بازدید 15536
۲
مروری بر روزنامه‌های شنبه یازدهم شهریورماه؛

ناکامی واشنگتن در وین یا آنچه ترامپ می‌خواست؟/گاه‌شمار واژگونی اتوبوس‌های دانش آموزی/کاسبی بچه پولدارهای اینستاگرام/روحانی برجام داخلی را کلید بزند/نمایش کاهش نرخ سود برای حبس نقدینگی/ادامه افسانه قفل دروازه

روزنامه‌های امروز، چهار محور اصلی خبری واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی و جان باختن نه (9) تن از آنها، گزارش آژانس بین المللی اتمی و بی اثر بودن تبلیغات آمریکایی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج و نقد و تحلیل هایی درباره کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را موضوع گزارش‌های و تحلیل‌های شماره امروزشان کرده اند.
کد خبر: ۷۲۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۸ 02 September 2017
روزنامه‌های امروز، چهار محور اصلی خبری واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی و جان باختن نه (9) تن از آنها، گزارش آژانس بین المللی اتمی و بی اثر بودن تبلیغات آمریکایی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج و نقد و تحلیل هایی درباره کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را موضوع گزارش‌های و تحلیل‌های شماره امروزشان کرده اند.

به گزارش «تابناک»، اتفاق تلخ واژگونی اتوبوس دختران نخبه هرمزگانی و کشته شدن ۹ تن از آن‌ها به اضافه مصدومیت و قطع عضو چند تن دیگر در بامداد جمعهف عکس و تیتر اصلی صفحات نخست بیشتر روزنامه‌های امروز را به خود اختصاص داد.

وقایع اتفاقیه تیتر «داغ دوباره فرزانه ها» را در کنار تصویر اتوبوس واژگون شده دانش آموزان هرمزگانی قرار داد و گزارشی از این حادثه نوشت.

اعتماد «سیاهی قصه دختران دریا» را تیتر کرد و خراسان برای انعکاس این خبر تلخ نوشت: فرزانگان قربانی اتوبوس مرگ.

روزنامه شروع «ارابه مرگ فرشتگان» را تیتر خبر این حادثه کرده و آفتاب یزد، که لوگوی روزنامه را بر خلاف معمول سیاه نموده بود، تیتر «اردوی مرگ» را برای این خبر انتخاب کرد.

در بیشتر گزارش‌های نوشته شده در باره حادثه اخیر، انتقاد از چرایی تکرار این حوادث و عدم گزارش علل حوادث گذشته و کارهای انجام شده برای جلوگیری از تکرار آن، یکی از محورهای اصلی آنهاست.

گزارش نویس روزنامه همدلی در بخشی از گزارش خود به استیصال در گزارش دادن چنین اتفاقاتی اشاره می‌کند که تاثیری در نجات جان دانش آموزان ندارد.
 
گزارش اخیر آژانس بین المللی هسته ای، که در آن به پایبندی ایران به همه تعهدات برجامی اشاره می‌کند، با دو رویکرد متفاوت در روزنامه‌های امروز منعکس شد.

بیشتر روزنامه‌های اصلاح طلب، گزارش اخیر آژانس را ناکامی کاخ سفید و دولت ترامپ در مخدوش کردن برجام دانسته و عناوینی با همین رویکرد انتخاب کرده اند.

اعتماد «رویای برباد رفته ترامپ» و وقایع اتفاقیه «ناکامی واشنگتن در وین» را تیتر نخست شماره امروز خود قرار داده اند.

همچنین ابتکار تیتر «بنای ضد برجامی ترامپ فرو ریخت» و شرق نیز «ترامپ در منگنه» را برای این گزارش برگزیده اند. با وجود این، روزنامه‌های منتقد دولت از جمله کیهان و وطن امروز رویکردی متفاوت به این مسأله داشته اند.

وطن امروز با اشاره به اینکه بر خلاف مواضع وزارت خارجه ایران یوکیا آمانو گفت: آژانس می‌تواند از مراکز نظامی ایران بازرسی کند، عبارت «همان که ترامپ می‌خواست» را تیتر اول خود انتخاب کرد و کیهان در گزارشی با روتیتر پاسخ آژانس به خوش‌خیالی‌ها، از قول آمانو نوشت: آژانس حق دسترسی به همه مراکز نظامی و غیرنظامی ایران را دارد.

در ادامه برخی از گزارش‌های و یادداشت‌های چاپ شده در شماره امروز روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم.

ناکامی واشنگتن در وین یا رویای بر باد رفته ترامپ
 
وقایع‌ اتفاقیه در گزارشی از ناکامی تبلیغات منفی ترامپ در مورد فعالیت‌های هسته ایران در گزارش آژانس هسته‌ای با عنوان ناکامی واشنگتن در وین نوشت: بالاخره پس از چند هفته لفاظی آمریکا و خط و نشان ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره برجام را منتشر و این بار هم پایبندی کامل ایران به تهعدات برجام را تأیید کرد. گزارشی که نشان می‌دهد فشارهای آمریکا بی‌نتیجه بوده و ترامپ این بار هم در یافتن راهی برای ضربه زدن به ایران ناکام مانده‌است. 
عناوین اخبار روزنامه وقایع اتفاقیه در روز شنبه ۱۱ شهريور :
گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران و هشتمین گزارش یوکیا آمانو از زمان اجرای برجام، روز پنجشنبه منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت. آژانس در این گزارش بار دیگر تأیید کرد که ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم کم غنای ایران (LEU) تا تاریخ ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) ۸۸، ۴ کیلوگرم بوده که بسیار پایین‌تر از سطح تعیین شده مجاز در توافق هسته‌ای است. سطح مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده مطابق با برجام ۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم یا ۲۰۲، ۸ کیلوگرم اورانیوم است. بر‌اساس این گزارش، سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیز از ۳، ۶۷ درصد فراتر نرفته است. مدیرکل آژانس در گزارش جدید خود همچنین میزان ذخایر آب سنگین ایران را ۱۱۱ تن اعلام کرده که آن هم پایین‌تر از سطح مجاز ۱۳۰ تن تعیین شده در برجام است. در این گزارش آژانس آمده است: ایران پس از اتمام کار تعمیرات و نگهداری در کارخانه تولید آب سنگین، کار تولید آب سنگین را از روز ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) از سر گرفته است. مدیرکل آژانس بار دیگر تأکید کرده که آژانس به تأیید عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده ایران در تأسیسات هسته‌ای و در اماکن خارج از تأسیسات هسته‌ای که معمولا در آن‌ها مواد هسته‌ای مصرف می‌شود و ایران مطابق توافق پادمانی آن‌ها را اعلام کرده‌است، ادامه می‌دهد. این گزارش در جلسه آتی شورای حکام در روزهای ۱۱ تا ۱۵ سپتامبر (۲۰ تا ۲۴ شهریور) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
نمایندگی دائمی جمهوری‌اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به‌زودی ارزیابی خود را از این گزارش اعلام خواهد کرد. توافق ایران و گروه ۱ + ۵ بر سر برنامه جامع اقدام مشترک برجام (JCPOA) در چهاردهم ژوییه ۲۰۱۵ برابر با ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴ در وین اتریش پس از مذاکراتی طولانی و دشوار حاصل شد. در بیستم ژوییه ۲۰۱۵ برابر با ۲۹ تیر ۱۳۹۴، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید. در این قطعنامه از مدیرکل آژانس خواسته شد که نظارت و راستی‌آزمایی لازم را بر تعهدات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در طول دوره برجام به انجام برساند. آگوست ۲۰۱۵ (مرداد ۱۳۹۴) نیز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست مشابهی از مدیرکل مطرح کرد و اختیار این کار را به او داد. اولین گزارش آژانس مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دستور کار شورای حکام، دی ماه ۱۳۹۴ ارائه شد و با تأیید اجرای اقدامات مشخص شده برنامه اقدام مشترک، اجرای برجام آغاز شد. روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ مطابق با برنامه زمانی مشخص شده، روز اجرای برجام بود. آژانس در روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ برابر ۷ اسفند ۱۳۹۴ نیز با انتشار گزارشی اجرای کامل تعهدات ایران را تأیید کرد. 
 
با انتشار گزارش جدید، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: لفاظی‌ها و فضاسازی رسانه‌ای مقامات آمریکایی و سفر نماینده آمریکا به وین تاکنون تأثیری بر فعالیت‌ها و اقدامات راستی‌آزمایی آژانس و نحوه گزارش‌دهی آن نگذاشته است.

گاه‌شمار واژگونی اتوبوس‌های دانش آموزی
 
حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در ساعت سه و ۵۸ دقیقه بامداد روز جمعه در محور داراب - بندرعباس- قبل از روستای قلعه بیابان اتفاق افتاد. به دنبال این حادثه ۹ تن از دانش‌آموزان جان خود را از دست دادند. روزنامه همدلی در گزارشی ضمن انتشار گاهشمار واژگونی اتوبوس‌های دانش آموزی در سال های اخیر نوشت: کار دیگر از انتقاد تند و تیز نسبت به خرابی جاده و قدیمی‌بودن وسایل و همه آن‌چه واسطه‌ای برای «رسیدن» شده‌اند، گذشته، دیگر انگشتان، توان سرچ روی دکمه‌های کیبورد برای بیرون‌آوردن آمار جاده‌های خطرناک کشور را ندارند؛ می‌گویی که چه مسئولان ذی‌ربط یا بی‌ربط را بگویی، و بعد هم چند مورد دیگر از تصادفاتی ذکر کنی که ممکن است دلخراش‌بودن یکی اثر روحی قبلی را خثی کند. 
عناوین اخبار روزنامه همدلی در روز شنبه ۱۱ شهريور :
دلسوزی برای ۹ دانش‌آموز دختری که داشتند می‌رفتند اردوی فرزانگان، اما بدن‌های له‌شده‌شان را با عرض تسلیت تقدیم خانواده‌هایشان کردند. از ده‌ها سربازی که تابستان سال گذشته توی اتوبوس مُردند، بیشتر اگر نباشد، کمتر نیست.
استیصال در نوشتن گزارش، به دلیل عدم تاثیر و اطمینان در تکرار حادثه، تا جایی پیش می‌رود که یک روزنامه‌نگار، به بی‌فایده نوشته‌های خود اعتراف کند؛ کارعبثی که هیچ تاثیری در بازگشت به زندگی ندارد.
 
حالا مسئولان و فعالان همه حقوق، یکی یکی، در صفحه‌های تلگرام، توئیتر و اینستاگرام خود از دختران هرمزگانی یاد می‌کنند؛ آن‌ها عکس اتوبوس له‌شده‌ای را توی صفحه‌های خود می‌گذارند؛ و با عنوان پرپرشده از دختران یاد می‌کنند؛ دخترانی حرف مادرهایشان را گوش کردند که مواظب خود باشد اما (متاسفانه) از آن‌ها مواظبت نشد.
 
وزیر، پدر می‌شود و می‌گوید که پدرانه با خانواده‌های داغدار همدرد است همان ساعات اولیه دستور پیگیری‌های لازم را داده و دارد به داراب می‌رود.
حالا یک اتوبوس توی یک دره سبز افتاده؛ آمده بودند اردو؛ درسشان هم خوب بوده و شاگر ممتاز هم بوده‌اند؛ باید کمی راجع به می‌توان بدی جاده‌ها و قراضگی ماشین را تحقیق کرد. 
دختران در شب مردند؛ زیر سوی ستاره‌ها؛ نرسیده به روستای «قلعه بیابان»؛ با خودت فکر می‌کنی شب‌ها چطور می‌خواهی بخوابی اگر می‌توانستی از دختر‌ها مراقبت کنی و نکرده‌ای؟
 
گاه‌شمار واژگونی 
سابقه تصادفات دانش‌آموزی؛
اسفند ۱۳۷۶: مرگ ۷ دانشجوی نخبه دانشگاه شریف در تصادف اتوبوس
مهرماه ۱۳۹۱: مرگ دست‌کم ۲۱ دانش‌آموز در اردوی راهیان نور
تیرماه ۱۳۹۵: مرگ دست‌کم یک دانش آموز در مسیر قم-ساوه
آذرماه ۱۳۹۵: زخمی شدن ۹ دانش‌آموز در پل‌دختر
اردیبهشت ۱۳۹۶: افتادن اتوبوس دانش‌آموزان در دره بزرگراه یادگار امام تهران
شهریور ۹۶؛ مرگ ۹ دانش‌آموزهرمزگانی راهی اردوی فرزانگان در پی واژگونی در محور داراب-بندرعباس

کاسبی بچه پولدارهای اینستاگرام
 
 روزنامه ایران در گزارشی از کاسبی در دنیای مجازی در مورد بچه پولدارهای اینستاگرام چنین نوشت: اگر فکر می‌کنید آن‌ها که روزی چند فریم عکس خوش رنگ و لعاب در اینستاگرام آپلود می‌کنند و شمار لایک‌هایشان به چند هزار می‌رسد، آدم‌های الکی خوش و بیکاری هستند، سخت در اشتباهید. همین آدم‌های به ظاهر بیکار و الکی خوش، در همان لحظه که شما فکر می‌کنید دارند خوش می‌گذرانند و برای طرفدارانشان عکس آپلود می‌کنند، مشغول کارشان هستند؛ کاری که البته بگیر و نگیر هم دارد. بعضی‌ها گاهی به سودهای زیادی می‌رسند و برخی دیگر اقبالی به دست نمی‌آورند.
عناوین اخبار روزنامه ایران در روز شنبه ۱۱ شهريور :  دفاع از فلسطین و نجات آن، وظیفه قطعی امت اسلامی است ؛ داغ فرزانگان در قلب ایرانیان ؛ تداوم تعامل دولت و بزرگان حوزه ؛ یکه‌تازی ایران؛ شکست‌ناپذیر بدون گل‌خورده ؛ دیگر صفحه‌ها ؛ آماده‌باش مؤسسات مالی <نظامی> برای ادغام ؛ ایران به توافق هسته‌ای کاملاً پایبند است ؛ اگر پدر و مادر نیستید هم این مطلب را بخوانید! ؛ اردوهای خطرساز دانش‌آموزی ؛ کشور به وحدت و آرامش نیاز دارد ؛
نوشین ۳۱ ساله خانه دار و عاشق آشپزی و سفره آرایی است. دوره آموزشی خاصی ندیده، به آشپزی به چشم تفریح نگاه می‌کند. دوست دارد حاصل کارش را با دیگران به اشتراک بگذارد؛ از راه عکس‌هایی که در صفحه اینستاگرامش می‌گذارد. عکس‌های رنگی و اشتهابرانگیز. غذا می‌پزد، آن را در ظرفی زیبا می‌کشد و تزئین می‌کند و از حاصل کار، عکس می‌گیرد. با همین عکس‌ها توانسته ۴۶K فالوئر به دست بیاورد. عدد قابل توجهی است؛ آنقدر که بتواند برای نوشین کسب درآمد کند. نخستین پیشنهاد از طرف یک فروشگاه لوازم خانگی بود: «ما به شما یک دست ظروف فلان مارک می‌دهیم و شما غذاهایتان را در آن می‌ریزید و عکس می‌گیرید و زیر عکس، صفحه ما را منشن می‌کنید و اسم فروشگاه ما را می‌برید و بعد ما همان سرویس را به شما هدیه می‌دهیم.»
 
نوشین به همین راحتی صاحب یک سرویس چند پارچه شد که حدود یک میلیون تومان قیمت داشت. او فقط ۴ عکس از ظروف مورد نظر در صفحه‌اش گذاشت که اتفاقاً مورد توجه فالوئرهایش هم قرار گرفت. معامله بدی نبود؛ پایاپای. اینکه از طریق عکس‌های او چند مشتری برای فروشگاه جذب شده را دیگر نمی‌داند، راستش این قسمتش به او ارتباطی هم ندارد و چندان هم برایش مهم نیست. حالا هم هر از گاهی با چنین پیشنهادهایی مواجه می‌شود و خب، اگر مورد پسندش باشد، قبول می‌کند. تا به حال به صورت مستقیم و نقدی، پولی بابت این کار دریافت نکرده. تمام دریافت‌هایش، غیرنقدی و در واقع همان کالای مورد نظر بوده است. می‌گوید: «اگر به آشپزی و خانه‌داری مربوط شود، بدم نمی‌آید قبول کنم، اما اگر خیلی بی‌ربط باشد، نه. چند وقت پیش از طرف یک فروشگاه زیور آلات هم پیشنهاد داشتم. من در صفحه‌ام هیچ عکسی از خودم نمی‌گذارم. آن‌ها می‌خواستند حتماً انگشتر و دستبند را دست خودم کنم و عکس بگیرم و در صفحه‌ام بگذارم که قبول نکردم.»
سارا عکاس است. ۱۰ سال است به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کند؛ عکاسی مستند. چند جایزه هم دارد. تعداد فالوئر‌ها در اینستاگرام ۶۷۴ نفر: «در اینستاگرام خیلی کم هستند کسانی که دوست دارند عکس خوب ببینند. بیشتر دنبال فان هستند. خیلی عکاسانِ خوب هستند که در اینستاگرام صفحه دارند و عکس‌های بسیار خوبی هم در صفحه‌شان گذاشته‌اند، اما تعداد فالوئرهایشان زیاد نیست. آن‌ها دنبال تبلیغ کار خودشان نیستند. البته خیلی از عکاسان آتلیه‌ها هستند که تبلیغات کار خودشان را می‌کنند، اما برای عکاسانی مثل من، جنبه دیگر کار مهم است. اینکه عکس‌هایم را با دیگران به اشتراک بگذارم و از نظراتشان مطلع شوم. تا به حال هم پیشنهادی برای تبلیغات در صفحه‌ام نداشته‌ام. راستش برایم اهمیت ندارد اگر تعداد فالوئرهایم بالا نرود. تا به حال به این هم فکر نکرده‌ام که از این راه تبلیغات کنم. کسی هم که صفحه‌اش پرفالوئر است، لزوماً عکاس یا آدم ویژه‌ای نیست. قواعد اینستاگرام با دنیای واقعی فرق دارد. ممکن است کسی در دنیای مجازی معروف شود که در دنیای واقعی، نه تنها آدم مشهوری نباشد، بلکه هیچ کار قابل توجهی هم در عمرش انجام نداده باشد.»
 
مبلغان اینستاگرامی گاهی به سودهای بالا می‌رسند و گاهی در نیمه راه متوقف می‌شوند. بستگی به خودشان دارد. بعضی‌هایشان آنقدر حرفه‌ای به این کار نگاه می‌کنند که کار و زندگی‌شان را تعطیل کرده‌اند تا در خدمت تبلیغات در فضای مجازی باشند. برای این کار گاهی لازم است به شهرهای مختلف هم سفر کنند و عکس خودشان را در فلان هتل یا رستوران برای فالوئرهایشان آپلود کنند. معمولاً هم با کپشنی اینچنینی: من، همین الان در فلان جا... جای همه تون خالی...

روحانی برجام داخلی را کلید بزند
 
 احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: بدون تردید «سیاست داخلی» یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل مدیریت کشور است که این مساله برای هر دولتی در ایران شاید مهم‌ترین مسأله و در چند بعد قابل‌توجه باشد.
 
 شیرزاد در بخشی از این یادداشت نوشت: در دو سه انتخابات اخیر مردم رضایت دادند که به همان حداقل‌هایی که شورای نگهبان تعیین کرده رای بدهند و مقداری این بازی را بر هم بزنند. حد نهایی این گونه تصمیم‌گیری این است که به این نقطه می‌رسیم که برای هر کرسی یک کاندیدا معرفی شود و مردم با رای دادن خود به نوعی با او بیعت می‌کنند. اما اگر قرار است واقعا انتخابات داشته باشیم باید حق انتخاب از میان سلایق مختلف وجود داشته باشد.
 
گاهی نوع نگاه شورای نگهبان اینگونه است که می‌گوید اصلاح‌طلب حضور داشته باشد ولی فقط آن اصلاح‌طلبی که ما می‌گوییم! در این زمینه نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که دولت آقای روحانی وارد فاز دعوا شود و اجرای انتخابات را به گروگان بگیرد چرا که این کار عملی و عاقلانه نیست. به هر حال در انتخابات، نظارت شورای نظارت بخشی از قانون است، اما در این بخش این توقع وجود دارد که دولت درباره هیات‌های اجرایی کاملا محکم و جدی عمل کند. 
 
در هیات‌های اجرایی باید از افراد بی‌طرفی که قانون را همان‌گونه که هست اجرا می‌کنند، استفاده شود و نباید تن به بی‌قانونی داد. از طرفی فرماندارانی که پایبند به قانون و مستقل هستند و تحت فشار قرار نمی‌گیرند باید حضور داشته باشند. بحث هیات‌های اجرایی در انتخابات خیلی مهم است که امیدواریم بهتر از گذشته عمل شود تا شاهد مواردی مثل مینو خالقی نباشیم.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز شنبه ۱۱ شهريور :
مساله دیگر در سیاست داخلی این است که آقای روحانی می‌تواند وارد یک گفت‌وگو شود و به نوعی برجام داخلی را کلید بزند. او باید از طرف مقابل بخواهد بیایند و فکر کنند و طرح جامعی ارایه دهد. این مساله قابل اجرا است و دولت نباید وارد فاز دعوا و سرشاخ شدن شود. باید با شورای نگهبان بنشینند و با یک گفت‌وگوی سالم و منطقی یک راه‌حل ملی برای مسائل سیاست داخلی پیدا کنند.
 
ایرادی ندارد که بزرگان دو جناح کشور بنشینند و با هم صحبت کنند. منطق شورای نگهبان این است که، چون بحث‌های شورا با آبروی افراد سر و کار دارد باید مخفیانه باشد. با این منطق دولت هم نباید با هیچ کس درباره اهدافش مشورت کند در حالی که آقای روحانی مثلا در انتخابات وزرا و مشورت با دیگران عاقلانه عمل کرد و انتظار این است که این مشی عاقلانه ادامه پیدا کند.
این توانمندی در آقای روحانی و بزرگان اصولگرا وجود دارد که یک جمع ٢٠ تا ٣٠ نفره از بزرگان و ریش‌سفیدان دو جناح تشکیل دهند و ببینند برای انتخابات مجلس و سایر امور سیاست داخلی چه کاری بهتر است.
 
به هرحال مساله برجام داخلی و نظارت استصوابی شورای نگهبان بسیار مهم هستند که باید حل شوند. ما در مجلس ششم به نتیجه نرسیدیم و لوایح دوقلوی دولت اصلاحات به خصوص اصلاح قانون انتخابات هم به نتیجه نرسید و در بر همان پاشنه چرخید، تا جایی که مردم در انتخابات اخیر خبرگان، رییس و اعضای پرنفوذ آن را حذف کردند چرا که آقایان سعی نکردند حرف مردم را درست درک کنند.
آقای روحانی اگر می‌خواهد گام جدی بردارد، باید بتواند با گفت‌وگو نظارت استصوابی و سلیقه‌ای برخورد کردن را حل کند و مثلا در تعیین هیات نظارت مرکزی تلاش شود افراد موجهی که بی‌طرف هستند مثل امثال آقای ناطق‌نوری که از آن‌ها در کشور کم نداریم، استفاده شود تا این افراد بنشینند و سیاستگذاری درستی کنند که نظارت یکطرفه نباشد.
 
اگر آقای روحانی بتواند در این دولت بحث برجام داخلی بر مبنای گفت‌وگو را به سرانجام برساند، کار بزرگی انجام داده است.

نمایش کاهش نرخ سود برای حبس نقدینگی
 
جواد غیاثی در گزارشی در روزنامه خراسان، موضوع کاهش نرخ سود بانکی را ـ که از امروز قرار است اجرایی شود ـ بررسی کرد و نوشت: در حالی که نظام بانکی آخر هفته قبل را به حالت آماده باش گذراند و از انواع ترفند‌ها - از بازگذاشتن شعبه تا پاسی از شب تا ارسال پیامک تهدیدآمیز و حتی تبدیل پیامکی حساب‌ها به حساب بلندمدت - برای جذب سپرده‌های بیشتر با نرخ‌های سود ۲۳ و حتی ۲۶ درصدی استفاده کرد، رئیس کل بانک مرکزی این اقدام را تقبیح نکرده و حتی از محاسن آن به عنوان ابزاری برای کنترل نقدینگی یاد کرد. این درحالی است که فلسفه اصلی کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد که قرار است از امروز به اجرا گذاشته شود برای خروج سپرده‌ها از بخش بانکی و ورود به عرصه تولید و تامین نقدینگی این بخش از جمله از طریق بورس است به این ترتیب نگرانی‌ها درباره اجرایی شدن نرخ سود ۱۵ درصدی بیشتر از قبل شد.
عناوین اخبار روزنامه خراسان در روز شنبه ۱۱ شهريور :
به گزارش خراسان، ولی الله سیف که چهارشنبه شب گذشته به برنامه تیتر امشب شبکه خبر آمده بود درباره این گونه اقدامات بانک‌ها در کمال تعجب نه تنها انتقادی وارد ندانست بلکه گفت که نرخ اعطایی بانک‌ها در این روز‌ها بیش از ۱۵ درصد اعلامی است، اما باید توجه کرد که در این یک هفته اتفاق عجیبی نیفتاده است چرا که قبل از این هم نرخ‌های بالاتر پرداخت می‌شد. سیف حتی جلوتر رفت و درباره حسن این اقدام بانک‌ها هم گفت: این اتفاقی که در حال رخ دادن است یک حسن دارد و آن این که، منابع از کوتاه مدت روزشمار که هر لحظه صاحب آن می‌تواند مراجعه کرده و سپرده را دریافت کند، تبدیل به سپرده یک ساله می‌شود؛ بنابراین منابع یک سال در بانک خواهد ماند و جریانی به سایر بازار‌ها نخواهد داشت. به گفته سیف با توجه به این که اگر افراد پولشان را از حساب یک ساله برداشت کنند، از ابتدا مشمول نرخ ۱۰ درصد خواهد شد، کسی انگیزه ندارد که پولش را از بانک خارج کند و این روشی است برای کنترل نقدینگی! 
 
به این ترتیب به نظر می‌رسد، هدف اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی است و نه کاهش نرخ سود. موضوعی که پیش از این نیز توسط برخی کارشناسان در تحلیل بخشنامه بانک مرکزی تذکر داده شده بود؛ لذا نگرانی‌ها درباره کاهش موثر نرخ سود بانکی افزایش یافته است.
 
مخصوصا که بانک‌ها سال گذشته نیز به مصوبه شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد اعتنایی نکردند و حالا به نظر می‌رسد هدف بانک مرکزی از تأکید مجدد بر اجرای آن بخشنامه، صرفا کنترل نقدینگی است و نه کاهش موثر نرخ سود، چرا که فرصت بیش از یک هفته‌ای بانک مرکزی از زمان اعلام اجرای نرخ‌های جدید سود تا زمان اجرایی شدن، فرصتی طلایی برای بانک‌ها فراهم آورد تا با نرخ‌های نجومی اقدام به جذب سپرده کنند. خراسان روز پنج شنبه گذشته، در گزارشی به اقدامات عجیب بانک‌ها برای جذب سپرده اشاره کرد. در این رابطه گزارش‌های متعدد خبرگزاری‌های مختلف و خبرنگاران خراسان نشان می‌دهد که برخی بانک‌ها پنج شنبه با صفوف در هم فشرده مشتریان و فعالیت تا پاسی از شب با نرخ‌های سود بالا همچنان به جذب سپرده مشغول بودند.
 
در این رابطه فارس ضمن تشریح اتفاقات رخ داده نوشت: طبق پیگیری‌های انجام شده، یکی از بانک‌ها به شرکت‌های بزرگی که تراکنش مالی بالایی دارند، اعلام کرده است، نگران کاهش نرخ سود روزشمار نباشند و نرخ سود سپرده‌های روزشمار همان نرخ قبلی خواهد بود. مهر نیز در گزارشی میدانی اعلام کرد که شعب برخی بانک ها، طی روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه تا پاسی از شب به روی مردم باز بود و با ارسال پیامک‌های پیاپی، مشتریان را به سپرده گذاری بیشتر ترغیب می‌کردند.

ادامه افسانه قفل دروازه
 
وطن امروز در گزارش ورزشی شماره امروزش قفل دروازه تیم ملی ایران در بازی های مقدماتی جام جهانی روسیه را موضوع گزارش خود کرد و نوشت: شاید سال‌ها بگذرد و افسانه دژ دفاعی تیم‌ملی ایران در راه جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه فراموش نشود. ایران تیمی است که نمی‌توان به آن گل زد. روحیه پذیرش شکست ندارد و دارای انسجام بالایی است. باید گفت: تیم‌ملی ایران بسیار خوب دفاع می‌کند. شاید در بازی با کره‌جنوبی تیم‌ملی ایران زیر فشار میزبان قرار گرفت و این طبیعی بود. نزدیک به ۷۰ هزار نفر در استادیوم با آن تشویق‌های بی‌امان حضور داشتند تیمی در مقابل ما بود که برای رفتن به جام‌جهانی بی‌تابی می‌کرد و این تیم از موفق‌ترین تیم‌های آسیایی حداقل در ۳ دهه گذشته بوده است. آن‌ها نمی‌توانستند تحقیر شوند ایران و ژاپن به جام‌جهانی رفته‌اند و بازی‌های آخرشان تشریفاتی است، اما آن‌ها باید برای بازی مرگ و زندگی جان دهند و شاهد بودیم این جانفشانی آن‌ها تیمی از کره را به ما نشان می‌داد که خشن‌تر و شتاب‌زده‌تر و بی‌گمان با فاصله با فلسفه فوتبال‌شان یعنی سرعت بود! داور استرالیایی هم چرخش بیشتری نسبت به آن‌ها داشت، اما تیم ما به‌رغم فشار زیادی که تحمل کرد جز یک بار در نیمه اول هیچگاه موقعیت گل بالای ۶۰ درصد به آن‌ها نداد. بیرانوند در این بازی منجی دروازه نشد، اما مسلط بود. او با شجاعت بیشتری از دروازه خارج می‌شد. 
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز شنبه ۱۱ شهريور :  دنیای‌اسلام دچار ناامنی‌معنوی و سیاسی است ؛ «دروغ اکبر» با دروغ‌های دیگر پاک نمی‌شود ؛ بازی در زمین ترامپ ؛ همان که ترامپ می‌خواست ؛ «دروغ اکبر» با دروغ‌های دیگر پاک نمی‌شود ؛ واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان فاجعه آفرید ؛ چرا نرخ سود وام‌ها کم نشده است؟ ؛ اوج‌گیری قیمت پروازهای داخلی ؛ ادامه افسانه قفل دروازه ؛
خط دفاع جوان ما سربلند بود و شاهد درخشش مافوق تصور پورعلی‌گنجی، محمد انصاری و میلاد محمدی بودیم. شاید اگر هافبک‌های تدافعی بهتری از آغاز بازی داشتیم خیال‌مان از نخوردن گل راحت‌تر بود! سعید عزت‌اللهی بخوبی نشان می‌دهد دوری از شرایط بازی چه بلایی سر او آورده است. سعید در این بازی ضعیف بود و با اخراجش شب ناکام خود را کامل کرد. البته اخراج او و در پی آن، تغییراتی باعث شد تیم‌ملی ایران با دو هافبک تدافعی یعنی علی کریمی و روزبه چشمی بازی کند که ثبات تیم‌ملی را بیشتر کرد. تیم‌ملی ایران در این بازی از دو دیدگاه باید مورد بررسی قرار گیرد. دیدگاه اول: تیم ما برای آرام کردن بازی و شکست نخوردن به میدان کره‌جنوبی آمده بود. انگیزه کره‌ای‌ها در خاک‌شان با ما قابل قیاس نبود. برخی ستاره‌های سال‌های گذشته ما حداقل در این بازی در حد خود نبودند مردانی، چون دژاگه و قوچان‌نژاد و جهانبخش در این گروه هستند. اما تیم در چارچوب این دیدگاه موفق عمل کرد و به کره‌ای‌ها شانس زیاد برای گل زدن نداد و بدشانسی‌ای، چون اخراج سعید عزت‌اللهی باعث نشد روند موفقیت‌آمیز دژ دفاعی ایران بر هم ریزد. دیدگاه دوم: تیم ما برای پیروزی در این بازی مشکلاتی در میانه زمین داشت توپ در میانه زمین حفظ نمی‌شد و روند انتقال توپ از خط تدافعی به هافبک و از هافبک‌ها به محوطه جریمه حریف با مشکلات زیادی همراه بود. ضرباهنگ تیم‌ملی در میانه زمین خوب نمی‌زد و تلاش‌های امیری و جهانبخش مثمر ثمر نبود. در این میان به نظر می‌آید کی‌روش به دنبال مهره‌های دیگری در میانه زمین است. مردانی جوان‌تر و با‌انگیزه‌تر و دارای قابلیت‌های بهتری برای حفظ توپ، چون سامان قدوس.
 
سایت رسمی فیفا درباره این بازی که از گروه A. برگزار شد، نوشت: کره‌جنوبی با قبول تساوی بدون گل در خانه‌اش برابر ایران، همچنان باید برای صعود به جام‌جهانی بجنگد و حالا این تیم در یک کورس سه تیمی باید در آخرین دور مسابقات برای کسب جواز صعود رقابت کند. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با گزارشی تحت عنوان چالش روز آخری کره‌ای برای رسیدن به جام‌جهانی به ارائه گزارشی از این بازی پرداخته و عنوان کرده ایران به عنوان صدرنشین گروه فاصله‌اش را با تیم‌های دیگر بیشتر کرد. این سایت در ادامه گزارش خود نوشته است: کره بازی را تحت کنترل داشت، اما دفاع ایران سرسختانه مقاومت کرد و تلاش مصرانه تیم تحت هدایت شین تائه یونگ برای زدن گل به جایی نرسید و این تیم با وجود به میدان رفتن لی دونگ‌گوک کهنه‌کار نتوانست راهی برای نفوذ به دیوار دفاعی میهمان پیدا کند و به این ترتیب ایران شکست‌ناپذیری و کلین‌شیت‌های متوالی‌اش در سومین دور از مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ را حفظ کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
گفتند اتوبوس ساعت 4 صبح چپ شده ولی ساعتی که هلیکپتر و نیروهای نجات در حال جمع اوری کشته ها و مصدومین بودند را از سایه افتاب ریر هلیکوپتر ببینید ظهر است سایه درست زیر هلیکوپتر است پس نگویند بلا فاصله نیروهای امداد بکمک شتافتند ساعت رسیدن امداد حدود ظهر بوده جه بسا اگر در ساعت حادثه کمک میرسید تلفات بسیار کمتر بود
اصلا يعني چه خواب آلودگي راننده ؟!! آقا بيجا ميكنه رانندگي ميكنه با اون وضعيت. مردم جونشونو از سر راه نياوردند كه هر چند وقت يه بار بايد شاهد چنين اوضاعي باشيم! واقعا قانون اينقدر ضعيفه كه نميتونه فكري براي اين موضوع بكنه؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل