بازدید 2959

جزئیات طرح بازیافت پساب‌های شهری و کشاورزی

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق، از اجرای طرح دانش و فناوری بازیافت پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی خبر داد و گفت: تولید مواد باارزش از پساب در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۷۳۰۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 14 September 2017
رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق، از اجرای طرح دانش و فناوری بازیافت پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی خبر داد و گفت: تولید مواد باارزش از پساب در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت نیرو؛ حمیدرضا تشیعی، رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق گفت: طرح استفاده از پساب قرار است در حوضه معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، حوزهٔ آب جهاد کشاورزی و وزارت صنایع اجرایی شود تا ضمن استفاده از نتایج آن، در صورت تأمین اعتبار، پروژه‌های با اولویت مهم تر نیز در برنامه قرار گیرد.

مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز

وی به طرح سوم که مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز بوده و به سفارش وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و همچنین طرح دانش استفاده از آب دریا و آب‌های شور برای استفاده در کشاورزی و شرب و صنعت که به سفارش وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده اشاره کرد و ادامه داد: پنجمین طرح نیز مربوط به مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاهی دامی و آبزیان بود که از مجموع این ۵ طرح، ۴ طرح آن مرتبط با حوزه‌های مسئولیت وزارت نیرو بوده است.

تشیعی در ادامه به طرح دانش و فناوری بازیافت پساب‌های شهری صنعتی و کشاورزی، به عنوان یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: هدف اصلی از این طرح، استفاده اصولی و پایدار از پساب به عنوان یکی از منابع آب غیر متعارف، در راستای کاهش بحران آب در کشور است که با لحاظ کردن جنبه‌های زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی که فعالیت‌های مختلفی در آن تعریف شده است، می‌تواند به شناخت مشخصات و تغییرات کمی و کیفی پساب‌ها در سطح کشور، نحوه استفاده و مدیریت فعلی این منابع و برنامه ریزی برای نقاط ضعف استفاده از پساب‌ها، شناسایی و دستیابی به فناوری‌های نوین در ارتباط با بازیافت و استفاده از پساب به عنوان راهکار مقابله با کم آبی معرفی شود. 

تامین ۵۰ درصد اعتبار از سوی وزارت نیرو

وی از این طرح به عنوان یک طرح کلان ملی که از سال ۹۱ مصوب شده و اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آن پیش بینی شده است یاد کرد و در ادامه افزود: مقرر شد تا ۵۰ درصد این اعتبار، از سوی وزارت نیرو تأمین شود و مجری محوری نیز دانشگاه تهران به همراه تعدادی از دانشگاه‌های کشور باشند؛ ضمن اینکه ناظر این طرح نیز، موسسه تحقیقات آب تعیین شد.

تشیعی در ادامه گفت: برای هر یک از طرح‌های ۵ گانه مذکور، کمیته راهبری تعیین شد که نماینده کمیسیون نیز به عنوان رئیس کمیته و اعضای آن نیز از داخل و یا بیرون کمیسیون به عنوان اعضای کمیته راهبری انتخاب شدند؛ اما به دلیل عدم اعتبارات لازم از مجموع ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب، فقط ۱۰ درصد برای این طرح تخصیص یافت ولی نسبت به ۴ طرح دیگر کمیسیون پیشرفت نسبی خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه طرح کلان استفاده از پساب به عنوان یکی از اولویت‌ها، در کمیته راهبری در ۱۸ قلم تعریف شده است، افزود: از پروژه‌های مهم آن می‌توان به شناسایی الگوی های جهانی بازیافت پساب برای استفاده‌های شهری، تدوین ضوابط بهداشتی و زیست محیطی بازیافت پساب‌ها برای مصارف شهری و کشاورزی، ارائه راهکارهای ارتقای کیفیت پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب موجود در کشور، شناسایی الگوی های جهانی بازیافت پساب برای استفاده‌های روستایی، فناوری‌های نوین بازچرخانی پساب، استانداردهای بازیافت پساب، بومی سازی فناوری‌های نوین بازچرخانی پساب، تولید مواد باارزش و انرژی از پساب، مباحث اقتصادی و فرهنگی و آموزشی استفاده از پساب اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبات آخرین جلسه کمیته راهبری، مقرر شد خروجی‌های این طرح تا یک ماه آینده در اختیار وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت صنایع قرار گیرد.

رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو با بیان اینکه تا کنون دو مرحله کمیته راهبری تشکیل شده که مرحله دوم با ساختار جدید، پنج عضو و یک رئیس خواهد داشت، اظهار امیدواری کرد: با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته بتوان در راستای تدوین اسناد فناورانه برای استفاده مجدد از پساب در کشور سود برد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دربرخی کشورها که میزان بارندگی آن‌ها بیش از ۲ هزار میلیمتر درسال است نیز، پساب تصفیه شده در حد آب شرب تصفیه و بازچرخانی می‌شود، افزود: در ایران به رغم اینکه شدیداً با محدودیت منابع آب و خشکسالی مواجه هستیم، هنوز بخش زیادی از پساب‌ها قابلیت استفاده در مصارف مختلف را ندارند که امیدواریم این طرح، به ما کمک کند تا گامی به سمت جلو برداریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل