بازدید 12463
۱

فرزانگان،قربانی اتوبوس مرگ

کد خبر: ۷۲۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 02 September 2017
چنددقیقه مانده به ساعت 4 صبح جمعه، اتوبوس حامل  45 دانش آموز  نخبه هرمزگانی که راهی اردوی ملی فرزانگان در شیراز بودند، پس از چند تکان شدید  واژگون می شود و فاجعه ای دیگر رقم می خورد .

به گزارش خراسان، (تا زمان تنظیم این گزارش )از 12 کشته و بیش از 30 مصدوم حکایت دارد که در این میان چند نفر از آن ها قطع نخاع و قطع عضو شده اند. این چندمین بار  است که دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه ای که راهی اردوهای تفریحی یا علمی هستند، دچار سانحه رانندگی در جاده می‌شوند.

در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۷۶ اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مسیر بازگشت از بیست ودومین دوره مسابقات ریاضی  که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده بود، به دره سقوط کرد و هفت نفر از دانشجویان به اضافه دو  عضو هیئت علمی این دانشگاه کشته شدند.مریم میرزاخانی نابغه فقید ریاضی از بازماندگان این حادثه بود.

خبرگزاری ایسنا گزارش داد: در اولین ساعات بامداد روز جمعه ۱۰ شهریور اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر نخبه دراستان هرمزگان واژگون شد.

بر اساس این گزارش، این حادثه در ساعت 3:58 بامداد روز جمعه در محور بندرعباس-داراب اتفاق افتاده و منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و مصدوم شدن ۳۳ تن دیگر شده که حال ۱۳ تن از آن ها وخیم گزارش شده است.

دختران دانش‌آموز نخبه در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان از شهرهای رودان و میناب راهی اردوی فرزانگان در شهرستان داراب بوده‌اند.

مدیر کل بحران استانداری فارس نیز گفت:این اتوبوس در نزدیکی جنت شهر داراب واژگون و منجر به مرگ ۱۱ تن و مصدوم شدن بقیه سرنشینان شد.

وی  با اشاره به این‌که ۲۲ نفر به صورت سرپایی درمان شدند، افزود: ۱۳ نفر بستری هستند و چهار نفر که حال نامناسبی دارند با بالگرد های جهرم، لار و شیراز به مراکز درمانی شیراز اعزام شده اند.

وی گفت: چهار نفر از این مصدومان ممکن است قطع نخاع شده باشند. در حالی که اورژانس کشور آمار کشته‌شدگان این حادثه را ۱۱ نفر به همراه دو قطع نخاع اعلام کرده بود، معاون کل وزارت‌بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا آمار کشته‌شدگان را کمتر اعلام کرده و گفته است: «در این حادثه ۹ نفر جان باختند و قطع نخاع نداریم.»

جزئیات حادثه اتوبوس دانش آموزان به روایت رئیس پلیس راه

سردار حمیدی رئیس پلیس راه کشور علل احتمالی حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دانش آموزان فرزانه در داراب را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا ، سردار حمیدی در این باره گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد سرعت اتوبوس کاملا مجاز بوده و بیش از سرعت مجاز منطقه تردد نکرده  است و از آن جا که  راننده یک ساعت و نیم قبل پشت فرمان قرار گرفته بوده؛ برهمین اساس قاعدتا باید با آمادگی کامل رانندگی می‌کرده است.

وی با بیان این که بررسی ها نشان می دهد راننده  در صحنه ورود به حادثه و در آن لحظه بنا به دلایلی  که هنوز برای ما مشخص نیست، توجه کافی به جلو نداشته است، افزود: ممکن است راننده خواب بوده باشد.

وی  افزود: متاسفانه اتوبوس با قرنیز پل برخورد کرده و از جاده خارج شده، در حالی که جاده کفی است و قاعدتا نباید چنین حادثه ای رخ می داد اما براساس بررسی ها کشیدگی خودرو در حاشیه راه که به بغل خوابیده بوده منجر به  افزایش فوت و مجروح شدن سرنشینان شده است.

وضعیت نامعلوم راننده و حرکت  اتوبوس در شب

این در حالی است که به گفته معاون عملیات سازمان اورژانس ایران، علت واژگونی اتوبوس، خواب‌آلودگی راننده بوده و راننده در دم جان سپرده است. 

این در حالی است که حجت الاسلام سید محسن موسوی رئیس دادگستری شهرستان داراب گفت: راننده این اتوبوس که از نظر جسمانی، سالم است، بازداشت و پرونده قضایی برای پیگیری دقیق ابعاد مختلف این حادثه تشکیل شده است.

 علی القاصی رئیس کل دادگستری فارس نیز  با اشاره به این‌که «صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولان اقدام اشتباهی بوده است»، افزود : پس از کارشناسی میزان تقصیر مقصران حادثه به صورت دقیق اطلاع رسانی خواهد شد. 

در عین حال فیض  معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این که آیا حرکت شبانه اتوبوس حامل دانش آموزان منع قانونی نداشته است، گفت: حرکت در شب در یک دوره ای تخلف بود، اما در آیین نامه جدید که حدود پنج سالی است، اجرا می‌شود حرکت در شب هم بلامانع اعلام شده، منتها با رعایت ضوابطی همچون تعداد رانندگان و مسائل فنی اتوبوس مانند چراغ و امکانات لازم که بررسی مسائل فنی وسایل حمل و نقل بر عهده دستگاه‌های مربوط است. 

 در همین حال  استاندار هرمزگان امروز را عزای عمومی اعلام کرد و وزیرآموزش و پرورش  نیز در راس هیئتی ویژه برای بررسی دقیق وضعیت حادثه دیدگان سانحه اتوبوس دانش آموزان استان هرمزگان در داراب، وارد شیراز شد.

وی از تماس تلفنی رئیس جمهور و دستور وی برای پیگیری قاطع موضوع و معرفی مقصران خبر داد.

معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این باره، پیام تسلیتی صادر کرد. اسحاق جهانگیری در این پیام تسلیت گفته است:

« این مصیبت غمبار را به ملت ایران، مردم شریف استان هرمزگان و به ویژه خانواده های این عزیزان صمیمانه تسلیت می گویم و از مسئولان مربوط به خصوص وزیران محترم آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می خواهم ضمن رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان و مصدومان، با بررسی دقیق علت بروز این حادثه ناگوار، در اسرع وقت نتیجه را به اطلاع مردم بزرگوار ایران برسانند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مگه نظرها رو ثبتم می‌کنین؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها