بازدید 5030
۱
مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه در گفت و گو با «تابناک»؛

سینمای ایران در شش ماه نخست سال 96، دو میلیون افت مخاطب داشت

ایران با 25 میلیون بلیت و سرانه 0.3 بار مراجعه به سینما به نسبت جمعیت در رده های پایین (20 کشور انتهای جدول جهانی) قرار گرفته است... سال 92 مخاطب سینمای ایران 7 میلیون بوده است و در سال 95 به 25 میلیون تن رسیده بود...
کد خبر: ۷۲۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵ 11 September 2017
سینمای ایران در 6 ماه اول سال، دو میلیون نفر افت مخاطب داشت
امیرحسین علم الهدی با اشاره به وضعیت فروش سینمای جهان، روند کنونی افت فروش سینمای ایران را نگران کننده خواند و ابزار امیدواری کرد، با در نظر گرفتن تدابیری، روند صعودی افزایش تماشاگران سینمای ایران از سر گرفته شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ سینمای ایران وضعیت مناسبی ندارد و این اوضاع نامناسب را می‌توان از تصمیم بی‌سابقه مسئولان برای نیم بها کردن دو هفته‌ای قیمت بلیت با هدف شوک دادن به بازار و بازگرداندن تماشاگران به سالن‌های سینما دریافت اما وضعیت سینمای جهان در سال میلادی گذشته به چه شکل بوده و سینمای ایران نسبت به سینمای دنیا در چه نقطه‌ای از جذب مخاطب قرار دارد؟
 
مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه در پاسخ به این پرسش «تابناک» که «چه تعداد بلیت در سال 2016 در سینماهای کشورهای این کره خاکی  به فروش رسیده است؟»، گفت: بیش از 7 میلیارد بلیت در این سال به فروش رسیده که حدود 6 میلیارد و 200 میلیون بلیت فقط به ده کشور جهان اختصاص دارد.
 
علم الهدی با بیان اینکه این آمار از سوی نشریه آماری مرکز سمعی و بصری اتحادیه اروپا اعلام شده، یادآور شد: هند با یک میلیارد و 310 میلیون جمعیت، با فروش 2 میلیارد و 15 میلیون بلیت و سرانه میانگین 1.5 بار مراجعه به عنوان پربیننده ترین سینمای جهان شناخته می‌شود. چین با یک میلیارد و سیصد و هفتاد و نه میلیون جمعیت و فروش یک میلیارد 370 میلیون بلیت توانسته آمریکا و کانادا را برای اولین بار در تاریخ سینما پشت سر بگذارد و با سرانه میانگین یک بار مراجعه در رده دوم قرار گیرد.
 
سینمای ایران در 6 ماه اول سال، دو میلیون نفر افت مخاطب داشت 
این کارشناس سینما ادامه داد: آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) با 360 میلیون جمعیت، با فروش یک میلیارد و 320 میلیون بلیت و سرانه میانگین 3.7 بار مراجعه به سینما به نسبت جمعیت در رده سوم جدول قرار دارد. مکزیک با 122 میلیون جمعیت و با فروش 321 میلیون بلیت در رتبه 4 پربیننده ترین سینما قرار دارد و سرانه میانگین 2.5 بار مراجعه به سینما به نسبت جمعیت در سال 2016 بوده است. همچنین جایگاه پنجم به کره جنوبی با 51 میلیون جمعیت و فروش 217 میلیون بلیت و سرانه میانگین 4.3 بار مراجعه به سینما به نسبت جمعیت تعلق گرفت.
 
علم الهدی افزود: فرانسه با 67 میلیون جمعیت و فروش 213 میلیون بلیت و سرانه میانگین 3.2 بار مراجعه به نسبت سینما به جمعیت، روسیه با 143 میلیون جمعیت و فروش 195 میلیون بلیت و سرانه میانگین 1.4 بار مراجعه به سینما به نسبت جمعیت، برزیل با 206 میلیون جمعیت و فروش 184 میلیون بلیت و سرانه 0.9 بار مراجعه به سینما به نسبت جمعیت، ژاپن با 127 میلیون جمعیت و فروش 180 میلیون بلیت و سرانه 1.4 بار مراجعه به سینما و انگلستان با 65 مییلون جمعیت و 168 میلیون بلیت و سرانه 2.6 بار مراجعه به سینما به نسبت جمعیت در رتبه‌های ششم تا دهم جهان قرار دارند.
 
مدیر گروه هنر و تجربه درباره وضعیت سینمای ایران در این رده بندی به «تابناک»، گفت: ایران با 25 میلیون بلیت و سرانه 0.3 بار مراجعه به سینما به نسبت جمعیت در رده های پایین (20 کشور انتهای جدول جهانی) قرار گرفته است.
 
او در پاسخ به اینکه آیا روند کنونی افت فروش سینمای ایران در شش ماه نخست سال 1396 نگران کننده نیست، گفت: باید امید داشته باشیم که در سال 2017 همین میزان خرید بلیت کاهش فاحش نداشته باشد و متولیان عزیز دولت دوازدهم و فعالان سینما به فکر ادامه سیر صعودی این شاخص مهم که از دولت یازدهم آغاز شده (سال 92 مخاطب سینمای ایران 7 میلیون بوده است و در سال 95 به 25 میلیون نفر رسیده بود) باشند.
 
علم الهدی خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال بیش از دو میلیون مخاطب سینمای ایران به نسبت سال گذشته کاهش فروش بلیت داشته است که باید برای این اتفاق نامیمون فکر عاجل کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سينماي ما هم مثل صنعت خودروسازي شده مردم رو مجبور كردند به فيلمهاي ايراني. اگر فيلمهاي جهاني به صورت همزمان در ايران اكران شوند صنعت سينماي ايران به خودش مياد. نداشتن رقيب باعث درجا زدن خواهد شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار