بازدید 11319
۱

چگونه کره جنوبی سومین شریک تجاری ایران شد؟

پس از این که چند صباحی بیشتر قراردادهایمان با فرانسوی ها بسته می شد، هم اکنون این کره جنوبی است که سرتیتر خبرهای اقتصادی رسانه ها شده است. با افزایش میزان تبادلات تجاری ایران با کره جنوبی، حالا فصل جدیدی در روابط بین این دو کشور آغاز شده است. به تازگی نیز تفاهم نامه ای در بخش بانکداری بین دو کشور به امضا رسید که می تواند منافعی برای هر دو کشور داشته باشد.
کد خبر: ۷۲۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴ 12 September 2017
پس از این که چند صباحی بیشتر قراردادهایمان با فرانسوی ها بسته می شد، هم اکنون این کره جنوبی است که سرتیتر خبرهای اقتصادی رسانه ها شده است. با افزایش میزان تبادلات تجاری ایران با کره جنوبی، حالا فصل جدیدی در روابط بین این دو کشور آغاز شده است. به تازگی نیز تفاهم نامه ای در بخش بانکداری بین دو کشور به امضا رسید که می تواند منافعی برای هر دو کشور داشته باشد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری بود که پارک گئون هی رئیس جمهور کره جنوبی به همراه هیأتی 236 نفره متشکل از مقامات، رؤسای شرکت های کره ای و صاحبان صنایع وارد تهران شد. رسانه ها اهداف این سفر سه روزه تاریخی را تقویت همکاری های مشترک میان ایران و کره جنوبی در حوزه های انرژی، بانک و بیمه، پروژه‌ های زیربنایی، بهداشت و درمان، علم و فناوری عنوان نمودند. نتیجه این سفر، امضای 13 تفاهم نامه همکاری جدید بین شرکت های ایرانی و کره ای در حوزه های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، شیلات، بهداشت، کشاورزی، آموزش عالی، قضایی، بانکی، آب، علمی و ... بود.

در ماه جاری نیز دو تفاهم نامه دیگر در بخش بانکداری بین ایران و کره جنوبی به امضا رسید. در تفاهم نامه اول که در دوم شهریور به امضا رسید، قرار شد، اگزیم بانک کره جنوبی وام 8 میلیارد یورویی به ایران اعطا کند. تفاهم نامه دوم نیز که باز هم در بخش بانکداری بود، در 17 شهریور 1396 بین ها یانگ کو رئیس کنفدراسیون بانک های کره جنوبی و کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی کشورمان در سئول به امضا رسید. محمدرضا جمشیدی دبیر کل بانک های خصوصی ایران در ارتباط با این تفاهم نامه گفت: سفری از سوی بانک های خصوصی به کره انجام شد که این سفر در پی توافقات و تفاهماتی بود که در سفر قبلی رئیس جمهور کره جنوبی به ایران صورت گرفته بود. وی اشاره نمود که در این تفاهم نامه موارد بخصوصی مورد اتفاق نظر بود که از آن جمله می توان به افزایش فعالیت ارزی بانک های ایران با بانک های کره جنوبی اشاره نمود.

پرسش مطرح در این میان این است که چرا رئیس جمهور کره جنوبی به همراه یک هیأت اقتصادی به ایران سفر نمود و اینکه چرا در ماه های اخیر شاهد افزایش میزان تفاهم نامه های امضا شده بین ایران و کره جنوبی هستیم؟

جواب این پرسش را باید در آمارهای مربوط به گمرک و تجارت این دو کشور جستجو کرد. آمارها نشان می دهد، در سه سال اخیر، کره جنوبی توانسته است خود را به عنوان یکی از پنج شریک اصلی تجاری ایران معرفی کند.

جدول 1 این موضوع را به خوبی نشان خواهد داد.

پشت پرده تفاهم نامه های اخیر با کره جنوبی

همان گونه که دیده می شود، در حالی که کره جنوبی در سال های 92 و 93 جزو پنج کشور عمده واردکننده کالاهای غیرنفتی ایران نبوده است، در سال های 94 و 95 به پنجمین کشور واردکننده کالاهای غیرنفتی ایران و در چهار ماهه نخست سال 96 نیز با یک پله صعود به چهارمین کشور تبدیل شده است. در بحث واردات، در سال های مورد بررسی این کشور همواره سومین کشوری بوده که کالاهای خود را به ایران وارد کرده است.

حالا اگر بخواهیم به صورت ریز این موضوع را بررسی کنیم، مطابق با نمودار 1 در سال 95 میزان صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به کره جنوبی به لحاظ ارزش دلاری 2877 میلیون دلار عنوان شده که این میزان در سال 94، 872 میلیون دلار بوده است؛ بنابراین رشد صادرات کالاهای غیرنفتی به ایران در سال 95 نسبت به سال 94، 230 درصد بوده است.

در بحث واردات کالا از کشور کره جنوبی در سال 95، آمارها نشان می دهند که میزان واردات به لحاظ ارزشی 3460 میلیون دلار بوده است. این میزان در سال 94، 3680 میلیون دلار اعلام شده است؛ بنابراین، در سال 95 در مقایسه با سال 94 واردات از کره جنوبی کاهش یافته و رشد 6- درصد را تجربه کرده است.

پشت پرده تفاهم نامه های اخیر با کره جنوبی
نتیجه آن که با رشد چشمگیر صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به کره جنوبی در سال 95 در مقایسه با سال 94 قطعا ایران به دنبال ارتباطات هر چه بیشتر با این کشور است و از طرفی کاهش واردات ایران از کره جنوبی در سال های فوق الذکر شاید مسئولین کشور کره را به مذاکرات با ایران و امضای تفاهم نامه های بیشتر در راستای حفظ سهم خود از بازار ایران واداشته است. به هر صورت افزایش حجم معاملات دو کشور، افزایش تقاضا برای خدمات مالی را به دنبال داشته و همین موضوع احتمالاً عاملی برای امضا تفاهم نامه اخیر در هفدهم شهریور 1396 بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
تا جایی که یادمه قرار بود کره جنوبی به خاطر همراهی محض در اعمال تحریم های امریکا بر ایران کنار گذاشته بشه
چقدر قدرتمند هستیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس