بازدید 16743
۴
آخرین و مهم ترین تحولات خاورمیانه؛

ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه/ پیشروی همزمان ارتش سوریه در سه جبهه/مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام

ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه، انتشار جزئیات پیشنهاد آمریکا به بارزانی برای تعویق همه پرسی، مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام و متن کامل بیانیه پایانی نشست آستانه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در همین راستا، باید به پیشروی های قابل توجه ارتش سوریه در سه جبهه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۳۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 16 September 2017
 ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه، انتشار جزئیات پیشنهاد آمریکا به بارزانی برای تعویق همه پرسی، مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام و متن کامل بیانیه پایانی نشست آستانه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در همین راستا، باید به پیشروی های قابل توجه ارتش سوریه در سه جبهه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، ارتش سوریه و نیروهای متحد آن همچنان به عملیات خود علیه تروریست‌های داعش ادامه می‌دهند.

ارتش سوریه جمعه در جبهه شرق این کشور و مشخصا در استان دیرالزور موفق شد منطقه «حویجه المریعیة» واقع در جنوب فرودگاه راهبردی شهر دیرالزور و همچنین منطقه «عیاش»، واقع در شمال غرب این شهر را به کنترل خود درآورد.

در این عملیات، تعداد قابل توجهی از عناصر تروریستی داعش کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی «الإعلام الحربی»، ارتش سوریه در جبهه استان حماه نیز شهر «قلیب الثور» را در ریف «السلمیه» آزاد کرد.

 
ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه/ پیشروی همزمان ارتش سوریه در سه جبهه/مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجامترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه/ پیشروی همزمان ارتش سوریه در سه جبهه/مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام 

همزمان با پیشروی‌های نیروهای سوری در شرق و مرکز سوریه، یگان‌های ارتش این کشور روستاهای «ضهور الحنزیر»، «ابوطراحه»، «الشنداخیه جنوبی» را در ریف شرقی حمص آزاد کردند.

در این عملیات، تعدادی تروریست داعش کشته و خودروها و تجهیزات نظامی مجهز به مسلسل منهدم شد.

ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه
 
روزنامه ینی شفق ترکیه روز جمعه در وبسایت خود اعلام کرد: در ششمین دور مذاکرات صلح سوریه که از دیروز در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شده و امروز به پایان رسید، میان ترکیه ـ ایران - روسیه در خصوص مرزهای مناطق کاهش تنش در ادلب توافق حاصل شد.
 
 بر اساس این توافق، مناطقی که قرار است نیروهای نظامی ترکیه در ادلب مستقر شوند، مشخص شده و در شمال ادلب واقع شده است.
 
بنا به اعلام این رسانه، نیروهای ارتش ترکیه که از مدت ها پیش آماده انجام عملیات در سوریه هستند، همراه با نیروهای ارتش آزاد سوریه در مجموع با 25 هزار نیروی نظامی با تحت کنترل در آوردن شمال ادلب، بزرگترین ضربه را به کریدور ترور وارد خواهند کرد.
 
به نوشته این رسانه، این منطقه با عمق 35 و طول 130 کیلومتر در ضلع غربی ادلب و مشرف به استان هاتای ترکیه است.
 
بنا به اعلام این رسانه، نیروهای نظامی ترکیه با ورود به خاک سوریه از شهرستان های مرزی ریحانلی و یایلاداغلی از توابع استان حاتای، تا عمق 50 کیلومتری در درون خاک سوریه یه سمت ادلب پیش خواهند رفت و به این ترتیب، ترکیه از امکان نظارت نزدیک بر عفرین و لاذقیه برخوردار خواهد شد.
 
ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه/ پیشروی همزمان ارتش سوریه در سه جبهه/مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام 
 
ینی شفق همچنین نوشت: در نقشه مورد توافق که به سه قسمت تقسیم شده، منطقه ای که تحت کنترل نیروهای نظامی ترکیه و ارتش آزاد سوریه در می آید، به عنوان منطقه سوم نامگذاری شده است.
 
بنا به ادعای این رسانه، بر اساس توافق انجام شده، نیروهای نظامی ترکیه از مناطق جسر الشغور و دارالعیزه واقع در جنوب و غرب ادلب وارد این شهر شده و منطقه ای به مساحت پنج هزار کیلومتر را تحت کنترل خود در خواهند آورد.
 
 انتشار جزئیات پیشنهاد آمریکا به بارزانی برای تعویق همه پرسی
 
  رسانه‌ های اقلیم کردستان عراق، متنی ۶ بندی تحت عنوان "طرح جایگزین همه‌ پرسی اقلیم کردستان عراق" منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، سازمان ملل متحد، آمریکا، بریتانیا و فرانسه‌ اجرائی شدن این طرح را ضمانت کردند. بندهای این طرح به‌ شرح زیر است:

۱- عقب انداختن همه‌ پرسی اقلیم از طریق سازمان ملل و تحت نظارت آمریکا، بریتانیا و فرانسه‌ انجام خواهد شد.

 
ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه/ پیشروی همزمان ارتش سوریه در سه جبهه/مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام 

۲- مناطق مورد اختلاف مابین اربیل و بغداد همچنان در دست نیروهای پیشمرگ باقی خواهد ماند و تلاش خواهد شد به‌ اقلیم کردستان عراق ملحق شود.

۳- به‌ توافق رسیدن با بغداد، زیر نظر قدرت های جهان پیرامون بودجه‌، حقوق کارمندان اقلیم، نفت و پیشمرگان کرد.

۴- حقوق بیشتر از ۱۰۰ هزار نیروی پیشمرگ از طریق وزارت دفاع عراق پرداخت خواهد شد.

۵- بغداد حقوق نفتی منطقه‌ اقلیم کردستان عراق را خواهد پذیرفت و نفت کرکوک هم فعلا در کنترل اقلیم باقی خواهد ماند.

۶- شرکت دادن کردها در تمامی سطوح مدیریتی و دولتی عراق.

هنوز هیچ منبع رسمی این متن منتشر شده‌ را تائید نکرده‌ است. این در حالی است که لابی صهیونیستی با کمک جناح تندروی سنای آمریکا طی روزهای اخیر تمام تلاش خود را برای تقویت موضع بارزانی و تشویق وی به برگزاری همه پرسی بکار گرفته اند.

مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام
 
 منابع خبری از رایزنی های وزیر خارجه سابق آمریکا با کنگره و مقامات اروپایی برای حفظ برجام خبر دادند.

 مجله پالیتیکو اعلام کردند که جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در حال رایزنی با اعضای کنگره و مقامات اروپایی برای حفظ توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ است.

تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه توافق هسته ای موجب شده تا وزیر خارجه سابق آمریکا که نقشی اساسی در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ داشت، دست به این اقدام بزند.

این مجله با اشاره به جلسه توجیهی چند روز پیش مقامات سابق دولت آمریکا با خبرنگاران گفت: کسانی که زمانی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا بوده اند در حال برگزاری نشست و تماس با نمایندگان کنگره و همکاری با رسانه ها در راستای حفظ برجام هستند.

جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، کالین کال، مشاور امنیت ملی، جو بایدن معاون اوباما و جان فاینر، رئیس دفتر جان کری افرادی بودند که در این نشست حضور داشتند.
 
ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه/ پیشروی همزمان ارتش سوریه در سه جبهه/مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام

یک مقام سابق آمریکایی که اخیراً با جان کری صحبت کرده میگوید که وی به طور مرتب با همکاران سابق خود و همچنین با مقام های اروپایی که نقش مهمی در حصول برجام داشتند در تماس است.

این مجله در ادامه با اشاره به برخی گزارش ها می نویسد به تازگی گزارشهایی منتشر شده مبنی بر اینکه سران برخی کشورهای اروپایی، از جمله رئیس جمهور فرانسه ممکن است از ایده «توافق های تکمیلی برجام» استقبال کنند.

متن کامل بیانیه پایانی نشست آستانه
 
 ششمین دور نشست آستانه که به بحث و بررسی مناطق کاهش تنش اختصاص داشت ساعتی پیش با قرائت بیانیه‌ای به کار خود پایان داد تا در اجلاس هفتم آستانه در هفته اول آبان ماه به کار خود ادامه دهد.

متن بیانیه این نشست از نظر خوانندگان می‌گذرد:

جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان اجرای رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه (که پس از این ضامنان نامیده می‌شوند)

- ضمن تاکید مجدد بر تعهد راسخ خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه؛
- پیرو مفاد قطعنامه 2254 (2015) شورای امنیت سازمان ملل متحد؛

- با استقبال از کاهش چشمگیر خشونت‌ها در عرصه سوریه در نتیجه اقدامات اتخاذ شده با هدف حفظ و تقویت رژیم آتش‌بس:

1. رضایت خود را از پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای تفاهم مورخ 4 مه 2017 در خصوص ایجاد نواحی کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه اعلام می‌کنند.

2. ایجاد نواحی کاهش تنش مطابق با تفاهم مورخ 4 مه 2017 در غوطه شرقی، در مناطقی از شمال استان حمص، در استان ادلب و مناطق مشخصی از استان‌های همجوار آن (استان‌های لاذقیه، حماه و حلب) و همچنین در قسمت‌های مشخصی از جنوب سوریه (بر اساس ابتکار فدراسیون روسیه، به عنوان یکی از کشورهای ضامن در فرایند آستانه، با هدف تضمین رژیم آتش‌بس، تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و ادامه مبارزه علیه تروریسم) را اعلام می‌کنند.

3. یکبار دیگر بر این موضوع تاکید دارند که ایجاد نواحی کاهش تنش و نوارهای امنیتی موقتی بوده و مدت زمان اجرای آن در آغاز 6 ماه می‌باشد که مشروط به تداوم اجماع ضامنان به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

4. تاکید می‌کنند ایجاد نواحی کاهش تنش فوق‌الذکر تحت هیچ شرایطی حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را خدشه‌دار نمی‌کند.
 
 ترکیه با 25 هزار نیرو در راه سوریه/ پیشروی همزمان ارتش سوریه در سه جبهه/مذاکرات پشت پرده جان کری با طرف های اروپایی برای حفظ برجام

5. نیروهای کنترل کاهش تنش {متعلق به} سه کشور ضامن را بر اساس نقشه‌های مورد توافق در {نشست کارشناسیِ} آنکارا در تاریخ 8 سپتامبر 2017 و مطابق با سند قواعد حاکم بر استقرار نیروهای کنترل کاهش تنش که از سوی گروه کاری مشترک آماده شده به شکل موقت در نوارهای امنیتی نواحی کاهش تنش در استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های همجوار (استان‌های لاذقیه، حماه و حلب) با هدف جلوگیری از حوادث و برخورد بین طرفهای درگیر (دولت سوریه و گروههای معارض مسلحی که به رژیم آتش بس پیوسته یا خواهند پیوست) اختصاص می‌دهند.

6. یک مرکز هماهنگی مشترک ایرانی، روسی و ترکیه‌ای با هدف هماهنگی فعالیت‌های نیروهای کاهش تنش در نواحی کنترل تنش ایجاد می‌کنند.

7. بر پیشرفت مبارزه با تروریسم و نابودی داعش، جبهه النصره و سایر افراد گروهها و تشکلات و موجودیت‌های مرتبط با آنها، در نتیجه ایجاد و آغاز به کار نواحی کاهش تنش فوق الذکر و اراده خود برای برداشتن گامهای لازم برای تداوم جنگ علیه آنها در داخل و خارج نواحی کاهش تنش تاکید می‌کنند.

8. بر نیاز طرف‌های درگیر برای برداشتن گام‌های اعتمادساز، از جمله آزاد سازی دستگیر شدگان و ربوده شدگان و تحویل اجساد و شناسایی افراد گم شده و ایجاد شرایط بهتر برای فرایند سیاسی و آتش بس پایدار تاکید می‌کنند.

9. بر نیاز نسبت به استفاده از نواحی کاهش تنش جهت دسترسی بشردوستانه سریع، ایمن و بدون مانع تاکید و در این ارتباط بندهای مرتبط در تفاهم نامه 4 مه 2017 را یادآوری می‌کنند.

10. از ناظران فرایند آستانه و دیگر اعضای ذینفع جامعه بین‌المللی می‌خواهند از فرایند کاهش تنش و ایجاد ثبات در سوریه و همچنین ارسال کمک‌های بیشتر برای مردم سوریه، تسهیل مین زدایی بشردوستانه، حفظ میراث تاریخی، بازسازی زیرساخت‌های اساسی از جمله امکانات اجتماعی و اقتصادی این کشور حمایت کنند.

11. از طرفهای درگیر، نمایندگان مخالفان سوری و جامعه مدنی می‌خواهند تا از شرایط مطلوب درحال ظهور برای افزایش تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوی سوری - سوری و پیشبرد فرایند سیاسی ژنو تحت هدایت سازمان ملل، همچنین پیشبرد ابتکارات دیگر استفاده و در این امر تسریع کنند.

12. بر اراده خود برای ادامه اجرای بندهای تفاهم نامه 4 مه 2017 و تصمیمات دیگری که پیش از آن در چارچوب روند آستانه اتحاذ شده مجدداً تاکید می‌کنند.

13. صمیمانه از رئیس جمهوری قزاقستان، عالیجناب نور سلطان نظر بایف و مقامات قزاقستانی برای میزبانی شان از ششمین نشست بین‌المللی سوریه سپاسگزاری می‌کنند.

14. تصمیم گرفتند نشست بعدی بین‌المللی سوریه با حضور نمایندگان عالی رتبه را در آستانه در اواخر اکتبر 2017 برگزار کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
دم کری گرم.
" با تحت کنترل در آوردن شمال ادلب، بزرگترین ضربه را به کریدور ترور وارد خواهند کرد. "
کریدور ترور بهترین اصطلاح برای تحرکات کردها در سوریه است
براي سوريه مخروبه ديگر اين همه جلسه نيازي نيست يادمان نره كه نبايد به روسيه خصوصا پوتين عتماد كرد
داستان داعش بهانه ای بود برای مسلح کردن اکراد توسط استعمار
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها