بازدید 38554

بازی با سرنوشت جوانانی که زندگی شان با پالایشگاه نفت عجین شده است

وضعیتی که برای پذیرفته شدگان شرکت نفت ستاره خلیج فارس پیش آمده و آنها با گذشت 4 سال از پذیرفته شدن، هنوز آینده شغلی مبهمی پیش روی خود دارند، داستان غم انگیز زندگی میلیون ها جوان ایرانی است؛ آن هم در شرایطی که داستان ژن های خوب و تصاویر و اخبار مرتبط با زندگی مجلل آقازاده های وطنی منتشر می شود و ثابت می کند غم بیکاری و نگرانی از آینده مبهم کاری سرنوشت همه جوانان ایرانی نیست!
کد خبر: ۷۲۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 08 September 2017
بازی یک بام و دو هوای پالایشگاه خلیج فارس با کارکنانی که سال 92 استخدام کردجدا از ژن های خوب جامعه که هیچگاه دغدغه کار و استخدام ندارند و خارج از چارچوب های استخدامی متداول جذب بازار کار می شوند، هستند جوانانی که حتی اگر در آزمون های علمی و عقیدتی نیز پذیرفته شوند، احتمال اخراج یا عدم تمدید قراردادشان وجود دارد. مثل 98 نیروی جوان پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس که در آزمون استخدامی سال 92 پذیرفته شدند و حالا قراردادشان تمدید نمی شود.

به گزارش «تابناک»، اشتغال جوانان در دورانی که موج گسترده فارغ التحصیلان بیکار چشم انتظار یافتن شغلی مناسب در جامعه هستند، یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردم و مسئولان شده و این بحران آنقدر نگران کننده است که در سر لوحه کاری اکثر نهادهای مسئول قرار دارد؛ نهادهایی که نه تنها توان پاسخگویی به سیل بالای تقاضای شغل در جامعه نیستند، حتی نمی توانند امنیت شغلی جوانانی که در این وانفسا جذب کار شده اند را تضمین کنند.

در چنین شرایطی یافتن یک کار مناسب برای یک جوان تحصیل کرده اصلاً کار آسانی نیست، جوانانی هستند که از حداقل های موجود بهره برده اند و با شرکت در آزمون های تخصصی دشوار و فرایندهای مصاحبه ای پیچیده برای خود شغلی مناسب دست و پا کرده اند. مثل 98 نیروی آموزش دیده شرکت نفت ستاره خلیج فارس که پس از شرکت در آزمون استخدامی شرکت نفت خلیج فارس از بین 6000 داوطلب در این شرکت جذب شدند و حالا خبرهایی مبنی بر اخراج آنها از چارت سازمانی موجود و انتقال به یک شرکت پیمانکاری به گوش می رسد.

نیروهای جوان و مشغول به کاری که از آنها سخن به میان آمد، در سال 1392 (چهار سال پیش) در آزمون استخدامی شرکت نفت خلیج فارس پذیرفته شدند و پس از 3 انتظار، از میان 6 هزار نیروی متقاضی در سال 1395 دعوت به کار شدند.

این کارکنان که حالا یک سال و نیم از کار و گذراندن دوران آموزشی شان می گذرد و در این مدت با بهانه آموزشی بودن دوران از حقوق و مزایای کمی برخوردار بودند، تحت تأثیر سیاست های جدید پالایشگاه دیگر قرارداشان تمدید نمی شود و اگر تمایل به ادامه کار دارند باید تحت نظر شرکت های پیمانکاری فعالیت کنند.

نیروهای جوانی که از سال 92 درگیر فرایند آزمون استخدامی شرکت نفتی مذکور شدند، با صرف هزینه زیاد و سرمایه گذاری روی شغلی که به دست آوردند، برنامه های بلند مدت زندگی خود را طراحی کردند و با امید استمرار شرایط کاری از سایر فرصت های شغلی موجود صرف نظر کردند.

اکنون وتحت تأثیر سیاست های جدید شرکت قرار داد این افراد دیگر تمدید نخواهد شد و آنها برای از دست ندادن کار، چاره ای جز پذیرش انتقال به یک شرکت اقماری و پیمانکاری که البته هیچ تضمین مشخصی برای جذب نمی دهد و  شایعات حکایت از آن دارد که پس از آموزش های تنها برخی از آنها را جذب کند، ندارند.

شرایط آشفته ای که پس از 4 سال گذشت زمان برای این 98 جوان پذیرفته شده در یک آزمون استخدامی ایجاد شده است، به قدری دشوار و عجیب است که هیچ کدام آنها علی رغم شایستگی های علمی نمی توانند تصویر مشخصی از آینده شغلی و اقتصادی خود داشته باشند.

ابهام در آینده این کارکنان را می‌توان در واکنش مدیران این پالایشگاه در پاسخ اعتراضات شکل گرفته دید و اثبات کرد. توصیف مدیران  پالایشگاه از شرایط پیش آمده حکایت از این دارد که آنها نه تنها شرایط را انکار نمی کنند، بلکه آن را امری قانونی و عادی تلقی می کنند.

آنها معتقدند افرادی که 4 سال از زمان پذیرششان می گذرد، هنوز کارآموز هستند و لذا می بایست برابر مقررات به دستورالعمل و تصمیم مدیریت در انتقال به سازمان بهره بردار شرکت ستاره خلیج فارس تن بدهند و از ادامه اعتراضاتی که به شرایط موجود دارند، دست بکشند.

مدیران پالایشگاه نفت ستاره تأکید دارند، کارکنان معترض قراردادی هستند و براساس قرارداد فی مابین تا 31/6/96 در استخدام این شرکت هستند و از این تاریخ به بعد شرکت در قبال آنها مسئولیتی ندارد. با این حال با تمهیدات صورت گرفته جهت ادامه همکاری به سازمان بهره برداری پالایشگاه (شرکت اویکو) انتقال داده می شوند تا با عقد قرارداد جدید خود به ادامه مسیر آموزش پرداخته و پس از خاتمه این دوره ها و انجام ممیزی های فنی، اداری و قراردادی و گزینشی در بخش های راه اندازی شده و در سازمان شرکت ستاره خلیج فارس خدمت کنند؛ مواضعی که دستوری و یک جانبه می نماید و به خوبی حال و روز بد این 98 کارمند مورد اشاره را نشان می دهد.
 
بر اساس مواضع مدیران پالایشگاه مذکور،  جوان تحصیلکرده این شرکت که یک بار در سال 92 با شرکت در آزمون استخدامی با جامعه آماری بالا پذیرفته شدند و از فرایند مصاحبه های مختلف نیز گذر کرده اند، دوباره باید در فرایند آموزش و ممیزی های جدید قرار بگیرند و احتمال عدم جذب آنها در شرکت بهره بردار جدید نیز وجود دارد؛ موضوع مهمی که نشان از امنیت شغلی بسیار بد کارکنان و بی توجهی مدیران مجموعه به رفاه آنها دارد.
 
با مروری کلی بر شرایطی که این 98 نیروی جوان و تحصیلکرده در آن گرفتار آمده اند و تعمیم آن به شرایط کلی بازار کار کشور، حال و روز ناراحت کننده جوانان جویای کار و دارای کار کشور را می توان دید و به خوبی تفسیر کرد؛ حال و روزی که نه راه پیشی برای آنها باقی گذاشته است و نه راه پسی برای بازگشت وجود دارد.
 
وضعیتی که برای پذیرفته شدگان شرکت نفت ستاره خلیج فارس پیش آمده و آنها با گذشت 4 سال از پذیرفته شدن، هنوز آینده شغلی مبهمی پیش روی خود دارند، داستان غم انگیز زندگی میلیون ها جوان ایرانی است؛ آن هم در شرایطی که داستان ژن های خوب و تصاویر و اخبار مرتبط با زندگی مجلل آقازاده های وطنی منتشر می شود و ثابت می کند غم بیکاری و نگرانی از آینده مبهم کاری سرنوشت همه جوانان ایرانی نیست! 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار