بازدید 10468

فیلم سینمایی وارونگی، جدی ترین گزینه برای نمایندگی ایران در اسکار 2018

وارونگی که در شصت و نهمین دوره جشنواره نیز به نمایش درآمد، از 28 آوریل (هشتم اردیبهشت) در سوئد نیز اکران شده و تنها فیلم این لیست محسوب می‌شود که اکران بین المللی داشته و به شکل نسبی مورد توجه بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۳۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳ 18 September 2017
وارونگی نماینده احتمالی ایران در اسکار 2017
با وجود معرفی لیست بلند، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که فیلم سینمایی «وارونگی» جدی ترین گزینه برای حضور در میان نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان 2018 محسوب می شود؛ فیلمی که پیش از این در چندین جشنواره بین المللی، از جمله جشنواره کن به نمایش درآمد و توجه بیشتری را نسبت به دیگر کاندیداها به خود جلب کرده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در فاصله‌ای نه چندان طولانی تا مهلت معرفی نمایندگان کشورها برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جوایز اسکار، هیأت انتخاب به روال مرسوم در فارابی تشکیل شد و سیروس الوند کارگردان، مجید انتظامی آهنگساز، محمد بزرگ نیا کارگردان، کمال تبریزی کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده، رسول صدرعاملی کارگردان، جواد طوسی منتقد، رضا کیانیان بازیگر و امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان ترکیبی مقبول، تصمیم گیری درباره نماینده ایران در اسکار را بر عهده گرفتند.
 
در این نشست تأکید شد، گزینه‌هایی باید انتخاب می‌شد که در خارج از ایالات متحده با دیالوگ‌هایی اساسا به زبانی غیر انگلیسی تولید شده و نخستین اکران عمومی در کشور مبدأ در فاصله زمانی یک سال گذشته (۸ مهر ۱۳۹۵ تا ۸ مهر ۱۳۹۶) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما ـ بنا به مدارکی که باید به فرهنگستان تحویل شود، باشد. این نمایش متوالی باید در دست کم یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد.

در همین چارچوب، شرط ضروری اکران، برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته در صنعت سینما بوده، به نحوی که اکران صرفا برای معرفی فیلم به اسکار ترتیب داده نشده باشد و حداقل سه تبلیغ منتشره برای فیلم، مؤید نمایش آن در یک هفته متوالی در یک سالن سینمای ثابت باشد.
 
وارونگی نماینده احتمالی ایران در اسکار 2017
 
عدم پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی به جز نمایش های غیر انتفاعی فرهنگی و ارایه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده در مقام عوامل خلاق تولید و مؤلف فیلم نیز از دیگر شروط معرفی فیلم به اسکار تلقی می‌شود. در همین چارچوب از 103 فیلم تعیین شده، ده فیلم به عنوان کاندیدا معرفی شدند که پنج فیلم اول، دو فیلم مقاومت و دو اثر فیلمسازان زن را در خود جای داده است.
 
«برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری، «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» اثر حمیدرضا قربانی، «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «لاک قرمز» اثر سید جمال سیدحاتمی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان، «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «نفس» اثر نرگس آبیار، «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی و «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی گزینه‌های هیأت انتخاب در لیست بلند هستند.
 
در این میان، هرچند باید نقش امیر اسفندیاری را در انتخاب گزینه‌های دوره‌های پیشین بسیار موثر تلقی کرد، پرس و جوی «تابناک» از برخی اعضای هیأت انتخاب، حکایت از آن داشت که یک گزینه بیش از سایرین، توجه را به خود جلب کرده و آن، «وارونگی» سومین فیلم بلند بهنام بهزادی است؛ وارونگی که در شصت و نهمین دوره جشنواره نیز به نمایش درآمد، از 28 آوریل (هشتم اردیبهشت) در سوئد نیز اکران شده و تنها فیلم این لیست محسوب می‌شود که اکران بین المللی داشته و به شکل نسبی مورد توجه بین المللی قرار گرفته است.
 
این فیلم که پس از اکران در دی ماه 1395، اکنون در آستانه عرضه در شبکه نمایش خانگی است، داستان سهیل را روایت می‌کند که پس از چندین سال، نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش آمده است. رابطه آنها که در گذشته ناکام مانده، حالا درآستانه شکل گیری دوباره است. سحر دولتشاهی، علی مصفا، ستاره پسیانی، رؤیا جاویدنیا، علیرضا آقاخانی، شیرین یزدان‌بخش و مجتبی نم نبات در این فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس