بازدید 58295

تنها دوست ایران که با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق مخالفت نکرده است!

تقریبا همه بازیگران منطقه ای و بین المللی، مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق ـ که قرار است در سوم مهرماه (25 سپتامبر) برگزار شود ـ اعلام کرده اند. در این میان، رویکرد یکی از بازیگرانی که در سالیان اخیر، نقش عمده ای در تحولات خاورمیانه داشته، نیز متناقض و قابل تأمل است؛ بازیگری که ظاهرا یکی از دوستان ایران در منطقه است و انتظار می رود ملاحظات امنیتی و سیاسی ایران را نیز در نظر داشته باشد!
کد خبر: ۷۳۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 18 September 2017
تقریبا همه بازیگران منطقه ای و بین المللی، مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق ـ که قرار است در سوم مهرماه (25 سپتامبر) برگزار شود ـ اعلام کرده اند. در این میان، رویکرد یکی از بازیگرانی که در سالیان اخیر، نقش عمده ای در تحولات خاورمیانه داشته، نیز متناقض و قابل تأمل است؛ بازیگری که ظاهرا یکی از دوستان ایران در منطقه است و انتظار می رود ملاحظات امنیتی و سیاسی ایران را نیز در نظر داشته باشد!

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند با توجه به روابط نزدیک ایران و ترکیه به روسیه، مسکو رویکرد قاطعی برای مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان در پیش می گرفت، ولی این بازیگر جهانی، نه تنها مخالفت قاطعی نداشته، بلکه به صورت ضمنی نیز موافقت خود را با برگزاری این همه پرسی اعلام کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه چندی پیش، در مصاحبه با شبکه خبری رووداو گفت: مسکو معتقد است که همه‌پرسی، بیان آرمان‌ها و چشم‌اندازهای مردم کردستان است، ولی ما امیدواریم که اربیل در زمان اتخاذ تصمیمات نهایی، نتایج سیاسی، ژئوسیاسی، دموگرافی و اقتصادی این اقدام را در نظر بگیرد؛ با توجه به اینکه مسأله کردستان از مرزهای کنونی عراق تجاوز کرده و در اوضاع برخی کشورهای همجوار تأثیر می‌گذارد و مسأله کردستان نقش مهم و جایگاه بارزی در چارچوب روند حل و فصل بحران‌های کنونی منطقه دارد.

وی گفت: ما امیدواریم که مردم کردستان به صورت مسالمت‌آمیز خواسته خود را بیان کنند و اجرای نهایی نتایج همه‌پرسی به گونه‌ای باشد که تمامی عواملی که ذکر کردیم از جمله اوضاع منطقه و مواضع کشورهای همجوار عراق در آن در نظر گرفته شود.

لاوروف گفت: آرمان‌های قانونی مردم کردستان، الگویی برای مردم دیگر است و باید براساس قوانین بین‌المللی محقق شود. این مسأله درباره تصمیم برگزاری همه‌پرسی نیز که می‌دانیم تصمیم نهایی اربیل است، صدق می‌کند.

اما فارغ از مصاحبه مقامات روسیه، خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرد که بزرگترین غول نفتی روسیه در پی سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در بخش گازی اقلیم کردستان عراق است؛ خبری که همزمانی آن با تحولات و تنش های همه پرسی قابل تأمل و هشدار دهنده به نظر می رسد.

در همین زمینه، رویترز نوشته است: غول نفتی روس‌نفت روسیه در آستانه همه پرسی استقلال در کردستان عراق، با توسعه تعهدش، در خطوط لوله گازی این منطقه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

منطقه کردستان از سال ۲۰۱۴ به صورت مستقل از دولت مرکزی در بغداد نفت صادر کرده و شرکت دولتی روس‌نفت امسال به جمع خریداران نفت این منطقه پیوسته و صدها میلیون دلار به این منطقه نیمه خودمختار وام اعطا کرده که با فروش نفت آتی تضمین شده‌اند.

اکنون روس‌نفت سرمایه‌گذاری‌های خود را به گاز توسعه داده و موافقت کرده ساخت خطوط لوله گاز طبیعی در کردستان را تأمین مالی کند. منابع آگاه از قرارداد روس‌نفت و دولت منطقه‌ای کردستان، اعلام کرده‌اند این سرمایه‌گذاری‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد بود.

سرمایه گذاری عظیم گازی روسیه در اقلیم کردستان عراق در آستانه همه پرسی

کردستان به توافق‌های پیش‌فاینانس نفت برای بهبود موقعیت مالی خود متکی بوده، ولی برای توسعه ذخایر گازی بزرگ خود ـ که مستلزم سرمایه‌گذاری بیشتر برای توسعه در بلندمدت هستند ـ در کشمکش بوده است. ورود روس‌نفت به روند توسعه گاز که تاکنون از سوی شرکت‌های متوسط هدایت شده است، سرعت خواهد بخشید. برای روس‌نفت که بزرگترین شرکت نفتی سهامی عام جهان از نظر تولید است، این توافق بلندپروازی‌های گازی بین‌المللی این شرکت را تحکیم می‌کند.

روس‌نفت مدت‌ها در تلاش برای به چالش کشیدن گازپروم در صادرات گاز روسیه به اروپا بوده است. ساخت این خط لوله برای ترکیه، به معنای عرضه جدید برای اقتصاد متقاضی انرژی این کشور بوده و احتمالا ترکیه را به یک مرکز بزرگ برای عرضه گاز به اروپا تبدیل می‌کند.

انتظار می‌رود ظرفیت این خط لوله پاسخگوی حداکثر ۳۰ میلیارد مترمکعب صادرات گاز در سال علاوه بر عرضه به کاربران داخلی باشد. کردستان بر یکی از بزرگترین ذخایر گازی بهره‌برداری نشده در نزدیک دروازه اروپا تکیه زده است؛ حجمی که روس‌نفت می‌خواهد به کردستان برای صادرات به بازارها کمک کند، بزرگ است و معادل ۶  درصد از کل تقاضای گاز اروپا و یک‌ششم از حجم صادرات گاز کنونی از سوی روسیه است که تاکنون بزرگترین صادرکننده گاز به اروپا بوده است.

این خط لوله در سال ۲۰۱۹ برای استفاده داخلی کردستان ساخته خواهد شد و صادرات آن قرار است در سال ۲۰۲۰ آغاز شود. روس‌نفت پیش از این به کردستان پول وام داده بود که با فروش آتی نفت تضمین شده و همچنین موافقت کرده بود، به این منطقه برای گسترش زیرساخت خط لوله خود کمک کند.

بر اساس گزارش رویترز، کردستان به دنبال افزایش صادرات نفت خود به یک میلیون بشکه در روز تا پایان دهه جاری از ۰.۶۵میلیون بشکه در روز در حال حاضر است.

در نهایت باید گفت، در حالی که جامعه بین المللی برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان را تضعیف کننده ثبات و امنیت منطقه می دانند و تلاش دارند با برشمردن خطرات آن، مقامات اقلیم را برای لغو یا تعلیق رفراندوم راضی کنند، سرمایه گذاری بزرگترین غول نفتی روسیه در اقلیم کردستان نتیجه ای جز مصمم تر شدن بارزانی برای برگزاری همه پرسی و در ادامه ایجاد آشوب در عراق و منطقه نخواهد داشت.

از سوی دیگر، تناقض رفتاری روس ها در برابر متحدان خود بیش از پیش نمایان خواهد شد و می تواند زمینه های بدبینی به اهداف این بازیگران در منطقه را فراهم کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱۶
انتشار یافته: ۱۱۱
روسیه سر جریان جزیره کریمه خودش ناقص تمام معادلات جهانی است و ایراد روسیه به کردستان در اصل خودش را زیر سوال می برد.ضمنا ایران هم اصلا برای مسکو مهم نیست و هر کسی دنبال منافع خود است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
جزیره کریمه بخشی از خاک روسیه بوده که در یک مقطع زمانی آن را به اوکراین واگذار و در یک مقطع زمانی دیگر آن را باز پس گرفته است، این موضوع کدام معادله پیچیده جهانی را نقض کرده؟ ضمنا ایران هم برای روسیه مهم بوده همانطور که عراق و ترکیه و ... مهم هستند، طبیعی است که هر کشوری بر اساس منافع ملی خود به دنبال ایجاد یک نوع توازن در روابط بین الملل خود می باشد تا بیشترین منفعت را برای خود کسب کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
لاوروف مسکو معتقد است که همه‌پرسی، بیان آرمان‌ها و چشم‌اندازهای مردم کردستان است
روسیه کی دوست ایران بوده که حالا باشه.
نمیتوانند مخالفت کنند زیرا با مخالفت با این طرح همه پرسی کریمه زیر سوال خواهد رفت.و دنیا به ریش آنها میخندد.بهتره ایران هم مخالفتی نکنه.بنظرم دیر یا زود عراق تجزیه میشه.با مخالفت کردن مشکلی حل نمیشه.باید خودمون رو برای تجزیه عراق آماده کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
چند سال پیش هم میگفتند دیر یا زود سوریه سقوط میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
اين حرف يعني اينكه ايران اماده پذير سيستم فدرالي شود.
واقعا روس ها کی دوست ما بودن؟ دقیقا می شه بگید کی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
دقیقا مثل آمریکائیها !
مسکو هر چیزی که چپاول کشورهای منطقه رو براش به ارمغان بیاره میپسنده
روسیه هیچ وقت شریک قابل اعتمادی برای ایران نبوده و نخواهد بود
کی گفته روسیه دوست ایرانه ؟ اصلا مگه ایران دوست هم داره ؟
هیچوقت به کسی و کشوری نباید اطمینان کرد .چراکه هدف هر کشوری منافع ملی اش است و دیگر هیچ.ایران هم باید همینطور عمل کند.در بعضی مواقع همکاری با آمریکا مثل قضیه افغانستان.
روسیه هرگز قابل اطمینان نبوده,نیست و نخواهد بود هرکشوری به روسیه اعتماد کند باید منتظر خنجر از پشت باشد
دوستی باخرس
روسیه هیچ وقت دوست ایران نبوده، کشوری که در طول تاریخ بدترین ضربه ها رو به کشور ما زده و جای زخم های کهنه اون از تن میهن ما هیچ وقت پاک نمیشه، کشوری که به بدعهدی معروفه و هر زمان که ایجاب بکنه از پشت خنجر میزنه
متاسفانه در طول تاریخ این کشور سهمگین ترین ضربات رو به پیکر کشور عزیزمون ایران وارد کرده و در مقاطعی دست توانای دولت مرکزی برای قلع و قمع مبارزان میهن پرست این مرز و بوم شده ، امروز هم گرگی ست در لباس میش که با کمال شرمساری عده ای بخاطر اینکه روحیه ضد غربی خودشون رو نشون بدن به دامان این اژدهای هفت سر افتادن و این وسط منافع ملی .....
تو خود حدیث مفصل بخوان ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
علیرضا خان ،‌دقیقا منافع ملی اقتضا می کند که چه نوع رابطه ای با سایر کشورها داشته باشیم،‌نه روسیه منافع خود را فدای ایران می کند نه آمریکا بلکه این ایران است که باید بر اساس توان داخلی خود را تقویت کرده و زمینه دست اندازی دیگران به کشور خود را از بین ببرد،‌بیشترین ضربه به کشور توسط کشورهای خارجی زمانی رخ داده که در موقعیت ضعف قرار داشتیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
و همچنین شاید شما هم بالعکس
تابناک عزیز شما چرا؟؟ اگر دولتمردان روسیه با همه پرسی استقلال کردستان مخالفت قاطعی کنند اونوقت باید همه پرسی شبه جزیره کریمه را نیز محکوم کند
فقط بخاطر این امر است که روسیه با همه پرسی استقلال کردستان نمیتواند مخالفت کند
روسیه دشمن مسلمانان
اینها از جنگ بین کشورهای اسلامی سود می برند . اینو تاریخ به ما میگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
انگلیس و امریکا و اسرائیل چی؟
از جنگ بین کشورهای اسلامی که تو تاریخ میخوانم بیشتر از روسیه انگلیس و ... استفاده کردند
خوب خودتان فکر کنید متوجه می شوید که طنز داستان در آن کلمه دوستی است که برای همسایه بزرگمان به کار برده اید روسیه همواره نشان داده ه هر گاه منافعش اقتضا کند این رفاقت ها برایش ارزشی ندارد به یاد داشته باشید که تنها دوست دائمی یک مردم منافع ملی آنها است
این دوست شما جناب روسیه
با استقلال کردستان عراق موافق و مشوق است
با نسل کشی مسلمانان میانمار موافق و حامی دولت میانمار در مقابل مسلمانان است
فعلا شاید با شما دوست باشد ولی فردا احتمالا با دشمن شما دوست خواهد بود
جلالخالق! روسیه پس دوست ایران بود و ما نمیدونستیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
هزار تا لایک
این بازیگر جهانی مخترع حزب دمکرات کردستان و آذربایجان در 70 سال پیش بود
ازکی تاحالا روسیه دوست ماشده.!!!!!
به علت اینکه در ماجرای کریمه، ایران هم هیچ اظهار نظری در تائید رفتار روسیه نکرد و با سکوتش در حلقه مخالفان قرار گرفت . حتی چند بار هم مقامات روسی به طور ضمنی اعلام کردند که منتظر تائید اقدامات روسیه از طرف ایران هستند ولی هیچ صدائی از این حضرات درنیامد . شاید ملاحظاتی داشتند!
اخه اگه این رفراندوم رو قبول نداشته باشن رفراندوم کریمه خودشونم زیر سوال میره!!!
خوب ايه رفراندوم نشانه دمكراسي و روسيه از جدايي يه قسمت از يه حكومت موافقه پس چرا مسلمانان چچن يا داعستان ميخوان كشور مستقل شوند و روسيه خودش از اين نوع دمكراسي در قبال اونها ميترسه!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
چون مسلمان های چچن بیشتر تروریست هستن دوست عزیز.
نمیشه بهش خرده گرفت
میدونید چرا؟


چون خود روسیه توی جزیره کریمه همه پرسی برگزار کرده و حالا اگه با همه پرسی کردستان مخالفت کنه، بهش میگن: رطب خورده کی منع رطب کند؟
حرفاتوی بچگانه .عامو جون میفهمی منافع یعنی چی ؟ متحد پتحد سیخی چنده اا
دوست ؟!؟!؟!؟!!!!!!!!!!!!!
چرا بعد از ده ها سال هنوز نفهمیده ایم روسها دوست ما نیستند
ادم عاقل با طناب پوسیده روسیه به چاه نمی رود
روسیه؟ دوست؟؟؟!!!
دوست؟!

خوبید؟ سلامتید انشالله؟ چه خبرا؟!

وقتی تحلیلگر های مملکت شما باشید، از وضع اون بیشتر از این انتظار نمی ره!
روسیه هیچگاه دوست مردم ایران نبوده است . ما توهم دوستی داریم
ایول روسیه
شما را بخدا ول کنید این روسیه را . الان بچه یه ماهه هم میدونه که روسیه هیچ وقت قابل اعتماد نبوده و نیست .از قدیم الایام از کشورهای همسویه خود بعنوان کالا استفاده می کنه و هر کدامشون را به یه قیمتی می فروشه .
روسیه هرگز دوست ما نبوده.
خوب روسیه کریمه رو همینجوری گرفته پس انتظار نباید داشت بیاد و کار خودش رو هم زیر سوال ببره
ما از روسیه غیر از این نباید انتظار داشته باشیم دشمنان اسلام وظیفه سنگینی بر عهده او گذاشته اند مخرب اصلی جهان اسلام با بازیچه قرار دادن ایران روسیه است اما کو خرد مندی که عبرت بگیرد.
مگر خودتان نميگوئيد هر كشوري منافع ملي خودش بايد در نظر بگيرد .بنابراين حتما روسها منافع بزرگتري دارند. اصلا موضع ايران آيا دخالت در سرنوشت مردم ديگر كشورها نيست ؟
اگر روسها بد هستند، شيطان بزرگ امريكاى خبيث دوست است !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
سگ اون آمریکا به همه میارزه من آره طرفدارشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
شرمنده اشتباهی مثبت دادم
چرا انتظار دارین همه موافق نظر ما باشند؟ آیا قدرت اول هستید؟ اقتصاد دارید؟ صنعت دارید؟ هر کسی حق و نظری داره
قدرت های دنیا با هیچکس دوست نیستند چه روسیه چه آمریکا .
دوست؟؟؟؟ حتی یک نشونه از دوستی روسیه تو 500 سال اخیر معرفی بفرمایید حرفتون قبوله. کمی تاریخ خوندن خوبه ها!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
1921
روسیه کنونی بد نیست . تازه موافق هما پرسی نیست بلکه با کلی اما و اگر و هشدار این حرفا رو زدن خوب متن رو بخونین
درمورد رفراندم در كردستان عراق موضع دولتهاي روسيه و اسرائيل مثل هم ميباشد و هيچگونه نظري نداده اند
و باز روسها ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
روسها با کشور های دوست خود مانند لیبی افغانستان عراق بو سنی و.... چه کردتاریخ قبل انقلاب ایران را نگاه کن چرا تحریم ها را وتو نکرد چقدر مشکلات برایمان درست کرد حالا s300 در تحویل
باتکنولوژی اش به ترکیه می دهد s400
روسها قابل اعتماد نیستند
دوست؟
واقعا كه !!!
تاريخ يادنميده روسيه سرحرفش بوده باشه وبعدميكيددوست
از اینکه ملاحظات کشور ایران را لحاظ ننموده اند، از صمیم قلب پوزش می طلبیم.
ما دوست روسيه نيستيم
همین دوستانی که میگن روسیه قابل اعتماد نیست با چه منطقی امریکا رو قابل اعتماد میدونن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
چه ربطی داره ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
از اونجا که ژاپنیا و کره ای ها و افغانی ها اعتماد کردند و مملکتاشون در مسیر پیشرفت قرار گرفت
چه اشکال داره؟
همین چنده ماه قبل بود که روسیه طرحی مبنی بر تجزیه سوریه هم داد
روس ها همیشه ما رو دور زدن ولی بازم بهشون بها میدیم . چرا؟ خدا داند
خوب آخرش چی؟!
اگر نهایتاً کردهای عراق مستقل شدند چی؟! ما تمایل داریم بذر دشمنی رو در دل کردها بیفشانیم یا مودت و دوستی کنیم؟!
نهایت داستان می شود مثل جمهوری آدربایجان
به نظر من اگر مسئولین حس می کنند که بین کردهای عراق برای استقلال اجماع وجود دارد بهتر است به جای مخالفت حتی به آنها کمک هم بکنند. اینطوری ما میتوانیم از منافع این دوستی بعد از تشکیل کشور کردستان منتفع بشویم
باتوجه به تجربیات و سابقه برخورد روسها با کشور های مختلف ثابت شده که کشور های دوست روسیه در نهایت ذلیل و نابود شده اند. نمونه افغانستان لیبی عراق سوریه بوسنی و....
ایران هم ضرباتی که از روسها خورده ازهیچ کشوری نخورده قبل و بعد انقلاب.
حالاهم که مسئله داعش می رود که حل شود با موضوع کردستان می خواهند آتش خاور میانه
را شعله ور نگه دارند تا اقتصاد و زرادخانه هایشان تعطیل نشود
یک عراق چند تکه شده به نفع ایران در دراز مدت است . چون به هر حال عراق دشمت ماست و هر آن احتمال به قدرت رسیدن صدامی دیگر وجود دارد
در دنیای سیاست معمولا به این گونه است که وقتی همه با یه چیزی مخالفن یه کشوری موافقت میکنه تا امتیاز بگیره
اگر صدماتی که روسها به ایران زده اند با صدمات امریکا مقایسه کنید خواهید دید که اینها قابل اعتماد نیستند
دیگه بعد این باید منتظر بخش های کردستان و آذربایجان ایران شد
روسیه هیچ وقت دوست ما نبوده و نیست ،، ففط بعضی مواقع منافعش با ما همسو بوده وگرنه اصلا قابل اعتماد نیست
بازهم روسیه ...
به نظر من خطر روسیه برای امنیت جهان بیشتر از کره شمالی هست و کمافی السابق سیاستمداران ما راه رو دارن اشتباه میرن و باعث ایجاد هزینه برای ملت ایران میشن. سیاست ما در مورد عراق هم کاملا اشتباه است و بزودی شاهد بازگشت عراق عرب به جامعه اعراب خواهیم بود و این همه هزینه مادی و معنوی ما به باد خواهد رفت.
یکی بگه دقیقا ما چه زیانی از استقلال کردستان خواهیم برد؟!!!!
خواهشا از برادران روس ایراد نگیرید
همین روسیه باعث تجزیه ایران و جدا شدن قفقاز از ایران شده
ک مثل کریمه
عجب تیتر جالبی.ادمو بفکر مینداره
عزيزان، در دنياي سياست هيچ كشوري از نزديكي دو كشور ديگر خوشحال نميشود، روسيه از روابط نزديك ايران عراق به خوبي آگاه است و براي اينكه روزي روزگاري از همين اتحاد عليه منافع أو در منطقه استفاده نشود به دنبال مهره اي در دل همين منطقه است كه در صورت لزوم توسط اون امتياز بگيره، در واقع شما دوستان خيلي ساده هستيد كه فكر ميكنيد هنوز كشورها به خصوص ابر قدرتها دوستان واقعي دارند،در دنياي امروز هر ملتي فقط به فكر حفظ منافع خود ميباشد و اگر شما بر خلاف اين جريان حركت كنيد پشيمان خواهيد شد، مگه نشنيديد ميگن مؤمن از يك سوراخ فقط يه بار نيش ميخوره.
ایا ایران ضمیمه شدن کریمه به روسیه را به رسمیت شناخت ? ایا ایران روبط خود را با اکراین به خاطر
روسیه تقلیل داد ? ایا میدانید ایران روابطش با اکراین خیلی دوستانه است و بخاطر روسیه روابطش را محدود نکرده
توجه شود که در یک کشور شناخته شده بین المللی ، یک قسمت مشخص از آن کشور (مثل یک ایالت یا یک استان) نمیتواند فقط با آرای آحاد آن ایالت یا آن استان از آن کشور جدا شود بلکه برای جدایی ( یا ادغام) یک ایالت فقط رای مردم آن ایالت کافی نیست بلکه رای کلیه آحاد آن کشور لازم است. دلیل آن این است که هر ایالت یا استان یک کشور نه فقط به مردم آن ایالت یا استان بلکه به کلیه آحاد آن کشور تعلق دارد.
سبقه یکی از نمونه های این استدلال صحیح در صحنه بین المللی در سالهای اخیر ، از طرف دولت چین در مورد هنگ کنگ ، ماکائو وتایوان بوده است.
چندی قبل ولادیمیر پوتین در جمع نخبگان روسیه و در جواب یکی از حاضرین که از پوتین سوال کرده بود مطمئنترین دوست روسیه در سطح بین الملل چه کشورهای هستند و پوتین در پاسخ گفته بود که قدرت ارتش و تجهیزات پیشرفته نظامی که داریم مطمئنترین و مورد اعتمادترین دوستانمان هستند و در ادامه گفته ممکنه همیشه دولتها به همدیگر پشت کنند و روبروی همدیگر قرار بگیرند ولی تجهیزات جنگی پیشرفته ای که داریم همیشه ما را از هرگونه تعدی حفظ میکنند و پشتیبان دائمی ما هستند و در واقع دوست مورد اعتمادی میباشند.
صدام کثیف در قضیه انفال ۲۰۰ هزار از کردها را نابود کرد.در بمباران شیمیایی حلبچه ۵ هزار کرد بیگناه را کشت.داعشی های وحشی کردهای ایزدی را قتل عام کردند و ... حالا کردها حق دارند جدا شوند یا نه!!!!!!!!
همه کشورها خوبند ودشمن نیستند فقط ما بایسثی بدانیم برای منافعشان این کارها را میکنند . تمام این مسائل به نفت و گاز ربط دارد.
عجب خیالاتی! ؟روسیه کی دوست ما بوده؟ کدام اقدام بشردوستانه و یا کمک اقتصادی از روسیه به کشورمان حتی در صد سال اخیر را میتوانید مثال بیاورید. نکند کلاه های گشادی که در جریان فروش ذوب آهن اصفهان و نیروگاه اتمی بوشهر برسر ما گذاشتند را مثال خود قرار دهید. روسها در دویست سال اخیر بهترین سرزمین های ما را از خاک ما جدا کردند و معادل هزاران میلیارد دلار خسارت به بهانه های واهی از ما ستاندند و در ازای کمک ایران به پیروزی روسها در جنگ جهانی دوم، قصد جدا کردن آذربایجان و کردستان را داشتند و پدر همین مسعود بارزانی یعنی ملا مصطفی را ضد ایران شوراندند اگرچه بعدها ملامصطفی با ایران علیه حکومت بعث عراق همکاری میکرد. گمان ندارم ملت ایران هیچگاه نامردمی ها، بدعهدی ها و زیانهای وارده از جانب روسها بخود را هیچگاه فراموش کند.
دوستان عزیز بجای سرک کشیدن تو ی ممالک مردم بیایید مملکت خودمون رو بهتر بسازیم
چون روسیه با همه پرسی کردستان مخالفت نکرده شده دشمن ؟!! مگر کردها بعد از این همه ظلم و ستم و جنایتی که در عراق بر سرشون آوردند جز تعیین سرنوشت به طور مسالمت آمیز و دستیابی به حقوق پایمال شده چه چیز دیگری می خواهند ؟
روسیه دوست!
جدی نمی گی؟
شوخی می کنی؟
روسیه دشمن ذاتی ترکیه و آذربایجان هست. کردها و ترکها دشمن هم هستند. روسیه و کردها یک دشمن مشترک دارند
خدا این ملت کی میخواد بفهمه دوستی و دشمنی در روابط بین الملل معنا نداره و کاملا بستگی به شرایط داره. مگه بجه های دبستانی هستند که حرف از دوستی می زنید
فقط منافع معنا داره دوستی ، هم دینی و امثالهم کشک کشکه، از خواب بیدار شوید.
نه خیر
مسکو باید از همه پرسی حمایت کنه
چون همین چن وقت پیش خودش با این کار شبه جزیره کریمه را به خاک خودش الحاق کرد
روسیه؟ دوست ما؟ چه جالب!
عربستان سعودی و آمریکا بیشتر به دوست میخورن تا روسیه
اینا لااقد اگرم دشمنی دارن، دشمنی آشکار هست.
روسی جون که کلا کارش از پشت زدنه
اگه مردم هر شهر یا قومیت متمرکز در یک شهر بتونن با همه پرسی مستقل بشن، خب خوزستان و کردستان و آذربایجان ایران هم این حق رو خواهند خواست و دیگر کشور ایران وجود نخواهد داشت، این مساله در مورد ترکیه، لبنان، سوریه و خیلی کشورهای دیگه هم صادقه. راه حل دستیابی به حقوق قومیتی تجزیه طلبی نیست، بلکه حکومت های فعلی باید حقوق قومیت ه را به رسمیت بشناسند و با توجه به وزن جمعیتی و سایر موارد، آنها را در حاکمیت سهیم نمایند.
تیتر خیلی کودکانه ای زدید ، عالم سیاست و منافع کشورها چه ربطی به دوستی داره! روسیه و عمو پوتین با استقلال کردستان مخالفت نکردن چون باهوشن و میدونن کردستان دیر یا زود مستقل میشه زیرا معادلات منطقه که سالهاست در جریانن این نتیجه رو میده چه ما خوشمون بیاد چه نیاد، به ادا اطفار آمریکائی ها هم توجه نکنید اونها هم دنبال استقلال کردستان هستن
خیلی موضع درستی است.
چالبه از 50 نظر ثبت شده تقریبا40 نفر کاملا نظر منفی درمورد روسها دارند به تعبیری 90درصد مردم ایران نمیخوان اسم روسیه در لیست کشور های دوست ایران باشه اگه روسیه دراین چند سال اخیر حرکتی هم در راستای منافع ایران انجام داده فقط به خاطر خودشون بوده چون غربی ها از بن واساس روسها راقبول ندارن ورقیب ودشمن بالقوه هم بوده وهستندوماهم که هزاران ساله بارومی ها وغربی ها مشکل داریم پس بهترین موقعیت ماهیگیری روسها و پوتین ازین آب گل آلود است
نو دنیای سیاست دوستی معنایی ندارد تابناک IQ
اگه روسیه دوست ماست چرا تا به حال چهارتا هواپیما و هلی کوپتر حتی غیر نظامی به نمی ده , چرا سوخو به ما نمی ده, می دونید اس سیصدش هم چندتا دونه عس که در اولین ساعت درگیری نظامی فورا تموم میشه, او ایران تجهیز نمی کنه چون او دوست اسراییل هست نه دوست جمهوری اسلامی ایران,
حداقل آمریکا از روسیه قابل اعتماد تره
تاریخ ثابت کرده آمریکا همیشه تا آخر پشت متحدان خودش می ایسته ولی روسیه به خاطر منافعش متحدانشو میفروشه
هیچ توجه کرده اید که شعار نه شرقی نه غربی سالهاست که کنارگذاشته شده.
يعني 93 نظر منتشر نشده همگي بيخود ميباشند
حمايت دولت روسيه از همه پرسي اقليم كردستان در دراز مدت به وحدت و يكپارچگي كردستان ايران نيز لطمه وارد خواهد كرد.
روسیه در طی تاریخ و همیشه در نهایت به ایران خیانت کرده است از قراردادهای گلستان و ترکمانچای بگیر تا نیروگاه اتمی بوشهر و سهم بندی دریای خزر و هم اکنون خط انتقال گاز با اقلیم کردستان . ابله کسی است که مفید بودن روسیه برای ایران را باور کند.
هیچ کشوری دوست کشور دیگر نیست بلکه در جهت منافع مشترک همکاری می کنند و از انجایی که کشور ما از دیر باز تا هم اکنون در ایجاد رابطه 2 جانبه و قدرت مذاکره همیشه ضعیف بوده و سیاست در جهت منافع ملی اش را با افکار ایدئولوژیک و شعار های دست و پا گیر قاطی می کند ناچار همیشه مجبور است یک سمت را بگیرد و قدرت مانور ندارد به همین دلیل ضربه پذیری اش زیاد می شود
به امید روزی که سیاست از دین و شعار های کلیشه ای جدا شده و فقط منافع ملی را مد نظر قرار دهد
از استقلال کردستان عراق هیچ ضرری به ایران نمیرسه حتی به نفعشم هست کوردها خودشونو به ایرانیا نزدیکتر میدانند تا ترک وعرب . روس ها فقط دنبال منافع خودشونن . ایرانم به حمایتاش احتیاج داره والا آمریکا قورتش میده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی