بازدید 46540

پروژه انتقال آب «بن-بروجن»، تلاشی دیگر برای نابودی کامل زاینده رود

حیات دوباره زاینده رود و تالاب گاوخونی که تحت تأثیر خشکسالی های اخیر و برداشت های بی رویه آب در مناطق بالادستی چند سالی هست از جوش و خروش ایستاده اند، به دلیل دست اندازی های ناصحیح انسانی هنوز هم مبهم و محال به نظر می رسد؛ دست اندازی هایی مثل اجرای پروژه انتقال آب «بن –بروجن» که به موجب آن سالانه 40 میلیون مترمکعب از حقابه های زاینده رود به حوضه آبریز کارون منتقل خواهد شد.
کد خبر: ۷۳۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 16 September 2017
پروژه انتقال آب «بن-بروجن»، تلاشی دیگر برای نابودی کامل زاینده رود
حیات دوباره زاینده رود و تالاب گاوخونی که تحت تأثیر خشکسالی های اخیر و برداشت های بی رویه آب در مناطق بالادستی چند سالی هست از جوش و خروش ایستاده اند، به دلیل دست اندازی های ناصحیح انسانی هنوز هم مبهم و محال به نظر می رسد؛ دست اندازی هایی مثل اجرای پروژه انتقال آب «بن –بروجن» که به موجب آن سالانه 40 میلیون مترمکعب از حقابه های زاینده رود به حوضه آبریز کارون منتقل خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، در شرایط کنونی کشور که همگان بر مسئله بحران آب واقف هستند و آن را تهدیدی جدی برای آینده ایران اسلامی قلمداد می کنند، اجرای طرح های احیاء محیط زیست و جبران خطاهای گذشته امری اجتناب ناپذیر است و این در حالی است که هنوز طرح های غلط آبی مثل پروژه های انتقال آب بدون لحاظ کردن پیوست های زیست محیطی در دستور کار مسئولان قرار دارد.

پروژه انتقال آب «بن- بروجن» را باید از آن دست طرح های انتقال آبی دانست که در ردیف دیگر طرح های انتقال آب کشور با پشت پرده هایی عجیب و مقدماتی کاملاً غیر منطقی در حال اجراست و آنچنان که مدیران استانی چهار محال و بختیاری اعلام می کنند، تا پایان سال 96 به مرحله اجرا خواهد رسید؛ طرحی که بر اساس آن قرار است سالانه 40 میلیون مترمکعب آب از حوزه آبریز زاینده رود با طی مسافتی به طول 128 کیلومتر به حوضه آبریز کارون انتقال داده شود.

مبدأ و مقصد اجرای این طرح انتقال آب و چگونگی اجرای آن در نگاه اول برای هر شنونده ای که از آن مطلع است، عجیب و غیر قابل باور است. از این لحاظ که می دانیم حوضه آبریز زاینده رود و رود دائمی آن یعنی زاینده رود خود دچار مشکل بی آبی هستند و اجرای چنین طرح هایی که اندک منابع آب این حوضه را نیز به تاراج می برد، تحت هیچ شرایطی به صلاح منطقه و کشور نیست.

به راستی چرا با چنین شرایط نگران کننده ای یعنی کمبود شدید آب در حوضه آبریز زاینده رود، طرح انتقال آب «بن - بروجن» در حال نهایی شدن است و آیا مسئولان اجرایی محلی و ملی به این خطر واقف نیستند؟

 انگیزه و هدف اصلی مسئولان از اجرای این طرح که قرار است آب را از سر شاخه های زاینده رود با گذر از مسیری به طول 128 کیلومتر به شهرستان بروجن برساند، چیست؟

برای پاسخ به سئوالات بالا و نیز تشریح انگیزه های اصلی اجرای این طرح انتقال آب باید چند موضوع متفاوت اما به هم پیوسته را مرور کرد.

در سال 1383 دولت وقت لایحه ای را تحت عنوان قانون استقلال آبی استان ها به مجلس فرستاد و با تصویب آن در مجلس لازم الاجرا شد؛ قانونی که بر اساس آن هر استان فارغ از حوضه های آبریز و زیستگاه های طبیعی قادر است منابع آب موجود در مرزهای سیاسی را بدون در نظر گرفتن مسائل مهمی مثل حقابه و مرزهای طبیعی مدیریت و در اختیار داشته باشد.

بر اساس همین قانون که نقدهای فراوانی بر آن وارد است و در طول سال های اخیر نیز تنش های آبی فراوانی را در کشور پدید آورد، مدیران استانی چهارمحال و بختیاری بدون در نظر گرفتن این حقیقت که شهرستان بن این استان در حوضه آبریز زاینده رود قرار دارد و منابع آبی این منطقه از استان متعلق به حوضه آبریز زاینده رود و تالاب گاوخونی است، بنا دارند با اجرای طرح انتقال آب «بن- بروجن»، سالانه 40 میلیون مترمکعب از آب این حوضه آبریز را که از نظر جغرافیایی در شمال این استان قرار دارد به شهرستان بروجن واقع در حوضه آبریز کارون منتقل کنند.

در مورد هدف اجرای این طرح انتقال آب مسئولان و مدیران استانی شهرستان چهارمحال و بختیاری بارها بر موضوع تأمین آب آشامیدنی شهرستان بروجن تأکید کرده اند، حال آنکه مروری بر میزان بارندگی های سالانه استان چهارمحال و مقایسه میانگین بارندگی بلند مدت بروجن (285) و شهرستان بن (320) حکایت از اختلاف اندک این دو منطقه از لحاظ بارندگی دارد و بر این اساس به نظر می رسد تأکید بر هدف تأمین آشامیدنی در این طرح انتقال آب موضوع صحیحی نیست. به ویژه اینکه می دانیم سرتاسر پهنه جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری از نظر بارندگی و منابع آب به نسبت بسیاری از استان های کشور شرایط مطلوب تری دارد.

در شهرستان بروجن و از سال 1386 با دستور رئیس جمهور وقت یک مجتمع فولاد در منطقه سفید دشت احداث شد که 65 درصد سهام آن متعلق به فولاد مبارکه اصفهان است و این مجتمع به رغم آماده فعالیت بودن به دلیل حجم بالای آب مورد نیاز و عدم امکان تأمین آن از منابع آب منطقه با مشکل اساسی رو به رو است.

در سال گذشته مدیران استانی و صنعتی استان تلاش کردند با اجرای طرح انتقال آب از منطقه بلداجی به سفید دشت این مشکل را حل کنند، اما مقاومت مردم محلی که به کشته و زخمی شدن چند نفر منجر شد، اجازه چنین کاری را به آنها نداد.
 


حالا و در شرایطی که امکان اجرای انتقال آب بلداجی به بروجن با هدف تأمین آب مجتمع فولاد سفید دشت وجود ندارد و پای اعتراض های سرسختانه مردمی در میان است، مدیران استانی بنادارند با دست اندازی در منابع آب حوضه آبریز زاینده رود که در ضلع شمالی این استان قرار دارد، این مشکل را حل کنند.
در این بین قانون استقلال آبی استان که مصوب سال 1383 مجلس شورای اسلامی است نیز به آنها چنین اجازه ای را می دهد و اعتراضات کشاورزان و حقابه داران اصفهانی نیز راه به جایی نخواهد برد.
 

بر این اساس اکنون چند نگرانی و نقد جدی به اجرای این طرح انتقال آب مطرح است که پاسخ به آنها از سوی مدیران استانی چهارمحال و بختیاری می تواند به تنویز افکار عمومی کمک کند.

اول اینکه منابع آب شهرستان بن و بخش های شمالی استان چهارمحال بختیاری که منطبق با حوضه آبریز زاینده رود است،  جدا از اینکه باید در این منطقه به بهره برداری برسد و نیاز اهالی محل را مرتفع کند، حقابه های مشخص و تاریخی رود زاینده رود و تالاب گاوخونی است و اجرای این طرح در این منطقه از استان که مصداق اجرای یک طرح انتقال آب حوضه به حوضه است، کار صحیحی نیست.

دیگر اینکه حجم بارندگی ها در شهرستان بروجن با شهرستان بن چندان تفاوتی ندارد و از این لحاظ اشاره به هدف تأمین آب شرب برای انتقال آب مذکور موضوع صحیحی نیست و این طرح با هدف تأمین آب برای مجتمع فولاد بروجن اجرایی می شود؛ هدفی که قطعاً نمی تواند برای اجرای یک طرح انتقال آب حوضه به حوضه بر اساس قوانین بین المللی توجیه پذیر باشد.

جدا از اینکه این طرح پیوست محیط زیستی دارد یا خیر، مسئله مهم دیگر این است که اگر طرح انتقال آب بن بروجن که در حوزه استحفاظی یک استان اما در دو محیط جغرافیایی مختلف یعنی حوضه آبریز زاینده رود و حوضه آبریز کارون در جریان است، الگو و سنتی عرفی برای مدیریت استانی منابع آب کشور شود، قطعاً در آینده سراسر کشور اسیر بحران و تنش های آبی فراوان خواهد شد.

اجرای پروژه انتقال آب «بن-بروجن» گه تا کنون نیز میلیاردها تومان برای نهایی کردن آن هزینه شده است، باید در ردیف اقدام های خطایی دانست که مدیران ملی و استانی چشم بر آن بسته اند و آیندگان در مورد آثار ویرانگر آن بر محیط زیست مدیران کنونی را قضاوت خواهند کرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۸۸
تابناک عزیز کمی منصف باشید، حدود یک سوم آب زاینده رود سالهاست به یزد می رود.
حال که سطح آب زیرزمینی بروجن به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا کاهش یافته و عملا آب آشامیدنی این شهر دچار مشکل است، سیاهنمائی نکنید. آب شرب طبق قانون. در درجه اول اولویت است و آبی که میتواند تا بافق برود، خیلی بی انصافی است که به بروجن نرود. الیته اگر بخواهنذ آنرا برای فولاد استفاده کنتد جفاست و میزان انتقال باید متناسب با مصرف شرب باشد. ضمنا بد نیست انتقالهای قبلی نیز بازنگری شود. چطور آب چهارمحال به کرمان و یزد برود انهم برای کشاورزی و صنعت انوقت در سرچشمه چهارمحالیها آب شرب نداشته باشند؟ انصاف و عدالتتان کجا رفته!
کشور رو با سیاست های آبی قومی و منطقه ایی و با آزمون و خطا به مرز نابودی کشوندن
حتما این مطلب را اصفهانی هانوشته اند.چرا در مورد برنج کاری لنجان چیزی نمی نویسید.چرا از انفجار این همه کارخانه در اصفهان چیزی نمی نویسید.چرا از اکواریم و فضای سبز اصفهان چیزی نمی نویسید.چرا بیان نمی کنید این انتقال اب شرب است و شهرهای مسیر که حدود پانصد هزار نفر را در بر می گیرد چیزی نمی نویسید.
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
منظورت رو محمد جان شفاف بگوو/ گفته بودی آکواریوم؟؟ اصلا تا حالا از نزدیک دیدی این مجموعه را؟!! ؟ مگه چقدر اب میخواد؟ معلومه که بی اطلاع هستی.. فضای سبز رو هم بهت پیشنهاد میکنم داخلش قدم بزنی( نه از داخل خودرو) اونوقت میبینی که دیگه چمنی نمونده و درختهاش هم اکثرا خشک شده..گفته بودی کارخانه ها در اصفهان ؟؟!! ؟ میدونی چه بلایی سر محیط زیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
بی انصاف نباش هم وطن. رودخانه خشک است و سطح ریز کشت برنجی که شما می فرمایید تقریبا به صفر رسیده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
چرا نمیگی آب زاینده رود تا یزد و رفسنجان رفته و هر کشاورز شرق اصفهان هم اعتراض کنه سر به نیست میشه فقط درختای اصفهان و میبینی
سهیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
اکواریوم و فضای سبز را تهران هم داره. همه استفاده میکنن. آب را که با هزینه زیاد بالای کوه نمیکشن؟ اصفهان شهر بزرگ و توریستیه مثل بقیه شهرها . داشتن فضای سبز چیز عجیبیه که بهش اشاره شده؟
این همه کارخانه که ما اصفهانی ها دودش را میخوریم و از باران و برف محروم شدیم، اکثر کارمندان این کارخانه ها .بختیاری هستند
اصفهانی ها تا به امروز برای منافع ملیش کوتاه اومده ولی اینبار نه به بهای نابودی خودش ، اون هم با وجود هموطنانی دلسوز مانند شما
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
متاسفم واسه این طرز فکر . شما یه سری به سامان بزن ببین چقدر لوله گذاشته و آب رو دارند پمپاز می کنند رو سر کوه . و کوهی که سنگ لاخ هست رو به زور آب فراوان میخواهند درختکاری و ویلاسازی کنند و بفروشند . آباد شدن موقتی و ظاهری به چه قیمت؟؟؟؟؟اگر اصفهان برنجکاری میشه واسه مصرف تو همین مملکت هست اما با ویلا سازی شکم همه مردم سیر میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به بهانه گلخانه زمین گرفتن و توش دارن ویلاسازی آنچنانی می کنند واسه جشن و بزن و بکوب . انوقت شما گیر دادی به برنجکاری کشاورز زحمت کش تو لنجان . حتما مملکت ما از نظر شما ها به ویلاسازی تو زمین های کشاورزی احتیاج داره؟؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
نصف اصفهان الان اصفهانی نیستند و خیلیهایشان چهارمحالیند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
کدوم برنج
اینجا دیگه کلاغ وگنجشک ها هم از تشنگی مردن
تو میگی برنج میکارن
سلام.
برید دنبال کارتون. اب مال بختیاری هاست.
برید انتقال به یزد رو بررسی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
اگه واقعا بروجنی بودی اینو نمی نوشتی چون بروجنیا بختیاری نیستن
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
آخه عزيز جان اين حرفه كه شما زديد؟ پس خوزستاني ها هم بگن نفت مال ماست ،بوشهري هاي هم بگن گاز مال ماست و هر استان بخواد يه چيزي بگي شما بفرماييد مفهوم يكپارچگي يعني چي؟ واقعا بايد به حال خودمون با اين تفكر تاسف بخوريم
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
فعلا که کشور دست کویر نشین ها وترک هاست
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
خیلی از ساکنین الان اصفهان بختیاریند عمو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
متاسفانه اکثر اظهار نظرها در کشور در مورد اصفهان بیشتر از روی نظر تنگی است. شهری که با زحمت مردمش به جایی رسیده، وقتی می بینند و با شهرهای خودشون مقایسه می کنند، به جای تلاش جهت عمرانی شهر خودشون از روی حسادت آرزوی نابودی اصفهان رو می کنند و با بغض و کینه موضع می گیرند.
واقعا جای تاسف داره
ظاهراً کشور سیاست جامع ندارد و ملوک الطوایفی اداره می شود.
متاسفانه کسی گوش شنوا نداره و در سالهای اینده چیزی از اصفهان زیبا و زاینده رود باصفای آن باقی نخواهد ماند .. بدون زنده رود ، اصفهان میمیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
باید قبول کنیم که زیبایی زاینده روز در اولویت آخر قرار دارد و الان اولویت های مهم تری وجود داره، مخصوصا که تبخیر بالای آب در زاینده روز باعث اتلاف بالای آب می شود.
بنده به عنوان استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و دارا سابقه در علوم منابع آب، چنین طرحی را کاملا منصفانه می دانم. آب شرب بیش از 400هزار نفر در استان چهارمحال در شرایط قرمز قرار گرفته و این مساله در شهرستان بروجن از بقیه جاهای این استان حادتر است. منابع زیرزمینی این منطقه تقریبا از بین رفته و آب اندک موجود بسیار نیتراته است. عمق چاه های آب این شهرستان که تا همین 10 سال پیش از 40متر فراتر نمی رفت حال به 150متر رسیده است آن هم در جایی که روزی از بیش از 1متر برف در فصل بارش برخوردار بود و اکنون به طور میانگین کمتر از 10 سانتی متر بارش برف دارد. در حالی که سختی سرما و خشکی هوای این استان صبر مردمان این سرزمین را تمام کرده بی انصافیست که آنها از آب شربی که در این استان فرو می ریزد بی بهره باشند و سهم آنها تنها سرما و سختی شرایط زندگی باشد. بیشترین سوئ مدیریت آب در منطقه باغات سامان و برنجکاری های لنجان صورت می گیرد که بیش از 100 میلیون مترمکعب آب را در خود می بلعد و حاصلی جز هلوی ارزان و برنج آلوده ندارد. این آب خود برای احیای زاینده رود و منطقه شرق کافیست. مگر به مصوبه های دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در حوزه زاینده رود توجه نکرده اید؟ سلب حق آب بروجن پاک کردن صورت مساله است و با اجرای صحیح انتقال آب، جلوی زیاده خواهی های صنایع فولاد نیز گرفته می شود تا سودجویان فعلی نتوانند در پشت دیوار حق مردم این منطقه پنهان و سوئ استفاده نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
شما احتمالا از لر های ساکن اصفهان هستید.
نترس بابا،
بروجن به اندازه اصفهان، یزد، رفسنجان، کرمان ...، آب لازم ندارد.

خیلی نگران نباشید.
بدبختی از انجایی شروع شد که پس از انقلاب فولاد مبارکه را که قرار بود در بندر عباس ایجاد شود تا از اب جلیج فارس استفاده کند به استان اصفهان منتقل کردند
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
مسئولين وقت كشور كه اكثرا اصفهاني بودند با اين كارها به نظر خودشون داشتند به استان خود خدمت مي كردند،حالا كجا هستند تا نتايج بي فكري اون زمان خود را مشاهده كنند؟ كسي هم كه كاري به كارشون به دليل تصميمات اشتباهشون نداره
نیترات آب شهر بروجن سه برابر حد عادیه و مشکلات زیادی رو به وجود آورده. در کنار اون خیلی از شهر های مسیر آب جیره بندی دارن اونوقت آب زاینده رود داره میره برا برنج کاری و کارخونه و پسته و هلو. خب چرا ما نباید آب رو به جا مصرف کنیم؟؟؟چرا همش داریم نا به جا مصرف میکنیم؟؟رواست که یه شری خانواده از ناسالمی آب دچار بیماری میشن. نمیدونم چرا به طرح آب شرب حمله میکنین ولی به طرح های کشاورزی و کارخانه کاری ندارین!!!
طبق قانون قرار بود که ابتدا تونل کارون به زاینده رود افتتاح شود بعد یزد به منظور مصرف آشامیدنی ( نه صنعتی و کشاورزی ) آب ببرد ولی در زمان رئیس جمهور اصلاتا یزدی آب بسیار زیادی از حق آبه شرعی و قانونی اصفهان برداشت شد بدون اینکه پس از حدود پانزده سال این تونل انتقال آب نهائی شود ، در چهارمحال هم دامداری تعطیل و همه کشاورز شدند روی شیب کوهها ، هم دام و گوشت گران شد و هم صدها هزار نفر به خاک سیاه نشستند
تابناک جان اگر ابی به منطقه اب ریز کارون انتقال پیدا میکنه اب خود کارون هست که از تونل های کوهرنگ به زایند رو منتقل میشه و فقط مسیری رو در بستر زایند رو طی میکنه بعد دوباره به منطقه خودش که کارون هست منتقل میشه جای تعجب داره زاینده رود از دیمه و فریدون شهر سرچشمه میگره چرا فقط به قسمت چهارمحالش گیر میدن چرا برداشت های که از فریدون شهر برداشت میشه رو جای حساب نمیکنن با کمی تحقیق متوجه میشید الان تو استان چهاارمحال 10 سال خشک سالی هست معلومه بحران پیش میاد رودخانه زاینده رو هم هیجای ننوشته رودخانه دائمی هست اگر دائمی بود شیخ بهای در کوهرنگ کوه رو تراش نمی داد که اب رو از کارون در دروران صفویه منتقل کنه

اگر دوست دار حوض های رودخانه ی هستین پس اول از همه ابی که از تونل های کوهرنگ منتقل میشه به اصفهان رو قطع کنن بعد تونل های انتقال اب از چهارمحال به اصفهان گلاب 1 و2 رو ببندن بعد تونل بهشت اباد که اب رو از چهارمحال به اصفهان منتقل میکنن ببندن
پاسخ ها
احسان
| Germany |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
اصفهان واقعا مظلوم واقع شده
تابناک جان اگر ابی به منطقه اب ریز کارون انتقال پیدا میکنه اب خود کارون هست که از تونل های کوهرنگ به زایند رو منتقل میشه و فقط مسیری رو در بستر زایند رو طی میکنه بعد دوباره به منطقه خودش که کارون هست منتقل میشه جای تعجب داره زاینده رود از دیمه و فریدون شهر سرچشمه میگره چرا فقط به قسمت چهارمحالش گیر میدن چرا برداشت های که از فریدون شهر برداشت میشه رو جای حساب نمیکنن با کمی تحقیق متوجه میشید الان تو استان چهاارمحال 10 سال خشک سالی هست معلومه بحران پیش میاد رودخانه زاینده رو هم هیجای ننوشته رودخانه دائمی هست اگر دائمی بود شیخ بهای در کوهرنگ کوه رو تراش نمی داد که اب رو از کارون در دروران صفویه منتقل کنه

اگر دوست دار حوض های رودخانه ی هستین پس اول از همه ابی که از تونل های کوهرنگ منتقل میشه به اصفهان رو قطع کنن بعد تونل های انتقال اب از چهارمحال به اصفهان گلاب 1 و2 رو ببندن بعد تونل بهشت اباد که اب رو از چهارمحال به اصفهان منتقل میکنن ببندن
فضای سبز برای هر شهری از ضروریات است ولی این ضروریت باید متناسب با ظرفیت آن شهر باشد از نظر فضای سبز اصفهان که یکی از شهرهایی است که همشه مشکل شدید آب داشته از نظر فضای سبز در بین شهرهای ایران حتی شهرهای شمالی هم بیشترین فضای سبز را دارد که این خطاست فضای سبز باید با آب آن شهر مقایسه شود
من دوست داشتم ميتوانستم يك نقشه اينجا بارگذاري كنم تا مفهوم دست اندازي به منابع آب استانهاي مجاور توسط كسي كه بدون هيچ اطلاع كارشناسي در خصوص طرحي كه كاملا قانوني، مطالعه شده و كارشناسي شده است اينچنين صحبت نمي‌فرمودند. اما يك ليست ساده ميدهم:
تونل اول كوهرنگ
تونل دوم كوهرنگ
تونل سوم كوهرنگ
تونل خدنگستان
تول و طرح قمرود
تول و طرح انتقال آب گوكان
تونل و طرح انتقال اب بهشت آباد
تونل و بند چشمه لنگان و ........................................
دست انداز كيست؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
احمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
آقای به اصطلاح مطلع، خیلی هم مطلع نیستی! قمرود که مال اصفهان نیست، طرح آب لرستان به قم بود.
عجب شیر توشیریه یکجا اب کارون مبر زاینده رود یه جا اب زاینده رود مبرن کارون
جای شاکی و متهم عوض شده. صدها برابر از مقدار آب فعلی از حوضه آبریز کارون به اصفهان منتقل شده و کارون را به نابودی کشیده و بعد این چنین ادعاهایی واهی در مقاله مطرح می شود.
پاسخ ها
افشار
| Japan |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
حدود 1 ميليون و دويست هزار متر مکعب سالانه از استان اصفهان(منطقه سميرم) اب به حوضه کارون وارد مي شود آيا اين آب را اگر به زاينده رود انتقال دهند مشکلي است؟ چون مربوط به خود استان اصفهان است.
سلام خدمت همه هم وطنان عزیز و دست اندر کاران سایت تابناک
خدایی بدون تعصب عرض کنم نویسنده نوشته مذکور ور خوش بینانه ترین حالت بسیار بی ازطلاع از مسائل و مشکلات بوده است و یا خدای ناکرده نوشته را از روی غرض و تعصب نوشته
برادر عزیز من همین الان ۴۰۰ روستای استان با تانکر اب اشامیدنی ان تامین می گردد ، یعنی مردم استان چهار محال و بختیاری حق اب خوردن از رودخانه ای که سرچشمه اش در خود استان می باشد و در استان جریان وارد ندارن؟؟؟ولی هم وطنان عزیز در اصفهان و یزد و کرمان حق استفاده از اب زاینده رود را برای شرب و صنعت دارند ؟
نوبسنده عزیز ، هنوز با توجه به وضعیت اسفبار اب و منابع زیر زمینی و بارش ها در استان اصفهان برنج کاری با اب راینده رود ادامه دارد
بعلت سیستم قدیمی صنعت ذوب اهن و فولاد مبارکه اصفهان در ثانیه چند متر مکعب صرف سییتم خنک کردن می گردد
حا لا ۴۰۰ هزار نفر از مردم استان چهار محال باید از تشنگی هلاک شوند ؟؟؟
بیایید واقع بین لاشیم
تابناک خجالت بکش. چرا در مورد تونل هایی که چندین کیلومتر زیر زمین هستند و دارند ریشه چهارمحال را میکشند حرفی نمیزنی حالا یه طرح برای شرب یه استان اینقدر مهم شده تازه ابی که مال خود استان است نه دزدی و سیاست بازی که از استان دیگه ببرند. اون موقع که اب چهارمحال را به چندین استان قسمت کردن کجا بودی که حالا سر از تخم در اوردی. عدالت هم معنی اش را فهمیدیم. در بروجن اب سهمیه بندی میشه اما اصفهان نه. لطفا جنگ درست نکنید
آبهای استان اصفهان رو به خود استان نمیدن وبا بیکفایتی مسولین استان همه درحال بذل وبخشش هست: انتقال آب سد گلپایگان وخوانسار به قم درسال گذشته، انتقال آب بسیار عظیم آب ملخ سمیرم به یاسوج و لوله گذاری برای انتقال به کرمان،واگذاری بخشی از چادگان به چهار محال و.... همچنین جهت اطلاع هموطنان عزیز یکی از سرچشمه های کارون از کوههای دنا در سمیرم اصفهانه اونوقت اصفهانیا برای آبی که ازسرچشمه متعلق به خودشونه باید حساب هم پس بدن!!!
دوستان اصفهان هم شهر همین کشور است با رودی که با سیاست های غلط این چند ساله خشکیده است.
حرف آب شرب نیست. حرف از انتقال آب برای کشاورزی آن هم در زمینهایی که خیلی مناسب کشاورزی نیست.
کشاورز شرق اصفهان که قرنهاست در این منطقه کشاورزی می کند باید زمینش همه داراییش بر باد رود تا در جای دیگر زمینی احیا شود( کاش احیا شود).

همانطور که انقال آب کارون به زاینده رود غلط است انتقال آب زاینده رود به یزد - کاشان و بروجن نیز غلط است.
آکواریوم؟تاحالا از نزدیک دیدی یا فقط شنیدی؟
چند مکعب شیشه ای به نام آکواریوم و یک تونل ۱۵ متری آب که مجموعا یک دهم یک استخر معمولی آب توش به کار رفته.
چقدر ما اصفهانیا بدبخت شدیم که برای رشد صنعتی و گردشگریمون باید به همه جواب پس بدیم.فولاد مبارکه خودش الآن فقط با فاضلاب شهرهای لنجان و مبارکه کار میکنه
اگر پیشنهاد و نظر درست و حسابی ارائه کنم از نظر شما ها نه شدنیست ونه به سلیقه تان می خورد و سانسور می کنید چه بهتر که بسازیم و بسوزیم و درد بکشیم
متاسفانه اتحاد برای نابودی اصفهان زیبا تمامی نداره
بیچاره اصفهان و زاینده رود معلوم نیست تاکی باید تاوان پس بدهند؟
امروز زاینده رود را می خشکانند چهار روز دیگه هم میاند سراغ کارون اون موقع هم ما برای شما پیام ها را مثبت و منفی می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
وقتی افراد به جای مسائل محیط زیستی صرفاً به منافع قومی توجه می کنند بهتر از این نمیشه. اگر بختیاری ها و لرها از اصفهاین ها در جلوگیری از انتقال آب زاینده رود به کارون حمایت می کردند، نیازی به انتقال آب کارون هم نبود
تابناک عزیز من استاد تمام منابع آب دانشگاه شهید چمران هستم. می دانم چه می گویم. کارشناس شما که متن تخصصی مرا نمی گذارد چه تخصصی دارد. چرا نقد حسابی مرا در مورد این مقاله نمی گذاری. این نویسنده میگوید آب از حوضه زاینده نباید به حوضه کارون برود. اعتراض دارد. اگر انتقال آب بین حوضه ای بد است ۲ ملیارد انتقال از کارون به زاینده رود که خیلی بدتر است. شما که طرفدار انتفقال آب نیستید. قانون سال ۸۳ هم که مرز استانی را مبنا قرار داده با بسیاری از پارامترهای زیست محیطی سازگار نیست. چرا در بیان دلایل علمی که می تواند سطح فرهنگ عمومی را بالا ببرد و حتی برای نمایندگان مجلس مفید باشد تعلل می کنید. شما واقعا وظایف رسانه ای خود را درست انجام می دهید؟
عالی و کاملا علمی نوشته شده. به قول معروف حرف حق جواب نداره. ممنون از تابناک
ما توی سرچشمه کارون و زاینده رود زندگی میکنیم یعنی چهارمحال
ولی نقل کوزه گز و کوزه شکسته است
روزانه 8ساعت قطعی اب داریم
بعد حق خودمون آب خودمونو به خودمون نمیدن
چراغی که به چهارمحال رواست به یزد و اصفهان حرام است
تبریز آب زیاد داره از این بابت خیلی خوبیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
اب پیرانشهر وسردشت برای شما اوردن
با سلام ،تشکر از شما که منصفانه وواقع بینانه مسله را بررسی کرده اید وشان واعتبار روزنامه نگاری را حفظ نموده اید امیداوارم نگرش ملی گرایانه بر همه حاکم شود
#زاینده رود _را_داخل_لوله_نکنید
زاینده رود راد را زنده و جاری میخواهیم از سرچشمه تا تالاب
چرا از این همه منابع آبی که بیهوده در کشاورزی چهارمحال بختیاری به هدر می رود سخن گفته نمی شود چرا آب زاینده رود به بهانه آب اشامیدنی به هر استان دیگر به جز خود اصفهان انتقال داده می شود؟ چه فرق ی مکنه انسان بدون آب بمیره یا بدون غذا؟ کشاورزای اصفهانی بدون کشاورزی به گدایی میفتن به بیچارگی میفتن و این یعنی مرگ! مسئولان هر استان باید منابع آبی خود را مدیریت کنن. وگرنه کل آب اقیانوس ها رو هم به بعضی استان ها انتقال بدیم با بی کفایتی و استفاده بیش از حد در آخر چیزی از آون را باقی نمیگذاند.
اینا که می گفتن زاینده رود خشک شده حالا چی شده که از زاینده رود به کارون آب منتقل می شه ؟؟؟!!!!
حق آبه اصفهان و زاینده رود دچار دست درازیهای بی رویه و غیر منصفانه شده هم از بالا دست در استان چهارمحال هم پایین دست که قبل از اینکه برسه به اصفهان منتقل میشه به یزد که اونم از قرار برای شرب یزد بوده ولی الان از نظر محصولات گلخانه ای رتبه اول در کشور میشه در حال تاسیس صنایع آب بر هستند مثل کارخانه فولاد تمام این دست درازیها به اسم شرب بوده ولی هدف اصلی چیز دیگه ایه سر مردمو با این حرفها گرم کردتد ولی پشت پرده کار خودشونا انجام میدند حالا آب شرب اصفهان چی میشه کشاورزی اصفهان چی میشه پلهای تاریخی که حیاتشون به آب بنده چی میشه تالاب بین المللی گاو خونی چی میشه اقلیم اصفهان چه بلایی سرش میاد چشمه های زیر زمینی خشک میشه فلات مرکزی ایران دچار خشکسالی میشه ریزگردها باعث چه مصائبی میشه بیماریها که زیاد میشه و کوچ هزاران نفر به خاطر خشکسالی....
تمام اینها به خاطر بی تدبیریه مسئولان و مدیران کشور و سکوت معنا دار برخی دیگر
راستي چرا از ٩٠٠ميليون مترمكعب ابي كه از حوضه كارون واردزاينده رود ميشود چرا كسي چيزي نمي نويسد اگه اصفهانيها سنگ اهم ازكرمان ويزدجهت كارخانه هاي ذوب اهن وفولادمباركه ميگيرند لطف كند با استفاده ازدرامداين دوكارخانه خط لوله ايي بكشند وأب درياروتصفيه كند وبه ابن دو أستان بدهند تابا كمبود اب مواجه نشوندوسهم أسنانها چهارمحال وخوزستان رابه تاراج نبرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
اگر آب اصفهان را به یزد نبرند هیچ نیازی به آب کارون و جز آن نخواهد داشت. حساب اصفهان از یزد جداست
یک نکته قابل توجه هموطنان عزیز بختیاری چند درصد ساکنان شهرهای زرین شهر ،فلاورجان و جنوب اصفهان از استان چهار محال هستند ؟که به این استان مهاجرت کرده و باعث افزایش مصرف آب استان اصفهان شده اند حداقل به میزان مصرف شرب ایشان اجازه دهید آب وارد اصفهان شود ضمن اینکه تعداد زیادی از پرسنل شاغل در فولاد مبارکه ، ذوب آهن و سایر صنایع اصفهان از هموطنان بختیاری هستند لذا بحث قومی و استانی منتفی است ملی به قضیه آب نگاه کنید
کلا اصفهانی ها خود را حاکم و سرپرست چهارمحالی ها می دانند و فکر می کنند قیم آنها هستند و به هیچ عنوان هم انصاف ندارند و حق برداشت آب برای چهارمحالی ها قائل نیستند چرا کاشت برنج و دیگر محصولات که آب زیادی می خواهند را متوقف نمی کنند و این آب که برای شرب مردم هست را برداشت غیر علمی می دانند. انصاف هم خوب چیزیست که مردم اصفهان ندارند. اصفهان باید اجازه برداشت را از مردم چهامحال بگیرد تازه به چهامحلی ها اجازه برداشت نمی ده دنیا وارونه شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
باباجون نصف اصفهان الان تقریبا چهار محالیند
باورنکردنیه که با توجه به بحث فرهنگ و رشد اجتماعی همچنان اسم از شهر یا قومیت میاریم!
شما یه آماری بگیرین که چند نفر از دوستان چهارمحال داخل همین اصفهان مشغول به کارند نه تنها توی صنایع نامبرده و بزرگ بلکه مهاجرت این هموطنان در اصفهان. یعنی به اصفهان به دید صندوق درآمد پولی فقط نگاه میکنین؟ یعنی براتون ارزش نداره که مشکلات زیست محیطی حاصل از خشک شدن گاوخونی یک فاجعه ی همه گیر است ؟
گناه افرادی که در حاشیه گاوخونی هستند چیه ؟ آیا از آمار سرطان و MS در این افراد اطلاع دارید ؟ این دوستان هموطن ما نیستن؟
شکی بر اینکه زاینده رودِ همیشه جاری حق تمامی کسانی که به اصفهان سفر میکنند، مردم اصفهان، توریست ها و... می باشد. مثل بقیه شهرها که از رودها و دریاچه های شهرشان لذت می برند و واقعا تاثیر در آب و هوا و سلامت شهرشان دارد. بناهای ساروجی که با آب برای آیندگان زنده می مانند.
آیا واقعا این صحبت ها قومی هست یا ملی ؟ مردم عزیز اقوام نباید درگیر شوند.
اگر هموطنان عزیز در شهر های دیگر به سبب سیل یا زلزله دچار مشکل شوند آیا ناراحت نمیشین ؟!
ریزگرد های حاصل از مسائل برهم خوردگی طبیعی دامن همه ی افراد را خواهد گرفت و افرادی که حتی یک نفر از اعضای خانواده شان داخل هیچ کدام از صنایع نیستند دچار بیماری های حاد می شوند . اینها خواهران و برادران ما نیستند؟
بماند که کسی در مورد حقابه اصفهان که در کلیه اسناد تاریخی درج شده کسی حمایتی نمی کند.
داخل نظرات شخصی از داشتن فضای سبز اصفهان صحبت کرده !! خیلی عجیبه
پاسخ ها
مهدی بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
فکر کنید بعد مطلب رو بنویسید خواهشا
سهیل خیلی دوست داری مرم استان ما دیگه به خاطر کار نیان استان شما ؟ دو استان از لحاظ نرخ بیکاری مقایسه کردی؟
چرا همه چیز رو برای ااستان خودتون میخاید؟
چرا حقابه دوره قدیم خودتون رو با الان مقایسه میکنید؟
چرا ندونسته مطلب مینویسید؟
حقابه دوره صفویه چه ربطی به الان داره 400 سال گذشته
ضمنا مردم استان ما نباید دلشون برای مردم گاو خونی بسوزه بلکه این مردم اصفهان هستن که باید رفتارشون رو تغغیر بدن به خاطر این سلطه طلبیشون
و استفاده زیاد و بدون فکر از اب زاینده رود
مردم شهر بروجن هم به خاطر استفاده از اب چاه به
خاطر الودگی که داره دچار بیماری هایی میشن
داری
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
به مهدی بختیاری
آب باید در راه خودش جاری باشه. در غیر این صورت طبیعت ممکنه خشم کنه. آب را از بالا نبندید که بد بلایی سرتون میاد. آه همون مرغهای گاوخونی می گیردت
مطلب جوری است که مخاطبین محترم فکر می کنند سرچشمه زاینده دراصفهان است و قرار است از زاینده رود اصفهان محض رضای خدا مقدار از این آب را به بن وبروجن بدهند؟!!!!!وقعا خیانت واستثمار به استان چهارمحال وبختیاری تاکی؟ استانی که خود آب آشامیدن ندارد وبرای کشاورزی خود هم حق برداشت این رودخانه ندارد ودر فقر مطلق بسر می برد مورد ظلم وستم واقع نشده اند؟!!قضاوت با وجدان بیدار شما
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
استان چهارمحال یک زمانی قسمتی از اصفهان بوده.
همیشه مشکل ما با انتقال اب از استان چهارمحال و بختیاری به خارج از استان بوده به وسیله تونل به هر استان دیگر
الان که یکم از منافع این رود داره به هم استانی های ما میرسه که از طریق لوله هم منطقل میشه همه دادشون در اومده دارن به محیط زیست اسیب میرسونن
انکار کسی که این مطلب رو تهیه کرده تا حالا نرفته بروجن وضع اب اشامیدنی رو ببینه
چطوره که تمام مردم ایران دارن از اب زاینده رود از طریق تونل های زیر زمینی استفاده میکنن ولی حالا که از طریق لوله کشی برای شهرستان بروجن هست همه ناراحت هستن
چند وقت پیش مردم مخالف انتقال اب از طریق تونل های گلاب و بهشت اباد و کوهرنگ بودن
جالبه که این تونل ها انتقال اب از حوزه کارون به زیینده رود نیس ولی این انتقال اب از طریق لوله این همه حرف داره

البته میزان بارش سالانه هم که گفته شده کاملا بی ربط به موضوعه اب شرب مردم بروجن از طریق چاه هست که به خاطر الودگی که داره باعث بیماری میشه پس نمیتوان به خاطر بارش سالانه بروجن گفت که لازم نیس اب انتقال پیدا کند
خجالتم خوب چیزیه.چهارمحال محرومه.برای همین میان اصفهان برای زندگی.چون اصفهان حق همه را میخوره. بعدم شما که همه تعطیلات چهارمحال پلاسید. اگه اینطوره ما هم باید شما را بیرون کنیم چون همه جا را اشغال میکنید. امسال فصل روییدن دشت لاله همین اصفهانی ها چقدر از گل ها را کندند. بعد توی شهر خودشون به زیبایی اهمیت میدن
چهارمحالی ها همه برگردند تواستان خودشون
توهینهای بالا ی چارمحالیها را منتشر کردی
ولی اون اصل مطلب که اینها جزو اصفهان بود و زمان شاه جدا کردنش و شما اومدید بالادست ادعای مالکیت میکنید را سانسور کردی
خدا ازت نگذره اگر سانسور میکنی
این تحلیل از تابناک انتظار نمی رفت بیش از نیمی از اب زاینده رود حدود 800 میلیون متر مکعب از حوضه کارون انتقال یافته و پروژه های عظیم دیگری چون بهشت اباد و کوهرنگ 3 به کلی کارونو حوضه ابریز کارون رو از بین میبره که چند میلیارد متر مکعب اب رو قراره به حوزه زایندرود و کرمان و یزد ببره بعد شما همین چهل میلیون متر مکعب اب شرب مردم چهارمحال و بختیاری رو دیدید واقعا جای بسی حیرت است
اول گام برتی حل مشکل اب در ایران اصلاح شیوه انتخاب وزیر نیرو و معاونان آن وزیر هست. تا زمانی که این وزیر و معاونانش از حوزه های کویری و مرکزی ایران یا حوزه های اطراف دریاچه ارومیه انتخاب شوند روز به روز وصع بدتر خواهد شد.تا کنون هر کدام آمده اند برای منطقه خود سدی ساختند یا آبی از حوزه دیگر به آنجا اوردند و ...
اینگونه وزیران هر کدام بصورت موزاییکی یه منطقه را آباد و حوزه اطراف ان را نابود میکنند و چون مصرف بیش از تجدید است آن حوزه اباد شده هم پس مدتی نابود می شود.این روند مانند ان است که گویا با بمب اتم مدام در حال نابود کردن قسمت هایی از کشور خود هستیم
تنها راه انتخاب وزیر و معاونان از استانهای زاگرس یا شمالی است تا منابع ابی به تاراج نروند
در ضمن لزومی هم ندارد در شهرهای کویری تا زیر کوه ها رو هم آقایان چمن کاری کنند بعد ناله آب نداریم و از جای دیگر آب بیاریم سر بدهند
لطفا منتشر کنید
چرا ندیده و ندونسته مطلب میزارید تا حالا اومدید بروجن وضعیت آب آشامیدنی این شهر رو دیدید که مطلب میزارید چرا باید مردم این شهرستان تشنگی بکشند تا آب رودخانه به فلان کارخونه تو اصفهان یا زمین های کشاورزی تو فلان استان انتقال داده بشه ، آب شرب مردم در اولویته یا کشاورزی و صنعت که نزدیک سیصد چهارصد کیلومتر آب رو بردند برای یزد و کرمان
اگه آب باشه مشکلی نیست ولی فعلا که خشکسالیه و آب نیست باید بحث آب شرب در اولویت باشه بعد کشاورزی و صنعت
اقایان چهارمحالی دور برندارید استان شما سی ساله با جدا کردن زاینده رود و سرچشمه ان و کارون جدا شده و شما امدید با مهاجرت و اسکان عشایر بالاسر رودخونه مهمان خودخوانده شدید

چرا تکرگز شما فقط روی زایمده روده چرا از سمت کارون اب بر نمی دارید
مشکل فرهنگی جامعه را می توان از این مقاله و کامنتهای آن درک کرد
نویسنده مقاله به صورت یک طرفه بررسی کرده و رای داده است. به نظر نویسنده مردم بروجن و توابع حق استفاده از آب ندارند؟
اصفهانیهای عزیز اگر روزی آب شرب شما کم و جیره بندی شود باز هوس نشستن کنار زاینده رود را می کنید؟
در تعجب هستم از این دوستان لر و بختیاری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
تعجب نداره شمااب یزدوکرمانوتامین میکنیدوچهارمحال اب شما...شمااگه اب انتقالی به یزدوکرمانوببندیدنیازی به این بحثهانیست.مردم درچهارمحال واصفهان ازاول تاریخ درکنارهم بودن چرابه خاطریزدوکرمان این روابطوخراب میکنید
بنظر من همه باید فرهنگ استفاده بهینه از اب را یاد بگیریم و سریع عملی کنیم
دست از این قومیت گرایی بردارید.
ملت زیاد استفاده نکنید ودور نریزید که تمام میشه
هموون بهتر که از بی تدبیری مسوولان سیل خوزستانو برد
اصفهانیهای عزیزجلوی انتقال اب به یزدوکرمان رابگیریددیگرنیازی به اب کارون نداریدمشکل هم شما وهم ماانتقال اب به کرمان ویزده وگرنه شمانیازی به اب چهارمحال ندارید
سلام
متاسفانه یک مدیریت دلسوزوکارآمد برای آب وجودنداشته وندارد!
از کی تابناک اضفهانی شده؟؟
دوستان دقت کنید فولاد برای تامین ابش هزینه کرده و از تصفیه اب فاضلاب استفاده میکنه
اگر حوزه آب ریز زاینده رود در استان اصفهان است پس چرا دست از سر چهرمحال برنمیدارید؟ تونل سوم کوهرنگ را برای چه میخواهید بهشت آباد را برای چه میخواهید؟ ؤمن خودم بختیاریم و متاسفانه نود درصد از هم استانی های ما اطلاع ندارند که تونل ها و حفاری های گلاب یک و دو تونل سوم و دوم کوهرنگ و و تونل جهنمی بهشت اباد و تونا سبزکوه و ...و .... و چه فجایعی برای آینده مردم ما ببار خواهند آورد . هموطنان اصفهانی با این اقداماتی که انجام میدهید . منتظر سیل مهاجرت های بیشتر از چهارمحال بختیاری لرستان و خوزستان به
شهرهای شما باشید و بعدا اعتراض نکنید چرا می ایید
یزد هم یه گوشه نشسته برای خودش آبشو یخوره ..میدونید میدونید بر اثر تونل های دوم سوم چقدر از مردم آواره شدند میدونید جقدر از مردم بر اثر ساخت سد ها آواره شدند
اینکه جمعیت حوضه ابریز کارون از ابریز زاینده رود برداشت کند و انکه به سرچشمه نزدیک تر است همه اب را سهم خود میداند چیزی جز بربریت و بی قانونی نیست.در اینجا به سرقت بیش از صد میلیون متر مکعب اب در چهار محال بیش از سهمیه ۲۳۷ میلیون متر مکعبی قبل از رسیدن آب به مخزن سد زاینده رود هم اشاره نشده.بی قانونی و بی تمونی و دزدی چیزی است که از استان غیور چهار محال سهم همسایگانش است.احتکار اب در خوزستان و تامین بیش از دو میلیارد متر مکعب اب در حوضه های سمیرم و فریدن اصفهان برای سرشاخه های خوزستان و چهارمحال هم فراموش نشود.امان از بربریت
به نظر من مشکل آب سراسر ایران با انتقال آب از دریای عمان به سراسر کشور وسپس استفاده از دستگاه های آب شیرین کن در خروجی های مورد نیاز قابل حل هست
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی