بازدید 16442
۳
مروری بر روزنامه‌های پنجشنبه ۲۳ شهریور

دردسر دوباره احمدی‌نژاد/درس‌های نیاموخته آقای رئیس‌جمهور/اگر عارف شهردار بود... /حصر به روایت جانشین سازمان اطلاعات سپاه/قمار بارزانی با کارت نتانیاهو/سونامی گردشگری اقتصاد ایران

ادامه گزارش‌های انتقادی از انتصابات نجفی در شهرداری تهران، اظهارات جانشین سازمان اطلاعات سپاه در مورد حصر، اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اولویت امن بودن جامعه بر امنیتی بودن آن، سکوت وحدت طلبانه عارف و مخالفت اروپا با رویکرد آمریکا در قبال برجام از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۷۳۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۸ 14 September 2017
روزنامه‌های امروز سخنان روز گذشته مقام معطم رهبری در جمع اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به طور گسترده‌ای منعکس کردند. ادامه گزارش‌های انتقادی از انتصابات نجفی در شهرداری تهران، اظهارات جانشین سازمان اطلاعات سپاه در مورد حصر، اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اولویت امن بودن جامعه بر امنیتی بودن آن، سکوت وحدت طلبانه عارف و مخالفت اروپا با رویکرد آمریکا در قبال برجام از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز است.

به گزارش تابناک، روزنامه‌های پنج شنبه ۲۳ شهریور در حالی بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت که بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای آن و تاکید ایشان بر انقلابی ماندن مجمع در صفحات اول بیشتر آن‌ها برجسته‌تر از سایر اخبار منعکس شده است. بیشتر روزنامه‌ها «مجمع باید انقلابی بماند» را تیتر گزارش امروز خود از دیدار روز گذشته مجمعی‌ها با رهبر انقلاب انتخاب کردند. تعدادی از روزنامه‌ها هم بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در تمجید از رئیس فقید مجمع، آیت الله هاشمی رفسنجانی را تیتر گزارش‌های خود کردند.
با نزدیک شدن به موعد همه پرسی استقلال اقیلم کردستان عراق، بازتاب مخالفت‌ها با این همه پرسی و بررسی تبعات آن بر منطقه در روزنامه‌های ایران بیشتر می‌شود. روزنامه جمهوری اسلامی یکی از تیترهای اصلی شماره امروزش را به مخالفت اتحادیه عرب با این همه پرسی اختصاص داده است و روزنامه خراسان عنوان «قمار بارزانی با کارت نتانیاهو» را تیتر گزارش تحلیلی اش با این موضوع انتخاب کرد.

 در ادامه تعدادی از گزارش ها، سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

دردسر دوباره احمدی‌نژاد
شرق در گزارشی نوشت: قرار بود مسکن مهر به اتمام برسد؛ اما گره‌های آن پرشمار است. در آخرین اظهارنظرهایی که درباره مسکن مهر صورت گرفته، مشخص شده باقی‌مانده اغلب پروژه‌های مسکن مهر، دچار سوءمدیریت و تخلف از قانون از ناحیه تعاونی‌های مسکن هستند. تعاونی‌هایی که به گفته یکی از کارشناسان در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد به آمار مسکن مهر افزوده شد تا تعداد پروژه‌های مسکن مهر حدود یک میلیون واحد بیشتر نشان داده شود! حالا معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داده که پرونده تعاونی‌های مسکن هنوز باز است. 
عناوین اخبار روزنامه شرق در روز پنجشنبه ۲۳ شهريور :
وزارت کار پیرو تکلیف قانونی خود باید به این پرونده‌های تخلف ورود کرده و مشکل را حل کند. این را جواد حق‌شناس، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن، به ایلنا گفته. دراین‌باره امید محمدی، مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به «شرق» گفته آن‌قدر اوضاع درهم شده و بی‌قانونی و تخلف در این حوزه بالا گرفته که در مکاتبات با قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن مهر، پیشنهاد داده‌ایم پروژه‌های تعاونی مسکنی که دیگر هیچ ابزار قانونی برای حل مشکل و اتمام پروژه‌های آن‌ها نداریم، رسما تحویل وزارت کار برای تعیین‌تکلیف شوند؛ زیرا مدیریت آن‌ها دیگر از طریق بنیاد مسکن شدنی نیست؛ زیرا بنیاد هیچ‌گونه ابزار قانونی برای دریافت اطلاعات مالی آن‌ها و حل مشکل ندارد و علت را نیز باید در نبود همکاری‌های این تعاونی‌ها جست‌وجو کرد. او می‌گوید دیگر مدیریت حدود ١٢ هزار و ٩٠٠ واحد باقی‌مانده در شهرهای زیر ٢٥ هزار نفر که متولی آن‌ها بنیاد مسکن است؛ اما بهره‌برداران آن‌ها تعاونی‌های مسکن هستند، دیگر از طریق بنیاد مسکن شدنی نیست. 
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ٩٠ درصد ساخت مسکن مهر شهرهای زیر ٢٥ هزار نفر به پایان رسیده است، گفت: برخی از پروژه‌های مسکن مهر درگیر سوء‌مدیریت‌های تعاونی‌ها هستند که وزارت کار باید به این پروند‌ها ورود کند.
امید محمدی، مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن در گفت وگو با «شرق» جزئیات بیشتری از این پرونده‌های تخلف در اختیار ما می‌گذارد: بعد از پروژه‌هایی که فاقد متقاضی هستند و پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی‌شان زیر ٣٠ درصد است و بنا بر پیشنهاد و تصویب شورای مسکن از برنامه کنار گذاشته‌ایم، مانده پروژ‌ه‌ها حدود ١٢ هزارو ٩٠٠ واحد است که بخش عمده‌ای از این پروژه‌های باقی‌مانده مربوط به پروژه‌هایی است که متولی آن‌ها تعاونی‌های مسکن هستند. 

بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن، نیز در گفت‌وگو با «شرق» ریشه ورود تعاونی‌های مسکن به پروژه‌های مسکن مهر را این‌گونه شرح می‌دهد: در دوره دوم دولت احمدی‌نژاد، برای اینکه تعداد پروژه‌های مسکن مهر را بیشتر نشان دهند، به یک‌سری از تعاونی‌های مسکن تسهیلات دادند تا پروژه‌های نیمه‌تمام آن‌ها را در آمار مسکن مهر وارد کنند. او ادامه می‌دهد: به‌همین‌دلیل به پروژ‌ه‌هایی که حتی ١٠ سال قبل از مسکن مهر جواز داشته و خوابیده بودند، تسهیلات دادند و نزدیک یک میلیون واحد مسکن مهر را از این طریق به آمار مسکن مهر اضافه کردند.

اگر عارف شهردار بود...
سردبیر آفتاب یزد در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان «اگرعارف شهردار بود» ضمن ضروری بر شمردن نقد محمدعلی نجفی توسط رسانه‌های اصلاح طلب نوشت:
۱-  اگر روزنامه‌های دیروز اصلاح طلب را مرور نمایید به نکته جالبی پی می‌برید. نیازی به وقت بسیار ندارد. صرفا کافیست ویترین آنان را «ورانداز» کنید. جز یک روزنامه آن هم خیلی «مِلو» کسی نسبت به انتصاب‌های شهردار جدید تهران اعتراضی و نقدی را مطرح نکرده است. این درحالیست که جناب نجفی برخلاف تمام ادعا‌ها و حرف و حدیث‌های گذشته، برخی مدیران قالیباف را یک درجه ارتقا داده و در جایگاه شهردار نشانده است. از سوی دیگر در انتصاب‌های اخیر نه نشانی از بانوان است و نه جوانان. درست به سبک و سیاق دولت روحانی!
عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز پنجشنبه ۲۳ شهريور :
۲- بنده نمی‌خواهم بگویم چرا این‌ها انتخاب شده اند بلکه حرف حسابم اینجاست که یک تناقض عجیبی رخ داده است.
همین روزنامه‌هایی که امروز نسبت به انتصاب‌ها، 
«صم بکم» هستند تا روز قبل، گزارش‌های آنچنانی در مورد برخی تخلفات مدیران شهردار سابق، می‌نوشتند.
به هرحال تصویری از این بخش از مدیران ساخته شده بود 
که تصور نمی‌شد شهردار جدید همین آقایان را به کار بگمارد. اما چنین شد. اکنون ابهام اینجاست؛ یا روزنامه‌های فوق گزارش‌های جعلی نوشته اند و یا جناب نجفی، بسیاری از موضوعات مدیریتی برایشان اهمیتی ندارد. به نظر می‌رسد باید تکلیف این پارادوکس هر چه زودتر روشن شود. یعنی شهردار جدید توضیح دهند
که گزارش‌های قبلی نشریات اصلاح طلب و نطق‌های آتشین رفرمیست‌های وطنی، چه نسبتی با انتصاب‌های وی دارند.
۳-  بیایید تصور کنیم اکنون محمد رضا عارف شهردار تهران بود و وی چنین انتصاب هایی را انجام داده بود. آیا به راستی این نشریات به همین راحتی و سادگی از کنار این انتصاب‌ها رد می‌شدند؟ قطعا خیر. در شرایطی که حتی «سخن نگفتن» و «سکوت» عارف مورد شدیدترین انتقاد‌ها و اعتراض‌ها قرار می‌گیرد مشخص است که اگر او شهردار بود اکنون چگونه به او می‌تاختند. چه بسا استاد زیبا کلام حکم اعدام وی را صادر می‌نمود! اما شهردار جدید به واسطه پشتیبانی رسانه‌های متعدد یک حزب خاص از وی، مورد پرسش قرار نمی‌گیرد. ممکن است همین موضوع مایه و آغاز انحراف باشد. شهردار سابق هم به لطف برپا کردن یک امپراطوری رسانه‌ای به راحتی از کنار ابهامات و سوالات می‌جست.
۴-  اسم عارف آمد تا این نکته عرض شود؛ معیارها، شاخص‌ها و آرمان‌ها نباید فدای اشخاص شوند. اصول‌ها «باقی» هستند، اما افراد «فانی». شایسته و
بجاست با همان معیارهایی که عارفِ اصلاح طلب نقد می‌شود نجفیِ کارگزارانی نیز مورد نقد قرار گیرد. نباید به واسطه برخی موارد زودگذر از کنار اشتباهات فعلی وی رد شد. این انتصاب‌ها برخی سوالات و ابهامات را ایجاد نموده است که لازم است درباره آن توضیح داده شود.

حصر به روایت جانشین سازمان اطلاعات سپاه
اعتماد با انعکاس سخنان اخیر جانشین سازمان اطلاعات سپاه نوشت:سردار نجات پیرامون حصرجانشین رییس سازمان اطلاعات سپاه، از چگونگی تصمیم‌گیری برای حصر معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨ گفت؛ از پیشنهادی که از سوی رییس قوه‌قضاییه مطرح شد و در جلسه آن روز شورای عالی امنیت ملی هم مورد موافقت تمامی اعضا قرار گرفت. او حتی نامه نوشتن به رهبری انقلاب برای رفع حصر را جوسازی خواند و تاکید کرد که «اصلا رهبری در امور حصر دخالت نداشتند و ندارند.»
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز پنجشنبه ۲۳ شهريور :
 سردار نجات در جمع مسوولان بسیج دانشجویی کشور، در تشریح آنچه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم رخ داد، با بیان اینکه از چند ماه قبل یک جریان سازمان‌دهی شده و یک کمیته برای احیای جریان فتنه و ملتهب کردن فضای سیاسی کشور تشکیل شده که می‌خواهد جای متهم و مدعی را در موضوع فتنه عوض کند، اظهار کرد: ما معتقدیم که فتنه جنایات بزرگی را مرتکب شد، امنیت ملی را خدشه‌دار کرد و در مردم ایجاد انشقاق و دشمنان خارجی ما را امیدوار کرد و حالا می‌خواهند از موضع طلبکار، نظام را بدهکار نشان دهند. وی با بیان اینکه آن‌ها برنامه مفصلی برای چند ماه آینده دارند، افزود: من در این سخنان در چند سرفصل به موضوع فتنه و نحوه برخورد نظام با این افراد خواهم پرداخت. جانشین رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با بیان اینکه به گفته حضرت آقا، فتنه ٨٨ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ایجاد شده برای نظام بود که حتی از جنگ تحمیلی یا فتنه منافقین در خرداد سال ٦٠ هم بالاتر است، به بررسی علت حصر و روال قانونی آن پرداخت و گفت: همه اسناد می‌گوید اردوکشی‌های خیابانی در جریان فتنه از قبل طراحی شده بود و طبق اطلاعاتی که ما داشتیم، در جریان فتنه اتاق‌های فکری تشکیل شد و این طور برنامه‌ریزی کردند که اگر ما در انتخابات پیروز شویم و هواداران‌مان در خیابان باشند، می‌توانیم مطالبات دیگر را مطرح کنیم و اگر در انتخابات شکست خوردیم، باید با مطرح کردن تقلب در انتخابات، خواستار ابطال شویم و وقتی این خواسته محقق شد، در واقع پیروزی ما است و می‌توانیم مطالبات بعدی را هم مطرح کنیم.

وی با اشاره به برخی جوسازی‌ها در خصوص نامه نوشتن به رهبری برای رفع حصر گفت: اصلا رهبری در امور حصر دخالت نداشتند و ندارند. درخواست رییس قوه‌قضاییه و مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود. امروز هم اگر بنابر مصالحی فرضا شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت در شرایط حصر تغییر ایجاد کند (که البته تاکنون طبق گزارش سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هیچ تصمیم جدیدی در مورد حصر گرفته نشده) باز حق قوه‌قضاییه برای محاکمه آن‌ها سرجای خودش است چرا که هر سه نفر این افراد پرونده مجرمیت مفتوح دارند.
سردار نجات در پاسخ به این سوال که چرا سران فتنه محاکمه نمی‌شوند، اظهار داشت: به هر حال مصلحت‌اندیشی هم یک اصل است، شورای عالی امنیت ملی طبق قانون یک مرجع بزرگ صلاحیت‌دار برای این امر است و این شورا این‌گونه تصمیم گرفته است. نجات در پایان و در جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت: اعتراضات خیابانی و فتنه ٨٨ از قبل برنامه‌ریزی شده بود و جریان فتنه با مخدوش کردن امنیت ملی و امیدوار کردن دشمنان نظام، ایجاد انشقاق میان مردم و زمینه‌سازی برای تحریم‌های اروپا و امریکا مرتکب جنایات بزرگی شدند. وی گفت: اگر امام زنده بودند این افراد را مصداق یاغی دانسته و با آن‌ها به‌شدت برخورد می‌کردند، اما رهبری به دلیل فضای غبارآلود این‌گونه مصلحت ندانستند.

سونامی گردشگری اقتصاد ایران در راه است
مرتضی خاکسار، کارشناس ارشدگردشگری طی یادداشتی در قانون نوشت: بدون شک اقتصاد، اشتغال، توسعه و پیشرفت اقتصاد جوامع در سطح کلان و ملی همواره یکی از دلمشغولی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دولت‌ها درسطح بین‌المللی بوده است. دولت‌ها همواره برپایه تقویت سطح اقتصادی جامعه، سعی دارند که توازن اقتصادی در سطح جامعه را به‌صورت متعادل و نسبی در کشور حفظ کنند.
عناوین اخبار روزنامه قانون در روز پنجشنبه ۲۳ شهريور :
این هماهنگی نسبی امروزه در تمامی نقاط جهان بدون بهره‌گیری از تیم کارشناسی اقتصادی در زمینه‌های مختلف در دولت‌ها میسر نیست.
گردشگری و هتلداری نه‌تن‌ها به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی بلکه ابزاری مهم و کارآمد در برنامه‌ریزی دولت‌ها در صنعت گردشگری محسوب می‌شود. گردشگری به‌عنوان ابزار اقتصادی کارآمد به یاری دولت‌ها آمده است تا آن‌ها را از مرحله وابستگی و التهاب اقتصادی، سیاسی و جهانی که در نتیجه فروش مواد اولیه و سوخت‌های فسیلی از جمله بازار فروش نفت و گاز است، رهایی بخشد. بیشتر کشور‌ها تحت فشار نوسانات سیاسی و اقتصادی بازار فروش مواد اولیه و سوخت‌های فسیلی قرار گرفته‌اند.
ایران با تکیه بر منابع و پتانسیل‌های موجود و متنوع جغرافیایی ژئوفیزیکی و ژئوپولتیکی طبیعی و دارا بودن کوه، جنگل، دشت و دریا همچنین تمدن هفت هزار ساله آثار باستانی و ابنیه تاریخی دارای یکی از بزرگترین منابع و ظرفیت‌های گردشگری دنیاست. درحال حاضر ایران جزو هفت کشور برتر جهان در صنعت گردشگری از لحاظ ظرفیت‌های بالقوه این صنعت است. اما متاسفانه در جذب این بازار اقتصادی، صنعت گردشگری ایران جایگاهی در سطح چشمگیر ندارد. توجه به رویکرد دولت و توجه مسئولان کشور به اقتصاد غیر از نفت، یعنی صنعت گردشگری می‌تواند اقتصاد ایران را از حالت استاتیک و ایستا و ناکارآمد به حالت دینامیک و پویا و کارآمد در تمامی زمینه‌ها تبدیل کند. با توسعه گردشگری و درپی آن رونق گردشگری، معضلات موجود اجتماعی همانند بیکاری، عدم اشتغال مناسب نیروهای مولد جامعه، فقر، محرومیت و بزهکاری و جنایت، کم‌رنگ‌تر خواهند شد.
در موقعیت کشوری همچون ایران در پهنه‌های دست‌ساز طبیعی موجود، دعوت از سرمایه‌گذاران ساخت بهترین برندهای هتل سازی استاندارد و روز دنیا در داخل و خارج کشور، می‌تواند انقلابی برای صنعت گردشگری ایران باشد. درآمد هتل و میزان تعاملات و درآمدهای اقتصادی و اشتغال نیروهای کارآمد در این بخش؛ برابر با تاسیس و بهره‌برداری از یک چاه نفت، گاز یا معدن ذغال سنگ است.
با یک بررسی و مطالعه موردی کشورهایی همانندآمریکا و کانادا و استرالیا و جنوب شرق آسیا و حتی همسایگان ایران در حوزه خلیج فارس، کشور امارات متحده عربی و ترکیه و پیشرفت و سرمایه‌گذاری آن‌ها می‌تواند گواه روشنی بر این مساله باشد و کشورهایی که بیش از سی سال در این صنعت فعال بوده‌اند، درحال حاضر یکی از رکورداران جذب گردشگر در دنیا به‌شمار می‌روند.
حرکت‌های اخیر دولت دوازدهم مبنی براصلاح ساختار ناوگان هوایی و ریلی کشور و احیای مسیر جهانی راه ابریشم، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقداماتی است که می‌توان در الفبای صنعت گردشگری برای شروع به آن امیدوار بود. با برنامه‌ریزی در سطح کلان و دعوت از جامعه کارشناسان گردشگری می‌توان به آینده صنعت گردشگری ایران برای حل مشکلات عمده اقتصادی موجود در کشور با تکیه برگسترش و توسعه صنعت جهانگردی امیدوار بود.

درس‌های نیاموخته آقای رئیس‌جمهور
 وقایع اتفاقیه طی گزارشی در شماره امروزبا بیان اینکه نظرسنجی‌ها درباره رئیس‌جمهوری ترامپ بد و بدتر می‌شوند نوشت: او در زمینی لرزنده کار خود را آغاز کرد. در روز ادای سوگند، او تأیید ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها را در پشت سر خود احساس می‌کرد. از آن زمان او رشدی منفی را آغاز کرد. هفته گذشته مؤسسه نظرسنجی گالوپ گزارش داد که حالا میزان تأیید ترامپ تا ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است. سایر نظرسنجی‌ها حتی این عدد را پایین‌تر نشان می‌دهند، اما همگی وجود روند منفی را تأیید می‌کنند. در تاریخ معاصر محبوبیت هیچ رئیس‌جمهوری در منظر عمومی تا این میزان و این قدر سریع پایین نیامده بود. این تن‌ها اعدادی نیستند که رئیس‌جمهوری را آزار می‌دهند (او ادعا می‌کند که نظرسنجی‌ها را نادیده می‌گیرد، اما اغلب شکایت می‌کند و این نظرسنجی را کارهایی خائنانه علیه خود می‌داند). 
عناوین اخبار روزنامه وقایع اتفاقیه در روز پنجشنبه ۲۳ شهريور :
نرخ عدم تأیید رئیس‌جمهوری، آمریکایی‌هایی که معتقدند رئیس‌جمهوری کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد، سریع‌تر از تمام پیشینیان او به بیشتر از ۵۰ درصد رسیده است. ترامپ، اما یک اپوزیسیون غیرمعمول پرشور ایجاد کرده است: یک نظرسنجی نشان می‌دهد که تقریبا دوبرابر رای‌دهندگانی که عملکرد ترامپ را «به‌شدت نامقبول» می‌دانند، عملکرد رئیس‌جمهوری را «به شدت تأیید» می‌کننداما ادعای ترامپ درباره حامیان اصلی او همچنان غیرقابل قبول است و ثابت شده که افسانه‌ای بیش نیست. ترامپ در توئیترش ادعا کرد: «حامیان اصلی ترامپ از هر زمان دیگری بزرگ‌تر و قوی‌تر هستند.» هرچند آمارگیر کمپین ترامپ، تونی فابریزیو هفته گذشته اعتراف کرده که پایه هوادارن ترامپ تخریب شده است. فابریزیو گفت که حامیان ترامپ در میان جمهوری‌خواهان و مستقل‌های وابسته جمهوری‌خواهان، درحالی‌که هنوز عدد قوی ۷۵ درصد را نشان می‌دهد، اما نسبت به اعداد بالای پیشین کاهش یافته است (حتی ترامپ هم نمی‌تواند ادعا کند که این نظرسنجی جعل شده است.) درست است که هواداران متعصب ترامپ هنوز به او متعهد هستند، اما هواداران کمتر متعصب از اطراف او پراکنده شده‌اند. اطلاعات انتخاباتی نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از افرادی که در روز انتخابات به ترامپ رأی دادند، «رأی‌دهندگان ناخواسته» بودند. یعنی افرادی که به ترامپ رأی دادند، اما درباره رأی خود هیجان‌زده نبودند. این دسته از رأی‌دهندگان تحصیلات بالاتری نسبت به طرفدران متعصب ترامپ دارند. آن‌ها اغلب مستقل یا حتی دموکرات هستند و به جمهوری‌خواهی تعهد صرف ندارند. نظرسنجی‌ها در ماه جاری نشان می‌دهد که تن‌ها ۶۳ درصد از رأی‌دهندگان معتقدند که ترامپ وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد. وقتی از این عده پرسیده شد که آیا برای بار دوم به ترامپ رأی خواهند داد، ۴۸ درصد از آن‌ها بله گفتند و در این میان تن‌ها ۱۲ درصد گزینه قطعا بله را انتخاب کردند. این اعداد نشان می‌دهد که ترامپ اگر می‌خواهد برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ تلاش کند، کار سختی خواهد داشت. آنالیز دیگری به‌طور اختصاصی در ایالت ویسکانسین صورت گرفت؛ یکی از ایالاتی که ترامپ را در سال گذشته پیش انداخت. در این نظرسنجی مشخص شده است که هواداران تحصیلکرده و سفیدپوست ترامپ تا عدد ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند، اما اخطار اصلی جایی است که طبقه سفیدپوست با تحصیلات پایین که حامیان اصلی ترامپ را تشکیل می‌دهند، از ۶۲ درصد به ۵۱ درصد تنزل پیدا کرده‌اند. این عددی است که میت رامنی در سال ۲۰۱۲ با رسیدن به آن، انتخابات را به اوباما واگذار کرد. جالب است که این سقوط محبوبیت به‌ویژه در بین زنان بسیار چشمگیر بوده است.
قمار بارزانی با کارت نتانیاهو
خراسان در گزارشی با عنوان «قمار بارزانی با کارت نتانیاهو» از حمایت رسمی اسرائیل از همه پرسی تجزیه کردستان از عراق نوشت: با حمایت رسمی نتانیاهو از طرح همه پرسی اقلیم کردستان عراق اقدام خطرناک بارزانی برای تجزیه عراق و آغاز دور جدید بحران در منطقه نمایان‌تر شد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رغم مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با تجزیه عراق، از طرح همه پرسی استقلال کردستان عراق حمایت کرد. در ژوئن سال ۲۰۱۰ زمانی که «فلاح مصطفی»، مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز، از رویای اقلیم کردستان عراق برای تبدیل شدن به «اسرائیل دوم» منطقه سخن گفت، کسی نقشه خیانت مسعود بارزانی را جدی نگرفت. 
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز پنجشنبه ۲۳ شهريور :
حالا کمتر از دوهفته به همه پرسی اقلیم کردستان در ۲۱ سپتامبر (۳ مهر) زمان باقی مانده و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است از تلاش‌هایی که کرد‌ها برای دستیابی به استقلال خود انجام می‌دهند، حمایت می‌کند. نتانیاهو ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۱۴ نیز در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود «کردهای عراق سزاوار استقلال سیاسی هستند.» به نظر می‌رسدحالا که بارزانی توانایی تحقق رویای استقلال خود را ندارد، تصمیم به بازی با کارت اسرائیل گرفته است. همزمان روزنامه ترکیه‌ای ینی شفق نوشت:مسعود بارزانی به اسرائیل وعده اسکان ٢٠٠ هزار یهودی کُردتبار در شمال عراق و سوریه را داده است. شراکت اقتصادی اقلیم کردستان و رژیم صهیونیستی، اواخر خرداد ۹۳، هنگامی که رویترز از ارسال نخستین محموله نفت صادراتی کردستان عراق به اسرائیل و پهلوگیری نفتکش «اس سی اف تای» در بندر «عسقلان یا اشکلون» خبر داد، فاش شد. نکته مهم و قابل توجه این است که در یک ماه اخیر، مقامات اسرائیلی اظهارات بسیاری پیرامون مسئله استقلال اقلیم کردستان انجام داده اند؛ اظهاراتی که به نظر می‌رسد در زمینه مصمم‌تر کردن مقامات اقلیم برای برگزاری همه پرسی صورت گرفته است. در همین زمینه، «آریل پولستین»، یک شخصیت برجسته در حزب راست افراطی اسرائیل، گفته است: کرد‌ها هرگز فراموش نخواهند کرد که دولت صهیونیست از آن‌ها حمایت کرده است؛ در نتیجه، زمانی که یک کردستان مستقل ایجاد شود، پرچم اسرائیل در آن جا برافراشته خواهد شد و دو بازیگر تبدیل به متحدان خوبی برای یکدیگر خواهند شد.

اسوتلووا که رئیس کمیته‌ای در کنست برای تقویت روابط رژیم صهیونیستی با کُرد‌ها در منطقه است، خبرداد مقامات کُردی که به تل‌آویو آمدند، خواستار میانجی گری اسرائیل در کاخ سفید برای حمایت واشنگتن از همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق شدند. این نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی تأکید کرد: از مفید بودن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق برای اسرائیل، ۱۰۰ درصد مطمئن است. این گزارش می‌افزاید:بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در دیدار با هیئتی از کنگره آمریکا، ضمن حمایت از همه‌پرسی استقلال، تمایلش به تأسیس دولت کُردی مستقل در منطقه را اعلام کرده بود. در همین حال به‌رغم مخالفت پارلمان عراق با همه‌پرسی استقلال کردستان، مسعود بارزانی روز گذشته تأکید کرده است این همه پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳
شرق جان میشه شما پاچه احمدی نژاد و ول کنی یقه دوستایه خودتو بگیری . چقدر می خوای رنگ و لعاب به چیزی بزنی و به خورد مردم بدی. خستمون کردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
دوستایه ؟؟؟؟؟
چرا هر چی مثبت میدم
ثبت نمیشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان