بازدید 28146
۵

سبک زندگی در سرزمین میلیونرها و زاغه‌نشین‌ها

کد خبر: ۷۳۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 19 September 2017
هند بعد از چین، پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست اما آن چه این کشور را از دیگر کشورهای پرجمعیت جهان، متمایز می‌کند، زندگی مردمی با قومیت‌ها، ادیـان، زبان ها و تفکرات مختلف در کنار یکدیگر است. یک کشور بسیار متنوع به لحـاظ تفکر و اعتقادات و دین و مذهب که البته این تنوع، دردسرساز نشده است.
 
به گزارش روزنامه خراسان، در نگاه اول، شاید هند، سرزمین رنگ‌ها و آدم‌های شاد و قانعی شناخته شود با آداب و رسوم عجیب‌ و غریب. اما کشور هند و سبک‌زندگی هندی‌ها هم مثل هر کشور و فرهنگ دیگری، لایه‌های پنهان و زوایای تاریکی دارد که نیازمند توجه و تحلیل است. در ادامه پرونده‌های آشنایی با فرهنگ و سبک‌زندگی مردم کشورهای مختلف دنیا، این بار به سرزمین افسانه‌ای هند سرک کشیده‌ایم تا شما را با عجیب‌ترین حقایق این کشور و مردمش، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
 
 
 
مرثیه‌ای برای تعادل و توازن در زندگی

یکی از شاخص های سنجش سطح رفاه و آرامش مردم هر کشوری، جست و جو در میزان برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی و سرگرمی های آن هاست. به این معنا که اگر بیشتر مردم یک کشور بتوانند توازن مناسبی بین زندگی و شغل شان ایجاد کنند، آن جامعه به سمت آرامش بیشتر و کیفیت بالاتر زندگی حرکت می کند. مجله اینترنتی «کوارتز» که حاوی گزارش های جالبی از اوضاع کسب و کار و فضای اقتصادی کشورهای مختلف دنیاست، در اواخر سال 2016 از توازن کار و زندگی در هند گزارش جذابی تهیه کرده است.
 
 
 
خبرنگار به سراغ چندین بوتیک شلوغ و پر رفت و آمد در شهر بمبئی رفته و معتقد است در بمبئی، ایجاد توازن بین کار و زندگی تقریبا شبیه یک شوخی است! «راجنا» پسر 25 ساله هندی، 9 ماه است که در یک لباس فروشی کار می کند و هر روز از 10 صبح تا 8 شب بدون هیچ وقفه ای مشغول کار است! مرخصی گرفتن برای هندی‌ها، چه آن ها که در بوتیک‌ها و مغازه‌ها مشغول اند و چه آن ها که در شرکت‌ها و موسسات شاغل هستند، حتی در مواقع ضروری مثل بیماری اعضای خانواده هم تقریبا امری محال است. بر اساس جدید ترین آمارها، میزان ساعت کار هر هندی در سال به هزار و 959 ساعت می رسد. برای این که بیشتر متوجه زیاد بودن این عدد شوید، بهتر است بدانید میزان ساعت کار سالانه افراد در شهر هامبورگ آلمان که در رده سوم جهانی از نظر ایجاد توازن بین زندگی و کار قرار دارد، هزار و 473 ساعت است! طبق نتایج آخرین سرشماری عمومی در هند، درباره رضایت از ایجاد توازن بین زندگی و کار، 30 درصد از هندی ها اظهار کرده اند به دلیل ساعت کاری زیاد و فاصله طولانی بین محل کار تا محل زندگی، به هیچ وجه قادر نیستند ارتباط خوبی با خانواده، دوستان و آشنایان داشته باشند و مسئولیت های شخصی و خانوادگی شان را انجام دهند. در حالی که شهرهای هند مملو از جمعیت است، سازمان ملل متحد اعلام کرده است با توجه به نرخ زاد و ولد در هند، 300 میلیون نفر در سال 2018 به جمعیت فعلی این کشور اضافه می شوند! این در حالی است که زیر ساخت های شهری برای حمل و نقل عمومی در هند بسیار ضعیف است و اگر شرایط آن تغییر نکند بدون شک، کشور هند با مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیشتری رو به رو خواهد شد. ترافیک شدید در شهر «بنگلور» باعث شده است سالانه به طور میانگین، 470 ساعت به ساعت های کاری هر فرد اضافه شود! این تعداد ساعت اضافه، برای رسیدن به محل کار در ترافیک وحشتناک شهر بنگلور سپری می شود.
 
 بالیوود، تجلی آرزوهای بر باد رفته هندی‌ها

محبوبیت فیلم های هندی  و سینمای هند در میان هندی ها بر هیچ کس پوشیده نیست. بیشتر ما وقتی اسم فیلم‌های هندی می آید، صحنه های چرخیدن دور درخت و غلتیدن در دشت‌های سبز با پس زمینه ای از آوازهای هندی در ذهنمان تداعی می شود. اما واقعیت این است که سینمای هند بسیار فراتر از این هاست. بنا بر آمار رسمی، بالیوود(صنعت سینمای هند) حدود چهار میلیارد تماشاچی دارد. این در حالی است که هالیوود (صنعت سینمای آمریکا) حدود یک میلیارد تماشاچی در دنیا دارد. یکی از دلایل اصلی این اختلاف معنادار، محبوبیت بیش از اندازه سینما رفتن و فیلم دیدن در میان هندی هاست! بالیوود موفق شده است سینما را به شهرستان‌ها و روستاهای دور افتاده هند هم ببرد و تقریبا مردم سرتاسر هند با صنعت سینما و فیلم سازی آشنا هستند. اما مهم تر از آن، استفاده از نقش‌های‌ مردم عامی و روستایی و طبقه پایین جامعه در فیلم ها و قیام آن ها علیه بورژوازی حاکم بر جامعه و عاقبت‌به‌خیر شدنشان است. در حقیقت جمعیت زیاد طبقه فقیر و تهیدست هند، با تماشای فیلم های هندی، خودشان را در قامت قهرمان فقیر اما شجاع فیلم می بینند که با تلاش و ایستادگی در مقابل ظلم، زندگی اش را از پایین ترین سطح اجتماع به طبقه مرفه جامعه و آرامش و خوشبختی می رساند و این، یکی از مهم‌ترین عوامل همذات‌پنداری مردم هند با سینما و محبوبیت سینما در بین هندی‌هاست.
 
 
 
علاوه بر این قبیل فیلم های قهرمان محور، فیلم های هندی پر از زرق و برق زندگی های مرفه و رنگی و زیباست. داستان فیلم ها معمولا کلیشه ای و ساده و حکایت گر عاشقانه های دختر پولدار و پسر فقیر یا برعکس است. اما همین داستان ها برای مردم هند که بیشترشان در فقر زندگی می کنند بسیار جذاب است. مردم هند در پناه این فیلم ها می توانند چند ساعتی تمام مشکلات خود را فراموش کنند و در رویاهایشان با قهرمان فیلم همراه شوند و خودشان را سوار بر اسب آرزوهایشان ببینند. شاید بتوان گفت سینمای هند بزرگ ترین معشوق هندی هاست. چهره های سینمایی در هند، بسیار محبوب و پر طرفدارند و از نفوذ بسیار بالایی در میان مردم برخوردارند. این محبوبیت سینمای بالیوود به خارج از مرز های هند هم راه پیدا کرده و از دو هزار و 900 فیلمی که توسط این صنعت غول پیکر در سال تولید می شود، حدود هزار و 200 فیلم آن با سرمایه خارجی ساخته می شود. شرکت های بزرگ و قدیمی فیلم سازی در جهان برای ساخت فیلم های هندی پیشقدم شده اند و از این بازار پر سود که حاصل درآمد طبقات مختلف جامعه هند از فقیر و غنی است، استفاده می کنند. به هر حال آن چه غیر قابل انکار است، فراتر رفتن گستره بالیوود از مرزهای هند است. ملودرام‌های عاشقانه ای که قبلا از نظر اروپایی‌ها و آمریکایی ها، سطحی انگاشته می شد، تصویری از زندگی و آمال و آرزوهای مردمی است که سال هاست رویاهایشان را سرکوب کرده اند.

خرافات، مهم‌ترین عامل آلودگی، فقر و بی‌تفاوتی در هند

کشور هند به سرزمین هزار ادیان معروف است. به همین خاطر هند را دموکرات‌ترین کشور جهان می دانند. در روزگاری که هر روز خبری از جنگ بین مذاهب در کشور های مختلف می شنویم، هندی ها با وجود تفاوت‌های مذهبی، به طور معمول بدون هیچ نزاع و درگیری، در کنار یکدیگر زندگی می کنند. با این حال، وجود مذاهب ساختگی و عجیب و غریب و پرستش حیوانات مختلف و بت ها، یکی از جنبه های تاریک زندگی هندی هاست. گاو، حیوان مقدسی در هند محسوب می شود و در صورت تردد در خیابان، هیچ کس حق ندارد به این حیوان نزدیک شود! اگر شما در حال رانندگی در خیابان های هند باشید و چندین گاو جلوی خودرو شما ظاهر شوند، باید تا وقتی که خودشان از خیابان رد می شوند، منتظر بمانید! وجود این حیوانات در خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد و پخش شدن فضولاتشان در فضاهای عمومی باعث شیوع بیماری های زیادی بین مردم شده است. اما عقاید خرافی هندی ها حتی به پلیس اجازه دخالت نمی دهد!
 
 
 
اعتقاد به «تناسخ» هم که در ادیان مختلف هندی از قبیل  دائو، بودا، هندو، مانوی، برهمایی، جینیسم و سیکیسم وجود دارد، باعث می شود تا اکثر هندی ها از شرایط سخت و طاقت فرسای بی خانمانی و فقر مطلق شکایتی نداشته باشند و بالطبع، قدمی هم برای تغییر و بهبود شرایط برندارند. طبق اصل اعتقادی «تناسخ»، روح انسان بارها در کالبدهای مختلف ظاهر می شود. یعنی پس از مرگ جسمانی، روح انسان در بدن فرد دیگری ظاهر می شود و به حیات ادامه می دهد. همین اعتقاد سبب می شود هندی ها از شرایط زندگی خود، هر چند اسف بار و رقت انگیز راضی باشند و دلشان را به این خوش کنند که ممکن است بعد از مرگ در کالبد فرد ثروتمندی دوباره به دنیا برگردند. اعتقاد به تناسخ باعث می شود افراد از گله و شکایت در زندگی کنونی شان بترسند چرا که ممکن است این ناشکری به قیمت زندگی در کالبد فرد فقیرتری بعد از مرگشان تمام شود. جمعیت زیاد هند و وجود میلیون ها زاغه نشین و فقیر باعث می شود این تفکر به نفع حکومت باشد، چرا که بیشتر مردم هند با وجود مشکلات فراوان، هیچ گاه از وضع زندگی خود شکایتی ندارند.
 
29 حقیقتِ جالب درباره هند

 هندوستان کشوری در جنوب آسیاست و پایتخت آن «دهلی نو» است.
 این کشور با پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان، چین و برمه هم‌مرز است.

 هند با مساحتی بیش از سه میلیون کیلومتر مربع، هفتمین کشور پهناور دنیاست. رشته کوه‌های هیمالیـا که در شمال این کشور واقع شده، از هند کشوری پرباران و مرطوب و دارای خاک بسیار حاصلخیز ساخته است.
 بیش از یک میلیاردنفر از جمعیت جهان، در کشور هند زندگی می کنند؛ هند، پرجمعیت‌ترین کشور دنیا بعد از چیـن است.

 هند تاریخ و فرهنگ بسیار کهن و پرباری دارد که به سه هزار سال پیش از میلاد می‌رسد.
 «روپیه» واحد پول رسمی هندوستان است. روپیه هند به عنوان پول قانونی در کشورهای همسایه این کشور مثل نپال هم پذیرفته شده‌است.

 35درصد از جمعیت کشور هند زیر خط فقر زندگی می کنند و روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند؛ در عین حال، بیش از یک میلیون نفر هندی، میلیونر و ثروتمند هستند.
 تقویم هندوها بر خلاف سایر تقویم ها، 6 فصل دارد. این فصل ها به ترتیب بهار، تابستان، موسم بارندگی، پاییز، زمستان و پیش‌بهار است.

 بیشتر مردم این کشور، به زبان هندی و انگلیسی صحبت می کنند اما 17 زبان دیگر در این کشور به رسمیت شناخته می شود. در هند مردم به هزار و 652  گویش مختلف صحبت می کنند!
 کشور هند بزرگ ترین تولید کننده نخود و لوبیا در جهان است! این کشور بزرگ ترین صادر کننده موز در دنیا هم محسوب می شود. میوه ملی هند، انبه و پرنده ملی این کشور طاووس است.
 کشور هند بزرگ ترین تولید کننده چای در دنیا و چای، محبوب ترین نوشیدنی در میان هندی هاست.

 جوامع انسانی در هند، برای حیات، به شدت به محصولات لبنی وابسته هستند و هند بزرگ ترین تولید کننده شیر گاو در جهان است.
  کشور هند، پایین ترین میزان مصرف گوشت را به ازای هر نفر در دنیا دارد. هندی ها به مصرف  غذاهای گیاهی تمایل بیشتری دارند.

 «معبد طلایی» هند روزانه به بیش از 100 هزار نفر غذای گیاهی می دهد. این معبد بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب و یا طبقه اجتماعی به هر کسی که بخواهد و نیاز داشته باشد، غذای رایگان می دهد.

 پیروان تمام ادیان رسمی دنیا در کشور هند، در کنار یکدیگر زندگی می کنند. هند مهد پیدایش ادیانی از قبیل «هندوئیسم» و «بودیسم» بوده است.

 در کشور هند، مشـاهده گاوهایی که آزادانه در خیابان ها حرکت می کنند و غذا می خورند، کاملا طبیعی است! هندی ها گاو را حیوان مقدسی می دانند و احترام ویژه ای برای آن قائل اند، به طوری که هیچ کس حق بی احترامی به این حیوان را ندارد.
 اولین جراحی پلاستیک بینی در جهان، در کشور هند انجام شد و مدارک آن در متون سانسکریت هندی موجود است.

 کشور هند، زادگاه بازی «شطرنج» است! هر چند بسیاری این بازی را که امروزه تبدیل به یک ورزش جدی شده است، به ایرانیان نسبت می دهند اما با توجه به مستندات تاریخی، این بازی در اصل هندی است و از هند به ایران وارد شده است.

 هندی ها از قدیم رابطه خوبی با علم ریاضیات داشته اند. سیستم اعشاری اعداد، اولین بار توسط هندی ها ارائه شد. همچنین هندی ها اولین کسانی بودند که «صفر» را به عنوان یک عدد در محاسبات ریاضی خود وارد کردند.

 «کومباه مولا» نام بزرگ ترین جشن مذهبی هندوهاست که هر 12 سال، یک بار برگزار می شود. در سال 2001 میلادی، 60 میلیون نفر در این جشن گرد هم آمدند و رکورد بیشترین تعداد شرکت کننده در یک گردهمایی را در کتاب رکورد های گینس، از آنِ خود کردند.

 هند با 150 هزار دفتر پست، بزرگ ترین شبکه پستی در جهان را دارد. هر چند با وجود این شبکه پستی عظیم، اصلا عجیب نیست که نامه شما با 30 کیلومتر فاصله، برای رسیدن به مقصد، چندین هفته در سفر باشد.

 هند با 9/1 میلیون کیلومتر جاده، بزرگ ترین شبکه جاده ای را در دنیا دارد. این کشور دومین شبکه بزرگ راه آهن سراسری در دنیا را هم دارد که 16 میلیون کارگر در آن کار می کنند.

 کشور هند، بزرگ ترین و پر رونق ترین صنعت فیلم سازی در جهان را دارد. «بالیوود» نام صنعت فیلم سازی هند است که تمام تولیدات آن با موسیقی، رقص و آواز محبوب هندی ها همراه است.
 در هند باستان، زنانی که شوهرانشان را از دست می دادند، در تشییع جنازه با آن ها دفن می شدند. هر چند این رسم در دوران قرون وسطا اجرا می شده و سال‌هاست منسوخ شده، اما هنوز هم در برخی روستاهای دور افتاده کشور هند رواج دارد.

 برای جلوگیری از آلودگی عناصر اصلی طبیعت (آتش، هوا، باد و خاک) پیروان یکی از آیین های هند، مُردگان خود را نه دفن می کنند و نه می‌سوزانند! آن ها جنازه ها را به ساختمان هایی که در یک مکان مرتفع ساخته می شوند و به «برج سکوت» شهرت دارند، منتقل می کنند تا کرکس ها از آن ها تغذیه کنند! و پس از خشک شدن استخوان جنازه‌ها، آن ها را در یک چاه مرکزی انبار می کنند.

 کشور هند، دارای بزرگ ترین برده داری نوین در دنیاست؛ این کشور 14 میلیون برده دارد.
 هند دارای یکی از بالاترین آمارهای تجاوز جنسی در جهان است. بر اساس گزارش ها، در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۲۴ هزار تجاوز جنسی در هند ثبت شده است. حتی بسیاری معتقدند آمارها از این رقم بالاتر است و بسیاری از تجاوزهای جنسی به دلایل مختلف از جمله مسائل خانوادگی و قبیله‌ای گزارش نمی‌شود. براساس گزارش های پلیس هند در هر ۱۸ ساعت، یک مورد تجاوز گزارش می‌شود.

 هند، کشوری است که یکی از بالاترین آمارهای سقط جنین را در دنیا دارد! مجله «تایم» در گزارشی تکان‌دهنده از سالانه 7 میلیون سقطِ جنین در هند خبر می دهد که 3/2 میلیون آن در مراکز غیرقانونی و غیربهداشتی صورت می گیرد. به دلیل همین شرایط غیر بهداشتی در هر دو ساعت، یک زن در هند می میرد. از طرفی میزان زیاد سقط جنین دختر، باعث بالاتر رفتن نسبت تعداد مردان به زنان در این کشور شده است.

 طلاق در هند، بسیار نادر است و آن قدر قوانین سخت و دست و پا گیری دارد که خیلی ها حتی فکرش را هم  نمی کنند. هند پایین ترین آمار طلاق در دنیا را دارد. در هند، تنها یک ازدواج از هر 100 ازدواج به جدایی ختم می شود. این درحالی است که در دهه 90 میلادی از هر هزار ازدواج، تنها هفت مورد طلاق در این کشور گزارش شده است!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
1-سازگاری و رضایت مندی هندی ها به دلایل اعتقادی به مذاهب بودایی و هندویی نیست؟
2- ادعای جهان وطنی و جهان گرایی یهود و بعضی ادیان دیگر سبب نا آرامی های منطقه و حریص تر شدن مردمان پیرو نشده؟
3- هندی ها به لحاظ اجتماعی پایگاه و منزلت اجتماعی- اقتصادی خود را پذیرفته، در تلاش برای پویایی و تحرک اجتماعی حریصانه نیستند تا رفتارها نوکیسه گرایی شان آسیب زا باشد؟ هم خودشان را به سکته بیندازند و هم جامعه را به دردسر.
4- میزان سکته و سرطان هند را با ایران مقایسه کنید، این نکات آشکارتر می گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
کاملا اشتباه میکنید، اتفاقا جامعه هندی پر است از تنش و فساد اخلاقی و اداری و دائم در ترس از جنگ با پاکستان، نمیدونم چرا برخی میخواهند به زور در سر ایران بزنند و کشورهای دیگر را بزرگ کنند، ایران هم مشکل زیاد دارد ولی مطمئن باشید مشکلات هند به مراتب بیشتر است اگر یکبار به خیابانها بمبئی بروید و وضع فلاک ملت را ببینید، روزی صدهزار بار خدا را شکر میکنید که در ایران زندگی میکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
امار سکته و سرطان اونجا ثبت نمیشه چون سیستم درست حسابی نداره ، اصلا نمیفهمن یارو از سرطان افتاده مرده که بخوان ثبت کنن ، هند فعلا در حد اینکه با اقدام جبری مسئولینش به مردمش بفهمونه وسط خیابان جای مدفوع کردن و ادرار کردن نیست و باید ، درون خونه هاشون توالت بسازن ، جدای از بحث تجاوز دسته جمعی که بسیار عادی اونجا!
سکته مغزی در کشور حدود سه برابر هند در روز است؟
ناشناس محترم ۱۳۲۶ یکی از دلیل اصلی کاهش میزان سرطان در هند بنا برتحقیقات انجام شده مصرف بالای ادویه و فلفل در این کشور است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار