینه عدم استفاده از CNG به عنوان سوخت، شناخته شد. اما علت عدم استقبال مردم از CNG به عنوان یک سوخت پاک چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در هفته گذشته شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی اعلام کرد با ثبت مصرف ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر مصرف بنزین در روز شانزدهم شهریور ماه، رکورد مصرف بنزین در سال جاری شکسته شد. پیش از این، بیشترین مصرف بنزین در روز 12 فروردین ماه 96 با حجم 102.4 میلیون لیتر ثبت شده بود. 

چرا مردم از سوخت CNG استقبال نمی‌کنند؟
رکورد زنی مصرف بنزین باعث شد تا کارشناسان عوامل مختلفی را در این موضوع دخیل بدانند اما شاید عدم مصرف CNG متهم ردیف اول این موضوع شناخته شد. سید محمد رضا موسوی خواه مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در زمینه مصرف پایین CNG در کشور عنوان داشت که روزانه بیش از 40 میلیون مترمکعب ظرفیت توزیع گاز CNG در خودروها را داریم اما از این میزان تنها حدود 21 میلیون مترمکعب مورد استفاده قرار می گیرد و به عبارتی نیمی از ظرفیت CNG کشور بلااستفاده است. آمارها نیز نشان می دهد که تنها 3 درصد از میزان مصرف سوخت کشور به CNG اختصاص دارد. علت بی رونقی بازار CNG و عدم استقبال مردم از این سوخت پاک چیست؟

جواب این سئوال را می توان در نامه محمد شریعتمداری رئیس صنعت، معدن و تجارت به اسحاق جهانگیری جستجو کرد. شریعتمداری بعد از رکوردشکنی مصرف بنزین طی نامه ای با موضوع "اصلاح نرخ سوخت گاز طبیعی CNG" به اسحاق جهانگیری، خواستار بازنگری در قیمت CNG شد. محمد شریعتمداری در این نامه با اشاره به عدم نرخ گذاری مناسب CNG در ایران، خواستار اصلاح نرخ عرضه این سوخت به حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت سوخت بنزین، با هدف رونق بخشی به استفاده از این سوخت شد. وی بیان نموده است در حالی که تا سال ۱۳۸۷، CNG  در کشور به صورت صحیحی نرخ گذاری می شده است، افزایش قیمت گاز طبیعی فشرده در سال ۹۵ موجب از بین رفتن رونق استفاده از این سوخت در میان مصرف کنندگان شده است.

با این صحبت های وزیر صنعت و با توجه به اینکه قیمت CNG باید 20 تا 25 درصد قیمت بنزین باشد، به این نتیجه خواهیم رسید که امروزه باید قیمت CNG بین 200 تا 250 تومان در نظر گرفته شود حال آنکه هم اکنون قیمت CNG حدود 42 درصد قیمت بنزین یعنی 420 تومان در شبکه حمل و نقل عمومی و تاکسی ها توزیع می شود. به گفته اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG، هم اکنون ایران گرانترین قیمت و عرضه سی ان جی را نسبت به بنزین در سطح دنیا دارد. 

البته برخی کارشناسان عوامل دیگری را نیز در عدم استقبال مردم از CNG دخیل می دانند که از آن جمله می توان به ترس مردم به دلیل برخی بحث های فنی خودرو و در دسترس نبودن جایگاه ها اشاره نمود. 

به هر صورت باید این را در نظر گرفت که با ادامه روند کنونی مصرف بنزین، کشور بیش از پیش محتاج واردات این سوخت خواهد شد و از طرفی نیز این مصرف بالای بنزین منجر به آلودگی های بیشتر زیست محیطی خواهد شد که در دراز مدت می تواند بر سلامت افراد جامعه تاثیرات منفی فراوانی را بگذارد و هزینه های بیشتری را بر جامعه و خانوارها تحمیل کند. پس بهتر است مسئولین هر چه زودتر فکری به حال قیمت بالای CNG به عنوان یک سوخت پاک بکنند. قطعاً ارزان شدن این سوخت در مقایسه با قیمت بنزین، تقاضای بیشتری را برای آن ایجاد خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
و البته دولت عزیز با گران کردن بنزین ، قیمت گاز را به بیست درصد قیمت بنزین میرسونه . نه با ارزون کردن گاز
اطمینان پذیری تجهیزات Cng تا چندهزار کیلومتر تضمین شده است؟! مردم نمیخوان منفجر بشن، در همون حجم اشغال شده تجهیزات Cng میشود خودرو ها رو هیبرید کرد.
به نظر من دو تا دلیل دیگه هم داره : 1- اینکه خود سیستم و تجهیزات گاز نصب شده روی خودرو تعمیر و سرویس میخاد و 2 - اینکه کلا گاز باعث میشه در دراز مدت خودرو از نظر موتوری عیب پیدا کنه مخصوصا سر سیلندر . گاز از بنزین به صرفه تره ولی هزینه های جانبیش بیشتره
به نام سوخت پاک آلوده ترین سوخت را به مردم بندازید .سوختی که به دلیل کربن های کوچکتر مستقیم وارد خون میشه و مردم را عصبی و مریض میکنه و از طرفی برای احتراق سه برابر بنزین اکسیژن مصرف میکنه .....
مشکل مصرف بنزین حذف سهمیه بندی بود. اگه سهمیه بندی بهتر مدیریت میشد و اختلاف قیمت بنزین آزاد و سهمیه ای قابل توجه بود مصرف بنزین کمتر و مصرف سی ان جی بیشتر میشد.
استقبال مردم در کنار منفجر شدن مخازن و همچنین صف ها طولانی در شهر های مثل نیشابور بعلت کمبود جایگاه و یا در دسترس نبودن و گران بودن و هزینه های جانبی مردم میرن به سمت بنزین
دلیل دیگراستقبال کم ازCNGنبودخودروهای با کیفیت دوگانه سوزمانندتندر90میباشد.چرا خودروی خوب وباکیفیت دوگانه سوزنیستند؟
اکثر موتور ماشینهای سبک تولید داخل بنزین سوز هستند وقتی موتور این ماشینها با سوخت دیگری ان هم سوخت CNG کار میکند باعث استهلاک زود تر ماشین خرابی سرسیلندر و در دراز مدت برای صاحب خودرو پیش میاورد
سی ان جی بمب همراه است کی ازخودکشی خوشش میاید؟
نرخ CNG اصلا مهم نیست اون چه مهمه ایمن نبودن این سوخته،خودم پرشیا دو گانه دارم‌ ولی از وقتی دیدم ماشینای دو گانه چطور تو تصادف به جهنم تبدیل میشن و آدمای توش تبدیل به خاکستر شدند قید CNG رو زدم
مگه مردم از جونشون سیر شدن که از سوخت cng استفاده کنن
مردم قاتل واقعی بنزین هستند فقط عاشق گشتن های بی هدف هستند ملت ایران برای نسل آینده متاسفم
فکر کنم سی ان جی هر کیلو 600 تومن هست؟
ای بابا الان کسانی که خودرو دوگانه دارن مجبور کردن معاینه مخصوص cngبگیرن در حالی که هیچ مرکزی برای معاینه وجود نداره وفقط در مراکز استان ها هست که با ازدهام صف های 400تا ماشین در روز هستش و جالبه که ده روز ابلاغ کردن اگرم نگیری معاینه فنی نمیدن و علاوه بر جریمه معاینه 50000تومان هم جریمه مبشی در ضمن هزینه معاینه cng200000هزار تومنه و جالبه که تا دو سه ماه هم نوبتت نمیشه. ینی ماشین رو باید بخوابونی تا نوبتت بشه یا هر روز جریمه بدی
علت اینکه این مشکل با وجود اخذ تدابیر مختلف در کشور حل نشده بیسوادی مدیران و بی اطلاعی انها نسبت به وجود مشکلات موجود در این زمینه هست دست اندر کاران در این زمینه به زور تصمییم دارن با بازی کردن با قیمت سوخت مانند بنزین و یا گاز مردم را به سمت استفاده از سوختی خاص سوق دهند که فقط باعث درمان موقتی می شود علت اصلی در این زمینه پایین بودن کیفیت خودرو های داخلی است تقریبا 100 درصد مصرف گاز را باید خودرو هایه خانواده پژوه یا تیبا و پراید استفاده کنند . افرادی که خودرو هایی با قیمت بالا خریداری میکنند که هیچ وقت به سمت استفاده از گاز نخواهند رفت در نتیجهیه پایین بودن کیفیت خودرو هایه فوق که هزینه گزاف و گرفتن وقت و ایجاد گرفتاری مختلف که برای تعمیر خودرو ها صرف میشود کمتر کسی حاظر به استفاده از گاز می باشد .تا سیستم تولید خودرو تغییر پیدا نکند هیچ وقت نمیشه انتظار داشت که مردم به سمت استفاده از این سوخت سوق پیدا کنند
سلام
البته قیمت سی ان جی به نسبت سالهای گذشته بالاتر رفته و تقریبا مالکان خودرو اقبالی برای مصرف سی ان جی ندارند و دلیل آنهم آسیبی است که گاز به سیستم موتوری آنها از قبیل خوردگی بوجود می آورد.
ولی یکی از دلایلی که میتوان به اشاره نمود سختگیری است که جدیدا به خودرو گازسوز وارد شده و آن تست هیدرو استاتیک است که اخیرا یکی از ملزومات دریافت معاینه فنی شده.
شرایط بدینگونه است که اگر در کارت خودرو کلمه دوگانه سوز قید شده باشد مالک آن بایستی حتما تست هیدرو استاتیک انجام دهد تا مراکز معاینه فنی آنها را پذیرش کنند درغیر اینصورت به هیچ عنوان برای خودروهای آنان معاینه فنی صادر نخواهد شد.
البته تست هیدرو استاتیک بسیار خوب است و قطعا میتواند از حوادث ناگواری که گاه و بیگاه در مراکز سوختگیری شاهد آن هستیم جلو گیری کند ولی متاسفانه این تست و اجبار رانندگان به انجام آن مشکلات عدیده ای را بوجود آورد که به شرح مختصر آن میپردازم.
1-در کلان شهر تهران که میزان بالائی از خودروهای دوگانه سوز را در خود جای داده متاسفانه دو الی سه مرکز اصلی بیشتر این خدمت را ارائه نمی نمایند که آن هم با صفهای طویل و گاها درگیری و نزاع میان رانندگان بسیار کند صورت میگیرد(به دلیل زمانبر بودن تست).
2-تعدادی دفتر ایجاد شده که با باز کردن کپسولهای سی ان جی کپسولها را به شهر قم یا قزوین ارسال میکنند که متاسفانه این افراد با توجه به اینکه میدانند مردم به تائیدیه تست نیاز دارند مبالغ غیرقانونی را از مردم بدلایل و بهانه های واهی دریافت میکنند از جمله این دریافتها مثلا میتوان به شیرهای کپسول اشاره کرد که عنوان میکنند شیر کپسول غیر ایمن است و بایستی عوض شود (البته مراکز اصلی چنین ایرادی نمیگیرند ) .
3-حال اگر خودروئی در سالهای گذشته بنزین سوز بوده باشد(تک سوز)و بعدا بصورت کارگاهی آن را دوگانه سوز کرده باشد از انجام این تست منصرف شده و عطای آن را به لقای آن میبخشند کما اینکه بنده دیروز (29 شهریور) برای انجام این تست از تهران به قم رفتم و شاهد این موضوع بودم .چون واقعا هزینه های بالائی به رانندگان تحمیل میکنند و اکثر رانندگان خودروهای دوگانه سوز از قشر ضعیف جامعه هستند که تحمیل چنین هزینه هایی به آنان قطعا آنها را از ادامه مصرف سی ان جی باز میدارند.
توضیحات بالا تنها بخشی از مشکلاتیست که جدیدا گریبان خودروهای دوگانه سوز را گرفته و قطع به یقین مصرف را از میزان کنونی پائین تر نیز خواهد آورد.
با تشکر
یکی از مهمترین دلیلها این است که سوخت CNG بر خلاف بوتان حدود 30 % از توان و بازدهی خودرو کم میکند ، به خاطر همین است که میبینید در سربالایی همان بنزین را استفاده میکنند
اگر از راننده های تاکسی قدیمی که بوتان میزدند بپرسید بسیار راضی بودند چون چه از لحاظ قدرت موتور و چه از لحاظ کیلومتری که میتوانستد با یک باک بروند مشابه بنزین بود
برای اینکه cng همه قدرت ماشین رو میگیره ، تو پراید بزاری همون چند اسب بخارش هم تبدیل میشه به الاغ بخار ...
اگر مثل قدیم بوتان باشد یه چیزی
اصلا سی ان جی بدرد نمیخوره
تست مخازن گاز سوز برای معاینه فنی فقط 200 هزار تومان است.
بدون شک علت اصلی عدم استقبال همان قیمت می باشد ولا غیر هشت سال است که خودرو گاز سوز دارم حتی در ۸ سال گذشته که پمپهای گاز بسیار کم بودند و پمپها با صفهای طویل مواجه بودند و تفریبا دو ساعت زمان برای سوخت گیری باید منتظر میشدیم اما قیمت مناسب ان نسبت به بنزین انگیزه مناسبی جهت تحمل این انتظار بود ولی در حال حاضر با توجه به قیمت بالا و فاصله کم ان نسبت به قیمت بنزین ارزش اتلاف وقت را ندارد از طرفی بهانه گرانی حاملهای انرژی قاچاق ان بود با توجه به اینکه گاز قابلیت قاچاق ندارد و از طرفی همین گاز با قیمت بسیار کمتری صادر می گردد هم ظلم زیادی به مردم می باشد و هم از نظر اقتصادی درامدی که دولت از نرخ بالای ان کسب می کند نمیتواند جبران کننده باشد چون مصرف بنزین و الودگی هوا را موجب می شود نمی دانم با چه حساب و عقلی اصرار به گران بودن ان دارند وعلاوه بر ان با ارزان شدن ان کمک بزرگی به اقشار اسیب پذیر می شود و امکان قاچاق را هم ندارد
چون جایگاه نداره چون قیمتش بالاس
نصف صندوق ماشین گرفته میشه فشار گازش خیلی بالاست انفجار ناشی از اون واقعا ویرانگره ارزش وقت گذاشتن توی صف نداره چهارتا دور میزنی تموم میشه همه اینها به کنار انگار سوار فرغون شدی پراید که دیگه مرحوم میشه با گاز همون بنزین خوبه اگه گاز ال پی جی باشه که خیلی بهتره البته با قیمت مناسب
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل