بازدید 5029
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر تجارت شدن مجد الملک تا اعتصاب کارگران در سراسر کشور به دلیل کم بودن حقوق

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۸۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 07 September 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

16 شهریور 1286، مشیرالسلطنه که پس از ترور اتابک اعظم به رییس ‌الوزرایی رسیده بود امروز در مجلس کابینه‌ اش را به این شرح معرفی کرد: مشیرالسلطنه- رییس ‌الوزرا و وزیر داخله، میرزا حسن خان مستوفی ‌الممالک-وزیر جنگ، میرزا محمدعلی خان قوام الدوله- وزیر مالیه، میرزا حسن خان مشیرالملک- وزیر عدلیه، نظام ‌الدین خان مهندس الممالک- وزیر فواید عامه، میرزا جواد خان سعدالدوله- وزیر خارجه، جعفرقلی خان نیرالملک- وزیر علوم و معارف، محمدتقی خان مجدالملک-وزیر تجارت.

16 شهریور 1295، وثوق ‌الدوله رییس ‌الوزرا دولت ‌های روس و انگلیس را متقاعد ساخت که فعلا از کنترل مالیه و نظام ایران صرف ‌نظر کنند.

16 شهریور 1300، روزنامه «وطن» از مردم خواست از خــريدن كالاهــاي انگليسي خودداري كنند و به نمايندگان مجلس شوراي ملي نيز توصــيه كرد مردم را به پوشيدن منســوجات ايراني تشويق كــنند.

16 شهریور 1309، محمدعلی فرزین به وزارت مالیه انتخاب و معرفی شد.

16 شهریور 1334، اداره بازرسی کل کشور تشکیل شد. این اداره موظف بود که روابط میان کارمندان دولت و مردم را بررسی کند.

16 شهریور 1335، در چنین روزی در سال 1335 چاه نفت شماره 6 قم در منطقه البرز به نفت رسيد. چاه شماره 5 در منطقه البرز كه در عمق 2 هزار و 67 متري به نفت رسيده بود از چهارم شهريور بر اثر فشار گاز طبيعي دچار فوران شده بود كه خروج نفت از آن مدت ‌ها ادامه داشت، تا اينکه با کمک و همکاری کارشناسان خارجی آن را خاموش کردند.

16 شهریور 1344، آغاز به كار كارخانه برق تهران با نيروي توربين ‏‌های گازی.

16 شهریور 1349، احداث خطوط سریع‌السیر اتوبوسرانی تهران در انجمن شهر تصویب شد.

16 شهریور 1353، بر اساس قراردادي كه در این روز بين ايران و افغانستان در كابل امضا شد، افغانستان براي اولين بار به درياي آزاد راه يافت و توانست براي حمل بار از بنادر جنوبي ايران استفاده كند و با اروپا رابطه دريايي داشته باشد. اين قرارداد براي 5 سال تنظيم شد و افغانستان متقابلاً كليه راه هاي خود را در اختيار ايران گذاشت.

16 شهریور 1354، آماری که در این روز منتشر شد، حکایت از آن داشت که در مرداد ماه 54 مسافرانی که از اروپا وارد ایران شدند حدود 10 هزار دستگاه اتومبیل وارد ایران کردند که اکثر آنها اروپایی بودند.

16 شهریور 1356، كارتر رئيس جمهور آمريكا پيشنهاد كرد سيستم سرّي امنيتي داخل هواپيماهاي آواكس مورد نياز شاه حذف شود و سپس هواپيماها به ايران فروخته شود. وي گفت: "فروش اين هواپيماها به ايران براي منافع آمريكا حياتي است زيرا نفت اسرائيل، آمريكا و ژاپن از اين راه تأمين مي شود و تداوم مي يابد."

16 شهریور 1357، عده زیادی از کارگران در سراسر کشور به علت کمی حقوق و نداشتن مسکن دست به اعتصاب زدند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان