بازدید 4464
اقتصاد در گذر زمان

از شروع به کار کارخانه ماشین تبریز تا متقاعد شدن بانک جهانی برای عدم پرداخت وام به ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 11 September 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

20 شهریور 1307، بانک ملی ایران که از هفدهم شهریور شروع به کار کرده بود امروز رسما توسط رضاشاه و هیات دولت افتتاح شد. سرمایه اولیه بانک دومیلیون تومان تعیین شد که چهل درصد آن به صورت نقدی پرداخت شده بود. اداره امور بانک برعهده کارشناسان آلمانی که جمعا 25 نفر بودند قرار گرفت. دکتر لیندبلات رییس و اتوفوگل معاون بانک شدند. همچنین مقرر شد که از این روز تمام حساب ‌های جاری، وجوه عمومی و اعتبارات وزارتخانه، دوایر دولتی و کلیه عایدات دولت از بانک شاهی به بانک جدیدالتاسیس منتقل شود، حساب شماره (یک) بانک نیز به نام رضاشاه پهلوی شد. ضمن اینکه ریاست هیات ناظران بانک ملی به بهاءالملک قره گوزلو با نیابت نیرالملک هدایت سپرده شد و منصور السلطنه عدل مدیرکل تهیه قوانین وزارت عدلیه با حفظ سمت مشاور حقوقی بانک شد.

20 شهریور 1330، دولت انگليس كشتي حامل دو هزار تن شكر را كه از انگلستان به مقصد ايران حمل مي شد، در ميانه راه متوقف و دستور بازگشت آن به بنادر انگليس را صادر كرد.

20 شهریور 1334، وزیر پست و تلگراف یکصد و هشتاد هزار تلفن از آلمان خرید.

20 شهریور 1339، لایحه اخذ جرایم رانندگی به وسیله افسران پس از تصویب از امروز به اجرا گذاشته شد. مبالغ جرایم نیز 5، 100 و 200 ریال بود.

20 شهریور 1351، کارخانه ماشین تبریز شروع به کار کرد.

20 شهریور 1353، روزنامه «اطلاعات» در این روز خبر داد که اولين نمايشگاه بين‌ المللي تهران در محل دائمي نمايشگاه‌ هاي بين ‌المللي ايران طي مراسم ويژه‌ اي افتتاح مي ‌شود. در اين نمايشگاه كه تا دوم مهرماه همان سال براي بازديد بازرگانان و عموم مردم دایر بود، 22 كشور جهان بيش از يك هزار ميليون ريال از صنايع سنگين و فرآورده ‌هاي صنعتي خود را به معرض تماشا گذاشتند. بزرگ‌ ترين غرفه را آلمان در اختيار داشت و بيش از 50 واحد صنعتي اين كشور توليدات خود را در اين غرفه در معرض تماشا قرار دادند. جمهوري خلق‌ چين سه هزار نوع از كالاهاي نمايشگاهي از صنايع سنگين گرفته تا ظريف ‌ترين فرآورده‌ هاي دست ساخته از جمله قالي‌ هاي نفيس و پوست‌ هاي طبيعي قيمتي در غرفه خود گردآورد بود. در غرفه فرانسه كه بعد از آلمان بزرگ ‌ترين غرفه نمايشگاه بود، ماكت هواپيماي كنكورد و در غرفه آمريكا پديده ‌هاي فضایي از جمله جيپ ماهنورد، آزمايشگاه فضایي اسكاي ‌لاب و سنگ ماه به معرض نمايش گذاشته شده بود. 

20 شهریور 1357، جشن پنجاهمین سال تاسیس بانک ملی با حضور 120 نفر از روسای بانک ‌های مهم جهان برگزار شد.

20 شهریور 1372، به نوشته روزنامه «وال استريت ژورنال» دولت آمريكا موفق شد بانك جهاني را به عدم پرداخت وام به جمهوري اسلامي ايران متقاعد كند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار