بازدید 4557

چرا اقتصاد ایران نیروی کار ماهر می‌خواهد؟

کارشناسان عمده‌ترین دلیل بیکاری در کشور را نبود مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار عنوان می‌کنند. آنها تاکید دارند که با پیشرفت تکنولوژی، لازمه جذب فارغ التحصیلان به بازار کار مهارت است و اقتصاد ایران برای رشد و توسعه به نیروی انسانی خلاق و ماهر نیاز دارد.
کد خبر: ۷۳۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵ 15 September 2017
کارشناسان عمده‌ترین دلیل بیکاری در کشور را نبود مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار عنوان می‌کنند. آنها تاکید دارند که با پیشرفت تکنولوژی، لازمه جذب فارغ التحصیلان به بازار کار مهارت است و اقتصاد ایران برای رشد و توسعه به نیروی انسانی خلاق و ماهر نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، اولین دیدار شهردار تهران و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی روزهای گذشته رقم خورد. مهمترین محور گفت‌وگوی ربیعی و نجفی ایجاد فضای اشتغال و مهارت آموزی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و شهرداری بود. انتقال آموزشهای مهارتی به سرای محله‌ها، گسترش مشاغل خدماتی در قالب تعاونی‌ها،‌ ایجاد صنوف نوین و ساماندهی برخی مشاغل در پارکها و بازارچه‌های محلی با همکاری و استفاده از ظرفیتهای شهرداری از مهمترین موضوعات و مباحثی بود که در این دیدار مطرح شد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با همکاری صنوف و شهرداری‌ها می‌تواند در ساماندهی و دادن صلاحیت حرفه‌ای به تعمیرکنندگان وسایل و اطمینان بخشی به مردم برای دریافت خدمات وارد کار شود.

او ایجاد پارک‌هایی برای آشنایی کودکان با مقوله اشتغال با همکاری سه جانبه میان شهرداری تهران، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای را از دیگر زمینه‌های همکاری برشمرد. استفاده از ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزشهای مهارتی به سرای محله‌ها به عنوان کانون‌های مدیریت محلی نیز پیشنهادی بود که ربیعی در این دیدار مطرح کرد.

در جهان فراصنعتی امروز توسعه به معنی عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفه‌ای مفهومی نخواهد داشت. آموزشهای فنی و حرفه‌ای انجام  فعالیتهایی است که می تواند فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کند و کارایی و توانایی او را در انجام آن افزایش دهد.این آموزشها کسب مهارت در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانشهای خاص مربوط به شغل را در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد.

هدف آموزشهای فنی و حرفه‌ای، افزایش توانایی‌های دانشی و مهارتی و قدرت درک افراد برای انجام مطلوب‌تر کار در محدوده وظایف شغلی است. در حال حاضر موضوع بیکاری یکی از مهمترین معضلات جهان و چالش اساسی اقتصاد ایران به شمار می‌رود و در کشورهای در حال توسعه، به دلیل عدم توازن ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سهم بیشتری بر توسعه دارد.

کارشناسان عمده‌ترین دلیل بیکاری در کشور را فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار عنوان می‌کنند و امیدوارند که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ارائه آموزشهای مهارتی بتواند نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری ایفا کند.

محمدامین سازگار نژاد ـ معاون وزیر کار و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نگاه به مهارت آموزی و کسب مهارت برای جامعه را امری ضروری و حیاتی می‌داند و می‌گوید: آموزشهای فنی و حرفه‌ای با هدف پاسخگویی به نیازهای بازار کار در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد و بر این اساس مهارت آموزی به نیروی جویای‌ کار و بروز رسانی مهارت‌های شاغلان جزو اهداف سازمان فنی و حرفه‌ای به شمار می‌آید.

او معتقد است در جامعه‌ای که انتقال مهارت به نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد رشد و بهره‌وری با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد.

معاون وزیر کار می‌گوید: برخی تصور می‌کنند تنها جامعه کارگری به مهارت آموزی‌ نیاز دارد در حالی که تمام جامعه باید با مقوله مهارت آشنا شوند چون مهارت آموزی یک نیاز ملی است و باید همه دستگاههای اجرایی با نگاهی هوشمندانه از این بخش حمایت کنند.

سازگارنژاد با اشاره به شکاف میان دانشگاه و بازار کار می‌افزاید: بسیاری از دانشجویان مهارت انجام کار را ندارند و سازمان فنی و حرفه‌ای پلی است که دنیای کار و دانش را به هم نزدیک می‌کند.

توسعه آموزشهای فنی و حرفه‌ای به عنوان کم هزینه‌ترین نوعه آموزشها در شرایط کنونی اقتصاد ایران برای شتاب‌بخشی به فرایند تولید و رونق اشتغال، امری حیاتی به شمار می‌رود چون سرمایه‌های فیزیکی بدون سرمایه‌های انسانی بلااستفاده می‌ماند و به نحو کارآمد مورد بهره‌برداری قرار نمی‌ گیرد.

کارشناسان بازار کار، آموزشهای مهارتی را ابزاری برای مقابله با بیکاری به ویژه بیکاری ناشی از تغییرات تکنولوژی و اقتصاد جهانی می‌دانند و تاکید دارند که آموزشهای فنی و حرفه‌ای زمینه ایجاد مهارتهای خاص مورد نیاز صنعت و مهارتهای عمومی بازار کار را فراهم و مشاغلی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارایی می‌شوند به روز می‌کند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، جذب افراد جویای کار در بازار نیازمند مهارت است و این مهارت باید برمبنای تقاضای بازار کار و مبتنی بر نیازهای آموزشی هرمنطقه صورت گیرد. افراد جویای کار نیز باید به صورت خلاقانه و با توجه به فرصتهای شغلی موجود در سطح جامعه خود را به سلاح مهارت مجهز کنند لذا نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و رسالتی که در این بین در ارائه آموزشهای مهارتی دارد حائز اهمیت است.

از نگاه صاحبنظران مهمترین ویژگی آموزشهای مهارتی، پرورش کارآفرین است به این معنا که فرد پس از کسب مهارت و تخصص و دانش فنی لازم، قادر به حضور در بازار کار خواهد بود و فرصتهای شغلی مناسب با دانش و تخصص خود را به دست خواهد آورد؛ به همین دلیل دولت دوازدهم بر لزوم حرکت به سمت بهره مندی از آموزشهای مهارتی و مهارت آموزی قبل از ورود به بازار کار تاکید دارد؛ چرا که آموزشهای مهارتی سرمایه‌گذاری در منابع انسانی است و با تربیت و پرورش نیروی خلاق و ماهر کارآفرین است که اقتصاد در مسیر رشد قرار می‌گیرد.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مهمترین کانون مهارتی و کاربردی کشور به شمار می‌رود که مرتبط با سازمان بین المللی کار (ILO) است و به عضویت رسمی سازمان جهانی آموزشهای مهارتی (TVTO)  درآمده است.

آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی یکی از مولفه‌های توسعه همه جانبه کشورها به شمار می‌رود که بر شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، کاهش فقر و بیکاری وتوزیع عادلانه درآمد تاثیرگذار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل