بازدید 4494

حدف جریمه نقدی از جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید به جای جریمه نقدی برای تخلفات ساختمانی تنها از ابزار قلع و قمع و تخریب بنا استفاده کند.
کد خبر: ۷۳۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ 19 September 2017
محمدرضا ملکشاهی راد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر لزوم بازنگری در رویکرد کمیسیون ماده 100 مربوط به تخلفات ساختمانی گفت: به موجب ماده 100 قانون شهرداری ها کمیسیون تشکیل می شود که با متخلفان برخورد می کند و بیشترین نوع برخورد آن جریمه نقدی است.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این شیوه صحیحی نیست بلکه این کمیسیون باید راه تخلف را ببندد و این به معنای چشم پوشی بر تخلف نیست بلکه نباید از ابتدا اجازه دهند هیچ کسی از قانون تخطی کند.

وی افزود: ماده 100 می گوید اگر کسی تخلف ساختمانی کرد، تخلف او را بررسی یا بنای ساخته شده را قلع و قمع کنند؛ یا به اندازه تخلفش فرد متخلف جریمه نقدی شود که این نشان از فقدان یک قانون بسیار مترقی است چرا که با این کار مسیر را برای تخلف باز می کنیم که مردم بگویند اشکالی ندارد تخلف می کنیم، هزینه آن را هم می دهیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد :باید قانونی در حوزه شهرسازی تصویب شود که کسی نتواند خارج از چارچوب مقررات شهری اقدام کند و اگر دنبال چنین اقدامی باشد، تنها با قلع و قمع بنا مواجه شود؛ از این رو اگر بخواهند این ماده را لغو کنند، کار صحیحی است.

وی تصریح کرد: شهرداری از تراکم فروشی قانونی، عوارضی که از شهروندان می گیرد و فروش املاکی که در اختیار اوست می تواند درآمد داشته باشد.

ملکشاهی راد افزود: همچنین شهرداری از مشارکتی که با تفکیک زمین افراد انجام می دهد می تواند درآمد داشته باشد و هر زمینی که در محدوده شهر قرار گیرد، شهرداری از یک از آن برای ایجاد معابر، کوچه ،خیابان و فضای سبز بهره مند شود که در واقع راه صحیح نیز همین است.

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: با این حال، اگر شورای شهر برای لغو ماده 100 تصمیم گرفته اند اقدام بسیار مناسبی است چراکه باید از هر نوع ساخت و سازی که بر خلاف قوانین شهری باشد و شهر را بدقواره کرده است، جلوگیری کنند.

وی افزود: باید نظام مهندسی بر ساخت و ساز شهرهای ما حاکم باشد و اگر طرح جامع شهر یک طرح مهندسی شده و  تعریف شده باشد که همه چیز معین و مشخص درجای خود قرار گرفته باشد، باید بر این اساس کار کرد و خلاف برنامه جامع شهر اقدامی انجام نداد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: شهرداری ها باید زمینه ای فراهم کنند که مردم نیز از اجرای استقبال کنند اما متاسفانه گاهی ماموران شهرداری با چشم پوشی و ایجاد روابط غیر رسمی با فرد متخلف اجازه می دهند که وی ساخت و ساز خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: این مسئله نشان می دهد که در  نظام اداری ما فساد وجود دارد و بسیاری از مردم که به ما رجوع می کنند می گویند در شهرداری ها وقتی می خواهید کارتان انجام شود باید حق حساب دهید در حالی که مسؤلان باید این منافذ را ببندند و درست عمل کنند از آلودگی و فساد دور شوند.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه نظام مهندسی نیز  مدنظر قرار نمی گیرد و  بسیاری از فضاهای شهری  و ساخت و سازهابر اساس اصول فنی نیست  و به همین دلیل شاهدیم که هر از گاهی ساختمانی ریزش می کند و یا آتش سوزی هایی در آنها اتفاق می افتد نشان دهنده آن است که اصول حاکم بر ساخت و ساز و مهندسی پیش بینی نشده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر