بازدید 13936
مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه پانزدهم شهریور؛

بازگشت شهردار به هیأت دولت/مشکل «حصر» باید حل شود/بازگشایی زودهنگام سفارت عربستان در تهران؟ /ماله‌کشی اردوی مرگ/درخواست فتنه‌گران ونزوئلا از اروپا/ زنان سوری، زنان ایرانی و تماشای بازی

روزنامه‌های امروز درباره نخستین حضور محمدعلی نجفی در جلسه هیأت دولت دوازهم در جایگاه شهردار تهران، ادامه انتقادات به ابهامات اردوی مرگبار دختران دانش آموز، سکوت بین المللی در قبال کستار مسلمانان در میانمار و درخواست ایران برای رسیدگی به این موضوع، بازی روز گذشته ایران و سوریه و حواشی مربوط به حضور زنان سوری در جایگاه تماشاگران و نیز سخنان نوبخت درباره موضع روحانی درباره حصر را به عنوان خطوط مهم خبری پانزدهم شهریور نوشتند.
کد خبر: ۷۲۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۳ 06 September 2017
روزنامه‌های امروز درباره نخستین حضور محمدعلی نجفی در جلسه هیأت دولت دوازهم در جایگاه شهردار تهران، ادامه انتقادات به ابهامات اردوی مرگبار دختران دانش آموز، سکوت بین المللی در قبال کستار مسلمانان در میانمار و درخواست ایران برای رسیدگی به این موضوع، بازی روز گذشته ایران و سوریه و حواشی مربوط به حضور زنان سوری در جایگاه تماشاگران و نیز سخنان نوبخت درباره موضع روحانی درباره حصر را به عنوان خطوط مهم خبری پانزدهم شهریور نوشتند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز چهارشنبه پانزدهم شهریور، در حالی از چاپخانه‌ها روانه پیشخوان مطبوعات شد که حصر برای چندمین روز، یکی از تیترهای اصلی تعدادی از آن‌هاست.

روز گذشته، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود درباره مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص ادامه حصر گفت: مواضع رئیس‌جمهور در جلسه این شورا صریح، شفاف و شجاعانه بود، اما اجازه بدهیم، چون مباحث جنس امنیتی دارد، توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان شود.

آرمان امروز این موضوع را با تیتر «اجماع سازی درباره موضوع حصر» منعکس کرده و ایران، «مشکل «حصر» باید حل شود» را تیتر گزارش نخست خود کرده است.

بهار نیز با انتخاب تیتری مشابه به نقل از سخنگوی دولت نوشته است: «مشکل حصر با اجماع حل می‌شود» ستاره صبح نیز تیتر «توضیح درباره حصر» را برای این گزارش انتخاب کرده است.

بیشتر روزنامه‌های منتقد دولت و روزنامه‌های اصولگرا، این موضوع را به اندازه روزنامه‌های اصلاح طلب برجسته نکرده اند.
 
 
بازی روز گذشته تیم‌های ملی ایران و سوریه در ورزشگاه آزادی، با نتیجه مساوی ۲ - ۲ پایان یافت. روزنامه‌های امروز بیشتر از آنکه به متن این بازی و نتیجه آن که عملا تأثیری در حضور ایران در جام جهانی روسیه نداشت، بپردازند، به حاشیه حضور زنان سوری در ورزشگاه آزادی با غیبت زنان ایرانی پرداختند.

همدلی گزارشی با عنوان بازی تماشا نوشت و بهار با چاپ تصویری از زنان سوری حاضر در ورزشگاه با پرچم سوریه در دست، تیتر پارادوکس ایرانی را تیتر اول خود کرد. بهار همچنین در روتیتر این گزارش نوشت: «میزبان پشت در و میهمان درون ورزشگاه».

روزنامه قانون، اما با انتخاب تیتر «ایران، منجی صعود سوریه» به نجات سوریه از حذف مقدماتی جام جهانی در ایران پرداخته است.

روزنامه کیهان تیتر نخست خود با عنوان «خشت اول بهشت را کج نگذارید»! از شیوه شورای شهر و شهرداری جدید تهران از ادای سوگند گرفته تا انتخاب نجفی به عنوان شهردار و آنچه بدعت می‌نامد، انتقاد می‌کند. این روزنامه همچنین با درج خبر دیگری درباره درخواست مخالفان دولت مادورو از اروپا آن‌ها را فتنه گران ونزوئلا می‌نامد.

علاوه بر موارد یادشده گزارش‌ها و یادداشت‌های بیشتری با موضوعات متنوع در شماره امروز روزنامه‌های ایران چاپ شده است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را مرور می‌کنیم: 

بازگشت شهردار به هیأت دولت
 
اعتماد در گزارشی حضور شهردار تهران در جلسه هیأت دولت پس از هجده سال وقفه را موضوع گزارش کرد و نوشت: امروز محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار پایتخت در جلسه هیأت دولت حاضر خواهد شد و بعد از ۱۴ سال قفلی که در روابط بین شهرداری تهران و دولت ایجاد شده بود را باز خواهد کرد. پیش از نجفی این محمدحسن ملک‌مدنی بود که به عنوان آخرین شهردار تهران (سال ۱۳۸۲) در جلسات هیات دولت در دوران اصلاحات شرکت می‌کرد. با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار اصولگرا روابط شهرداری با دولت قطع شد و دیگر دولت، شهردار تهران را به جلسات هیات وزیران دعوت نکرد؛ موضوعی که در دوران ۸ ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و شهرداری محمد باقرقالیباف و بعد، دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی (در دولت یازدهم) و حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران ادامه پیدا کرد. حالا بعد از سال‌ها نزدیکی نجفی و روحانی باعث شده تا قفل ورود شهردار تهران به هیات دولت دوباره شکسته شود و بعد از ۱۴ سال محمدعلی نجفی به عنوان شهردار پایتخت در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد. اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند به نزدیکی دولت و شهرداری منجر شود و برای حل معضلات متعدد پایتخت گره‌گشا باشد. البته شهردار تهران در جلسات هیأت دولت رأی نخواهد داشت و در زمان‌های تصمیم‌گیری رای نخواهد داد. 
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز چهارشنبه ۱۵ شهريور :
محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران نخستین فردی بود که در جلسه شورای شهر در این باره صحبت کرد و گفت: «خوشبختانه باخبر شدیم روحانی رئیس‌جمهوری محترم با حضور نجفی شهردار تهران در جلسه هیات دولت موافقت کرده است و پس از ۱۸ سال شهردار تهران با موافقت رئیس‌جمهور در جلسات هیأت دولت حاضر می‌شود.» وی افزود: «من از روحانی تشکر می‌کنم که تصمیم «بجایی» گرفتند. بدین‌ترتیب نجفی در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت حاضر می‌شوند. چرا که این تصمیم به نفع دولت، شهرداری و مردم است.» در همین خصوص دیروز محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز با تأیید این مطلب گفت: «بنده را دوشنبه با نظر مساعد دکتر روحانی برای حضور در جلسه هیأت دولت دعوت کردند، اما از آنجا که از قبل برنامه‌های دیگری تنظیم شده بود امکان شرکت در جلسه هیات دولت را نداشتم، اما در جلسه بعدی هیأت دولت که صبح چهارشنبه است، حضور خواهم داشت.» همچنین نوبخت، سخنگوی دولت هم دیروز در مورد حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت گفت: آقای نجفی از فردا به دولت دعوت می‌شود. فضای مثبت‌تری با حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت فراهم می‌شود که در سایه تعامل، کار‌ها بهتر پیش می‌رود. پیش از این انتقاد می‌شد که دولت بودجه شهرداری تهران را نمی‌دهد در حالی که به همان میزانی که به سایر دستگاه‌ها بودجه دادیم به شهرداری هم پرداخت کردیم.

مشکل «حصر» باید حل شود
 
 ایران در گزارشی با عنوان مشکل «حصر» باید حل شود به سخنان روز گذشته سخنگوی دولت اشاره کرد و نوشت: همه از نظر قاطع رئیس جمهوری درباره حصر آگاه هستند، حل این مسأله نیازمند تعدیل نظرات سایر اعضای شورای امنیت ملی است.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مواضع دولت و رئیس جمهوری درباره حصر روشن است و این مواضع صریح، شفاف و قاطعانه در شورای عالی امنیت ملی اعلام شد، از دبیر شورا خواست در این باره اطلاع‌رسانی کند.
عناوین اخبار روزنامه ایران در روز چهارشنبه ۱۵ شهريور :  نجفی: هیچ کس از طرف من حق تصمیم‌گیری ندارد ؛ بازیگران جدید بازار پولی در راهند ؛ صعود بدون جشن ؛ مشکل «حصر» باید حل شود ؛ تداوم یا تغییر <حصر> مشروط به تصمیم این شوراست ؛ بررسی موضوع رضایتنامه دانش‌آموزان هرمزگانی ؛ قنبرآباد آب ندارد ارباب دارد ؛ انتقاد پوتین از تحریم‌ جهانی علیه کره شمالی ؛ آغاز گام های دشوار ؛ پیروزی‌های اخیر نویدبخش ریشه‌کن شدن تروریسم و توسعه منطقه است ؛ وزیر کشور: حریم خانواده و جامعه در فضای مجازی باید صیانت شود ؛ تبریک <اسد> برای پایان محاصره <دیرالزور> ؛ امروز، تشییع پیکر شهید «حسن جنگجو» در تبریز ؛
به گزارش «ایران»، محمدباقر نوبخت در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه برخی رسانه‌ها این طور القا می‌کنند که رئیس جمهوری هم موافق ادامه حصر است، تصریح کرد: درست است که رئیس جمهوری، رئیس شورای عالی امنیت ملی است، اما جایگاه این ریاست با جایگاه ریاست بر هیأت وزیران فرق می‌کند. در شورای عالی امنیت ملی غیر از اعضای دولت، فرماندهان ارتش و سپاهیان و رؤسای سایر قوا هم حضور دارند، بنابراین این جایگاه با جایگاه رئیس هیأت دولت متفاوت است.
 
وی با بیان اینکه همه از نظر قاطع رئیس جمهوری درباره حصر آگاه هستند و من هم به مواضع باصلابت رئیس جمهوری که با استدلال و رعایت همه جوانب به منافع ملی مطرح شد، افتخار می‌کنم، تأکید کرد: حل این مسأله به اجماع‌سازی و تعدیل کردن نظرات سایر اعضا (شورای عالی امنیت ملی) هم نیازمند است، زیرا غیر از اعضای دولت، شورای عالی امنیت ملی اعضای دیگری هم دارد.
 
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه من در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی حضور داشتم و به صورت ریز، از جزییات مواضع صریح، شفاف و شجاعانه رئیس جمهوری مطلع هستم، اعلام جزییات جلسات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی را برعهده دبیر این شورا دانست و گفت: این امر (مسأله حصر) در دستور کار شورا نبود و دستور کار هم خواهد شد. رئیس جمهوری مواضع صریحی در این مسأله داشت، اما، چون این مباحث امنیتی است، از دبیر شورا می‌خواهم آنچه تشخیص می‌دهند، در این باره اطلاع‌رسانی شود.
 
وی با بیان اینکه طبیعی است که سخنگوی قوه قضائیه درباره آنچه در قوه می‌گذرد اطلاع‌رسانی کند، افزود:، اما این موضوع یک حکم از قوه قضائیه نیست، بلکه به تصمیم در شورای عالی امنیت ملی مربوط می‌شود که در دولت یازدهم هم نبوده است. جزییات تصمیم‌ها و بحث‌ها باید از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی گزارش شود. از این رو اجازه بدهید که این موضوع با همان روش منطقی خود دنبال شود و نیازی به نیت‌خوانی نداشته باشیم، همه می‌دانید که ما چه موضعی نسبت به این مواضع داریم.
 
نوبخت با تأکید بر اینکه ما ملاحظات مختلفی درباره مسأله حصر داریم، گفت: هم امنیت برای ما مهم است و هم جایگاه رفیع رهبری در نظام برای ما معتبر و محترم است. یک مشکلی در دولت قبل پیش آمده که اکنون باید آن را حل کنیم. با فرض اینکه بخواهیم عده‌ای را مجازات کنیم که بالاترین حرف در این زمینه این است، این (ادامه حصر) به نفع ما نیست. باید زمینه‌هایی را فراهم کنیم که اختلافات پیش آمده حل شود، زیرا منافع ملی ما به این موضوع گره خورده است.

بازگشایی زودهنگام سفارت عربستان در تهران؟

آرمان امروز رابطه ایران و عربستان را موضوع گزارش خود کرد و در مطلبی با عنوان بازگشایی زودهنگام سفارت عربستان در تهران؟ نوشت: برگزاری مراسم حج امسال آن هم بدون حاشیه و سایر سینگال‌های عربستان مانند ممنوعیت جنگ تبلیغاتی علیه ایران و احتمال بازگشایی سفارت عربستان در تهران و... نشان از تحولات مثبت در روابط پرفراز و نشیب ایران و عربستان دارد که باید این مهم را میان دو کشور همسایه و اسلامی با منافع مشترک بسیار زیاد، به فال نیک گرفت، زیرا بهبود روابط ایران و عربستان فارغ از همه مصلحت‌ها و منفعت‌ها برای این دو کشور، در تحولات آتی کشورهای درگیر جنگ و بحران مانند سوریه، یمن و... اثر می‌گذرد و در نهایت می‌تواند گامی جدی در مسیر بازگشت صلح و آرامش به منطقه باشد. بر این اساس روز گذشته روزنامه عربی رای الیوم چاپ لندن به نقل از مقامات عالیرتبه سعودی اعلام کرد که دیوان پادشاهی عربستان طی حکمی روزنامه‌ها و تلویزیون‌های داخلی و خارجی خود را از انتشار اخباری علیه جمهوری اسلامی ایران یا مذهب شیعه ممنوع کرد. همچنین این روزنامه در ادامه خبر از بازگشایی سفارت عربستان در تهران و مشهد را داده است. گفتنی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز یکشنبه اعلام کرد که ویزاهای هیات سعودی صادر شده است؛ قرار است این هیات پس از اتمام مراسم حج برای بازدید از سفارت به تهران سفر کند و در مقابل، یک هیأت ایرانی نیز به ریاض سفر خواهد کرد.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز چهارشنبه ۱۵ شهريور :
بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد که تغییرات در روابط ایران و عربستان جدی‌تر از گمانه‌زنی‌ها و واکنش‌های اخیر برخی از مسئولان سعودی و گا‌ها ایرانی شده است، اگرچه تا به امروز همچنان تغییری در روابط دیپلماتیک تهران و ریاض به وجود نیامده است، اما به نظر می‌رسد که سیگنال‌ها حکایت از تغییرات جدی در روابط پر فراز و نشیب‌های این دو کشوراسلامی و همسایه دارد. بر این اساس یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای اعلام کرد که دیوان پادشاهی عربستان، روزنامه‌ها و تلویزیون‌های داخلی و خارجی خود را از انتشار اخبار علیه ایران ممنوع کرد. روزنامه رای الیوم چاپ لندن به نقل از مقامات عالیرتبه سعودی اعلام کرد که دیوان پادشاهی عربستان طی حکمی روزنامه‌ها و تلویزیون‌های داخلی و خارجی خود را از انتشار اخباری علیه جمهوری اسلامی ایران یا مذهب شیعه ممنوع کرد. این روزنامه در ادامه نوشت: منابع عالی رتبه سعودی اعلام کردند که این ممنوعیت، نویسندگان، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سعودی را شامل می‌شود. بر اساس این گزارش، این امر در جهت سیاست نزدیک شدن روابط دو کشور ایران و عربستان، موفقیت‌آمیز بودن حج امسال و پایبندی حجاج ایرانی به توافقات و تفاهمات دو کشور در جهت انجام مناسک حج به‌وجود آمده است.
 
عربستان بعد از حمله خودسران به سفارت این کشور در تهران و مشهد روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده بود. این کشور بار‌ها دست به جنگ تبلیغاتی علیه ایران و به عبارتی ایران‌هراسی در منطقه می‌زد، اما از آنجا که این کشور حتی پس از توافق اخیر مقامات ایرانی و سعودی در موضوع حج سیاست خود را تا به امروز نسبت به ایران به طور واضح اعلام نکرد، روز گذشته یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای به نقل از منابع عالیرتبه سعودی در دوبی اعلام کرد که سفارت عربستان در ایران به زودی ترمیم خواهد شد و احتمالا طی ماه‌های آینده این سفارت بازگشایی می‌شود. بر اساس این گزارش، روزنامه رای الیوم چاپ لندن به نقل از منابع عالیرتبه سعودی اعلام کرد که هیات بازدید کننده سعودی که قرار است به تهران سفر کند به زودی ساختمان سفارت را که بعد از اعدام شدن شیخ نمر مورد هجوم و تعرض برخی ایرانی‌های معترض و خشمگین قرار گرفت، ترمیم خواهد کرد. این منابع در ادامه اعلام کردند: احتمالا پس از ترمیم و بازسازی سفارت عربستان در تهران، این سفارت طی ماه‌های آینده بازگشایی خواهد شد.

ماله‌کشی اردوی مرگ
 
وطن امروز با رویکردی انتقادی نسبت به مواضع مسئولین در ارتباط با حادثه واژگونی اتوبوس دختران دانش آموز نوشت: همین چند روز پیش بود که خبر واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی جامعه را شوکه کرد. خبر دردناک بود؛ خبری که حاکی از جان‌باختن ۷ دانش‌آموز دختر پاک این سرزمین بود. دخترانی که خانواده‌های‌شان برای آن‌ها مانند هر دختر دیگری هزار آرزو داشتند؛ دست‌شان را در دست مربیان آموزش‌وپرورشی‌شان گذاشتند تا در اردو شرکت کنند، غافل از اینکه سرنوشتی تلخ در انتظار این دختران معصوم بود.
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز چهارشنبه ۱۵ شهريور :  ایران صدها سایت مشکوک دارد و آژانس باید از آنها بازدید کند ؛ داعش بی‌زورشد ؛ ماله‌کشی اردوی مرگ ؛ رکورد حیف شد ؛ بی‌مهری روحانی به پایتخت ؛ بهشت و جهنم دولت اعتدال! ؛ جوابیه‌ای بی‌ارتباط با گزارش «وطن‌امروز» درباره سامانه «ستاد» ؛
به گزارش خبرنگار «وطن‌امروز»، حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگانی بامداد جمعه ۱۰ شهریورماه در نزدیکی داراب به وقوع پیوست که بر اثر آن ۷ دانش‌آموز به همراه یک مربی و کمک راننده اتوبوس فوت کردند و ۳۴ دانش‌آموز دیگر دچار مصدومیت‌هایی شدند.
 
پس از وقوع حادثه ابعاد گوناگون آن مورد بررسی قرار گرفت. علت وقوع حادثه، رسیدگی و پاسخگویی مدیران آموزش‌وپرورش در قبال این حادثه و منع موقت از اعزام شبانه با اتوبوس به اردوهای خارج استانی برخی از موضوعاتی بود که پس از حادثه مورد بررسی قرار گرفت، اما یکی از موضوعاتی که در این بین بسیار مورد توجه بوده، بحث ساعت اعزام دانش‌آموزان و رضایت والدین برای این اردو بوده است. موضوعی که مدیران آموزش‌وپرورش پاسخ درستی برای آن ندارند. در همین رابطه سراغ ۲ دانش‌آموز مجروح حادثه اخیر رفتیم تا ضمن پرس‌وجو درباره این حادثه دلخراش، ابعاد گوناگون این اردو را مورد بررسی قرار دهیم. به دلیل پیشگیری از برخی تبعات احتمالی به درخواست والدین و دانش‌آموزان از ذکر نام این افراد در گزارش خودداری شده است و اسامی و صوت مصاحبه‌شونده‌ها در روزنامه «وطن‌امروز» «محفوظ» است.
 
یکی از دانش‌آموزان مجروح این حادثه در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» جزئیات تازه‌ای از این حادثه را بازگو کرد. او می‌گوید: من در زمان حادثه خواب بودم و ناگهان متوجه چپ شدن اتوبوس شدم. این دانش‌آموز در ادامه درباره جزئیات برگزاری اردو و آماده‌سازی برای اعزام افزود: اردوی ما برنامه‌ریزی شده بود. ما قرار بود ساعت ۵ عصر حرکت کنیم، اما به دلیل فشردگی برنامه‌ها تا ۱۱ شب طول کشید و پس از صرف شام حدود ساعت ۱۱: ۳۰ حرکت کردیم. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که دانش‌آموزان اعزامی رضایتنامه از والدین برای اردو داشتند یا نه؟ اظهار داشت: مربیان به ما رضایتنامه داده بودند، اما رضایتنامه‌ها را جمع‌آوری نکردند! بعضی از دوستانم اصلا رضایتنامه‌های‌شان امضا نداشت!
 
این دانش‌آموز در ادامه درباره موضوع پرداخت پول از طرف مدیران به خانواده یکی از متوفیان این حادثه و گرفتن رضایتنامه اعزام به اردو تصریح کرد: پس از اینکه از بیمارستان مرخص شدم به خانه دوست‌مان «شیوا مبینی» رفتیم و در همین باره خانواده وی گفتند که به ما پیشنهاد دریافت پول در ازای امضا کردن رضایتنامه را دادند، اما ما قبول نکردیم. او همچنین درباره دلیل وقوع حادثه گفت: دلیل وقوع حادثه خستگی و چرت زدن راننده بود. سرپرست ما به راننده تذکر داد، اما او توجهی نکرد و به رانندگی در حالت خواب‌آلود ادامه داد که باعث وقوع این حادثه شد. همچنین والدین یکی دیگر از مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی درباره رضایت یا عدم رضایت برای اعزام به این اردو به «وطن امروز» می‌گوید: برخی والدین نسبت به دیر حرکت کردن اتوبوس اعتراض داشتند، اما مدیران با بهانه‌های گوناگون سعی در جلب رضایت آن‌ها کردند.
 
در همین رابطه، روز گذشته وزیر آموزش‌وپرورش درباره حواشی مربوط به پیشنهاد پرداخت وجه در قبال دریافت رضایتنامه اجباری از برخی والدین دانش‌آموزان هرمزگانی گفته است: یکی از وظایف تیم تشکیل شده بررسی این موضوع است تا با مراجعه به اسنادی که آنجا هست دقیقا بررسی کنند. امروز یکی از نمایندگان به این موضوع اشاره کرد، اما بنده شواهد کافی نداشتم، ظرف چند روز آینده این تیم به صورت مستند بررسی می‌کند که آیا چنین اتفاقی رخ داده است یا خیر.

درخواست فتنه‌گران ونزوئلا از اروپا
 
کیهان در گزارشی با فتنه گر خواندن مخالفان دولت ونزوئلا نوشت:رهبران اپوزیسیون ونزوئلا به پاریس رفتند و در دیدار با رئیس جمهور فرانسه خواستار تحریم کشورشان از سوی کشورهای غربی شدند! فرانسه قرار شد مسئولیت تحریم ونزوئلا از سوی کشورهای اروپایی را برعهده بگیرد.
 
اوضاع ونزوئلا چندماهی به شدت بحرانی است. معترضان غرب گرا به چیزی کمتر از برکناری دولت (کودتا) راضی نیستند. مدتهاست که این اعتراضات از شکل «تظاهرات» خارج و به «شورش» و «درگیری‌های خشن» تبدیل شده است. تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر در این شورش‌ها کشته و دست‌کم ۱۰۰۰ تن زخمی و ۳۵۰۰ تن دیگر نیز دستگیر شده‌اند. اعتراضات غربگرایان با حمایت‌های آشکار آمریکا و چند کشور نام آشنای اروپایی یعنی فرانسه و انگلیس و... هر روز ابعاد وسیع‌تر و خشن‌تری به خود می‌گیرد و آن‌ها با تجهیزات بیشتری به خیابان‌ها می‌آیند. غارت مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، حمله به طرفداران دولت و حتی در برخی موارد آتش زدن آن‌ها و دزدیدن هلیکوپتر! نیز طی هفته‌های گذشته در این اعتراضات مشاهده شده است. دولت آمریکا حتی حمایت‌های سیاسی و اقتصادی خود را از مخالفین مخفی نکرده، کار به حمایت نظامی نیز رسیده است.
عناوین اخبار روزنامه کيهان در روز چهارشنبه ۱۵ شهريور :
مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا دولت آمریکا را متهم کرده مخالفان را مسلح می‌کند. در ماجرای ربوده شدن هلیکوپتر پلیس نیز، دولت ونزوئلا سازمان سیا و سفارت آمریکا در کاراکاس را متهم به برنامه‌ریزی این شبه‌کودتا کرده بود. ترامپ حتی کار را به جایی رساند که علنا گفت، برای حمایت از کودتاچیان ممکن است از گزینه نظامی استفاده کند!
 
اخیرا برخی کشورهای اروپایی نیز مثل آمریکا، به صورت عیان به صف حامیان مخالفین در ونزوئلا پیوسته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، طی چند روز آتی قرار است رهبران آلمان، اسپانیا و انگلیس با اعضای کنگره تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا دیدار کنند. این نشست‌ها با هدف افزایش فشار بین‌المللی بر نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا صورت می‌گیرد. «برخس» رئیس کنگره تحت کنترل مخالفین و «گوئورا» معاون وی، اما روز دوشنبه به پاریس رفتند و با «ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دیدار و درباره چگونگی براندازی در ونزوئلا رایزنی کردند. چند ساعت پس از این دیدار دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ماکرون آماده است تا موضوع اعمال تحریم‌های اروپا علیه دولت مادورو را پیش ببرد.» ماکرون ضمن محکوم کردن برخورد با اپوزیسیون برانداز گفت: «فرانسه آماده است تا مذاکراتی را با اروپا برای اعمال تحریم علیه مسببان این وضعیت در ونزوئلا برگزار کند.»
 
گفتنی است، مشابه چنین اتفاقی در ماجرای فتنه ۸۸ هم رخ داد. فتنه‌گران سبز ضمن تماس با دشمن، از آن‌ها درخواست کردند کشورشان را تحریم کنند!

تماشای زنان سوری توسط زنان ایرانی
 
همدلی با اشاره به حضور زنان سوری در جایگاه تماشاگران بازی روز گذشته فوتبال ایران و سوریه نوشت: در حالی‌که زنان سوری با حجابی مشابه زنان ایرانی و بچه‌بغل، خود را روی صندلی‌ها جابه‌جا می‌کنند، زن‌های ایرانی هم چشم‌های خود را تنگ و گوش‌هایشان را تیز می‌کنند تا از لای نرده‌ها صدای تشویق مردانه‌ای را بشنوند که در کشورشان رساترین صداست؛ صدای زن‌ها به جایی نمی‌رسد و اگر بخواهند داد بزنند؛ تک‌جیغ‌های ممتد و پراکنده‌ای خواهد بود که نه تن‌ها خنده مردان که استهزای هم‌جنسانشان را نیز به دنبال خواهد داشت. 
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز چهارشنبه ۱۵ شهريور :
این‌جا ایران است و دو تیم از دو کشور مسلمان با زن‌ها و دخترهای باحجاب دارد؛ منت‌ها یکی جایش پشت دیوارهای سیمانی منتهی به راه‌راه نرده‌ها است و آن‌دیگری خیلی‌ وقت است تو رفته و خیلی عادی با مرد‌ها اختلاط هم می‌کند. 
 
بیرون ورزشگاه، یک استرس همیشگی هست با حرکات شتابزده سر و کشیدگی گردن در اثر انتظار برای بالارفتن نرده‌ها. داخل همه‌چیز عادی است؛ بیرون، آرامش زنان داخل دست به دست می‌شود و گوشی‌های موبایل هم توی عکس‌های زنان بیرون روی کانال‌های بیگانه جا خوش می‌کند؛ و این خوراک خبری را مسئولانی (که هنوز مشخص نشده دقیقا چه کسانی هستند) با راه‌ندادن هم‌وطنان خود (به صرف زن‌بودنشان) به ورزشگاه برای همان کانال‌های تلگرامی مذکور، فراهم کرده‌اند.
 
کسی هنوز نمی‌داند که اگر زنان ایرانی موفق شوند برودند تو، قرار است چه کار ناشایستی انجام دهند که این‌قدر ورزشگاه‌نرفتنشان توی بوق و کرنای داخلی و خارجی شده؛ تا جایی که کار به تهدید ایران (در برخی مواقع) از سوی فدراسیون‌های بین‌المللی برای محرومیت هم کشیده!
زنان ایرانی در پشت درهای بسته طومار جمع می‌کنند، نامه امضاء می‌کنند؛ قبلا هم کرده بودند؛ ماحصلش درخواست‌هایی از سوی مسئولانی است که به طور قطع با آن مخالفت خواهد شد.
 
زن‌های ایرانی «پشت‌درهای آزادی» نشسته‌اند و دارند ویدئویی را که خانم سیاوشی، نماینده مجلس منتشر کرده، گوش می‌کنند که «متاسفانه نشد»؛ می‌گوید که تقاضای خودش و دو نفر دیگر خانم نماینده پذیرفته شد، اما متاسف است که دخترهایش را نمی‌تواند با خود ببرد و بیشتر برای مردهای ایران، متأسف است که نمی‌توانند در کنار زنان خود بروند ورزشگاه آزادی.
دلیل‌اش هرچه باشد مهم نیست؛ اصلا دوست دارند بروند ورزشگاه؛ از علاقه به ورزش تا مراقبت از فرزند و همراهی با همسر و اصلا ورزشکاربودن خود زن یا دختر مربوطه؛ دلیلش هرچه باشد مهم نیست... .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۰
تصور کنید حالا دولت از جناح مقابل بود و شهردار اصلاح طلب رو به هیئت دولت راه نمیدادند!!!!مملکت رو به هم می ریختند!!!جالبه قالیبباف چون کاری به حاشیه های سیاسی نداشت و سرش به مدیریت اجرائی گرم بود نه در دولت احمدی نژاد و نه در دولت روحانی به جلسات هیئت دولت راه نداشت!!!
فتنه كران ونزويلا جالبه مردمي كه گرفتار ديكتاتوري يك راننده اتوبوس شده اند و تورم كشورشان ٤٠٠ درصد بوده حالا ميخواهند دولت نالايق را سرنگون كنند فتنه گر خوانده ميشوند از تابناك بعيده اينگونه مغرضانه مطلب بزنه اقاي نويسنده كودتا نميخواهند بكنند چون كودتا را ارتش ميكنه نه مردم كوچه و بازار مردمي كه از ستم دولت جان به لب شده اند قيام كرده اند ربطي به امريكا و انگليس و فرانسه نداره واقعا جاي تاسف است اينچنين تحليل و القابي بكار بردن
چقدر مسائلمون کوچیکه یه مملکت بایددرگیر مسائل جدی باشه که وقتی حل شد کلی بره جلوتر خوب حالا فکر کن زنان بعد از این همه سال رفتند ورزشگاه چی میشه ؟ چیزی بوده که حالا که حل شد چیزی بشه؟ اصلا چرا این جور موضوعات مشکل ماست؟
این بار: چراغی که به مسجد رواست به خانه حرام شد!
باز هم اين حسين اقاي شريعتمداري در مورد شهردار جديد افضات كردند. بابا جان ول كن . چرا زمان قاليباف و املاك نجومي صدأت در نميامد؟
عجب ونزوئلا هم فتنه گر دارد؟ خدا بگم این فتنه گران را چکار نکنه...
جناب آقای نجفی شهردار محترم :
دیشب ساعت 1 بامداد مردم را با خفت از دریاچه خلیج فارس بیرون کردند . قبلا با زبان نرم تقاضای ترک محوطه را میکردند .
تا حالا سابقه نداشته که با مردم اینگونه برخورد کنند .
نجفی را به هیئت دولت راه دادند یعنی این که سرمان هم برود از بازی حزبی دست بر نمیداریم.
جالبه! وقتی کل هیات حاکمه ی کشوری از فرانسه می آیند و همین کارها را کردند، اقدامی انقلابی ست! ولی وقتی مردم کشور دیگری علیه دولت مستبدشان بشورند می شوند فتنه گر!
ظاهرا هر شورش و اعتراضی که به نفع ما باشد اقدام درست و مثبتی ست! ولی اگر برعلیه ما باشد، صددرصد فتنه است!
ایکاش اینهایی که می خواهند به دولتشان اعتراض کنند، اول از ایشون بپرسند!!
تابناک جان، شما دیگه چرا!؟
حداقل کاری که می توانید بکنید اینست که لااقل مواضع صددرصد غلط همسان کیهان را بازتاب ندهید!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار