بازدید 5930
۲
گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

زیان بورس تهران پس از ۵ هفته رشد متوالی

بورس تهران پس از ۵ هفته متوالی رشد، در هفته گذشته با زیان مواجه شد. با توجه به افت نسبی قیمت‌های جهانی در بازار فلزات اساسی و محصولات معدنی، که جمعه پیش رخ داده بود، شاخص بورس در اولین روز کاری هفته جاری (یکشنبه) با ریزش تقریبا ۴۲۰ واحدی مواجه شده بود. روزهای کاری بعد اما، رفته‌رفته شاخص به سمت جبران آن پیش رفت. در نهایت نتوانست تمام زیان روز شنبه را جبران کند. بر همین اساس این نماگر در مجموع هفته افت حدودی ۱۵۱ واحدی را ثبت کرد.
کد خبر: ۷۳۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲ 15 September 2017
بازار سرمایه در هفته گذشته با توجه به تعطیلی روز شنبه، از روز یکشنبه آغاز شد که در پایان روز در ادامه افت 58 واحدی در آخرین روز کاری هفته قبل از آن، بازهم شاهد افت 419 واحدی شاخص کل بورس بودیم. عقب نشینی که در روزهای بعد ادامه نداشت و شاهد روند صعودی نماگر بورس بودیم. 

بورس تهران معاملات هفته را در فضایی منفی آغاز کرد

به گزارش تابناک اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 19 شهریورماه 96 با کاهش 419 واحدی به رقم 83 هزار و 255 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری پس از افت 58 واحدی در پایان هفته گذشته، بازهم شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 135 واحدی به رقم 26 هزار و 970 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 61 واحدی، عدد 17 هزار و 573 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 46 واحد به رقم 13 هزار و 309 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.70 درصدی کاهش 640 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 73 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 438 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 105 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افت 129 واحد معادل 0.07 درصد همراه بود و عدد 182 هزار و 727 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد فخوز (فولاد خوزستان)، نماد خودرو (ايران‌ خودرو) و نماد شتران (پالايش نفت تهران) کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران) و نماد جم (پتروشيمي جم) افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر بازار سرمایه داشتند. روز یکشنیه علاوه بر فضای منفی حاکم بر گروه وابسته به فلزات اساسی، جو عمومی بازار نیز عمدتا منفی بود. جدول بازدهی صنایع بورس نشان می‌دهد دیروز تنها 8 صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. از این 8 گروه، تنها شاخص دو گروه قند و شکر و محصولات کاغذی رشد بیشتر از 2 درصدی را تجربه کردند. نوسان شاخص در دیگر گروه‌های سبزپوش بازار کمتر از 3/ 0 درصد بود. گروه فلزات اساسی دیروز با ثبت افت حدود 7/ 2 درصدی شاخص کل زیان‌ده‌ترین گروه بازار سهام بود. گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز افت 6/ 1 درصدی را ثبت کرد و رتبه سوم زیان‌ده‌ترین صنایع بورسی در جریان معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.

سبزپوشی حافظ پس از دو روز کاهشی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 20 شهریورماه 96 با افزایش 113 واحدی به رقم 83 هزار و 369 واحد رسید. نماگر بورس در دو روز قبل، یعنی چهارشنبه و یکشنبه هفته جاری، روند نزولی را ثبت کرده بود. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از افت 419 واحدی روز گذشته گذشته، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 36 واحدی به رقم 27 هزار و 4 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 16 واحدی، عدد 17 هزار و 556 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 12 واحد به رقم 13 هزار و 294 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز قبل با رشد 0.02 درصدی افزایش 18 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 92 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 43 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 148 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 442 واحد معادل 0.24 درصد همراه بود و عدد 183 هزار و 169 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) و نماد اخابر (مخابرات ايران)، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. نماد خساپا (سایپا) همانند روزهای گذشته بیشترین تاثیر را در جلوگیری از رشد بیشتر شاخص کل بورس داشت و پس از آن، نماد پاکشو (گروه صنعتي پاكشو) و نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر بورس داشتند. پس از افت نسبتا شدید قیمت جهانی فلزات در شامگاه جمعه، روز دوشنبه شاهد بازگشت آرام بازارهای جهانی به مسیر صعودی بودیم. بر این اساس قیمت مس روز گذشته با رشد بیش از یک درصدی همراه شد و به 6753 دلار در هر تن رسید. به نظر می‌رسد در حال حاضر مهم‌ترین‌ محرک قیمت این فلز اساسی کاهش عرضه در کنار رشد تقاضای چین است. به‌طوری که گزارش‌های عملکرد 11 تولیدکننده بزرگ مس جهان نشان می‌دهد این شرکت‌ها در نیمه اول سال جاری حتی موفق به پوشش 50 درصدی برنامه تولید هم نشدند. این در حالی است که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ بازار مصرف جهان، گام‌های بلندی را برای دستیابی به رشد اقتصادی 4/ 6 درصدی در سال 2017 برداشته و میزان تقاضای خود را نیز افزایش داده است. لذا هرگونه علامتی که نشان‌دهنده تغییر تقاضای دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد، بر تقاضای فلزات اساسی اثر می‌گذارد.

تقویت ۱۰۰ واحدی نماگر بورس با حمایت دوباره فارس و فولاد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 21 شهریورماه 96 با افزایش 100 واحدی به رقم 83 هزار و 469 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته جاری در ادامه رشد 113 واحدی روز گذشته، بازهم شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 32 واحدی به رقم 27 هزار و 28 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن همانند روز دوشنیه با افت 16 واحدی، عدد 17 هزار و 540 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 12 واحد به رقم 13 هزار و 280 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.08 درصدی افزایش 75 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 168 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 48 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 196 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 338 واحد معادل 0.18 درصد همراه بود و عدد 183 هزار و 507 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد آپ (آسان پرداخت پرشين) و نماد خساپا (سایپا)، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نماد پاكشو (گروه صنعتي پاكشو) و نماد وبملت (بانک ملت) کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر بورس تهران داشتند. بازگشت قیمت فولاد به مسیر صعودی در بازار شانگهای پس از 5 روز افت با چشم‌انداز تداوم رشد تقاضای چین تا میانه نوامبر (پیش از فصل سرما) همچنین با وجود نوسان محدود مس، رشد قیمت آلومینیوم به بالاتر از 2100 دلار از فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد و شاهد رشد خودرویی‌ها با رسیدن به کف‌های تکنیکال بودیم. همچنین با رشد 8/ 2 درصدی نرخ ارز مبادله‌ای، چشم‌انداز رشد حاشیه سود پالایشی‌ها (با توجه به فروش محصولات به نرخ مبادله‌ای) از این نمادها حمایت کرد. روز سه شنبه، نماد «چدن» در گروه ساخت محصولات فلزی عرضه شد. نماد «آپ» نیز در دومین روز بازگشایی پس از تصویب افزایش سرمایه با صف خرید همراه شد.

پایان هفته سبز برای حافظ با شبندر و شتران رقم خورد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 22 شهریورماه 96 با افزایش 54 واحدی به رقم 83 هزار و 523 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 17 واحدی به رقم 27 هزار و 46 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 5 واحدی، عدد 17 هزار و 546 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 4 واحد به رقم 13 هزار و 285 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.02 درصدی افزایش 21 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 189 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول بر خلاف روز قبل، با 52 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 144 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 611 واحد معادل 0.33 درصد همراه بود و عدد 184 هزار و 118 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد آپ (آسان پرداخت پرشين) و نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نماد رمپنا (گروه مپنا)، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) و نماد وبملت (بانك ملت) بیشترین تاثیر منفی را در جلوگیری از رشد بیشتر نماگر بورس تهران داشتند. 

افت هفتگی نماگر بازار

با وجود رشدی که شاخص بورس روز گذشته تجربه کرد، بازدهی متوسط هفتگی بورس در محدوده منفی باقی ماند. زیان متوسط سرمایه‌گذاری در بورس تهران طی هفته گذشته 2/ 0 درصد شد. چهارشنبه هفته گذشته شاخص بورس در سطح 83 هزار و 675 به کار خودپایان داد و این در حالی است که سطح این نماگر در انتهای معاملات دیروز در عدد 83هزار و 524 واحد متوقف شد. با این حساب، بورس تهران پس از 5 هفته متوالی رشد، در هفته‌ گذشته با زیان مواجه شد. با توجه به افت نسبی قیمت‌های جهانی در بازار فلزات اساسی و محصولات معدنی، که جمعه پیش رخ داده بود، شاخص بورس در اولین روز کاری هفته جاری (یکشنبه) با ریزش تقریبا 420 واحدی مواجه شده بود. روزهای کاری بعد اما، رفته‌رفته شاخص به سمت جبران آن پیش رفت. در نهایت نتوانست تمام زیان روز شنبه را جبران کند. بر همین اساس این نماگر در مجموع هفته افت حدودی 151 واحدی را ثبت کرد.

رصد دقیق قیمت‌های جهانی از سوی بورس‌بازان

در هفته‌های گذشته تنها موتور محرک بازار سهام، رشد قیمت فلزات اساسی و کانه‌های فلزی در بازارهای جهانی بوده است. در انتهای هفته گذشته اولین افت جدی این محصولات در بازارهای جهانی، پس از چند هفته رخ داد. در حالی که در میانه‌های هفته گذشته، بهای هرتن مس در بازارهای جهانی به محدوده 7هزار دلار رسیده بود، در انتهای هفته مزبور دوباره به کانال 6هزار و 700 دلاری برگشت. همین افت باعث شد که بورس‌بازان روز یکشنبه در نمادهای فلزی و معدنی بیشتر فروشنده باشند و در نتیجه شاخص بورس نیز با تاثیرپذیری از نمادهای شاخص‌ساز گروه‌های فلزی و معدنی افت قابل توجهی را تجربه کرد. روز دوشنبه با بازگشایی بازارهای جهانی اما، دیگر خبری از افت‌های معنادار در بازارهای جهانی نبود. این موضوع سبب شد که عرضه و تقاضا به گونه‌ای رقم بخورد که افت روز یکشنبه بورس تهران تا حدودی جبران شود. به نظر می‌رسد که فعالان بورس قیمت‌های جهانی را با دقت رصد می‌کنند. اگرچه انحراف مثبت قیمت‌های فعلی جهانی از نرخ‌های پیش‌بینی شده در بودجه اغلب شرکت‌های گروه فلزی و معدنی همچنان معنادار است، اما با توجه به ماهیت هیجانی بازارهای جهانی، ممکن است بورس‌بازان هر افتی را نشانه‌ای از آغاز اصلاح شدید قیمت‌های جهانی تلقی کنند. برهمین اساس با ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی که در هفته جاری رخ داد، فعالان بورس تهران نیز از فشار فروش در نمادهای فلزی و معدنی کاستند.در این گروه‌ها علاوه بر ریسک ریزش قیمت‌های جهانی، تعداد بالای سهامدارانی که در حاشیه امنی از سود قرار گرفته‌اند، باعث می‌شود که بورس‌بازان با احتیاط بیشتری در سمت خرید سهام شرکت‌های فلزی و معدنی گام بردارند. منبع: دنیای اقتصاد



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
بیش از ۱۰۰ نماد مدتهاست بسته هست و صدها میلیارد تومن پول مردم بلوکست سازمان بورس و حسابرسانش هم تو خواب خرگوشی هستن .سازمان بورس از درون دچار باند بازی و پوسیدگی هستش و مردم بشدت واهمه دارن از سرمایه گذاری در بورس
این شاخص قلابی است نمیشه معیار سنجش نیست شاخص با چند معامله بلوکی مثبت می کنند در جالی که همه بازار منفی است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار