بازدید 2345

بادهای ۱۲۰روزه سیستان به فرصت تبدیل شود نه تهدید ریزگردی

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس گفت: دولت ایران باید تکلیف ایران را در خصوص حقابه رودخانه هیرمند با افغان‌ها روشن کند و به طریقی که می‌تواند قراردادی منطقی با دولت این کشور منعقد کند.
کد خبر: ۷۳۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 17 September 2017
حبیب‌الله دهمرده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به معضل ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وزش بادهای 120 روزه و همچنین خشک شدن رودخانه هیرمند گفت:موضوع ریزگردها مسئله جدیدی نیست که با وجود آن غافلگیر شویم، بلکه بادهای 120 روزه در تاریخ سیستان وجود داشته است و کسی نمی تواند مبدأ آن را تعیین کند.

باید با هنرمدیریتی تهدید را تبدیل به فرصت کنیم

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزش این بادها، هر ساله نزدیک خردادماه آغاز می شود، افزود: باید بتوانیم با هنر مدیریتی خود این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

زمانی دریاچه هامون منبع صادرات ماهی برای صیادان سیستانی بود

 وی خاطرنشان کرد: زمانی که دریاچه هامون جاری و زنده بود، منطقه سیستان -همچون مصر که بر اساس رودخانه نیل بوجود آمد- بر مبنای رودخانه هیرمند شکل گرفت و تاریخ سیستان نشان می دهد که در اطراف دریاچه هامون سرسبز بوده و این دریاچه به اندازه ای پر آب بوده که ماهی داشته و هزاران نفر صیاد زندگی خود را با صیادی و صادرات این ماهی‌ها می گذراندند.

کاهش حقابه ایران با احداث سد بر روی هیرمند در افغانستان

دهمرده با اشاره به اینکه به تدریج و در دو دهه اخیر افغان ها اقدام به احداث سد و بند روی رودخانه هیرمند کردند، تصریح کرد: با این کار افغانستان، حقابه ایران از هیرمند کاهش پیدا کرد و با توجه به کم شدن میزان بارش در استان، تنها منبع آبی منطقه رودخانه هیرمند بوده است اما در حال حاضر بر خلاف گذشته، در تمام ایام سال در این رودخانه آب جاری نیست و این رودخانه تنها سه ماه از سال آب دارد که در اثر برف و باران در افغانستان در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت سرریز آب سدها داخل خاک ایران می شود.

تبدیل دریاچه هامون  به کانون ریزگرد

وی ادامه داد: در گذشته دریاچه هامون که پرآب بود، این دریاچه هنگام بادهای 120 روزه همچون کولری قوی عمل می کرده به طوری که با عبور آب خنک می شده و برای سیستان نعمت بوده است و به دلایلی که زمین های اطراف دریاچه سرسبز بوده است مردم زندگی مطبوعی داشته و محصولات فراوانی برداشت می کردند اما در حال حاضر و در اثر فعل و انفعالاتی که به دست دولت افغانستان اتفاق افتاده است و خشک شدن آن، خود این دریاچه تبدیل به یکی از کانون های ریزگرد شده است که در زمان وقوع بادهای 120 روزه ذرات معلق خاک را وارد هوا می کند.

مالچ پاشی، قیر پاشی و درخت کاری حجم ریزگردها را کاهش می دهد

این نماینده مجلس دهم در ادامه یادآور شد: همچنین بسیاری از کوچه و خیابان های شهرهای سیستان آسفالت ندارد که خاکی بودن خیابان ها و جاده ها نیز  تبدیل به کانون ریزگرد شده و زمانی که  خودرویی در این مسیرها تردد می کند خود این جاده منشاء و کانون ریزگرد می شود که البته راهکار دارد و ابتدایی ترین کاری که می توان انجام داد تثبیت این کانون ها با شیوه های متفاوت از جمله مالچ پاشی ، قیر پاشی و شیوه های مدرن از جمله درخت کاری است که در دنیا وجود دارد تا این مشکل به حداقل برسد.همچنین آسفالت کوچه ها نیز می تواند حجم ریزگردها را کاهش دهد.

می توانیم با کشور همسایه درباره حقابه هیرمند تفاهم نامه ای امضاء کنیم

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید قراردادی منطقی با دولت افغانستان منعقد شود تا حقابه ایران از رودخانه هیرمند افزایش پیدا کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران که در خصوص انرژی هسته ای با تمام دنیا وارد مذاکره شد و آقایان می گویند که در برجام قرارداد برد-برد داشتیم؛ از این رو  می‌توانیم با کشور همسایه مسلمان خود افغانستان در باره حقابه هیرمند قرارداد و تفاهم نامه ای امضاء کنیم.

رودخانه هیرمند سالانه 10 ملیارد متر مکعب آب دارد

دهمرده خاطرنشان کرد: هر هیئت افغانستانی که به کشور سفر می کند، مقام معظم رهبری پیوسته اولین سئوالی که مطرح می کنند، درباره رودخانه هیرمند است. حال سئوال اینجاست که دولت فعلی و دولت های گذشته برای حل مشکل این رودخانه چه کرده اند و چرا در این سال ها قراردادی با این عنوان منعقد نشده است در حالی که آورده این رودخانه سالانه 10 میلیارد متر مکعب است و حداقل ما باید برای نصف آن با افغانستان قرار داد ببندیم.

دولت افغانستان نباید سدهای متعدد روی هیرمند احداث کند

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این قرارداد به دلیل شرایط جنگ در سال های اخیر در افغانستان منعقد نشده است، تصریح کرد: این موضوع هیچ ربطی به جنگ و غیر جنگ ندارد چراکه اگر جنگ است دولت افغانستان نباید در حال اضافه کردن سدهای متعدد روی رودخانه هیرمند باشد و سهم آب ما را از این رودخانه کاهش دهد.

محیط زیست برنامه خود برای احیای هامون را اعلام کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان محیط زیست باید برنامه ای ارائه دهد که می خواهد برای احیای دریاچه هامون چه کند، همچنین دولت نیز اعلام کند که برای رودخانه هیرمند چه قراردادی منقعد کرده است و اگر چنین قراردادی منعقد شده به مردم اعلام شود؛ چراکه با حرف زدن نمی شود جلوی ریزگردها را گرفت.

انتخاب زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان افتخار نیست

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دوسال است که سازمان بهداشت جهانی زابل را به عنوان آلوده ترین شهر جهان اعلام می کند در حالی که این جزء افتخارات کشور نیست زابلی که هویت، تاریخ و تمدن داشته، آلوده ترین شهر جهان شود. امسال شاهد بادهای 120 روزه بودیم و سال بعد نیز این بادها نزدیک خردادماه شروع می شود و باعث بوجود آمدن ریزگردها خواهد شد، بنابراین باید از حالا به فکر باشیم.

برای سیستان سند آمایش سرزمین وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه برای سیستان سند آمایش سرزمین وجود ندارد در حالی که دولت باید اعلام کند از جنس آمایش سرزمین چه برنامه ای برای سیستان دارد، تاکید کرد: در حال دنبال کردن سه طرح به صورت همزمان هستیم که یکی از آن ها انتقال آب از دریای عمان است تا به وسیله آب شیرین کن ها بتوانیم حداقل مشکل آب شرب مردم استان را حل کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود:موضوع بعدی، مسئله رودخانه هیرمند است که دولت ایران باید تکلیف ما را در خصوص رودخانه هیرمند با افغان ها روشن کند و به طریقی که می تواند قراردادی منطقی با دولت این کشور منعقد کند و طرح سوم نیز آب های ژرفی باروری ابرهاست که این طرح با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در حال انجام است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل