بازدید 18195

خریداران عجله نکنند؛ مسکن همچنان در اغما به سر می‌برد

به گواه گزارش ها از بازار مسکن، این بخش از اقتصاد از تابستان سال 1391 به دوران رکود خود وارد شد و این رکود تا زمستان سال گذشته ادامه داشت؛ هر چند گزارش های اخیر، از بهبود اوضاع بازار مسکن خبر می دهند، همچنان برخی آمار این بهبود را با شک و تردید همراه می کنند. از جمله این آمار می توان به کاهش 35 درصدی اسباب کشی ها در تابستان سال جاری اشاره نمود.
کد خبر: ۷۳۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 17 September 2017
به گواه گزارش ها از بازار مسکن، این بخش از اقتصاد از تابستان سال 1391 به دوران رکود خود وارد شد و این رکود تا زمستان سال گذشته ادامه داشت؛ هر چند گزارش های اخیر، از بهبود اوضاع بازار مسکن خبر می دهند، همچنان برخی آمار این بهبود را با شک و تردید همراه می کنند. از جمله این آمار می توان به کاهش 35 درصدی اسباب کشی ها در تابستان سال جاری اشاره نمود.

به گزارش تابناک اقتصادی، تابستان سال 1391 بود که برای نخستین بار، نشانه های رکود در بازار مسکن دیده شد. بعد از آن بود که به گواه گزارش های مرکز آمار ایران، این بخش هجده فصل با رشد منفی دست و پنجه نرم می کرد تا اینکه در گزارش زمستان سال گذشته، رشد مثبت به این بخش بازگشت. رشد حدود 4 درصدی بخش مسکن در زمستان سال 95 با آمارهای دیگری چون رشد پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ها و افزایش تعداد شاغلان بخش ساختمان حمایت می شد و تمام این آمارها حکایت از آغاز اتفاقات خوب در بخش مسکن داشت.

البته کارشناسان اقتصادی معتقد بودند، برای اینکه ببینیم آیا واقعا رونق به بخش مسکن بازگشته است، طبق قواعد اقتصادی، باید حداقل دو فصل دیگر صبر کنیم و آمارهای مربوط به رشد و شاخص های مرتبط با بخش مسکن را رصد کنیم و در صورت بهبود روند این شاخص ها و مثبت بودن آن ها، آن وقت می توان به قاطعیت اعلام نمود که این بخش از رکود خارج شده است. 

خریداران عجله نکنند؛ مسکن همچنان در اغما به سر می‌برد

تابستان سال جاری، خبرهایی از بخش مسکن منتشر شد که اندکی کارشناسان این حوزه را نگران کرد؛ از آن جمله می توان به کاهش 35 درصدی اسباب کشی ها در تابستان سال جاری اشاره نمود. خبری که حسین زندی رئیس اتحادیه حمل و نقل کالاهای شهری آن را این گونه عنوان نمود: با توجه به اینکه اجاره بهای منازل گران شده است، بیشتر مستاجرین در تابستان امسال سعی نمودند تا با صاحبخانه ها برای یک سال دیگر به توافق و تفاهم برسند تا بلکه به این وسیله بتوانند مقداری از هزینه های جاری خود را کم کنند. به واسطه این موضوع از حمل و نقل اثاثیه در تهران حدود 30 تا 35 درصد نسبت به سال گذشته کم شده است.

این آمار نشان می دهد، بازار مسکن علیرغم علائم مثبتی که از خود نشان داده است، همچنان آن گونه که باید و شاید، نتوانسته به سمت رونق کامل گام هایی را بردارد.

مسئولین نیز در راستای رونق بخشی به بازار مسکن پیشنهادهایی داده اند اما تاکنون این پیشنهادها با موفقیت های چشمگیری در این حوزه همراه نبوده است. از جمله این پیشنهادها، می توان به لیزینگ مسکن، صندوق های پس انداز مسکن، صندوق های زمین و ساختمان و یا وام های 100، 80 و 60 میلیونی اشاره نمود.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاورین املاک، ریشه عدم موفقیت این پیشنهادها و خارج نشدن بازار مسکن از رکود را در نظام بانکی می بیند. وی در مصاحبه ای عنوان نموده است: تا زمانی که قانون اصلاح سیاست های پولی و بانکی به طور کامل اجرا نشود، نمی توان شاهد تغییرات شگرفی در بازارهای بزرگی چون بازار مسکن بود.

اخیراً نیز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهور پیشنهاد نموده است که برای بازگشت رونق به بازار مسکن، میزان اعطای تسهیلات مسکن از هر شش ماه یک بار به هر پنج ماه یک بار افزایش یابد. حال باید منتظر ماند و دید که این پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی چقدر می تواند در بازار مسکن کارساز واقع شود.

به هر صورت با توجه به اینکه مطابق با بند س ماده 73 حقوق شهروندی، از حق شهروندان است که از مسکن ایمن و متناسب با نیاز خود و خانواده شان بهره مند شوند و دولت بر اساس نیاز و با رعایت اولویت و امکانات باید زمینه استیفای این حق را فراهم نماید، بهتر است دولت دوازدهم شرایط را برای احقاق این حق شهروندی فراهم کند و تدابیری را برای برگشتن رونق به بازار مسکن بیندیشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۳
دولتمردان وخانواده وکسان وبستگان انها همه کاخ نشین ودر مقابل اکثریت ملت فقیر شدند پس کسی نیست در ایران که از نظر مالی توان خرید مسکن وخانه را داشته باشد بنظر میرسد گور شاید مناسبترین مسکن برای مردم عادی باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
در ایران برعکس هست.دولتمردان منتظر هستند رونق به بازار مسکن برگرده که مثلا قیمت یک خانه در دو سال دوبرابر بشه.این تورم مسکن را اینها میگن رونق مسکن.واقعا جای تاسف داره
دلتون خوشه ها ما اصلا پول نداریم که عجله داشته باشیم در موردش که خدایی نکرده یک وقت از غاقله خریدارها عقب بمونیم من نمی دونم این آمار من در آوردی رو از کجا در می یارن
به در گفتید دیوار بشنوه . منظورتون با فروشنده ها بود دیگه چون اگر بازار قوت بگیره که قرار نیست مسکن ارزون بشه
تنها راه رونق مسکن اینه که بساز بفروشهای زالو صفت از سود 300 الی 400 درصدی کوتاه بیان و به سود معقول و انسانی راضی بشن ... اونوقت قیمتها به قدرت خرید ها نزدیکتر میشه و امکان خرید فراهم خواهد شد ...
اون نامرد بی وجدان که کل هزینه ها براش حداکثر دو میلیون تموم میشه و میخواد متری حداقل شش میلیون بفروشه !!! اگه با متری سه و نیم هم بفروشه کلی سود واسش داره ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
نه تنها بساز بندازهای زالو صفت بلکه بانکها و مؤسات مالی که با پول مردم وارد دلالی مسکن شده اند هم باید از این عرصه خارج شوند تا بازار تعادل پیدا کند. باور کنید قیمتها هنوز خیلی خیلی بالاست و هیچ تناسبی میان قیمت مسکن و قیمت سایر کالاها و خدمات وجود ندارد
شهاب
| Germany |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
این عزیزمون مثل اینکه توی ده هفتاد زندگی میکنه بنده با همین تحلیل امثال شما خونه کلنگی خودمون رو با مشارکت خانواده نوسازی کردیم تازه متوجه شدیم اگه خونه می خریدیم ارزانتر در میومد .کجای کاری داداش؟؟؟اصلا ذره ای از قیمت زمین و مصالح و دستمزد و... خبر داری که نظر میدی؟؟؟
مسکن در ایران هیچ وقت دیگر گران نمی شود . دلایل زیادی وجود دارد که این نظریه را تایید می کند .
دلایلی نظیر کاهش جمعیت کشور ، ساخت و سازهای بی رویه و کاهش نقدینگی و غیره .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
حیف پول که بدی خونه مخصوصا شمال شهر . دیگه تموم شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
فقط کافی است دولت غیرت به خرج دهد و امکانات نسبی در سایر منطاق کشور ارائه نماید تا جمعیت به طور متوازن در کشور توزیع شود. آن وقت ببینید مسکن در شهرهای بزرگ کاملا از حالت سرمایه ای به مصرفی تغییر میکند و قیمتها میشکند
مسکن مدتی است از دوره رکود خارج شده و وارد دوره کما شده. یک عده بنگاهی هم بازار گرمی می کنند که دستشان برای مردم رو شده. با جنگ زرگری و روانی مسکن رونق پیدا نمی کند. اتفاقا الان بازار مسکن بسیار منطقی شده است و تا سال آینده هم آب از آب تکان نخواهد خورد.
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
معمولا با همین نظرات غیر کارشناسی اونقدر صبر می کنیم که تقاضای انباشته ایجاد میشه اونوقت به محض تکون خوردن بازار همه خریدار میشیم و دوباره تورم ایجاد می کنیم
اول از همه باید واژه رونق و رکود رو تعریف کرد ، اینکه رونق یعنی همونی که تو سال 89 و 90 قیمت خونه افزایش سرسام اور داشته باشه ؟یا رکود یعنی الان که سود 11 درصدی داشته باشه؟
دیگه واقعا خسته کننده شده
منظورتون از رونق همون گران شدنشه که این همه نگرانه این بخشین!
8 سال دلالان محترم! با سود های 300 400 و 500 درصد خوردنو بردن تا جاییکه بقال سرکوچه ما هم شد بساز بفروش و اسمش شد مهندس!
البته با سیاستهایی که شهرداری و وزارت شهرسازی قرار است اعمال کنند، در تهران قیمت مسکن انفجاری بالا خواهد رفت
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
واحدهات باد کرده؟!!! مردم نون شب ندارن. انتظار داری بیان 600-700 میلیون پول خونه بدن؟!!!! عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
عزیزم معلومه پولاتو تو مسکن خوابوندی ها!!!!
عیب نداره یکمم شما ضرر کنی به جایی بر نمیخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
منفی هایت را بشمار
بنده در کار ساخت و ساز هستم. ساخت یک خانه با بهترین کیفیت برای انبوه سازان متری 400 تا 700 هزار تومان بیشتر نمیشود. دولت و شهرداری ها، بافت های فرسوده را به ما بدهند، با بهترین کیفیت و کمترین قیمت بسازیم! اما برخی نمی خواهند.....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
در هیچ کجای ایران نمی تونی متری۴۰۰ تومن خونه بسازی . ۷۰۰ تومن می تونی آشغال هایی مثل مسکن مهر رو بسازی و اون بهترینی که میگی حداقل متری ۱ تومن خرج برمیداره . دستت تو قیمت ها نیست قیمت هات مال۱۰-۱۵ ساله پیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
لطفا نظر کارشناسی بدهید و روی هوا چیزی نگویید . این درست است که بساز بفروش ها سود کلانی می خورند ولی متری 400 تا 700 بسیار غیر منطقی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
عزیز جان ساعت 14:32
حالا متری 700 نه همان متری 1 میلیون شما فرضا درست باشه
همین خانه را بساز و بنداز محترم متری دست کم 4 تا 5 میلیون میفروشه و این سود کلان 400 درصدی را به جیب مبارکش میزنه بعد هم میگه بازار در رکود هست؟!
چقدر دیگه باید سود کنی تا بازار رونق داشته باشه و راضی بشی؟!
شهاب
| Germany |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
از آمارت معلومه خیلی در کار ساخت و ساز هستی!!!400تومن تا سفت کاری هم نمی رسوندت!!!!کی رو گرفتی؟؟؟؟
مردمان فقیر و بی پول ، سازندگان حریص و متوهم.
اگه مردم بتونن شکم خودشون و زن و بچه شون رو سیر کنن ، هنر کردن. واقعا انتظار دارین مردم هجوم ببرن واسه خرید ملک و افزایش قیمت اتفاق بیفته؟!!!! کشور فقیر و مردمان فقیر رو چه به رکود آخه؟! اون یارو رو لولو برد!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
نه باید بگی کشور ثروتمند اما با مردمانی فقیر ! حالا خوبه 1 میلیارد نفر نیستیمو عین هند داریم میشیم!
این چه تیتری است که زدید
در آینده رونق در خرید و فروش مسکن در بازه های قیمتی مختلف متفاوت عمل می کنه
اینکه مسکن رونق گرفته و ال و بل جنگ زرگری دولت و عده ای بساز بفروش است
در ایران قیمت مسکن واقعی نیست یک عده مافیا باعث شدن قیمتها سر به فلک بکشد. به هر بهانه ای قیمت مسکن افزایش یافت خصوصا نرخ ارز که این اصلا ربطی به قیمت زمین نداره چون زمین که کالای وارداتی نیست که بابتش ارزی پرداخت شده باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
عزیز جان ارزش پول که افت می کنه ارزش زمین که افت نمیکنه . تیر آهن می خری با دلار ۱۰۰۰ حالا می خری با دلار ۴۰۰۰ . ساختمان سازی با این قیمت ها دگه سود نداره حالا هی بگو ساختمون سازای زالو صفت . عزیزم سودش زیر سود بانکیه . برو یه زمین قیمت کن بعد درست حسابی هزینه های ساخت و ... رو رو کاغذ حساب کن متوجه میشی . مافیا هم نداره . فیلم زیاد نگاه می کنی ها الان پرایدی که ۲۰ سال پیش رو می خریدی ۲ میلیون می خری ۳۰ میلیون . دلتون خوشه ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
این مافیا دولت و شهرداری است که از زمین و عوارض و انواع مجوز و پروانه در حوزه مسکن ارتزاق می کند
وقتی بنا به گفتهٔ خود مسولین ،در کشور بیش از دو میلیون خانهٔ خالی هست ،و در شهر تهران حدود چهارصد هزار خانهٔ ،خالی ،چه انتظاری هست که رونق مانند سالهای قیل از ۹۰ برگردد؟ در صورتیکه در سال ۹۱ شهرداری ،آنقدر ،تراکم فروخته که تا ده سال آینده ،نیازی ،به خرید تراکم از شهرداری ها ،نیست؟ و دیگر اینکه در سال ۹۰ ،و ۹۱ ،قیمت مسکن .آنقدر حبابی گران شده که با این درآمد قطره ای تا ده سال دیگر ،اگر قیمت تغیر نکند ،شاید قشر ورود به جامعهٔ متأهلین بتوانند ،با وام ،و پس انداز مسکن ،توان خرید ،مسکن نقلی را داشته باشند ،همهٔ این طرحها ،وبرنامه ها ،تخیلی است ،چون مسولین ،وثروتمندان ،ایران ،خدای خودرا با پول ،معاوضه نموده اند ،وحس وطن خواهی ،و ملیتگرایی ،مرده است ،همه فقط پول را میبینند ،وبس؟ ،،،
من نمیدونم چرا رکود مسکن این همه واسه دولت مهم شده.
تابناک باید نظر بده در مورد ملک اخه
تابناک جان ملک و آپارتمان تا چند ماه دیگه برا خیلی ها رویا میشه وقتی قیمتش مثل کش پاره شد
در ضمن ی توصیه به کسایی که قصد خرید دارن هر چه زودتر این کارو بکنن که بعدا پشیمون نشن
كى ميگه آپارتمان گرون نشده؟
اینها که همین جور برای خودشون میبرند و میدوزند قیمت سرسام آور زمین و خرید تراکم از شهرداری را هم در نظر بگیرند
اینها که همین جور برای خودشون میبرند و میدوزند قیمت سرسام آور زمین و خرید تراکم از شهرداری را هم در نظر بگیرند
اینها که همین جور برای خودشون میبرند و میدوزند قیمت سرسام آور زمین و خرید تراکم از شهرداری را هم در نظر بگیرند
اینها که همین جور برای خودشون میبرند و میدوزند قیمت سرسام آور زمین و خرید تراکم از شهرداری را هم در نظر بگیرند
اینها که همین جور برای خودشون میبرند و میدوزند قیمت سرسام آور زمین و خرید تراکم از شهرداری را هم در نظر بگیرند
جالبه تمام بخش دولتی و سازمان های مسکن و وزیر مسکن وقتی قیمت مسکن میره بالا میگن دوره رکود تموم شده !!! یعنی نمیتونه قیمت بیاد پایین و رونق بگیره؟؟!!!
جالب تر اینکه وزیر مسکن میگه باید تقاضا را با افزایش وام برد بالا تا مسکن رونق بگیره !! یعنی این استدلال و کجای دلم بزارم ؟؟ چرا عرضه را بالا نبریم تا رونق بگیره ؟ هر چی وام رو بیشتر کنیم فقط میره تو جیب فروشنده و خریدار فقط میره زیر بار وام های سنگین ؟
آخه این چه وضعشه مسئولین عزیز و با فکر ؟ بابا اگه با طرح و برنامه ای قیمت زمین و مسکن کاهش پیدا کنه که مردم از خداشونه،
دیگر صنایع مملکت و هم از این وضع اسف بار بیارید بیرون تا مسکن از این حالت کالای سرمایه ای خارج بشه تا قیمتش هم معقول بشه
دوستانی که میگوید قیمت ساخت یک میلیون میشه چرا قیمت زمین را محاسبه نمیکنید در تهران بر اساس منطقه قیمت زمین تاثیر مستقیم داره روی قیمت ملک مثلا در منطقه متوسط پونک و غرب یا شرق تهران قیمت زمین متری ۹تا ۱۰ میلیون میباشد که برای یک واحد مسکونی بطور متوسط۳۵ تا ۴۰ متر سهم یک واحد ۱۰۰ متری میشود که حدود ۴۰۰ میلیون زمین بعلاوه ۱۰۰ تومان ساخت و هزینه های شهرداری و تراکم هم اضافه میگردد حداقل با احتساب ۲۰ درصد سود حداقل یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون در میآید چگونه توقع دارید که ارزانتر از این قیمت خرید کنید.
واقعا" انسان متحیر میماند
زمانی مسکن رونق می گیرد ، که تقاضایی باشد ، تقاضا برای خرید مسکن معمولا زمانی است که فردی ازدواج می کند و یا شاغل می شود و یا درآمد مکفی داشته باشد ، با وضعیتی که در کشور فقیرمان داریم ، و به لطف بی تدبیری مسئولین ، هر روز به تعداد بیکاران و همچنین مجردین اضافه می شود و لذا ساده لوحی است که فکر کنیم مسکن در کشوری مثل ایران به این زودی ها رونق گرفته و یا گران شود . این همه تبلیغاتی که در دو سه ماه اخیر راه انداختند ، عمدتاً از سوی دارندگان چند مسکنی بود که بتوانند اموالشان را به نقد تبدیل کنند ، ولی زهی خیال باطل ، مردم ایران دست آنها خوانده اند و گول این تبلیغات اغوا کننده را نخواهند خورد .
لعنت
لعنت
لعنت
لعنت
لعنت
لعنت
لعنت
................
مصلما رونق مسكن همراه با افزايش قيمت مسكن خواهد بود كه اين يعني باز هم ركود بدليل ناتواني در خريد مسكن. زماني رونق ايجاد مي شود كه نرخ رشد قيمت مسكن كمتر از ارايه تسهيلات باشد. بنظر ميرسد نگارنده گزارش فوق به اين موضوع بي اطلاع بوده.
تا خانه به قیمت تما م شده با کارشناسی دادگستری با تعیین قیمت مصالح بکار برده و مهر دادگستری روی برگه با سود 10 درصد ..نه 1000 درصد .. ثبت فقط در اسناد رسمی و نه بنگاهای معاملاتی . بفروش نرسد .هیچ کس نمی خرد
تابناک صبر کن قراره فروشنده ها مسکن رو نصف قیمت بفروشند !!!
خدا رو شکر اون قدر آپارتمان خالی تو مملکت وجود داره که فکر نکنم حالا حالاها مسکن تو رونق بیقته در ضمن اگه دولت میخاد یه کاری بکنه بیاد سقف وام هارو افزایش بده با 60میلیون تومن نمیشه آپارتمان خرید
متاسفانه به نظر من نه قیمت پایین میاد و نه رونق پیدا میکنه و اونم بدلیل ساخت خانه ها و شهرکهایی است که توسط ارگانها ساخته شده و برای اینکه تا اینها فروش نرود اجازه کاهش قیمت نمیدهند و برای اینکه قیمت بسیار بالاست و قدرت خرید مردم کمه رونق پیدا نخواهد کرد
دوستان عزیزی که میاد الکی توهین میکنین لطف کنید برید یه زمین بخرید با پول مبارکتون بسازیدبعد بفروشید محاسبه کنید بعد از حداقل دو سال اگه خوش شانس باشید بفروشید و پولتون رو جمع کنید میبینید سود ی که حاصل شده نصف سود بانکی است و بیخودی دو سال زحمت کشیدی ولی چنانچه در این مدت دو سال اگه بهش تورم بخوره تنها حسن قضیه است چون در سیستم سپرده بانکی شما تورم رو نمیتونید بگیرید . دوستان عزیز این اقای ... هم خوابه زیاد به عنوان کاترشناس رو ایشون حساب نکنید چون معمولا نطرات این بنده خدا یکسال از بازار عقبه و همیشه اینو بدونید که در شروع رکود قیمت رو بدلیل عرضه زیاد خریدار تعیین میکنه ولی هر چه جلو تر بریم خیلی خزنده که معمولا خریداران عادی متوجه نمیشن مسکن رشد میکنه چون عرضه کم میشه و قیمت رو فروشنده تعیین میکنه حتی اگر حداقل مشتری در بازار وجود داشته باشه .
چه در سال 75 که خونه دو برابر شد چه سال 80 که دو برابر شد چه سال 85 که پنج برابر شد چه سال 90 که دو برابر شد دقیقا در زمانی تورم اتفاق افتاد که رکود در پایین ترین نقطه بود و هیچ کس یک ذره هم به فکرش خطور نمیکرد که ملک گرون بشه .
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی