بازدید 10441
۴
گزارش هفتگی بازار آزاد ارز؛

سپرده‌های بانکی به بازار ارز چشم دوخته است؟

بحث رعایت نرخ‌های سود بانکی مصوب موضوعی است که ممکن است منجر به خروج سرمایه از بانک‌ها و ورود آن به بازار ارز شود، حال آنکه گروه زیادی باور دارند نوسانات دلار چنان محدود است که دیگر برای سرمایه‌گذاران از جذابیت آن کاسته شده است. عده زیادی از بازیگران بازار نیز رشد روزهای اخیر را ناشی از اخبار نرخ سود بانکی ندانستند و عنوان کردند که با ورود به ماه سوم تابستان تقاضای مسافرتی و زیارتی بالا رفت و همین موضوع زمینه افزایش قیمت را فراهم کرد. در واقع این دسته بیشتر از اخبار به تقاضای بنیادی توجه داشتند.
کد خبر: ۷۲۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰ 01 September 2017
نبض بازار آزاد ارز۳۱ مردادماه بود که بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت گانه ای را با تاکید بر اجتناب از رقابت های ناموجه بین بانک ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده ها، ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه که از ۱۱ شهریورماه لازم الاجرا است، بانک ها و موسسات اعتباری موظفند نرخ سودعلی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و سپرده های کوتاه مدت را حداکثر ۱۰ درصد محاسبه و رعایت کنند. بخشنامه ای که به نظر میرسد در بازار آزاد ارز تاثیر گاشته است و انتظار می رود با شروع هفته آتی و اجرایی شدن این بخشنامه، روند رشد نرخ ارز، به ویژه دلار و یورو بیشتر مشاهده شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز بودیم. به طوریکه از ابتدای شهریور ماه، دلار آمریکا به طور میانگین 356 ریال گران تر شده است. هر یورو نیز 1460 ریال رشد قیمت داشت و درهم امارات نیز 104 ریال افزایش قیمت را رقم زد.

فراز و فرود دلار، یورو و درهم در اولین روز از آخرین ماه تابستان

 در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه یکم شهریور 96، هر دلار آمریکا با افت 33 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 298 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 135 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 80 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 463 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 2 ریال گران تر فروخته شد. در این روز نوسان‌گیران در انتظار آن بودند که با شروع شهریورماه دامنه تغییرات قیمت دلار افزایش پیدا کند. آنها اعتقاد داشتند، با شروع ماه سوم تابستان تقاضا در بازار بالا خواهد رفت و قیمت را در مسیر صعودی قرار خواهد داد. افزایش تقاضای مسافرتی و زیارتی از جمله عواملی بودند که این عده را به رشد قیمت امیدوار کرد. هرچند این انتظار رشد قیمت در روزهای بعد به واقعیت تبدیل شد.

دومین روز شهریور با رشد دلار آمریکا همراه بود

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 46 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 344 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 68 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 12 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار پایان هفته، 10 هزار و 475 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 12 ریال گران تر فروخته شد. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم به محدوده هزار و 50 تومان مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز ورود این ارز به کانال بالاتر شد. در کنار این، عده‌ای از معامله‌گران رشد شاخص ارزی را ناشی از جدی شدن بحث رعایت نرخ‌های سود بانکی مصوب دانستند. از نظر آنها، این اتفاق ممکن است منجر به خروج سرمایه از بانک‌ها و ورود آن به بازار ارز شود، حال آنکه گروه زیادی باور دارند نوسانات دلار چنان محدود است که دیگر برای سرمایه‌گذاران از جذابیت آن کاسته شده است. عده زیادی از بازیگران بازار نیز رشد روز آخر را ناشی از اخبار نرخ سود بانکی ندانستند و عنوان کردند که با ورود به ماه سوم تابستان تقاضای مسافرتی و زیارتی بالا رفت و همین موضوع زمینه افزایش قیمت را فراهم کرد. در واقع این دسته بیشتر از اخبار به تقاضای بنیادی توجه داشتند.

شروع هفته بازهم با گرانی دلار آمریکا همراه بود

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه چهارم شهریور 96، هر دلار آمریکا با رشد 42 ریال نسبت به آخرین روز هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 386 فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 53 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 65 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ابتدای هفته، 10 هزار و 504 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه، 29 ریال گران تر فروخته شد. روز شنبه، دلار آمریکا در ساعاتی از بازار، به بهای 3 هزار و 849 تومان هم رسید. این بیشترین قیمت دلار در سال 96 بود و موجب شد که انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی فعال‌تر شود. به گفته فعالان، انتظار برای افزایش تقاضای مسافرتی در ماه آخر تابستان در کنار ورود تقاضای زیارتی جدید در این ماه دو عاملی بودند که تمایل به خرید را بالا برد

نبض بازار آزاد ارز

رشد 136 ریالی دلار در کنار سقف شکنی یورو در کانال 4600 تومان

دومین روز هفته برای فعالان بازار ارز در حالی آغاز شد که میانگین نرخ فروش یورو با جهش 143 تومانی نسبت به پایان روز شنبه، به رقم فروش 4 هزار و 650 تومان رسید. این روند افزایش در کاناب 4 هزار و 600 تومان تا ساعت 12 ادامه داشت ولی در ادامه رقم میانگین به کانال قبلی بازگشت. هرچند این نرخ نشان از میانگین قیمت ها دارد نه قیمت لحظه ای در بازار آزاد. همچنین هر دلار آمریکا با رشد 136 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 522 ریال فروخته شد و هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 543 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 39 ریال گران تر فروخته شد. در روز یکشنبه پنجم شهریور، به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و ورود آن به محدوده هزار و 60 دلار یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک کرد. روز یکشنبه، حواله درهم در مقاطعی حتی هزار و 62 تومان قیمت خورد. بخشی از بازیگران بازار باور داشتند، با این نرخ حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به بالای 3 هزار و 890 تومان برسد. این در حالی بود که گروه دیگری در بازار باور داشتند، نرخ حواله درهم در صرافی‌های دولتی با قیمت‌های پایین‌تری به فروش می‌رسید و این موضوع به‌عنوان یک ضربه‌گیر قیمت عمل می‌کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، تقویت ارزش دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق، بالا رفتن میزان تقاضای فنی و بنیادی و جوسازی پیرامون میزان و نوع عرضه بازارساز نیروهای افزایشی دیگری بودند که فعالان به آنها اشاره کردند.

سومین روز هفته با آرامش دلار در کنار رشد یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 522 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 210 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 860 ریال رسید. همچنین رهر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 555 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 12 ریال گران تر فروخته شد. در این روز عده‌ای عدم گرانی دلار را ناشی از عقب‌نشینی معامله‌گران دانستند، گروهی مداخله و عرضه بازارساز را اثرگذار عنوان کردند و دسته دیگری بیشتر روی کاهش حجم نقدینگی معامله‌گران به واسطه خریدهای روزهای قبل تاکید کردند. برای هر سه سناریو نشانه‌هایی در بازار وجود داشت. به گفته فعالان، در ابتدای روز خریدهای ارزی نسبتا زیاد بود و قیمت در فاز صعودی قرار داشت، با این حال در ادامه معاملات روند کاهشی شد. عده‌ای اعتقاد داشتند، زمانی که معامله‌گران متوجه عرضه بیشتر بازارساز شدند، تصمیم گرفتند خریدهای خود را کاهش دهند. فعالان دیگری، کاهش تقاضا در ادامه روز را به کم شدن نقدینگی معامله‌گران نسبت دادند. به نقل از دنیای اقتصاد، آنها باور داشتند، حجم معاملات در ابتدای روز بالا بود و پایین آمدن حجم خرید و فروش‌ها پس از ساعت یک بعدازظهر نشانه‌ای از کاهش نقدینگی معامله‌گران بود. گروه آخری در بازار وجود داشتند که معتقد بودند خریدهای ارزی ابتدای روز بیشتر حالت هیجانی داشت و با گذشت زمان بیشتری از بازار، معامله‌گران سیاست عقلایی‌تری را در پیش گرفتند.

نبض بازار آزاد ارز

دلار آمریکا دومین روز پیاپی را با ثبات سپری کرد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 522 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 116 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 976 ریال رسید. همچنین در بازار آزاد، هر درهم امارات 10 هزار و 554 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 1 ریال ارزان تر فروخته شد. به گفته برخی فعالان، تا اواسط چهارمین روز هفته تقاضای خاصی در بازار وجود نداشت، ولی پس از تسویه‌های ارزی عده‌ای از خالی‌فروشان ارزی ناچار به تهیه ارز شدند و فشار تقاضای آنها قیمت را صعودی کرد. این در حالی بود که عده دیگری بالا بودن ارزش این ارز در سلیمانیه عراق را عامل افزایش قیمت دانستند. به گفته فعالان، بالا رفتن قیمت دلار بار دیگر انتظارات افزایشی معامله‌گران را فعال‌تر کرد و موجب شد که معامله‌گران فنی سقف قیمت مورد انتظار خود را بالاتر ببرند. ولی آنچه مهم بود، میانگین قیمت ها در پایان روز بود که نشان از ثبات کلی قیمت ها در چهارمین روز هفته داشت.

دلار آمریکا دوباره گران شد؛ یورو نرخ جدید را لمس کرد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 135 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 657 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 520 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 496 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 566 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، به طور میانگین 12 ریال گران تر فروخته شد. همچنین بر اساس گزارش مهر، حدود ساعت 15، نرخ یورو در بازار آزاد به رقم 4734 تومان هم رسید. 

نبض بازار آزاد ارز

گرانی 30 ریالی دلار آمریکا در پایان هفته بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد پایان هفته، هر دلار آمریکا با رشد 30 ریال نسبت به میانگین قیمت روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 687 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 91 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 405 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد روز پنج شنبه، 10 هزار و 565 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 1 ریال ارزان تر فروخته شد. 



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
بورس تهران یکسالو نیمه کاملا نزولیه بخصوص سهام خودرویی که قیمتشان نسبت به انموقع یک سوم شده.بنابراین سرمایه گزاران متضرر و از بورس فراری شدن لذا سرمایه ها بسوی ارز میروند نه تولید و ایجاد اشتغال.تنها راه حمایت سریع و رشد چند صد درصدی بورس هست که میتونه مردمو تشویق به سرمایه گزاری در بورس بکنه وگرنه اوضاع بل بشو اقتصادی و تولید بدتر از اینها خواهد شد.
دلار در اینده نزدیک 7000 تومان میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
چیییییییی مییییییگیییییی؟؟؟؟!!!!
مردم نقدینگی شان وارزش انرا چ،ونه حفظ کنن بدهند به موسسات مالی که انها بالا میکشند ،بدهند بانکها ،بانکانهارا به مختلسین با وثیقه کم ارزش وام بدهد وانها دلالی کنند یا در خارج کشور سرمایه گذاری وپس انداز نمایند وفرار کنند وپس ندهند ،بهترین راه در شرایط موجود تبدیل به ارز خارجی ونگهداری انرا در نزد خود در جای امن می دانند وبانکها دیگر انگیزه برای این کار نداردند ومردم هم به سیستم بانکی دیگر اعتماد ندارد یکبار با کاهش ارزش پول ملی به یک سوم وسه برابر شدن قیمت ارز تجربه تلخی از کاهش سرمایه خود نزد بانکهارا دارند نباید از یک سوراخ چند بار گزیده شوند ایراد در هدایت سیستم مالی واقتصادی کشوره نه سرمایه ونقدینگی مردم ویا سودهای بالا مگر زمانی که تورم 46 درصد بود شما سود 48 درصد داده اید که حالا استدال میکنید چون تورم کمه انهم باید کم شود نه اینطوری نمیشود .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل