بازدید 4121

عقب ماندگی ۱۰ هزار میلیاردی وصول مالیات

تحقق درآمد مالیاتی چهار ماهه امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان از رقم مصوب عقب ماند، تا پیامد شفاف نشدن وصولی‌ها براساس اطلاعات حساب‌های بانکی بازهم خودنمایی کند.
کد خبر: ۷۳۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵ 18 September 2017
تحقق درآمد مالیاتی چهار ماهه امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان از رقم مصوب عقب ماند، تا پیامد شفاف نشدن وصولی‌ها براساس اطلاعات حساب‌های بانکی بازهم خودنمایی کند.

به گزارش فارس، در چهارماهه نخست سال جاری براساس آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی که طبق خزانه‌داری کل کشور اعلام می‌شود، درآمدهای مالیاتی این مدت بالغ بر 29 هزار و 690 میلیارد تومان بوده است که عقب‌ماندگی حدود 10 هزار میلیارد تومانی نسبت به رقم مصوب چهار ماهه دارد. 

همچنین عملکرد وصولی‌های مالیات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی نداشته و افزایش درآمدی حاصل نشده است. 

براساس این اطلاعات، در بخش مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی 9800 میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند که با کاهش 9.1 درصدی روبه‌رو بوده است.

سهم وصولی مالیات بر درآمد 5 هزار و 350 میلیارد تومان بوده که با رشد 6.8 درصدی همراه است، مالیات این بخش شامل حقوق کارکنان بخش عمومی، بخش خصوصی و شاغل، مستغلات می‌شود. 

مالیات بر ثروت نیز درآمد 840 میلیارد تومانی را ثبت کرده است، جمع مالیات‌های مستقیم چهار ماهه 15 هزار و 980 میلیارد تومان بوده که با تنزل 3.8 درصدی روبه‌رو بوده و نسبت به سال گذشته، رقم کمتری دست دولت را گرفته است. 

به گزارش فارس، در بخش مالیات‌های غیرمستقیم، سهم مالیات بر واردات 2 هزار و 520 میلیارد تومان با رشد 18.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است، همچنین وصولی بخش مالیات بر کالا و خدمات 11 هزار و 190 میلیارد تومان بوده که 2.2 رشد نشان می‌دهد، این بخش شامل مالیات بر فروش فراورده‌های نفتی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض خروج مسافر از مرزها، مالیات فروش سیگار، حمل و انتقال اتومبیل، شماره‌گذاری خودرو و سایر می‌شود. 

در مجموع، جمع این مالیات‌ها طی این مدت 13 هزار و 710 میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم مصوب، بیش از 6 هزار میلیارد تومان با عدم تحقق روبه‌رو است. 

بر این اساس، مالیات بر ارزش افزوده در چهار ماهه امسال 7 هزار و 970 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد رشد دارد. 

همچنین از محل فروش سیگار 170 میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب شده که نسبت به سال قبل آن 17.9 درصد رشد کرده است. 

به گزارش فارس، عقب‌ماندگی 10 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی زنگ هشداری برای مسئولان نسبت به اهتمام ویژه برای شفاف‌سازی و استفاده از ابزارها و مکانیزم‌های قانونی در جهت وصول مالیات دولت و بیت‌المال است. 

قرار بود برای بررسی اظهارنامه‌های عملکرد مالیات‌های سال 95 از جزئیات اطلاعات حساب‌های بانکی 40 بانک و مؤسسه طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم استفاده شود که به نظر می‌رسد، تاکنون سازمان مالیاتی از این موضوع بهره‌مند نشده است و باز هم پروژه مالیات‌ستانی با شعار وصول مالیات عادلانه و شفاف با کارشکنی‌ها و ملاحظات گوناگون شکست خورده است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان