بازدید 12381
۲
مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه هشتم شهریور؛

نگاه امیدوارانه روحانی/الیورتویست‌های ایرانی/ رد مصوبه «لابی‌گرها» در شورای پنجم /با «صحبت» هیچ فسادی از بین نمی‌رود/تابوشکنی به سبک بهاره رهنما/تکرار تذکر موگرینی به ترامپ/ایران چشم به راه محسن

محورهای اصلی خبری روزنامه‌های امروز، که توانست در صفحه نخست آن‌ها جای گیرد، شامل شب گذشته رئیس جمهور در گفت وگویی تلویزیونی درباره مسائل مختلف، جزییات بازگشت پیکر شهید محسن حججی به وطن، موشک پرانی کره شمالی به خاک ژاپن و تهدیدهای ترامپ، اظهارات روز گذشته سخنگوی دولت درباره حصر، مواضع حمایتگرانه برخی مسئولین اروپایی از برجام را شامل می‌شود.
کد خبر: ۷۲۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۸ 30 August 2017
محورهای اصلی خبری روزنامه‌های امروز، که توانست در صفحه نخست آن‌ها جای گیرد، شامل شب گذشته رئیس جمهور در گفت وگویی تلویزیونی درباره مسائل مختلف، جزییات بازگشت پیکر شهید محسن حججی به وطن، موشک پرانی کره شمالی به خاک ژاپن و تهدیدهای ترامپ، اظهارات روز گذشته سخنگوی دولت درباره حصر، مواضع حمایتگرانه برخی مسئولین اروپایی از برجام را شامل می‌شود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز چهارشنبه هشتم شهریورماه در حالی بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت که تعداد اندکی از روزنامه‌های برای بستن صفحات نخست خود منتظر پایان گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور روحانی ماندند. تعدادی از روزنامه‌های امروز با درج تصویر روحانی در کنار فرازهایی از گفته‌های روز گذشته او تازه‌ترین مواضع رئیس جمهور درباره مسائل گوناگون را پوشش دادند.

روزنامه ایران برای سخنان روز گذشته رئیس جمهور تعبیر نقشه راه دولت دوازدهم را به کار برده است و اعتماد با گریزی به شعار انتخاباتی روحانی در ایام انتخابات «دوباره مردم» را تیتر انتخاب کرده است.
روزنامه خراسان در کنار انتشار فرازهایی از سخنان روز گذشته روحانی، «نگاه امیدوارانه روحانی» را به عنوان تیتر انتخاب کرده است. 
 
 
چند روزنامه دیگر نیز با انتخاب بخشی از مباحث مطرح از سوی روحانی در گفت وگوی تلویزیونی شب گذشته آن را تیتر اول امروز خود کردند.

جوان به نقل از رئیس جمهور «اولین خواسته مردم از دولتاشتغال جوانان و رفع بیکاری است» را تیتر نخست خود انتخاب کرده و شهروند جمله «انتخاب بهشت و جهنم بر عهده خود مردم است» را تیتر کرده است.

با وجود اینکه گفت وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور شب گذشته از ساعت ۹: ۴۵ دقیقه آغاز شده بود، بیشتر روزنامه‌ها فضایی را برای پوشش خبری و تحلیل مسائل مطرح در این گفت وگو در شماره امروز خود اختصاص نداده اند.

روحانی در برنامه دیشب به بیان برخی برنامه‌های دولت برای حل مشکلات کشور پرداخت و ضمن دفاع از طرح‌ها و اقدامات دولتش در چهار سال گذشته طرح‌ها و اقداماتی که قرار است طی سال‌های آینده انجام شود را نیز تشریح کرد.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و گزارش‌های چاپ شده در شماره امروز روزنامه‌های ایران را مرور می‌کنیم؛

با «صحبت» هیچ فسادی از بین نمی‌رود 
 
مدیر مسئول آفتاب یزد در شماره امروز این روزنامه طی یادداشتی نوشت: ۱ - اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه تودیع و معارفه وزارت ارتباطات گفته است: «من در مورد فسادهای اقتصادی صحبت کرده‌ام و باز هم صحبت خواهم کرد. برخی فکر نکنند که از طرح مسئله و صحبت کردن دست برخواهم داشت. فساد باید ریشه کن شود. متاسفانه فساد در جاهایی نفوذ کرده که نباید به آن نهاد‌ها و دستگاه‌ها نفوذ می‌کرد.»
 
 ۲ -آقای معاون اول سخن نیکویی بیان نموده است. چرا که اولا سکوت در برابر خلاف عین نامروتی است و ثانیا نمی‌توان کتمان کرد که رسوخ فساد در برخی دستگاه‌ها دردسرساز شده است. اما آیا این تمام ماجراست؟ یعنی می‌توان به شعار و شعر اکتفا نمود؟
آیا با نطق‌های تریبونی، فساد برطرف می‌گردد؟ اگر چنین بود در بزنگاه هر انتخاباتی به مدد افشاگری و «شبه» افشاگری‌های کاندیدا‌ها نباید ذره‌ای فساد و دزدی در کشور می‌بود و اکنون با کشوری همچون سوئیس در یک ردیف بودیم. سال ۱۳۸۸ کاندیدای محبوب محافظه‌کاران که به آقای «دزدگیر» معروف شده بود آنقدر در مناظره‌ها «دزد - دزد» کرد که می‌شد تخمین زد به جز خودش و دوستان اش، باقی جملگی مفسد هستند، اما اثبات گردید از دل همان شعار‌ها چه فساد‌ها که نشد!
عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز چهارشنبه ۸ شهريور :
 ۳ -ناگفته پیداست «گفتاردرمانی» یا بهتر بگویم «شعاردرمانی» ابزار جامع سیاسیون در جوامع مختلف است. در ایران نیز چنین است. متاسفانه باید اذعان کرد غالب سیاسیون و مسئولان کشور در این مورد برخلاف موارد دیگر به شدت «چیره» هستند. موج‌های سهمگینی که در غیاب احزاب در انتخابات مختلف ایجاد می‌گردد برگرفته از همین ابزار است. حال شاید برای ایجاد فضای نشاط سیاسی و تحریک مردم برای حضور پای صندوق رای آنچنان ایرادی نتوان به این خصلت گرفت، اما پس از آن چه؟ اکنون که انتخابات و قیل و قال‌ها به پایان رسیده آیا لازم است «شعاردرمانی»؟
 
 ۴ -اسحاق جهانگیری از مدیران اجرایی خبره نظام است. او مسلما نیک می‌داند علل و عوامل ظهور فساد کجاست. وی همچنین قطعا اشراف دارد راه حل‌ها چیست. ضمنا آقای معاون اول حتما معتقد است رمز افزایش اعتماد عمومی، بالا بردن ضریب شفافیت و ایضا کاهش رانت، فساد و آقازادگی است. مهمتر آنکه آقای جهانگیری به عنوان کسی که ۴۰ سال است دارای مسئولیت‌های مختلف و متنوع بوده مطلع است. مردم به اندازه کافی شعار و شعر شنیده اند و زمان عمل فرا رسیده است؛ لذا اینکه گفته شود؛ «آنقدر از فساد صحبت خواهم کرد تا ریشه کن شود» سخن دقیق و روشنی نیست. بهتر آن بود ایشان تاکید می‌ورزیدند که موعد عمل است. باید فکری به حال ساختارهایی کرد که فسادزاست. بابک زنجانی‌ها زمانی فرصت جولان ندارند که برخی ساختار‌ها به قوت خود باقی بمانند. فراموش نشود که از زنجانی خواسته شده بود این چنین نفت ایران را بفروشد.

رد مصوبه «لابی‌گرها» در شورای پنجم 
 
مصوبه شورای چهارم درباره واگذاری کارت بلیت الکترونیک به بانک شهر در سومین جلسه شورای شهر بازگشت داده شد.
شهروند در گزارشی، از برخی واگذاری‌ها و استخدام‌های شهرداری تهران در روزهای آخر شورای شهر چهارم توسط شهرداری تهران نوشت: انگار نه انگار مدیریت شهری در آستانه تغییر است. مدیران محمدباقر قالیباف همچنان هم به استخدام‌های بدون ضابطه ادامه می‌دهند؛ اما حالا اعضای شورای پنجم در سومین جلسه خود نه تنها به این موضوع ورود کرده‌اند بلکه حتی یکی از مصوبات شورای چهارم درباره واگذاری کارت‌بلیت الکترونیک به بانک شهر را هم به کمیسیون‌های تخصصی برگرداندند.
عناوین اخبار روزنامه شهروند در روز چهارشنبه ۸ شهريور : دستور‌های انضباطی برای بانک‌ها؛زندان‌هایی برای حیوانات؛اقبال جهان به ایران پس از برجام ؛الزامات يك عمل غيرقانوني؛آرامش سئول در آستانه بازی مرگ و زندگی؛رد مصوبه «لابي‌گرها» در شوراي پنجم؛قصه ما به عشق رسيد ؛خشم هاروی؛شهرونگ؛بیم ها و امیدهای یک سینمای بی قانون؛تیر خلاف؛دنیای بالگردهای امداد؛
ماجرای استخدام‌های دقیقه نودی شهرداری تهران از سه ماه گذشته در جریان است؛ همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر تهران، شهرداری تهران اقدام به استخدام بیش از ٣٠٠ نفر در موسسه همشهری کرد و بعد هم احمد مسجدجامعی، عضو فرهنگی شورای شهر در توییتی نسبت به استخدام‌های نجومی در شهرداری تهران هشدار داد و تأکید کرد که چالش آینده شهر تهران پرداخت حقوق پرسنل است. حالا دوباره بحث استخدام‌های شهرداری با دستور جعفر تشکری هاشمی، معاون منابع انسانی شهرداری تهران در شورای پنجم مطرح است؛ اما این دفعه کمی جدی‌تر. زهرا ن‍ژاد بهرام، عضو شورای پنجم شهر تهران دیروز در جلسه علنی نسبت به این استخدام‌ها هشدار داد: «سه‌روز پیش از استقرار شهردار، معاونت منابع انسانی شهرداری تهران به برخی مناطق دستور استخدام تعدادی نیرو را داده است، در حالی که از نظر قانون پیش از استقرار شهردار جدید معاونت‌ها حق ندارند هیچ‌گونه قرارداد استخدامی جدیدی منعقد کنند.» البته معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در پاسخ به این تذکر گفت: «ساماندهی کارکنان شاغل در مناطق شهرداری تهران بر اساس دستورالعملی که در گذشته توسط شهردار سابق تهران و برای ساماندهی نیروهایی که با قراردادهای شرکت‌های پیمانکار متفرقه بوده‌اند، در حال انجام است؛ در صورتی که توسط شورا و شهردار جدید سیاست‌های جدیدی ابلاغ شود، حتما این سیاست‌ها اعمال خواهد شد. طی فرآیند ساماندهی قرارداد‌ها تمام قرارداد‌ها یکپارچه خواهند شد که این نیز براساس ابلاغ دستورالعملی از گذشته بوده، بی‌تردید در صورت ابلاغ سیاست‌های جدید حتما این موارد توسط معاونت توسعه منابع انسانی اعمال خواهد شد.»
 
این حرف‌ها در شرایطی گفته می‌شود که ظاهرا استخدام این افراد با عنوان کارگر است، اما با مدارک تحصیلی دانشگاهی. زهرا نژاد بهرام در توضیح بیشتر درباره این قرارداد‌ها به «شهروند» گفت که گزارش حاکی از آن است که معاونان قالیباف به اسم نیروهای کارگری، اما با تحصیلات عالیه در حال جذب نیرو هستند: «به‌طور کلی در چند منطقه تهران ازجمله منطقه ٢ و ٦ و ١٧ شهرداری در حال جذب نیرو است و تعداد افراد در هر منطقه متفاوت است. مثلا در یکی از مناطق ٢٤ نفر در منطقه‌ای دیگر ٤٠ نفر و در یکی دیگر از مناطق تعداد به ٦٠ نفر هم رسیده است.» او معتقد است که روند اخیر به چند دلیل درست نیست، چون در این مدت مدل مدیریت شهری تغییر کرده است: «ما هم چندین‌بار این مسأله را تذکر دادیم یعنی اگر موضوع به سه ماه قبل مرتبط باشد باز هم اشکال دارد اگر چه ما شنیدیم هفته گذشته این اقدام انجام شده در حالی که تغییر در بدنه شهرداری تهران ایجاد شده و قرار نیست استخدام‌هایی به این صورت شکل بگیرد. یقینا ما در جلسه شورا تذکر دادیم که از این اقدام جلوگیری کنند. این استخدام‌ها باید برگشت داده شود، اما اگر برگشت داده نشد مدیریت شهری جدید حتما آن را بررسی خواهد کرد.» نژاد بهرام به مسأله نیروی انسانی در شهرداری تهران هم اشاره کرد که هیچ ظرفیتی برای افزایش ندارد: «اگر هم شهرداری نیاز به افزایش نیرو داشته باشد، باید براساس بررسی‌ها باشد. شهردار جدید تازه مستقر شده است و باید اجازه دهند تا او در این باره تصمیم بگیرد که نیروی جدید جذب کند یا نه ضمن اینکه معاونان شهردار هم زیرمجموعه شهردار تهران هستند و نباید بدون هماهنگی این اقدام را انجام دهند.»

نگاه امیدوارانه روحانی
 
خراسان نوشت: رئیس جمهور در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم در دولت دوازدهم به بیان برخی برنامه‌های دولت برای حل مشکلات کشور پرداخت و ضمن دفاع از طرح‌ها و اقدامات دولتش در ۴ سال گذشته طرح‌ها و اقداماتی که قرار است طی سال‌های آینده انجام شود را نیز تشریح کرد و گفت: من امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت هستم. ما با کمک و مشارکت مردم می‌توانیم مشکلات را پشت‌سر بگذاریم. دکتر روحانی در این گفت و گو ۷۵ دقیقه از تصمیم دولت برای ایجاد یک میلیون شغل در سال سخن گفت و با اشاره به تسهیلاتی که برای حمایت از بخش تولید در نظر گرفته شده است افزود: در سال ۹۶ برنامه این است که ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک اقتصادی پرداخت شود، اما سرمایه بانک‌های ما کم است. اوهمچنین با اشاره به مسائل حوزه سیاست خارجی ضمن تاکید بر این که «آمریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم‌ها به صورت قبلی بر نخواهد گشت» به مواضع واشنگتن درباره توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: «بدترین شرایط را (در ارتباط با برجام) آمریکا و بهترین شرایط را ایران دارد... ما مسیر برجام را ادامه می‌دهیم، اما اگر کسی در طرف مقابل تخلف کند، ما به تخلف‌های آن‌ها پاسخ خواهیم داد.» به گزارش تسنیم، ایسنا، ایرنا و خبرآنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان این‌که در آغاز دولت یازدهم ما با یک مشکلات بسیار عظیم و بزرگی روبه‌رو بودیم، گفت: امروز آن مشکلات یا از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است. ما با یک تورم بزرگ و با یک بیکاری بزرگ روبه‌رو بودیم. ما با رشد منفی روبه‌رو بودیم و مردم ما سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای مواجه بودند. گروه‌هایی برای مذاکره می‌رفتند و برمی‌گشتند و بعد هم یک قطعنامه جدید علیه ملت ما تصویب می‌شد.
 
وی با اشاره به این‌که برخی مشکلات کوچک‌تر شدند، اظهار کرد: مثلا در بحث هسته‌ای آن زمان که دولت شروع به کار کرد، برنامه این بود که هر چند وقت یک بار تولید نفت ما کاهش و تحریم شدت پیدا کند، اما امروز تحریم‌ها شکسته شده است. آمریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم‌ها به صورت قبلی برنخواهد گشت.

ایران چشم به راه محسن
 
 وطن امروز در گزارشی با عنوان «ایران چشم به راه محسن» جزییاتی را درباره بازگشت پیکر شهید محسن حججی به ایران منتشر کرد و نوشت: پیکر مطهر شهید مدافع حرم محسن حججی به کشور بازمی‌گردد. این خبر را شامگاه روز دوشنبه شبکه خبری المیادین داد و ساعاتی بعد سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان آن را تایید کرد. سیدحسن نصرالله گفت: در توافق با گروهک داعش برای تبادل اسرا، حزب‌الله بر تحویل پیکر ۳ شهید تاکید داشته است. از این ۳ شهید، ۲ نفر لبنانی هستند و یک شهید ایرانی؛ شهیدی که نصرالله اینگونه درباره وی توضیح داد: «همان ایرانى‌ای است که توسط داعش دستگیر و شکنجه و سر از بدنش جدا شد.» به گزارش «وطن امروز»، شهید محسن حججی از رزمندگان مدافع حرم سپاه نجف‌اشرف نجف‌آباد اصفهان، پس از بمباران مقرهای گردان‌های حشدالشعبی از سوی آمریکا و حمله داعش به مقر آنان، به اسارت داعش در آمد و گروهک تروریستی داعش پس از ۲ روز شکنجه، ۱۸ مردادماه سر وی را از بدن جدا کرد. 
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز چهارشنبه ۸ شهريور :  ایران چشم به راه محسن ؛ عبور موشک‌های بالستیک کره‌شمالی از آسمان ژاپن ؛ آمریکا ‌آرزوی بازدید از مراکز نظامی ایران را به گور می‌برد ؛ ۲۳۸ شخص و نهاد ایرانی همچنان تحریمند ؛ به اضافه حقیقت ؛ دعوای بانک‌های دولتی وخصوصی بالا گرفت ؛ تقدیر ۲۰۷ نماینده مجلس از خدمات قالیباف در شهرداری تهران ؛ روایت مهران مدیری از حضور در عملیات مرصاد ؛ معاونت اقتصادی، ساختاری فکر شده یا دفعتی؟! ؛ تعلیق کن و سیلی بزن! ؛ این گوی و این میدان! ؛
انتشار تصویر پرصلابت این شهید مدافع حرم در لحظه اسارت و همچنین تصویر پیکر بی‌سر وی، بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. کمتر از یک ماه پس از شهادت این رزمنده مدافع حرم، دبیرکل حزب‌الله لبنان از توافق با تروریست‌ها برای تبادل اسرا خبر داد. این تبادل شامگاه روز گذشته در حومه شهر «حمیمه» در نزدیکی استان «دیرالزور» صورت گرفت و حزب‌الله لبنان در ازای آزادی ۶۷۰ غیرنظامی، ۲۶ زخمی و ۳۰۸ داعشی، اسیر لبنانی و پیکر شهدای مقاومت و شهید محسن حججی را از داعش تحویل گرفت. براساس این گزارش، شامگاه روز دوشنبه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در تشریح آخرین وضعیت لبنان و منطقه گفت: درباره شرق لبنان، نه حزب‌الله و نه ارتش لبنان وارد مساله آتش‌بس و گفت‎و‎گو با عناصر داعش نشدند، تا زمانی که داعش احساس خطر کرد و خود را در لحظات پایانی دید و هنگامی که داعش بحث مذاکره را مطرح کرد، شروط خود را اعلام کردیم. وی به توافق الجرود با گروهک‌های تروریستی اشاره کرد و افزود: در این توافق ابتدا موضوع اسیران ارتش لبنان را پیگیری کردیم و موضوع دوم شهدا و اسیران حزب‌الله بود. وی افزود: موضوع سوم اسیران و پیکر شهدای سوریه، عراق، افغان و دیگر رزمندگان بود. آزادی ۲ اسقف و یک خبرنگار لبنانی هم بخشی از مذاکرات بود. سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: اعلام کردیم ۳ پیکر وجود دارد که باید تحویل شود؛ ۲ نفر از آن‌ها لبنانى و یک نفر همان ایرانى‌ای است که توسط داعش دستگیر و شکنجه و مقابل دوربین سر از بدنش جدا شد. دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد از زمان آغاز جنگ، داعش خواهان آتش‌بس بود و جنگ در ۲ جبهه ادامه یافت و زمانی که داعش احساس کرد به لحظات پایانی نزدیک می‌شود، از هم پاشید و تسلیم شد.
مشاور معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، اخبار مربوط به وجود نام شهید محسن حججی در فهرست پیکرهایی که قرار است در توافق حزب‌الله با داعش تحویل گرفته شوند را تایید کرد. 
 
وی افزود: حزب‌الله با هوشیاری و درایت و با هدف تعیین سرنوشت عزیزان خود در لبنان و سوریه، در شرایط برتر و با تحمیل شروط بر داعش، مذاکره را پذیرفت که در نتیجه آن قرار شد در مرحله دوم توافق، علاوه بر آزادی اسیر مقاومت، پیکر شهدای حزب‌الله و همچنین شهدای غیر لبنانی تحویل گرفته شود که نام شهید محسن حججی نیز در فهرست این توافق قرار دارد. 

تکرار تذکر موگرینی به ترامپ
 
 اعتماد در گزارشی با عنوان «تکرار تذکر موگرینی به ترامپ» با اشاره به سخنان اخیر موگرینی درباره مختصات توافق بین المللی برجام نوشت: هشت ماه حضور در قدرت کافی بود تا جهان از رییس‌جمهور جدید ایالات متحده و نقشی که این کشور می‌تواند در معادله‌های بین‌المللی بازی کند، ناامید شود. دونالد ترامپ، مردی از تبار جمهوریخواهان که البته این روز‌ها هم حزبی‌هایش نیز از وی دل‌خوشی ندارند جهان را گرفتار بلاتکلیفی سنگین و بی‌سابقه‌ای کرده است. تازه واردی که با عالم سیاست بیگانه است و نخستین و مهم‌ترین اولویتش در کاخ سفید را هم از میان برداشتن هرآنچه که از باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین به جا مانده می‌داند، شرکای امریکا در قاره سبز را به ستوه آورده، متحدان عرب و غیرعربش در منطقه خاورمیانه را گرفتار آشوب و بی‌برنامگی کرده و حتی متحدی مانند اسراییل را هم به سمت روسیه برای استمداد سوق داده است. در این میان فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سریع‌تر و صریح‌تر از سایرین ناامیدی از امریکای ترامپ و لزوم استقلال اروپا از امریکا را فریاد زده است. 
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز چهارشنبه ۸ شهريور :
روز گذشته فدریکا موگرینی در جمع نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل تعارف را به حاشیه راند و در سخنرانی احساسی و البته قوی از اروپایی گفت که هم می‌خواهد و هم باید نقش بیشتری در جهان بپذیرد. از اروپایی که می‌تواند معلم و نه صرفا مقلد باشد. از اروپایی که پای تعهدهای داده شده می‌ایستد و در اطمینان به او خسرانی نباید باشد و قابل اتکا است. سخنرانی که مخاطب بیشترین کنایه‌ها در آن دونالد ترامپ امریکایی بود که هم در دوره رقابت‌های انتخاباتی‌اش و هم در تصمیم‌گیری‌های پس از آن در این هشت ماه تاکید کرد و نشان داد که تنها و تنها به امریکا می‌اندیشد، اما به قول رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌اش نمی‌تواند از جانب امریکا بلکه باید از طرف خودش سخن بگوید. جهان شاید به دونالد ترامپ که هنوز سه سال و سه ماه از نخستین دوره ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده عادت کند، اما تن به مسیری نخواهد داد که مطلوب وی باشد.

فدریکا موگرینی در بخش‌هایی از سخنانش گفت: در سال جاری شاهد بودیم که درخواست برای مداخله نیرومندانه اتحادیه اروپا در موضوعات جهانی به شکل چشمگیری افزایش یافته است. هر چه جهان سیاست پرآشوب‌تر می‌شود نیاز به وجود یک قدرت جهانی قابل اعتماد، معتبر و قابل پیش بینی هم بیشتر می‌شود. درخواست برای نگاه اروپایی به سیاست خارجی که مخلوطی از قدرت نرم و سخت باشد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تنش‌های اخیر در شبه جزیره کره و اجلاس «آسه‌آن» در اوایل ماه آگوست در مانیل گفت: همه شریکان ما در آسیا و فراتر از آسیا خواهان مداخله ما در حل بحران هستند و ما آماده این کار هستیم. علت این امر آن است که می‌دانند ما همواره به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک هستیم و ما می‌دانیم که حتی فکر کردن به راه‌حل نظامی برای چنین تنش‌هایی نه تنها خطرناک است بلکه مشکل را هم حل نمی‌کند. آن‌ها می‌دانند که ما همه تلاش خود را برای میانجیگری و مذاکره با هدف عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای انجام خواهیم داد؛ آن‌ها می‌دانند که ما به دنبال یک راه‌حل چندجانبه خواهیم بود و به تجربه ما در زمینه منع اشاعه هسته‌ای به خصوص تجربه‌ای که در مذاکره با ایران به دست آورده‌ایم ارج می‌نهند.

من خوشحال شدم که در ابتدای این ماه از زبان رییس‌جمهور روحانی که دوباره انتخاب شده است در سخنرانی تحلیفش تعهد شخصی او را به ادامه اجرای تعهدات ایران در برجام را شنیدم. این چیزی است که در این لحظه برای ما بسیار مهم است. به این ترتیب شرکای ما می‌دانند که می‌توانند روی ما حساب کنند. آن‌ها می‌دانند که ما چه جایگاهی داریم و مسائل استراتژیک ما چه هستند. در شرایط حساس پرتنش کنونی آسان نیست که استراتژیک رفتار کنیم.

الیورتویست‌های ایرانی
 
هنوز هستند خانواده‌هایی که فکر می‌کنند کار کردن کودک‌شان در دوره فراغت و تعطیلات از آن‌ها «مرد» می‌سازد. اما بسیاری از کودکان با این دید به کار گمارده نمی‌شوند و کارشان به سبب آن است که کمک خرج خانواده باشند و یا خرج موادمخدر پدر و مادر معتادشان را تامین کنند. این کودکان را مردم با نام «کودکان کار» می‌شناسند. اما آیا تنها علت حضور کودکان برسر چهارراه‌ها و یا در کارگاه‌های زیرزمینی، فقر و اعتیاد خانواده است؟ چگونه می‌توان آن‌ها را از دنیای بزرگسالان به معصومیت و کودکی‌شان بازگرداند؟ حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار و وزیر اسبق کار در دولت آیت الله هاشمی در گفت وگو با قانون به این سؤالات پاسخ داده است بخش هایی از گفته‌های کمالی در ادامه آمده است: این کودکان در خانه‌های دسته‌جمعی توسط افرادی و تحت شرایط خاصی زندگی می‌کنند. خانه‌هایی شبیه داستان «الیور تویست» چارلز دیکنز. این دسته، کودکانی هستند که مورد سوءاستفاده واقع می‌شوند و این‌ها به کارهای خلاف قانون و شرع کشیده می‌شوند و در معرض آسیب‌های جدی‌تری نسبت به دیگر کودکان کار قرار دارند.
 
در حال حاضر ما در ایران، آمار و ارقام دقیقی از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و کارگران نداریم. اینکه می‌گوییم این‌قدر کارگر داریم و این تعداد کارخانه، فقط شوخی است. وقتی میلیون‌ها کارگاه زیرزمینی داریم که در هیچ جایی ثبت نشده‌اند، نمی‌توانیم بگوییم چقدر کارگر داریم یا کارگران را طبقه‌بندی کنیم. وقتی تعداد کارگاه‌ها ثبت و معلوم شده نیست، نمی‌توان تعداد نیروی کار کودک و نوع کاری راکه انجام می‌دهند، دریافت. در حقیقت بسیاری از مشکلات و مسائلی که برای نیروی کار به ویژه کودکان اتفاق می‌افتد، پوشیده باقی می‌ماند و بیان نمی‌شود. این مسائل شناخته نمی‌شود که در موردش بحث شود.

عناوین اخبار روزنامه قانون در روز چهارشنبه ۸ شهريور : بخشی از کسانی که وارد چرخه کودکان کار می‌شوند، مهاجر هستند. بعضی از آن‌ها از شهرستان‌ها به کلانشهر‌ها و تهران و بعضی از خارج کشور آمده‌اند. طوایفی هستند از سایر کشور‌ها مثل پاکستان که به حالت کولی وارد ایران می‌شوند و گاه تا مجارستان نیز پیش می‌روند. این نیست که در کشور خاصی بمانند. این افراد در کشورهای مختلف به‌عنوان یک شبکه گسترده به‌هم پیوسته‌ای هستند و شاید بخشی از حمل و نقل موادمخدر توسط آن‌ها صورت می‌گیرد.
 
ما در کشورمان ۱۰ میلیون بی‌سواد داریم که آسیب‌زننده است. وقتی در کشور ۱۰ میلیون بی‌سواد داریم، بنابراین درآمدهای خانواده جواب نمی‌دهد وکودک کار متولد می‌شود. بیکاری افرادی که تحصیل‌کرده‌اند، باعث می‌شود که ترک تحصیل و جذب بازار کار شدن افزایش پیدا کند. در حقیقت کودک کار در اینجا به نوعی متولد می‌شود. وقتی می‌بینیم در هر ساعتی ۱۸ طلاق ثبت و زن و مردی از هم جدا شده و فرزندشان سرگردان است، کودک کار متولد می‌شود. وقتی ما بیش از دو میلیون معتاد و نزدیک ۳۰۰ - ۲۰۰ هزار زندانی در جامعه داریم و مخارج خانواده‌های‌شان باید از جایی تامین شود، بنابراین کودک کار متولد می‌شود. وقتی هیچ مقرر بیکاری برای کسانی که بیکار و نیازمند هستند، وجود ندارد، خانواده‌های‌شان نیز تامین نمی‌شوندو کودک کار متولد می‌شود. در حقیقت وجود کودک کار معلول ناهنجاری‌هایی است که در جامعه وجود دارد و زمانی که این ناهنجاری‌ها از بین نرود، تعداد کسانی که از سنین کودکی وارد بازار کار می‌شوند و یا کسانی که آسیب می‌بینند، روز به روز افزایش خواهد یافت.

تابوشکنی به سبک بهاره رهنما
 
آرمان در گزارشی از ماجرای ازدواج یک سلبریتی سینما و حواشی پیرامون عکس‌های عروسی اش نوشت: زندگی و کار سلبریتی‌ها آن‌قدر برای طرفدارانشان مهم است که باعث کشیده‌شدن کوچک‌ترین رفتار آن‌ها به رسانه‌ها می‌شود. از جدایی بهاره رهنما تا ازدواج دوباره‌اش در سکوت خبری گذشت؛ آن‌قدر که با تصویری از ازدواج دوباره در صفحه اختصاصی خود، جماعت طرفدار را حیرت‌زده کرد. او به طرفدارانش فرصت نداده بود درباره جدایی و ازدواج دوباره‌اش اظهار نظر کنند. شاید به همین دلیل اینجا و آنجا درباره ازدواج دوباره او اظهار نظرهای تندی می‌شد. بهاره رهنما چنان که قبلا هم در چنین مواردی نشان داده، عقب ننشست و با گذاشتن تصویری از ازدواج دوباره‌اش نشان داد که از کوچک‌ترین فرصت‌ها استفاده می‌کند تا در صفحات مجازی حضوری پررنگ داشته باشد. او همچنان یک سلبریتی است.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز چهارشنبه ۸ شهريور :
روزی که داستایوفسکی رمان شورانگیز تسخیرشدگان را می‌نوشت، هرگز گمان نمی‌کرد که بندهایی از آن رمان در خدمت توجیه و ضربه قرار بگیرد؛ آن هم برای کاری که اصلا و ابدا نیازی به توجیه نیست. ازدواج سنت حسنه است و در این زمینه می‌شد پای داستایوفسکی را به میان نکشید. هر چه باشد پوشیدن لباس سفید عروس به اندازه کافی جذابیت دارد، حتی اگر برای بار دوم باشد.
 
بهاره رهنما: با ازدواجم، تابو شکنی کردم/ هر پرهیزکاری گذشته‌ای دارد/ و هر گناهکاری آینده‌ای/ پس قضاوت نکن/ می‌دانم اگر/ قضاوت نادرستی در مورد کسی بکنم/ دنیا تمام تلاشش را می‌کند تا مرا در شرایط او قرار دهد/ تا به من ثابت کند/ در تاریکی همه ما شبیه یکدیگریم/ محتاط باشیم، در سرزنش/ و قضاوت کردن دیگران/ وقتی/ نه از دیروز او خبر داریم/ نه از فردای خودمان؛ و متن دوم: برای انتشار عکس‌هام مهم‌ترین دلیلم جرات و جسارت دادن به تمام زن‌های غمگین اطرافم بود، اونهایی که فکر می‌کنن زندگی با یک بار جدایی تموم شده و هیچ قصه تازه‌ای در راه نیست، حتی دوست داشتم دخترم بدونه یک زن همیشه باید با امید و عشق روزهاش رو دوباره بسازه و اینکه باید واقعی زندگی کرد، نه زندگی ماکت‌وار و دروغی که واقعیت و شوق توش نیست. پس برای شکستن این تابو که لباس سفید نمی‌تونه دوباره در تن یک زن دیده بشه، من بار دیگر لباس سفید پوشیدم! در مورد روبان آبی کمرم هم که خیلی سؤال کردید، باید بگم این یک اعتقاد شخصی بود که رنگ عشق توی تم کفش و لباس و مراسمم باشه، چون به نظر من رنگ عشقه و رنگ آشنایی من و همسرم و رنگ محصولات... هم آبیه، انتخاب تاج عشق هم برای این بود که مهم‌ترین آیتم من برای شروع مجدد یک زندگی عشق بود، چنانچه خداوند عالم پایه‌های جهان رو روی عشق استوار کرده. به هر حال ازدواج سنت پیغمبره و راه بسیار درستی برای ادامه روزهای پر از غم و شادی این عمر. توضیح دیگه‌ای هم ندارم جز این حدیث امام صادق (ع) که «به خدا قسم نمیرید، مگر قبل از مرگتان آنچه را که در مورد دیگران قضاوت می‌کنید، خود تجربه‌اش کنید.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
منم يه زماني مسوول شعبه يك بانك بودم كه ازامضا پرونده اي كه مربوط به شركتي بامديرين فرد سرشناسي بود به دليل اشكالات اساسي خودداري كردم ولي اونهايي كه امضا كردند وپرداخت نمودند پست بالا گرفتند ومن بعدازبازنشستگي شدم راننده تاكسي .اره باحرف هيچ فسادي درست نميشود
استخدام كارگردر شهرداري نه بهتر است بگوئيم استخدام اقوام وآشنايان به اسم كارگر و استقرار آنها در پست حساس همانند سال نود كه شاهد ماجرا هستيد؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر