بازدید 15235
آخرین و مهم ترین تحولات خاورمیانه؛

افشای جزئیات توافقات مهم روسیه و اردن در مورد سوریه/مأموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان/بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل

مأموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان، دیدار بشار اسد و وزیر دفاع روسیه، اشغالر خواندن ایران توسط امارات در مورد جزایر سه گانه و بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. از سوی دیگر، افشای جزئیات توافقات مهم روسیه و اردن در مورد سوریه نیز از جمله خبرهای مهم بوده است.
کد خبر: ۷۲۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 13 September 2017
مأموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان، دیدار بشار اسد و وزیر دفاع روسیه، اشغالر خواندن ایران توسط امارات در مورد جزایر سه گانه و بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.  از سوی دیگر، افشای جزئیات توافقات مهم روسیه و اردن در مورد سوریه نیز از جمله خبرهای مهم بوده است.
 
به گزارش «تابناک»، منابع آگاه اردنی می‌گویند، وزیر امور خارجه روسیه در سفر اخیری که به اردن داشت، با توافق‌های مهمی در مورد سوریه با پادشاه اردن رسیده است.

این منابع آگاه در گفت‌وگو با وبگاه خبری «ارم نیوز» گفتند، مطابق این توافق‌ها، ارتش سوریه به سمت مرزهای اردن پیشروی خواهد کرد.

این وبگاه به سفر دیروز «سرگئی لاوروف» به اردن اشاره کرد و نوشت: پرونده سوریه و مناطق کاهش درگیری و سایر مسائل در کنار روابط دوجانبه بین مسکو و امان، در صدر گفت‌وگوهای سرگئی لاوروف با عبدالله دوم قرار داشت.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه، سیزدهم جولای گذشته در تماس تلفنی که با پادشاه اردن داشت، اوضاع سوریه و جنگ با تروریسم را با پادشاه اردن بررسی کرد. در نتیجه، آنچه بعدها به توافق أمان معروف شد، بین آمریکا، اردن و روسیه ایجاد شد و در همان منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه اعمال شد.

لاوروف پس از این رویداد، اعلام کرد که توافق سه جانبه‌ای بین روسیه، آمریکا و اردن در مورد تأسیس مرکزی برای نظارت بر اوضاع سوریه در اردن شده است.

اردن و روسیه توانستند به گفت‌وگوی منظم در مورد سوریه و هماهنگی مواضع در مذاکرات آستانه و بیرون از آن دست یابند که نتیجه آن این شد که پیشرفت چشمگیری در خصوص مناطق کاهش تنش در سوریه به وجود آمد.
 
افشای جزئیات توافقات مهم روسیه و اردن در مورد سوریه/ماموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان/بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل
کارشناسان بر این باورند سفر دوره‌ای لاوروف به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و همچنین سفر به أمان و ریاض در راستای تکمیل هماهنگی بین مسکو و طرف‌های بین‌المللی در خلیج فارس و اردن در خصوص تحولات سوریه صورت گرفت.

برخی گزارش‌ها نیز حکایت از آن دارد که نزدیکی اردن و سوریه در صوت تکمیل مذاکرات روسیه با طرف‌های خلیجی بیشتر خواهد شد.

این مسأله در نشست خبری ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن با لاوروف روز گذشته به وضوح دیده شد، چون صفدی طی این نشست بر ضرورت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه تأکید کرد.
 
مأموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان

روز گذشته، شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد، اعضای مجلس عراق به مخالفت با همه‌پرسی در کردستان رأی دادند.

المیادین همچنین اعلام کرد، نمایندگان کُرد در پارلمان عراق در اعتراض به رأی همکارانشان به مخالفت با همه‌پرسی در کردستان عراق، صحن پارلمان را ترک کردند.

نمایندگان پارلمان عراق همچنین پس از رأی مخالف به برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق، نخست وزیر این کشور را ملزم کردند برای حل این مشکل با کردستان وارد مذاکرات مستقیم شود.
 
افشای جزئیات توافقات مهم روسیه و اردن در مورد سوریه/ماموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان/بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل 
برخی منابع عراقی نیز اعلام کردند، پارلمان عراق، حیدر عبادی را ملزم کرد همه تدابیر لازم را برای حفظ وحدت عراق و مقابله با همه پرسی در پیش گیرد.

اقلیم کردستان عراق خواستار برگزاری همه‌پرسی جدایی از این کشور در روز سوم مهر است.
 
دیدار بشار اسد و وزیر دفاع روسیه
 
 وزیر دفاع روسیه در دیدار با رئیس جمهور سوریه در دمشق، پیرامون همکاری های نظامی و فنی میان دو کشور با وی به گفت وگو پرداخت.

به گزارش رویترز، روز گذشته وزارت دفاع روسیه از سفر «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه به سوریه و دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور در دمشق خبر داد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای در این باره اعلام کرد، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور در جریان دیدار با رئیس جمهور روسیه درباره همکاری های نظامی و فنی میان دمشق و مسکو به رایزنی و تبادل نظر پرداخته اند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سفر شویگو به سوریه و دیدار وی با بشار اسد به دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به انجام رسیده است
.
 
افشای جزئیات توافقات مهم روسیه و اردن در مورد سوریه/ماموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان/بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل
همچنین «شویگو» و «اسد» در جریان این دیدار پیرامون آخرین تحولات در سوریه، مناطق کاهش تنش و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه گفت وگو کرده اند.

وزیر دفاع روسیه در این دیدار نامه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را که طی آن شکست محاصره دیرالزور را تبریک گفته است نیز تحویل بشار اسد رئیس جمهور سوریه داد.
 
اشغالگر خواندن ایران توسط امارات در مورد جزایر سه گانه
 
انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در سخنانی گفت: بحران‌ها در منطقه نیروی خود را از طرف‌هایی دریافت می‌کنند که هیچ تمایلی به صلح در منطقه ندارند و اقدامات کشورهای چهارگانه علیه قطر به دلیل اقدام دوحه در حمایت از افراطی‌گری و تروریسم و مداخله در امور کشورهای منطقه است.

وی افزود: از ایران دعوت می‌کنیم، مسالمت‌آمیز اشغال جزایر سه گانه امارات را پایان بخشد.

وزیر مشاور در امور خارجی امارات گفت: امارات بر ضرورت حفظ وحدت و استقلال یمن تأکید داشته و از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز حمایت می‌کنیم.
 
 افشای جزئیات توافقات مهم روسیه و اردن در مورد سوریه/ماموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان/بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل
قرقاش ضمن تأکید بر دستیابی به راه حلی عادلانه و فراگیر درباره مسأله فلسطین، از تلاش‌ نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با تروریسم تقدیر کرده و گفت: امارات از وحدت و ثبات در لیبی حمایت کرده و از تلاش‌های نماینده سازمان ملل برای حل بحران در این کشور استقبال می‌کند.

وی همچنین اعلام کرد، امارات از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند.
 
بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل
 
یک افسر دفاع شهروندمحور (مدنی) در استان نینوا اعلام کرد، پروسه جستجوی اجساد در زیر آوار ساختمان ها در موصل هنوز ادامه دارد و تاکنون حدود سه هزار جسد بیرون آورده شده است.

جواد ناظم با اعلام این مطلب گفت: پروسه آوار برداری و جستجو دست کم پنج ماه طول می کشد و براساس پیش بینی ها، هنوز بالغ بر 500 جسد زیر آوار مانده است.

وی افزود: از زمانی که سمت راست موصل آزاد شده است، پروسه جستجو اجساد زیر آوارها ادامه دارد و اجساد یافت شده زیر خروارها آوار مانده بودند.

در خصوص مشکلات تیم های دفاع مدنی این مسئول عراق اظهار داشت: گروه های ما نیاز مبرم به تجهیزات پیشرفته دارند تا زیرزمین ها و مخفیگاه هایی که داعش ایجاد کرده و ویران شده بود، جستجو شوند..
 
افشای جزئیات توافقات مهم روسیه و اردن در مورد سوریه/ماموریت پارلمان عراق به نخست وزیر برای مقابله با همه پرسی اقلیم کردستان/بیرون آوردن سه هزار جسد از زیر آوارهای موصل 
جواد ناظم ‌تأکید کرد، هنوز این بیم وجود دارد که داعش زیر خروارها آوار مواد منفجره کار گذاشته باشد.

وی در ادامه گفت: به دلیل کمبود امکانات جستجو، گاهی تا چندین روز سرگرم آواربرداری‌ از یک نقطه می شویم اما نهایتا چیزی دستگیرمان نمی شود.

نامبرده در خصوص داعشی های باقی مانده نیز اعلام کرد: هنوز در برخی تونلها شماری از داعشی ها باقی مانده اند و عموما هم زخمی هستند که گاه به سوی نیروهای ما تیراندازی می کنند.

بنا بر آنچه مسئولین عراقی اعلام کرده اند، بیش از 75 درصد شهر موصل در سایه حاکمیت داعش ویران شده و هزاران تن زیر آوار جان داده اند.
   

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل