بازدید 4098

بازار تلفن همراه دستخوش نوسانات نرخ ارز

بازار تلفن همراه همانند بازار طلا شده است و فروشندگان به صورت لحظه‌ای قیمت ارز را چک و بعد از مطمئن شدن قیمت ارز، اقدام به فروش گوشی و یا اعلام قیمت می‌کنند.
کد خبر: ۷۳۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳ 16 September 2017
روند افزایشی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه همچنان ادامه دارد و فروشندگان تلفن همراه با تاثیر از افزایش لحظه‌ای قیمت ارز، قیمت‌ها را تغییر می‌دهند. در حالیکه طبق پیش‌بینی فعالان بازار این انتظار می‌رفت تا با نزدیک شدن به ایام محرم بازار تلفن همراه به یک آرامش نسبی برسد اما به یک‌باره با افزایش قیمت دلار و روند صعودی پیش‌بینی فعالان بازار درست از آب در نیامد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از سوی دیگر بازار تلفن همراه همانند بازار طلا شده است و فروشندگان به صورت لحظه‌ای قیمت ارز را چک و بعد از مطمئن شدن قیمت ارز، اقدام به فروش گوشی و یا اعلام قیمت می‌کنند.  این مساله هرچند با اعتراض‌هایی از سوی خریداران مواجه شده است اما گوش فروشندگان بدهکار نیست و بیشتر این فروشندگان کار خود را انجام می‌دهند. از سوی دیگر خبر می‌رسد که در این آشفتگی بازار تلفن همراه تقاضا برای خرید آیفون ۱۰ تا شش میلیون تومان نیز وجود دارد.

در حال حاضر فروشندگان تلفن همراه با توجه به نوسان قیمت ارز در بازار اقدام به ارائه قیمت می‌کنند این در حالی است که برخی از خریداران تلفن همراه که به بازار مراجعه می‌کنند هنوز در انتظار هستند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. مساله‌ای که فعالان بازار بسیار بعید می‌دانند و معتقدند که قیمت‌ها نه‌تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه به صورت لحظه‌ای درحال افزایش است. به عنوان مثال اگر خریدار امروز کالای خود را خریداری کند بهتر از فردا است چرا که خریدار با افزایش قیمت دلار متضرر می‌شود ولی برای فروشنده این روند افزایشی بسیار سودمند است.

غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز از افزایش چنددرصدی برخی از گوشی‌های تلفن همراه در پی افزایش قیمت دلار خبر داد و گفت: برخی از فروشندگان با تاثیر از این روند افزایشی قیمت‌ها را تغییر داده‌اند.

وی افزود: چون گوشی تلفن همراه به عنوان یک کالای ارزی محسوب می‌شود، بالا و پایین شدن قیمت ارز بر آن تاثیر مستقیم دارد. در صورتی که نرخ ارز در بازار تثبیت نشود همچنان بازار تلفن همراه به این شکل باقی می‌ماند و هر وز شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی گفت: افزایش نرخ‌ ارز همواره زمینه افزایش قیمت در بازارها را فراهم می‌کند. به ویژه در بازارهایی که تاثیر مستقیمی از نرخ ارز می‌پذیرند، تغییرات قیمت محسوس‌تر است. اما در صورتی که این روند در سراشیبی قرار بگیرد بسیاری از فروشندگان برای پایین نیاوردن قیمت پافشاری می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فروشندگان تلفن همراه با وجود موجود بودن کالای قبلی اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند، گفت: در حال حاضر با توجه به رکود در بازار، فروشندگان نمی‌توانند زیاد بر این مساله مانور دهند و ترجیح می‌دهند کالای خود را بفروش برسانند و هستند برخی فروشندگانی که اقدام به فروش کالا با قیمت قبلی می‌کنند، هرچند که تعداد آن‌ها بسیار محدود است. ولی متاسفانه به دلیل رونق نداشتن بازار فروشندگان ترجیح می‌دهند اگر کالایی می‌فروشند به بالاترین قیمت باشد تا سود بیشتری کنند و برای همین است که کالاهای قبلی را با قیمت فعلی می‌فروشند.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از فروشندگان بعد از کاهش قیمت ارز و دلار تمایلی به کاهش قیمت ندارند و مساله تغییر قیمت‌ها فقط در صورت افزایش ارز و دلار صورت می‌گیرد؟ گفت: این خلاف قانون است و فروشندگان باید در صورت کاهش قیمت ارز و دلار قیمت‌ها را نیز کاهش دهند.

همچنین در این خصوص هادی کیانی از فعالان بازار تلفن همراه به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: هر ساله با فرارسیدن ایام محرم بازار تلفن همراه با رکود مواجه می‌شد به طوری که برخی فروشندگان با توجه به کسادی بازار ترجیح می‌دادند که مغازه خود را بار نکنند، اما امسال در حالی که همه انتظار چنین وضعیتی را داشتند این گونه نشد.

وی با اشاره به اینکه با روند افزایشی قیمت ارز و دلار به یک‌باره ورق برگشت، اظهار داشت: طی ۱۰ روز گذشته با توجه به افزایش قیمت دلار، قیمت گوشی‌های تلفن همراه نیز افزایش پیدا کرده است و بسیاری از مصرف‌کنندگان که در انتظار کاهش قیمت بودند برای خرید مراجعه کرده‌اند چرا که قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است و این مساله باعث رونق بازار شده است.

این فعال بازار تلفن همراه در پاسخ به اینکه چرا فروشندگان تلفن همراه با وجود موجود بودن کالای قبلی اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند، گفت: این مساله درست است که برخی گوشی‌ها و یا به بیان بهتر بیشتر گوشی‌های موجود قبل از گران شدن ارز و دلار وارد شده است و در انبارها موجود است اما فروشندگان این حق را به خود می‌دهند که با بالا رفتن قیمت ارز و دلار آن‌ها نیز قیمت‌ها را بالا ببرند تا سود بیشتری دریافت کنند. در این بین مصرف‌کننده متضرر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تقاضایی برای آیفون ۱۰ در بازار وجود دارد؟ گفت: با وجود معرفی چند روزه این گوشی برخی مصرف‌کنندگان خواهان خرید این گوشی هستند و هر روزه تعدادی از افراد که اغلب جوان هستند برای خرید مراجعه می‌کنند.

وی در خصوص قیمت این گوشی گفت: با توجه به اینکه هنوز این گوشی به صورت رسمی وارد کشور نشده است، و فروشندگانی که این گوشی را در اختیار دارند از مبادی غیررسمی و یا به صورت مسافری وارد کرده‌اند هنوز نرخ واحدی برای آن ارائه نشده است و هر فروشنده با توجه به منطق خود برای گوشی جدید آیفون قیمت گذاری می‌کند.

وی افزود: برخی قیمت‌ها که در بازار به گوش می‌رسد از ۴ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون تومان است، هرچند که هنوز قیمت دقیق آن برای فروش اعلام نشده است، ولی هنوز آماری در خصوص اینکه آیا این گوشی با استقبال جدی کاربران ایرانی مواجه می‌شود یا خیر وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار