بازدید 5973
۸
نقدی بر به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران؛

بیماری «دولت مسن» به شهرداری پایتخت هم سرایت کرد!

برخی سیاسیون و فعالان رسانه ای اصلاح طلب هم با انتقاد از پیرسالاری شهردار 66 ساله تهران، از بی توجهی او به گردش نخبگان و جوانان گلایه دارند و بر این باورند که گویا فقط قرار است مدیران بیست سال پیش، بار دیگر به چرخه مدیریت ها بازگردند یا اینکه جوانانی به کار گرفته شوند که یا ژن خوب دارند و یا اینکه ارتباط خوبی با مدیران ارشد برقرار کرده اند. لذا در این پروسه، هیچ جایی برای شایسته سالاری و استفاده از ظرفیت نخبگان نخواهد ماند.
کد خبر: ۷۲۹۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸ 11 September 2017
میانگین سنی وزیران دولت یازدهم 58 سال بود که این مسأله باعث وارد کردن انتقادات زیادی به رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید شد تا جایی که از دولت اول روحانی از سوی منتقدان با عناوینی مثل «دولت پیرمردها»، «دولت مسن» و ... یاد می شد، البته این نقیصه را شخص رئیس جمهور هم قبول داشت؛ اما به کارگیری افراد بعضا بازنشسته و با سن و سال بالا از سوی دولت یازدهم برای «حسن روحانی» حجت خاص خود را داشت، چون او معتقد بود در شرایط سال 92 دولت به افراد باتجربه و اصطلاحا ژنرال های باسابقه نیاز داشت.

به گزارش «تابناک»؛ البته رئیس دولت تدبیر و امید با اذعان به این نقصان در دولت اولش تلاش کرد در ادامه راه و در جریان معرفی کابینه دوازدهم، رویه معرفی کابینه مسن را تا حدود زیادی تعدیل و اصلاح کند. برای همین در بین وزیرانش فردی را معرفی کرد که متولد سال های پس از پیروزی انقلاب بود و تنها 36 سال داشت. همین رویکرد باعث شد که میانگین سنی کابینه دوازدهم منهای دو وزیر باقی مانده (وزیران علوم تحقیقات و فناوری و نیرو) یک سال کمتر از میانگین سنی دولت یازدهم و حدود 57 سال باشد.

انتخاب‌های عجیب شهرداران مسن تهران و مشهد

این رویکرد دولت که بخش اعظمی از آن را اصلاح طلبان تشکیل می دهند، گویا به مجموعه شهرداری تهران ـ که دوره جدید آن در اختیار این طیف قرار گرفته ـ نیز سرایت کرده است. حالا شهرداران علاوه بر اینکه شهرداران مسنی برای شهرهایی که شوراهایشان در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفته ـ مثل مشهد و تهران ـ انتخاب شده اند، معاونان این شهرداران نیز از بین افراد بازنشسته و مسن انتخاب شده و می شوند.

بیماری «دولت مسن» به شهرداری پایتخت هم سرایت کرد!

این رویکرد در چهار انتخاب اول «محمد علی نجفی» برای شهرداری تهران کاملا احساس شد؛ جایی که او چهار تن از معاونان شهرداری تهران را در معاونت مالی، برنامه ریزی، حمل و نقل و شهرسازی تغییر داد و البته از بین این افراد، سه تن را از میان بازنشستگان برگزید. این رویکرد باعث شد، حتی صدای اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران نیز بلند شود و برخی از آنان نسبت به رویه انتخاب افراد بازنشسته برای گرفتن مدیریت در شهرداری پایتخت معترض شوند.

در اولین انتصاب های شهردار جدی تهران، سمیع الله حسینى مکارم جانشین قدرت الله گودرزی در معاونت مالى و اقتصاد شهری، حجت میرزایى؛ جانشین امانی در معاونت برنامه ریزى، توسعه شهری و امور شورا، محسن پورسیدآقایى؛ جانشین مازیار حسینی در معاونت حمل و نقل و ترافیک و مهدى حجت؛ جانشین پشمچی زاده در معاونت شهرسازى و معمارى شند.

انتقاد از به کارگیری بازنشستگان در شهرداری

«محمد علیخانی» در جریان ششمین جلسه شورای شهر تهران با اظهار امیدواری نسبت به اینکه شهردار تهران در به‌کارگیری نیروهای جدید و انتصابات آن قانون را رعایت کند و قبل از انتصاب معاونین شورا را در جریان بگذارد، تصریح کرد: بحث قانون‌مداری یکی از وعده‌ها و شعارهای اصلاح‌طلبان است که بر این مدار حرکت می‌کنند.

علیخانی گفت: بنا بر قانون مصوبه سال ۹۵ به کارگیری بازنشستگان در شهرداری ممنوع است و متاسفانه شاهدیم سه تن از معاونین جدید شهردار تهران بازنشسته هستند. وی افزود: البته در برخی از مواقع استثنائاتی هست که این موضوع به معاونین شهردار مربوط نمی‌شود.

این انتقاد پایان کار نبود، چون رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: پرونده سه معاون بازنشسته شهردار تهران برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی شورا ارسال می شود.

موضوع پیرمردها به کمیسیون حقوقی شورا رفت

«محمد علیخانی» درباره بازنشسته بودن سه تن از معاونان شهردار تهران گفت: اعضای شورا این موضوع را پیگیری خواهند کرد و پرونده این سه معاون بازنشسته شهردار به کمیسیون حقوقی شورا برای بررسی بیشتر ارسال خواهد شد. علیخانی با اشاره به اینکه وظیفه اعضا، نظارت بر شهرداری تهران است، گفت: باید مراحل قانونی برای انتصاب معاونین و مدیران طی شود و ما قانون را تذکر داده ایم. وی افزود: بر اساس بررسی هایی که توسط بنده شده، اشتغال سه معاون بازنشسته شهردار تهران غیرقانونی است، ولی در هر صورت باید کمیسیون حقوقی شورا بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کند.

این رویه نجفی در به کارگیری افراد بازنشسته، گویا به مذاق افراد برجسته شورای تهران هم خوش نیامده و تنها انتقاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش را برنینگیخته است، چون رئیس شورای شهر تهران هم که خود از گزینه های جدی شهرداری پایتخت بود، در این زمینه زبان به نیش و کنایه علیه «محمد علی نجفی» باز و انتقاد خود را از رویه به کارگیری افراد بازنشسته در شهرداری این گونه بیان کرد.

کنایه محسن هاشمی به شهردار تهران

«محسن هاشمی رفسنجانی» در واکنش به تذکر «محمد علیخانی» به نجفی درباره چرایی انتخاب سه تن از چهار معاونی که در ابتدای کار آنها را به همکاری دعوت کرده است، از میان افراد بازنشسته، تصریح کرد: بهتر بود که شهردار تهران آن یکی دیگر از معاونین خود را نیز بازنشسته معرفی می‌کرد! سخنی که نشان می دهد او نیز از انتخاب های صورت گرفته رضایت چندانی ندارد.

شهردار تهران امروز نیز در احکام جداگانه‌ای معاون هماهنگی امور مناطقی و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران را منصوب کرد.

«محمدعلی نجفی» در این احکام «حسن رباطی» را به عنوان معاون هماهنگی امور مناطق و «امین عارف نیا» را به عنوان مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران منصوب کرد.

انتصاب شهرداران شش منطقه

«محمدعلی نجفی» در احکامی، شهرداران مناطق 4، 9، 12، 13، 15 و 21 تهران را منصوب کرد.

بر اساس این احکام، "حسینی نوکنده" به عنوان شهردار منطقه 4، "سیدعلی مفاخریان" به عنوان شهردار منطقه 9، "پیمان حسین محسنی" به عنوان شهردار منطقه 12، "مرتضی رحمان‌زاده" به عنوان شهردار منطقه 13، "وحیدرضا انارکی محمدی" به عنوان شهردار منطقه 15 و "حسن رحمانی" به عنوان شهردار منطقه 21 تهران منصوب شدند.

شهردار پایتخت همچنین در حکمی «حمیدرضا قالیباف» را به عنوان مشاور شهردار و سرپرست حراست کل شهرداری تهران منصوب کرد.

هنوز خبری در خصوص اینکه از بین افراد جدیدی که شهردار تهران از آنها دعوت به همکاری کرده و آنان را در سمت های مختلف منصوب نموده است، کسی بازنشسته است یا نه، نیامده است؛ اما «محمد علی نجفی» حتما تاکنون در جریان اعتراض های فعالان سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب در خصوص برخی انتصاب هایش قرار گرفته است که آخرین مورد آن اعتراض به انتخاب یک مدیر هفتاد ساله برای مدیریت مجموعه همشهری بود.

نجفی نگاه جدی‌تری به جوانان داشته باشد

یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران نسبت به عدم به کارگیری جوانان در شهرداری تهران گلایه  و به نجفی توصیه می کند که از جوانان بیشتری در بخش های مختلف سیستم مدیریت شهری پایتخت بهره بگیرد.

«حجت نظری» با بیان اینکه «شهرداری تهران با توجه به حجم مشکلاتی که دارد، نیازمند است از مدیران جوان‌تر استفاده کند» گفت: «میانگین سنی معاونان دکتر نجفی که تا به الآن معرفی شده‌اند، کمی از انتظار بنده بیشتر بود و معتقدم برای تصدی معاونت‌ها، رؤسای سازمان‌ها و شهرداران مناطق باید از نیروهای جوان‌تر و کسانی که تخصص و انگیزه‌ بیشتری در اداره‌ امور دارند، استفاده شود.»

وی با بیان اینکه در چهار انتصاب اول دکتر نجفی، فقط یکی از معاونان ایشان در سنی هست که می‌توان انتظار چابکی بیشتری از او داشت، گفت: «انتظار بحقی است که با نمایندگانی که با رأی مردم انتخاب شده‌اند، در انتصاب مدیران ارشد و حتی مدیران میانی مشورت صورت بگیرد و این‌گونه مشورت‌ها به ویژه با کمیسیون‌های تخصصی شورا به این معنی نیست که منتخبان مردم نظر خود را به شهردار تحمیل می‌کنند.»

گردش نخبگان فراموش شد

برخی سیاسیون و فعالان رسانه ای اصلاح طلب هم با انتقاد از پیرسالاری شهردار 66 ساله تهران، از بی توجهی او به گردش نخبگان و جوانان گلایه دارند و بر این عقیده اند که گویا فقط قرار است مدیران بیست سال پیش بار دیگر به چرخه مدیریت ها بازگردند یا اینکه جوانانی به کار گرفته شوند که یا ژن خوب دارند و یا اینکه ارتباط خوبی با مدیران ارشد برقرار کرده اند. لذا در این پروسه هیچ جایی برای شایسته سالاری و استفاده از ظرفیت نخبگان باقی نخواهد ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۸
خود کرده را تدبیر نیست تابناک
دوست عزیز تیم فوتبال المپیک که نیست باید 4 تا آدم با تجربه جمع بشن مملکت داری که جای تجربه و آزمون و خطا نیست آخه.
میخواستم نظرم بنویسم ولی چون نشون نمیدی دیگه نمی نویسم
این نحوه به کارگیری در شهرداری نشان از بی اهمیت بودن سرنوشت مردم برای این طیف از اعضا می باشد. و فقط سعی در براورده کردن درخواست های هم حزبی های خودشون دارن.
مردم کیلویی چند؟؟؟
همین سیاست بازی ها این مشکلات سر کشور و مردم در اورده
وقتی معیار انتخاب شهردار جناح بندی سیاسی باشه نه کار اجرایی همین میشه
فکر میکنید فرد شایسته ای توی مملکت باقی مونده؟؟!!
مهم اينه اصولگراها راي نيارن
يكى از انحصارات خطر ناك حاكم بر كشور ما انحصار سن است ودولت بنا ندارد اين انحصار بشكند وجوانان را جايگزين پيران كنددركشور چين قانون است كه أفراد جايگزين حداقلبايد ده سال از فردخارج شدهجوانتر باشد متهم به چنين قانونى نياز منديم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار