بازدید 5932
۱

دو ابهام درگزارش سقوط اتوبوس دانش آموزان

کد خبر: ۷۲۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹ 05 September 2017
در جلسه اضطراری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی سقوط اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی، اعلام شد: "رضایت والدین" و "ساعت حرکت" دو ابهام موجود در گزارش اولیه است.
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در پی سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگانی جلسه اضطراری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی علت بروز سانحه و ابعاد این مهم با حضور نمایندگان مجلس، وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان دستگاه‌های مرتبط صبح امروز (سه‌شنبه، 14 شهریور) در محل کمیسیون برگزار شد.

زاهدی: مشخص شود آیا ضوابط برگزاری در اردوی دانش‌آموزان هرمزگان به طور کامل اجرایی شده است یا خیر
 
محمدمهدی زاهدی با اشاره به اینکه باید نگاه کارشناسی به بروز علت این حادثه داشت، گفت: در این بین باید با مقصران نیز برخورد شود تا در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: باید مشخص شود که آیا ضوابط برگزاری اردوها در اردوی دانش‌آموزان هرمزگان به طور کامل اجرایی شده است یا خیر.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این بین باید مشخص شود چرا دانش آموزان هرمزگانی ساعت 11 شب به سمت شیراز حرکت کرده‌اند.

بطحایی: تیم کارشناسی به منظور بررسی رعایت مفاد مقررات و آیین‌نامه در اردوی دانش آموزان هرمزگانی تشکیل شده است
 
در ادامه سید محمد بطحایی با اشاره به اینکه 7 دانش آموز و یک مربی در این حادثه جان خود را از دست داده و 34 نفر مجروح شده اند، گفت: بر اثر شدت جراحات 5 نفر از مجروحان به بیمارستان شیراز منتقل شدند.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ساعات اولیه حادثه طبق هماهنگی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش شد تا امور درمانی دانش آموزان به طور جد پیگیری شود، تصریح کرد: خوشبختانه با سرعت‌ عمل نیروهای امدادی که کمتر از 10دقیقه در محل حادثه حضور داشتند از فوت شدن افراد پس از وقوع حادثه جلوگیری شد.
 
وی با اشاره به اینکه در گزارش های اولیه عامل انسانی و خواب آلودگی دلیل بروز سانحه ذکر شده است، گفت: طبق گزارش وزیر راه و شهرسازی و بررسی‌های صورت گرفته پیشینه راننده اتوبوس مشکلی نداشته و وی دچار تخلف نشده است؛ در این بین دانش‌آموزان نیز از کمربند استفاده نکرده بودند.
 
بطحایی با اشاره به اینکه تیم کارشناسی به منظور بررسی رعایت مفاد مقررات و آیین‌نامه اردوها در این اردو تشکیل شده است تا به صورت میدانی موضوع را بررسی کند، اظهار کرد: متأسفانه چنین حوادثی بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود و مسئولان متولی نیز بروز چنین حوادثی را از یاد می‌برند لذا امکان رخداد مجدد آن در آینده به وجود می آید از این رو چنین تیم کارشناسی تشکیل شد تا با بررسی ضوابط و مقررات برگزاری اردوها و تجدیدنظر در این امر راهکارهایی برای افزایش سطح امنیت سفر دانش آموزان تبیین شود تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

ضوابط برگزاری اردوهای دانش آموزی تا شهریور ماه نهایی خواهد شد
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گزارش نهایی در خصوص ضوابط برگزاری اردوهای دانش آموزی تا شهریور ماه نهایی خواهد شد و به منظور تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح می‌شود، افزود: در حال حاضر به همه استان‌ها ابلاغ شده است اردوهای دانش‌آموزی که تردد وسایل به شب منتهی می‌شود متوقف شود.
 
وی با اشاره به اینکه برگزاری اردو سبب تقویت مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان می‌شود لذا با ضرورت برگزاری چنین اردوهایی مواجه هستیم، گفت: در مقابل با مشکلاتی مانند بروز سوانح نیز رو به رو هستیم بنابراین باید تلاش شود تا بروز خطرها کاهش یابد.

دو ابهام در گزارش اولیه سقوط اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی وجود دارد
 
بطحایی: در گزارش های اولیه به دست آمده ضوابط برگزاری اردو رعایت شده است، اما دو ابهام وجود دارد؛ بر این اساس گزارش را برگشت داده‌ ایم تا ابهامات آن برطرف شود، برای مثال باید مشخص شود که دانش آموزان با رضایت در اردو شرکت‌ کرده‌اند یا خیر.
 
وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان حرکت دانش آموزان هرمزگانی به سمت شیراز نیز توضیح داد: با توجه به اینکه مسیر بندرعباس به شیراز دارای هوای گرمی است اتوبوس‌ها در روز تردد نمی‌کنند و طی مسیر به شب موکول می‌شود اما اینکه چرا ساعت 11 شب برای حرکت این اردو انتخاب شده جای ابهام است که باید در تیم کارشناسی مشخص شده بررسی شود.

آیین‌نامه کنونی برگزاری اردوها تردد در شب را با رعایت نکات ایمنی مجاز دانسته است
 
وی یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه کنونی برگزاری اردوها با رعایت نکات ایمنی می‌توان در شب نیز تردد داشت تا اردو برگزار شود.

فیض: اجرای 90 هزار اردوی دانش آموزان با اتوبوس و وجود دو حادثه
 
همچنین مهدی فیض با اشاره به اینکه ضوابط مربوط به برگزاری اردوهای دانش آموزی مربوط به سال 89 است، گفت: بر این اساس برگزاری اردو در شب مجاز است و مشکلی ندارد و در این بین عنوان شده باید از وسایل نقلیه شرکت‌های مسافربری معتبر استفاده شود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی 95- 96 اردوهای بیشماری برگزار شده است، تصریح کرد: درمجموع سه میلیون و 800 هزار دانش آموز در قالب 90 هزار سفر از طریق اتوبوس در این سال تحصیلی در اردوها شرکت کرده‌اند که در این بین متأسفانه دو حادثه رخ داده که یکی از آنها مربوط به اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی است.

تذکر چندین باره مربی همراه دانش‌آموزان هرمزگانی به راننده در خصوص خواب آلودگی وی
 
وی با اشاره به اینکه قطب‌بندی‌هایی برای برگزاری اردو در کشور صورت گرفته است تا رفت و آمد دانش آموزان از طریق وسایل نقلیه کاهش یابد، افزود: در خصوص اردوی دانش آموزان هرمزگانی باید اذعان کرد که مربی همراه این دانش‌آموزان چندین بار به راننده در خصوص خواب آلودگی تذکر داده است.

حمیدی: خودرو سالم و ایمن بود؛ سرنشینان نکات ایمنی را رعایت نکردند
 
در ادامه این جلسه محمدحسین حمیدی با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی کشورمان به رغم توسعه‌ای که داشته عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته است اما باید تلاش شود تا بروز خطاها کاهش یابد، گفت: در برگزاری اردوها فقط آموزش و پرورش دخیل نیست و نیاز به همراهی دستگاه‌های مختلف است.
 
رئیس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به اینکه حادثه دانش آموزان هرمزگانی در 54 کیلومتری داراب رخ داد و نیروهای اورژانس کمتر از 10دقیقه به محل حادثه رسیدند، افزود: خودروی حامل دانش آموزان سالم و ایمن بوده است لذا اگر سرنشینان نکات ایمنی را رعایت می‌کردند با چنین تلفاتی مواجه نمی‌شدیم.

سرعت حرکت اتوبوس مجاز بوده است
 
وی با اشاره به اینکه رانندگان اتوبوس در طول 24 ساعت مجاز به 9 ساعت رانندگی هستند و راننده مذکور نیز طبق بررسی‌ها 6 ساعت و 31 دقیقه حرکت کرده و برای ادامه مسیر مشکلی نداشته است، توضیح داد: از نظر فنی این حادثه نباید تلفات جانی بر جای می گذاشت زیرا سرعت حرکت اتوبوس نیز مجاز بوده است.

بی توجهی راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی؛ علت اصلی بروز حادثه
 
حمیدی با بیان اینکه جاده و خودرو ایمن بوده و راننده نیز پرخطر نبوده لذا زمان حرکت اشتباه بوده است، گفت: متولیان آموزش و پرورش نیز راننده و شرکت مناسبی را برای برگزاری اردو به کار گرفته بودند اما علت اصلی بروز این حادثه بی توجهی راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده است.

اعزام کاروان‌ها در اردوهای دانش آموزی ضابطه‌مند شوند
 
رئیس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به اینکه مربی همراه دانش آموزان موضوع خواب آلودگی راننده را چند بار تذکر داده و بعد از بی توجهی این موضوع را به مسئول مربوط در استان انتقال داده است در حالی که باید به پلیس موضوع را گزارش می‌داد، افزود: پیشنهاد می‌شود برای برگزاری هر چه بهتر اردوهای دانش آموزی اعزام کاروان‌ها ضابطه‌مند شود، برنامه آموزشی ویژه ایمنی سفر کاروان‌ها تدوین شود، حضور یک نفر نماینده دستگاه یا سازمان اعزام کننده الزامی شود، بر آموزش مقررات ترافیکی با نگاه ایمنی نیز در مدارس تأکید و الگوهای رفتاری ایمن و قانونمند در برنامه‌های مختلف سازمان صدا و سیما ، متون کتب درسی و ... نیز ترویج شود.

کشاورزیان: کارگروه ویژه برای نحوه اعزام اردوهای دانش آموزی تشکیل شود/ گزارش نهایی در حال تدوین است
 
در ادامه داوود کشاورزیان با اشاره به اینکه گزارش نهایی مربوط به سانحه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال تدوین است، گفت: ماهیت سفر عموماً حرکت از شیراز به سمت بندرعباس در روز است و بالعکس این سفر در شب اتفاق می‌افتد.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه باید کارگروه ویژه برای نحوه اعزام اردوهای دانش آموزی تشکیل شود، افزود: پیشنهاد می‌شود برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی از طریق شرکت معتبر و مخصوصی انجام شود که در این راستا حتی خودروهایی متناسب با نیاز دانش‌آموزان و ماهیت اردوهای دانش‌آموزی تعبیه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
مشکل وزیر اموزش و پرورش و یا به قول رامبد جوان ریس جمهور نیست مشکل به برگزار کنندگان و شخص دانش اموزان بر میگردد اگر در ان اتوبوس مرگ همه کمربند ایمنی را بسته بودند و در ساعت مناسب در روز تردد میکردند و جاده مناسب برای تردد وجود داشت و همه افراد مسئول به درستی و با نظم و جدی در انجام وظایف بودند شاید تلفات این حادثه به حداقل میرسید معمولا در اینجور حوادث مجموعه ای از عوامل دست بدست هم میدهند و یک عامل به تنهایی نمیتواند فاجعه بار باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل