بازدید 6041
۱
نبض تالار شیشه‌ای حافظ؛

دنده عقب شاخص کل بورس با فرمان سایپا / علت عدم معامله بلوک ۱۵ درصدی "فایرا"

شاخص کل بورس امروز پس از چهار روز متوالی روند صعودی، نتوانست علی رقم حمایت مثبت نماد معاملاتی فارس، روند روبه رشد خود را ادامه دهد و در نهایت با باز شدن نماد معاملاتی خساپا، به افت 83 واحدی رضایت داد. این در حالی است که روز گذشته نماگر بورس، با حمایت 169 واحدی فارس، افزایش 0.19 درصدی را رقم زده بود ولی امروز این نماد با وجود افزایش 271 واحدی، در مقابل کاهش 209 واحدی نماد متعلق به سایپا، حرفی برای گفتن نداشت و نظاره گر قرمز شدن شاخص کل بورس بود.
کد خبر: ۷۲۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ 03 September 2017
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 12 شهریورماه 96 با کاهش 83 واحدی به رقم 83 هزار و 345 واحد رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از چند روز روش، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 26 واحدی به رقم 26 هزار و 999 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 71  واحدی، عدد 17 هزار و 777 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 53 واحد به رقم 13 هزار و 463 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.50 درصدی کاهش 456 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 361 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 402 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 226 واحد رسید ولی شاخص بازار دوم در ادامه روند صعودی روز قبل، با رشد 1687 واحد معادل 0.93 درصد همراه بود و عدد 182 هزار و 606 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در ساعت 10:00 در سطح 83 هزار و 586 واحد قرار گرفت. 

دنده عقب شاخص کل بورس با فرمان سایپا
در معاملات امروز بازار سرمایه، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) همانند روز گذشته با افزایش 271 واحدی همراه بود و پس از آن نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان) با 31 واحد و نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران) با 15 واحد افزیش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس داشتند.

در مقابل نماد خساپا (سایپا) با 209 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در افت امروز نماگر بورس داشت و پس از نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 30 واحد، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) با 27 واحد و نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان) با 14 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

در معاملات امروز بازار سهام، شرکت هایی که نماد آن ها از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند، عبارتند از: حق‌تقدم خرید سهام داروسازی ابوریحان، سایپا، سیمان ایلام، حق‌تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان،‌سرمایه‌گذاری مسکن تهران، واحدهای سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن، حق‌تقدم خرید سهام بانک حکمت ایرانیان و همچنین شرکت هایی که از سوی ناظر بازار سهام متوقف شدند، شامل: کشت و صنعت چین‌چین، حق‌تقدم خرید سهام سیمان آرتا اردبیل، بین‌المللی توسعه ساختمان و حق‌تقدم خرید سهام آن، صنعت و کشاورزی شیرین خراسان، پشم‌شیشه ایران، صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نارون بودند.

معامله‌گران بورس امروز، 790 میلیون و 995 هزار برگه بهادار و سهام در قالب 59 هزار و 742 نوبت معامله و به ارزش 173 میلیارد و 995 میلیون تومان داد و ستد کردند.

بر اساس گزارش بازار سرمایه (سنا)، در این روز گروه های خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای شیشه همدان، آلومینیوم ایران، تولید محور خودرو، سرامیک صنعتی اردکان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی دماوند و کربن ایران بود.

در مقابل نمادهای سایپا، آبادگران، نیرو ترانس، مس شهید باهنر، بیمه ما، لیزینگ ایرانیان و فرآورده های نسوز آذر با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

در جریان معاملات امروز سهامداران بورسی برای خرید سهام آلومینیوم ایران، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، کیان، سهام کارتن ایران، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق مشارکت ملی نفت ایران بیشترین تقاضا و سنگین ترین صف های خرید را ثبت کردند.

در مقابل گروهی دیگر از سهامداران برای خروج از واحدهای پارند پایدار سپهر، کیان، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق مشارکت شهرداری تهران، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار و اوراق مشارکت رایان سایپا بیشترین عرضه ها و طولانی ترین صف های فروش را تشکیل دادند. در پایان معاملات امروز سایپا با معامله 300 میلیون سهم به ارزش 357 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشت.


علت عدم معامله بلوک ۱۵ درصدی "فایرا" اعلام شد

در جریان معاملات امروز قرار بود 15 درصد از سهام آلومینیوم‌ ایران‌ از سوی سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران عرضه شود اما این عرضه انجام نشد.

براساس این گزارش، در حالی سهامداران "فایرا" بعد از رشد 62 درصدی قیمت سهام از 24 مرداد تا دیروز ، منتظر این معامله بودند که بروز شایعاتی مبنی بر عدم تایید صلاحیت خریداران، منجر به تشکیل صف فروش امروز شد اما در ادامه این صف جمع و در آخر وقت تبدیل به صف خرید 18.6 میلیون سهمی شد.

در این رابطه علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس تهران به بورس پرس گفت: طبق ضوابط معاملات عمده و بر اساس مدارک ارسالی ، خریداران این بلوک احراز صلاحیت نشدند.

وی در برابر این سئوال که علت این عدم تایید صلاحیت چه بود و خریداران شامل چند شرکت یا فرد بودند ، گفت: طبق مقررات، بورس در مرحله رسیدگی، نمی تواند موارد این چینی را افشا کند.

صحرایی در پاسخ به این پرسش که با این اوصاف آیا بلوک 15 درصدی "فایرا" در روزهای آینده امکان عرضه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: این موضوع به تصمیم سهامداره عمده (سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران ) بستگی دارد.

براساس این گزارش، بلوک فوق شامل 78 میلیون سهم بود که قرار بود امروز به قیمت پایه هر سهم 861 ریال به صورت یکجا در بازار دوم معاملات بورس تهران عرضه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
اقایون این تازه سایپا بود که گفته بودند سود ده هستنش خالا وقت بانکی های بسته برسه فکر کنم 30تا40 درصد سرمایه مردم از بین میره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار