بازدید 9846
وقتی معنای بکارگیری جوانان در دولت بد جا می‌افتد؛

چه کنیم تا یک مدیر 46 ساله دستیار جوان وزیر نشود!

برای اینکه دولت و کشور بتواند از ظرفیت جوانان بهره بگیرد، بهتر است مشخص شود، قانون، دولت، رئیس جمهور و وزیران چه کسی را جوان می دانند؟ آیا سن جوانی بر اساس میزان تجربیات مدیریتی تعریف خواهد شد یا صرفا ملاک زمان و سال تولد خواهد بود؟ علاوه بر همه اینها باید این تعریف هم صورت بگیرد که جوان دستیار وزیر باید از چه قشری و با چه میزان تجربه و تحصیلاتی انتخاب شود؛ تعریف این مسائل قطعا جلوی تصمیم گیری بر اساس نظریات شخصی را خواهد گرفت و راه را به صورت واقعی برای تربیت جوانان به عنوان مدیران آینده کشور باز خواهد کرد.
کد خبر: ۷۳۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ 14 September 2017

رئیس جمهور در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم از دغدغه خود درباره عدم به کارگیری نیروهای جوانان و جدید سخن گفت. «حسن روحانی» نگرانی خود را در خصوص این مساله مهم اینگونه عنوان کرد:من هم نگرانم که چرا گردش نخبگان با سرعتی که باید، رخ نمی دهد. به همه وزرا دستور داده ام که دو نفر جوان را به سمت مشاور یا معاون و یا دستیار وزیر بگمارند. همچنین یکی از خانمها را در این پست‌ها قرار دهند تا جوانگرایی و استفاده از زنان در دولت محقق شود. ظرفیت زنان در مدیریت دولتی باید تا 30 درصد افزایش یابد. از زنان و جوانان باید در سطوح مدیریتی استفاده شود.

به گزارش «تابناک»، بکارگیری زنان و جوانان به عنوان بخشی از اعضای کابینه چه در قامت وزیر و چه در قامت معاون رئیس جمهور از جمله مطالباتی بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری حامیان اصلاح طلبان و اعتدالگرای روحانی به طور جدی آن را مطرح می کردند و خواستار آن بودند که رئیس جمهور در دولت دوازدهم علاوه بر کاهش میانگین سنی کابینه، این مساله را در دستور کار خود قرار دهد؛ مساله ای که روحانی و دولتش تعریف دیگری برای آن کردند تا هم مطالبه هواداران و حامیان را محقق کنند و هم گردش نخبگان را به شیوه ای که بدان معتقد بودند پیش ببرند.

چه کنیم تا یک مدیر 46 ساله دستیار جوان وزیر نشود!

پس از انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهور در دولت دوازدهم، او وعده داد که حتما میانگین سنی کابینه را کاهش خواهد داد؛ مساله ای که در جریان معرفی وزیران تا حدودی آن را دنبال کرد، اما معرفی یک وزیر 36 ساله برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا حدود بسیار زیادی باعث کاهش میانگین سنی کابینه دوازدهم در قیاس با کابینه یازدهم شد؛ هرچند رئیس جمهور در نهایت وزیر زنی را معرفی نکرد؛ اگرچه هنوز سرنوشت وزیران دو وزارتخانه مشخص نشده و او همچنان فرصت دارد تا یک یا دو وزیر زن برای کابینه دوازدهم معرفی کند.

«حسن روحانی» در قبال مطالبه زنان برای افزایش سهم این بخش از جامعه در کابینه 5 عضو زن کابینه یازدهم را تبدیل به 3 عضو زن کرد و دلیل عدم معرفی وزیر زن را برخلاف میل باطنی خود و به دلیل برخی مخالفت ها خواند. اما او از اعضای شورای عالی اداری و معاون اول رئیس جمهور خواست که بستر حضور زنان و جوانان در پست های مدیریتی و بدنه کابینه را به شیوه قانونی تامین و فراهم کنند.

در نهایت 27 تیرماه امسال در جلسه شورای عالی اداری که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای آموزش و پرورش، دادگستری، علوم و تحقیقات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار شد، موضوع دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای مطرح و پس از اصلاح به تصویب اعضا رسید.

بر اساس این مصوبه سن مدیران کشور تا پایان برنامه ششم توسعه کشور ۸ سال کاهش خواهد یافت. همچنین مقرر شد ۳۰ درصد از مدیران کشور در دستگاه های اجرایی از میان زنان انتخاب شوند.

در این جلسه موضوع اصلاح مصوبه پیشین شورا در خصوص روابط تأمین دستیاران ستادی دستگاه های اجرایی کشور مطرح و مقرر شد این اصلاحات با حضور برخی اعضا و متخصصان به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص برخی مواد آن برگزار شود و در جلسه آتی شورای عالی اداری مجدداً مطرح گردد.

پیرو این مصوبه و دستور رئیس جمهور به وزیران مقرر شده در دولت دوازدهم وزیران هر کدان نسبت به معرفی دستیاران، معاونان یا مشاوران جوان اقدام کرده و در این بین دو جوان و یک زن را برای مسئولیت های مذکور به کار گیرند. در همین راستا تاکنون برخی وزیران از جمله وزیران امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی این موضوع را عملی کرده اند و هر کدام یک نفر را به عنوان دستیار جوان خود منصوب کرده اند.

در خصوص انتصاب صورت گرفته از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی حرفی نیست، اما انتصاب دستیار جوان «محمود حجتی» در وزارت جهاد کشاورزی کمی قابل تامل و بررسی است، انگار که یا معنای جوانی تغییر کرده است یا اینکه باید دستورالعملی در خصوص شرایطی که می توان یک فرد را جوان تلقی کرد، صادر شود تا شاهد چنین انتخاب هایی قابل تاملی نباشیم.

البته وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه ید طولایی دارد و گویا تعریف های خاص خود را هم برای چگونگی انتخاب و بکارگیری همکارانش در این وزارتخانه دارد. او تنها در دوره قبلی وزارتش در جریان دولت یازدهم 10 نفر همکارانش را از میان بازنشستگان برگزید که نشان می دهد گویا دارا بودن تجربه و شناخت آنها بسیار در انتخابش تاثیرگذار است.

وزیر جهاد کشاورزی برای نخستین‌بار در زمان وزارتش در دولت دوازدهم و در راستای عمل به تأکیدات رئیس جمهوری، جوان‌گرایی در این وزارت را با انتصاب یک دستیار جوان، اما کارآزموده در عرصه مدیریت اقتصادی آغاز کرد. طبق توضیحات ارائه شده توسط این وزارتخانه، در راستای عمل به تأکیدات رئیس جمهوری مبنی بر میدان دادن به مدیران جوان در دولت دوازدهم، «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی، طی حکمی حسین شیرزاد را به‌عنوان دستیار خود منصوب کرد.

«حسین شیرزاد» متولد سال ۱۳۵۰، 46 ساله و دارای دکتری توسعه کشاورزی است و پیش از این مجری طرح تأمین مالی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی بخش کشاورزی بوده است.

البته در تابستان سال ۹۵ با صدور احکامی «حسین شیرزاد» به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارت جهاد کشاورزی در کمیته‌های اصلی و فرعی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقلیم (CIF) وابسته به بانک جهانی، نماینده تام‌الاختیار وزارت جهاد کشاورزی در کارگروه‌های کومسک (کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی) و همچنین نماینده معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی در کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه معرفی شده بود.

در حقیقت گمشده این تصمیم شورای عالی اداری و دستور رئیس جمهور برای بکارگیری جوانان در بدنه وزارتخانه ها به منظور گردش صحیح نخبگان و تربیت مدیران جوان برای آینده کشور، عدم تعریف صحیح این مساله است؛ چراکه با شرایط فعلی، هر وزیر و یا مدیری می تواند مطابق با سلیقه خودش اولا معیار جوانی را آنچه در ذهن دارد در نظر بگیرد و در ثانی از افرادی استفاده کند که از نظر شخص او می توانند جوان باشد، مدیر باشند و در جریان گردش نخبگان قرار گیرند.

برای اینکه دولت و کشور بتواند از ظرفیت جوانان بهره بگیرد، بهتر است مشخص شود، قانون، دولت، رئیس جمهور و وزیران چه کسی را جوان می دانند؟ آیا سن جوانی بر اساس میزان تجربیات مدیریتی تعریف خواهد شد یا صرفا ملاک زمان و سال تولد خواهد بود؟ علاوه بر همه اینها باید این تعریف هم صورت بگیرد که جوان دستیار وزیر باید از چه قشری و با چه میزان تجربه و تحصیلاتی انتخاب شود؛ تعریف این مسائل قطعا جلوی تصمیم گیری بر اساس نظریات شخصی را خواهد گرفت و راه را به صورت واقعی برای تربیت جوانان به عنوان مدیران آینده کشور باز خواهد کرد.

شفافیت هر چه بیشتر در خصوص چگونگی، تعیین شرایط و انتخاب معاونان، دستیاران و مشاوران جوان وزیران می تواند به انتخاب بهتر و رضایت بیشتر جامعه بیانجامد؛ چون به نظر می رسد در حال حاضر هیچ ملاکی برای جوان خواندن یک مدیر وجود ندارد و صرفا سلیقه وزیران؛ جوان یا غیر جوان بودن افرادی که قرار است به کار گرفته شوند را مشخص می کند که این مساله نمی تواند گردش صحیح نخبگان و تربیت مدیران جوان برای آینده کشور را به دنبال داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۴
تابناک خیلی بدی یعنی میگی من 46 سالمه پیر هستم؟!!!
برای این منظور میتوانیم از فرزند ۲۴ ساله یکی از نمایندگان با ژن خوب به عنوان دستیار استفاده کنیم
کسی کاری به جوان بودن کار نداره مشکل اینه آقازاده نباش!!!!
این هم یک جور رد گم کنیه
داستان جوان گرایی در مدیریت دولتی رو دولت دهم و آنهم برای حذف مدیران با سابفه و توانمندی که ممکن بود از یکسری دستورات غیر کارشناسانه و یا غیر قانونی تبعیت نکنند
بجای اینکه به شایسته سالاری اهمیت بدیم افتادیم تو بازی پیر و جوان و زن و مرد
تا ما بودیم کسی به فکر کار دادن به جوانها نبود حالا که فرزندان خودشان رسیده اند به اسم جوانگرایی کار باید بهشون داد. اونوقت چه کسی و چه وقت به ما کار داده شود به قیامت محول شده است و فکر کنم در قیامت هم پارتی بازی کنند
تا ما بودیم کسی به فکر کار دادن به جوانها نبود حالا که فرزندان خودشان رسیده اند به اسم جوانگرایی کار باید بهشون داد. اونوقت چه کسی و چه وقت به ما کار داده شود به قیامت محول شده است و فکر کنم در قیامت هم پارتی بازی کنند
جوان بودن و یا میانسال بودن و یا پیر بودن ملاک نیست . داشتن دانش و دزدی نکردن کافی است. جوان گرایی بدون دانش و پختگی در حقیقت دروازه ورود آقازاده ها و سیاسی کارها و ژنهای خوب است. این مملکت دیگر توانی برای سعی و خطای نوباوگان آقایان ندارد
شما نگران جوانگرایی نیستی
این اقا هم از خوثشونه زیاد امیدوار نباشید
حالا که فرزندان خودشان رسیده اند به اسم جوانگرایی کار باید بهشون داد.
در واقع اقازاده گرایی است نه جوان گرایی
جوان گرایی شعاره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان