بازدید 15097
پیمانه اقتصادی؛

از «تبعات اقتصادی جدایی اقلیم کردستان عراق» تا «طعنه سنگین سیف به کاسپینی‌ها»

این پیمانه موضوعاتی همچون نزدیکی شاخص بورس به کانال 84 هزار واحد، اختلاف نظر اقتصاددانان و سرمایه گذاران بر سر روند قیمت طلا، ترامپ به دنبال کسب سود از یک پیمان، شکایت از گوگل به خاطر حذف اپلیکیشن از گوگل‌پلی، واردات قابل تامل فندک جیبی، زمان تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس، توقف تولید پراید دوگانه‌سوز، رشد 4.4 درصدی فروش خودرو در قاره سبز، روز کم‌نوسان دلار در کنار رشد یورو و درهم و برکناری رؤسای برخی شعب متخلف بانکی در نرخ سود را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰ 18 September 2017
از «تبعات اقتصادی جدایی اقلیم کردستان عراق» تا «طعنه سنگین سیف به کاسپینی‌ها»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نزدیکی شاخص بورس به کانال 84 هزار واحد، اختلاف نظر اقتصاددانان و سرمایه گذاران بر سر روند قیمت طلا، ترامپ به دنبال کسب سود از یک پیمان، شکایت از گوگل به خاطر حذف اپلیکیشن از گوگل‌پلی، واردات قابل تامل فندک جیبی، زمان تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس، توقف تولید پراید دوگانه‌سوز، رشد 4.4 درصدی فروش خودرو در قاره سبز، روز کم‌نوسان دلار در کنار رشد یورو و درهم و برکناری رؤسای برخی شعب متخلف بانکی در نرخ سود را در بر دارد.


نگاه ویژه شاخص به کانال ۸۴ هزار واحد بدون اهرم پالایشی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 26 شهریورماه 96 با افزایش 233 واحدی به رقم 83 هزار و 916 واحد رسید. شاخص کل بورس در ادامه رشد ابتدای هفته، توانست با حمایت همراه، حکشتی و فولاد، رشد 0.28 درصدی را تجربه کند و به کانال 84 هزار واحد نزدیک تر شود. نکته مهم در بازار این بود که بر خلاف روز قبل، خبری از حمایت مثبت نمادهای پالایشی نبود و این نمادها با کاهش همراه بودند. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری بازهم شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 75 واحدی به رقم 27 هزار و 149 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 67 واحدی، عدد 17 هزار و 656 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 51 واحد به رقم 13 هزار و 362 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.24 درصدی افزایش 218 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 443 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 110 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 292 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 794 واحد معادل 0.43 درصد همراه بود و عدد 185 هزار و 659 واحد را به نمایش گذاشت.

از «تبعات اقتصادی جدایی اقلیم کردستان عراق» تا «برکناری روسای برخی شعب متخلف بانکی در نرخ سود»

سکه اندکی ارزان شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 4200 تومان کاهش به یک میلیون و 244 هزار و 200 تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 2000 تومان کاهش، یک میلیون و 220 هزار تومان بود. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز هر یک با 2000 تومان کاهش، 645 و 355 هزار تومان فروخته و سکه یک گرمی نیز 246 هزار تومان قیمت گذاری شد.

اختلاف نظر اقتصاددانان و سرمایه گذاران بر سر روند قیمت طلا

در حالی که بیشتر کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که قیمت طلا در روزهای آینده با افزایش روبه رو خواهد شد، سرمایه گذاران بین المللی اعلام کردند که قیمت طلا در این مدت کاهش خواهد یافت. بر اساس این گزارش 14 کارشناس ارشد اقتصادی در نظرسنجی این هفته کیتکو نیوز  شرکت کرده اند که از این تعداد 7 نفر معادل 50 درصد به افزایش قیمت طلا رأی داده اند. شش نفر معادل 43 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در این مدت کاهش خواهد یافت و یک تن معادل 7 درصد نیز اعلام کرد قیمت طلا بدون تغییر خواهد بود. در نظرسنجی آنلاین نیز 1219 نفر شرکت کردند که از این تعداد هم 606 نفر معادل 50 درصد اعلام کردند قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش روبه رو خواهد شد. 483 نفر معادل 39 درصد به افزایش قیمت طلا رأی دادند و 130 نفر معادل 11 درصد نیز اعلام کردند، قیمت طلا در روزهای آینده تغییری نخواهد داشت. در نظرسنجی هفته گذشته 63 درصد کارشناسان اقتصادی و 58 درصد سرمایه گذاران بین المللی به افزایش قیمت طلا رای داده بودند .قیمت طلا در هفته ای که گذشت با افت 2 درصدی روبه رو شده است. به نقل از سایت طلا، از ابتدای سال 2017 تاکنون 66 درصد پیش بینی های کارشناسان اقتصادی و 65 درصد پیش بینی های سرمایه گذاران درباره قیمت طلا درست بوده است.

افت ۲.۵ دلاری قیمت سنگ آهن

روند نزولی آخر هفته بازار سنگ آهن چین ادامه پیدا کرده است. خریدها کم شده و بازارهای فولاد و فیوچرز نزولی هستند در نتیجه بازار سنگ آهن نیز راکد تر شده است. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۲.۵ دلار افت داشت و ۷۱.۷۵ دلار هر تن سی اف آر چین شد. جو منفی بازار فولاد فعالیت بازار سنگ آهن را نیز کم کرده است. انتظار می رود از نوامبر با کاهش تولید فولاد چین تقاضای سنگ آهن در این کشور افت چشمگیری داشته باشد. دولت چین مجددا تأکید کرده که قصد دارد مازاد ظرفیت تولید فولاد را کاهش دهد و از راهکارهایی برای پاکسازی هوای مناطق آلوده صنعتی استفاده کند. از این روی، تحلیلگران زیادی نسبت به بهبود بازار سنگ آهن نظر منفی دارند حتی بلومبرگ برآورد کرده که قیمت به ۶۰ تا ۷۰ دلار باز خواهد گشت.

ترامپ به دنبال کسب سود از یک پیمان

سخنگوی کاخ سفید مجدداً تأکید کرد که دولت ترامپ مصمم است تا آمریکا را از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج کند، مگر آنکه شاهد تغییر در شرایط این پیمان و ایجاد مشوق‌های بیشتر برای آمریکا باشیم. به نقل از CNN، سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد: دونالد ترامپ همچنان مصمم است تا آمریکا را از پیمان آب‌وهوایی پاریس خارج کند، مگر آنکه تغییرات جدی در ساختار این پیمان ایجاد شود. این اظهارات پس از آن از سوی کاخ سفید ارائه شد که یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد مواضع آمریکا در قبال پیمان آب‌وهوایی پاریس نسبت به قبل تعدیل شده است. دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که آمریکا را از پیمان آب و هوایی پاریس خارج می‌کند. در صورتی که دولت آمریکا نسبت به خروج از پیمان آب‌وهوایی پاریس صرف‌نظر کند یک عقب‌نشینی بزرگ و شکست قابل‌توجه برای ترامپ در عمل به وعده‌های انتخاباتی خود محسوب شده و عملاً یک گام برای نزدیک شدن به دموکرات‌ها محسوب خواهد شد.

تبعات اقتصادی جدایی اقلیم کردستان عراق

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: آثار منفی برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق بر اقتصاد این منطقه و روابط تجاری آن با همسایگان بسیار سنگین‌تر از پیامدهای احتمالاً مثبت این اتفاق است. یحیی آل اسحاق، افزود: پروژه‌های عمرانی که با سرمایه‌گذاری پیمانکاران ایرانی در کردستان عراق انجام شده و بخش عمده مبادلات تجاری با این منطقه نیز به همین واسطه با چالش مواجه خواهد شد. او با اشاره به اینکه ایران برگزاری این همه‌پرسی را به صلاح نمی‌داند و دلایل قاطعانه‌ای نیز برای مخالفت با آن دارد، تصریح کرد: در حال حاضر جدایی اقلیم کردستان از عراق تقریباً به‌ جز اسرائیل موافقی ندارد و حتی آمریکا و گروه‌های داخلی کردستان نیز بر این مسأله توافق ندارند. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: دولت و مجلس عراق و همسایگان کردستان نیز همگی با جدایی این منطقه مخالف هستند ازاین‌رو بعید است که این کار انجام شود اما با وقوع آن، فضای این اقلیم قطعاً به یک بحران برخورد خواهد کرد و حداقل به روابط اقتصادی با کردستان آسیب جدی خواهد زد. آل اسحاق با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی به یک فضای آرام، آزاد و قابل اعتماد نیاز دارد، اظهار کرد: موضع‌گیری‌هایی که با جدایی کردستان عراق شده، حاکی از این است که در صورت برگزاری همه‌پرسی همه زمینه‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی به‌هم می‌ریزد و بازار کردستان که بازار مناسبی برای ما بود با چالش جدی مواجه می‌شود. /اتاق ایران

شکایت از گوگل به خاطر حذف اپلیکیشن از گوگل‌پلی

استارت‌آپ Gab به‌ تازگی گوگل را به اقدامات ضد رقابتی و حذف اپلیکیشن این شرکت از گوگل پلی متهم کرده است. این استارت‌آپ که سال گذشته از سوی مدیرعامل سابق یکی از شرکت‌های تبلیغاتی معروف تأسیس شد، در این مدت کوتاه توانسته بود به عنوان یک شبکه اجتماعی جایگزین و مناسب توجه و محبوبیت بسیاری را کسب کند. اپلیکیشن Gab به‌ عنوان برنامه‌ رایگان مکالمه و چت توانسته بود کاربران بسیاری از برنامه‌ها از جمله Alt-night را به سمت خود جذب کند. آگوست امسال این استارت‌آپ اعلام کرد که گوگل نسخه اندروید اپلیکیشن این شرکت را از روی گوگل پلی حذف کرده است. گوگل دلیل این اقدام را «بر هم زدن قوانین مبارزه با محتوای غیراخلاقی» اعلام کرده است.
 
به نقل از دنیای اقتصاد، سخنگوی گوگل در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: «اپلیکیشن‌ها برای باقی ماندن در پلی استور گوگل باید تدابیر لازم برای جلوگیری و برخورد با محتویاتی که کاربران را به خشونت دعوت می‌کند یا تنفر افراد علیه گروه‌های اقلیت جامعه را برمی‌انگیزد از خود نشان دهند.» حال وکلای استارت‌آپ Gab معتقدند که گوگل با حذف اپلیکیشن آنها قوانین رقابتی را به‌طور کامل نقض کرده است. البته سخنگوی گوگل معتقد است که ادعای این شرکت کاملا بی پایه و اساس است و گوگل با اطمینان کامل از خود در مقابل این شکایت دفاع خواهد کرد چراکه این قانون از مدت‌ها پیش در گوگل اجرا شده و در اساسنامه گوگل پلی هم به‌طور کامل به‌آن اشاره شده است. اپلیکیشن Gab آگوست امسال و پس از اخراج مهندس گوگل که بیانیه‌ای جنجالی و ضد جنسیتی در این شرکت منتشر کرده بود، از پلی استور حذف شد. ضمنا اپل سال 2016 از ورود این اپلیکیشن به اپ‌استور خودداری کرده بود. حال باید دید نتیجه دادگاه این دو شرکت به‌کجا خواهد رسید. آیا گوگل متهم می‌شود؟

واردات قابل تامل فندک جیبی!

بر اساس آمار گمرک در 5 ماهه نخست سال 1396 قریب به 173 تن انواع فندک جیبی، به ارزش ریالی 14705100000 و ارزش دلاری 451808 وارد کشور شده است. کشور چین با صادرات 137 تن انواع فندک جیبی، با ارزش ریالی 11371193646 و ارزش دلاری 349116 و همچنین کشور فرانسه نیز با صادر کردن قریب به 670 کیلوگرم انواع فندک جیبی، به ارزش دلاری 4000 و ارزش ریالی 129762600 جزو کشورهایی هستند که این محصول را به ایران صادر می کنند.

از «تبعات اقتصادی جدایی اقلیم کردستان عراق» تا «طعنه سنگین سیف به کاسپینی‌ها»

زمان تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس اعلام شد

رئیس سازمان برنامه وبودجه با بیان اینکه، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان از ۳۱۹ هزار میلیارد تومان منابع عمومی بودجه ۹۶ محقق می‌شود، گفت: لایحه بودجه سال ۹۷ نیز در موعد مقرر و در ۱۵آذر تقدیم مجلس خواهد شد. نوبخت با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم عدم تحقق بودجه نداشته باشیم، گفت:‌ کسری بودجه بدان معناست که مصرفمان را نسبت به درآمدهای محقق شده کاهش ندهیم و از جایی آن را تأمین کنیم، اما اگر مصرف را به نسبت درآمد کاهش دادیم به معنای عدم تحقق است؛ بنابراین، دولت نیز خرج را با دخل متوازن می‌کند. /تسنیم

تولید پراید دوگانه‌سوز متوقف شد

مرداد ماه امسال تولید برخی سواری‌های دوگانه‌سوز از جمله پراید دوگانه‌سوز متوقف شد. در این مدت تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ایران خودرو مرکزی متوقف شده و از ۱۴۰ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید پژو پارس دوگانه‌سوز این شرکت اما با افزایش همراه بوده و به ۱۲۶۱ دستگاه افزایش یافت. این در حالی است که در مرداد ماه سال گذشته پارس دوگانه‌سوز در این شرکت تولید نشده بود. اما تولید سمند دوگانه‌سوز این شرکت نیز مانند پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز متوقف شده و از ۲۶۷۹ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۵ به صفر رسید. مرداد ماه امسال تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ایران خودرو خراسان نیز با کاهش همراه بوده و از ۷۹۸۷ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۳۶۱۲ دستگاه کاهش یافت. تولید پژو پارس دوگانه‌سوز این شرکت نیز متوقف شده و از ۹۷۱ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۵ به صفر رسید. تولید پراید دوگانه‌سوز پارس خودرو متوقف شده و از ۱۴۳۵ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۵ به صفر رسید. همچنین تولید پراید دوگانه‌سوز سایپا نیز متوقف شده و از ۱۷۱۸ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت. به گزارش ایسنا، اما تولید تیبا دوگانه‌سوز سایپا کاشان افزایش یافته و از ۴۳۹ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۵ به ۱۲۹۱ دستگاه رسید.

رشد 4.4 درصدی فروش خودرو در قاره سبز

انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) اقدام به آماده سازی اطلاعات فروش خودرو در هشت ماه نخست امسال کرده است و آمار منتشر شده از سوی این انحمن از رشد فروش 4.4 درصدی خودرو در قاره سبز حکایت دارد. به نقل از خودروکار، در گزارش منتشره از سوی انجمن خودروسازان اروپا، فروش خودرو در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو  تجارت آزاد اروپا از ماه ژانویه تا پایان ماه آگوست امسال نسبت به همین برهه زمانی در سال گذشته رشد 4.4 درصدی و رقم فروش 10 میلیون و 559 هزار و 543 دستگاه خودرو را بر جای گذاشته است. در 8 ماه نخست امسال بازار فروش کشورهای ایرلند با 10 درصد، انگلستان با 2.4 درصد و فنلاند با 1 درصد کاهش همراه بود و بیشترین رشد فروش خودرو نیز به کرواسی با 22 درصد، لیتوانی با 19.8 درصد و مجارستان با 19.3 درصد رشد تعلق دارد. ماه آگوست امسال نیز در مقایسه با آگوست 2016 رشد 5.5 درصدی و رقم فروش 903 هزار و 143 دستگاه را به ثبت رساند.

روز کم‌نوسان دلار در کنار رشد یورو و درهم

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا در ادامه افت روز قبل، 23 ریال کاهش قیمت داشت و به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 991 ریال فروخته شد. هر یورو نیز بر خلاف روز قبل، با افزایش قیمت 41 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 712 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات نیز در بازار آزاد، 10 هزار و 694 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 3 ریال گرانتر فروخته شد.


برکناری رؤسای برخی شعب متخلف بانکی در نرخ سود

رئیس بانک مرکزی در خصوص اجرای نرخ سود مصوب بانک مرکزی از سوی نظام بانکی، گفت: به نظر می رسد که در خصوص عدم رعایت نرخ های مصوب سود در نظام بانکی، خیلی بزرگنمایی می شود؛ اما تا روز پنجشنبه هفته گذشته، بیش از هزار شعبه بانکی از سوی بانک مرکزی مورد بازرسی قرار گرفت و خوشبختانه عملکردها نشان می دهد که به جز موارد محدود، نرخ های سود بانکی به صورت دقیق در بانکها رعایت می شود. سیف گفت: مواردی هم داشتیم که منجر به عزل رئیس شعبه شده و بانک مرکزی در این رابطه، بسیار مصمم است و خوشبختانه بانک ها نیز همراهی خوبی دارند و به نظر می‌رسد که اجرای این بخشنامه، نتایج مثبتی به همراه دارد.

طعنه سنگین سیف به کاسپینی‌ها

رئیس بانک مرکزی گفت: تقدم بعدی بانک مرکزی در پرداخت سپرده سپرده گذاران کاسپین، منوط به بررسی دقیق تر دارایی هایی است که این موسسات داشته اند و باید بررسی مکفی از حجم دقیق منابع و دارایی ها صورت گیرد؛ این بررسی است که به ما می گوید چه وضعیتی را در پرداخت پیگیری کنیم؛ این در حالی است که خوشبختانه مرجع قضایی در این رابطه فعال است و کار از سوی آن، در حال پیگیری است؛ ضمن اینکه هماهنگی لازم از سوی بانک مرکزی با مرجع قضایی در حال انجام است. وی افزود: اقدام بعدی بانک مرکزی در پرداخت سپرده های بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده گذاران کاسپین، منوط به بررسی است. سیف در پاسخ به این سوال که اگر شما سپرده گذار کاسپین بودید، چه می کردید؟ گفت: من هیچ وقت نمی رفتم در جایی که مجوز از بانک مرکزی ندارد، سرمایه گذاری کنم؛ ضمن اینکه اگر اشتباهی کردم باید پای آنها بایستم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۱
به اقای سیف باید گفت که امضاء شما زیر مجوز کاسپین وجود دارد و عموم مردم میتوانند به سایت کاسپین رجوع کرده و امضاء ایشان را ببینند پس ایشان باید پای امضاء خود و اشتباه خود بایستد و بابت خسارتی که به مردم زدند حداقل عذرخواهی کند و جبران خسارت .از طرفی به ایشان باید متذکر شد ایا مردم عادی هم میتوانند بدون مجوز بانک مرکزی اقدام به تاسیس بانک یا کاسپین دیگری کنند و سالیان سال شعبه اضافه کنند و با بانک مرکزی مراودات پولی کلان داشته باشند؟؟؟شما دستفروشی بخواهید برقرار کنید روز به نیمه نرسیده ماموران بساط را منهدم میکنند چطور اقای سیف اینگونه موضع گیری میکند و بنوعی فرار به جلو میکند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
حرف حق و کاملا منطقی....
آقاي سيف مجوزي را كه به كاسپين داده ناديده مي گيرد. چاره اي ندارد جز اينكه دست پيش بگيرد تا پس نخورد.
ارزش واردات فندک تقریبا برابر ارزش صادرات خاویار ایرانیست !!!
اقای سیف در شهری که بساط یک دست فروش ظرف نیم ساعت توسط عوامل شهرداری و اماکن برچیده میشه چطور به بساط اینگونه موسسات مال اعتباری که در همگی انها تابلوی با مجوز بانک مرکزی میدرخشید کسی یا مرجعی کاری نداشت؟
و چرا هر روز فقط به هشدار دادن بسنده کردید؟ آیا وظیفه شما فقط اطلاع رسانیست؟ یا اعمال قانون ؟ جلوگیری از تخلف؟ َبرای گرفتن جواز یک جیگرکی باید از هفت خوان رستم رد شد اونوقت؟ آیا نمیشد کمی هم از قاطعییت شهرداری در برخورد با دست فروشها در مورد این موسسات هم استفاده کرد؟ عجیبه
واردات فندک چیزی نیست ببینم شما با 1.5 میلیارد تومان می تونید یک کارگاه تولید فندک بزنید که میگید 1.5 میلیارد تومان زیاده ،اونم برای واردات حدود 3.5 میلیون فندک !!
برید کار کنید دوره پول گذاشتن و مفت مفت سود کردن تموم شده، سپرده گذاران عملا مجموعه ای عافیت طلب خانه نشین ........
الان موسسه ثامن که به نوعی تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفته و ایشون شخصاً هم تاییدش کردن پول مردم رو نمیده!!
هیچ کسی هم صداش در نمیاد!!!!
آقای رییس بانک مرکزی ایران من اشتباهی نکرده ام. من دارم چوب بی مبالاتی و کم کاری های معاون نظارتی شما را می خورم. مگر طبق قانون و اساسنامه بانک مرکزی شما نباید جلوی فعالیت ها و فعالین غیر مجاز بانکی را بگیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! نکنه اصلاً تابحال اساسنامه بانک مرکزی را نخوانده اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینقدر سهل انگاری هایتان را به گردن این مردم بیچاره نندازید
در رابطه با موسسه ثامن به قول خودشان هیچ مشکلی ندارد و هنوز سنگ اندازی میکنند.....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر