بازدید 23615

بررسی تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر دیگر بازارها

حدود یک هفته ای است که شورای پول و اعتبار مصوب نمود که سود بانکی کاهش یابد و بانک مرکزی نیز اخطارهای جدی به بانک ها داد که در صورت رعایت نکردن نرخ های مصوب با آن ها برخورد خواهد کرد؛ بنابراین، این کار قطعا در راستای برداشتن یکی از موانع بر سر راه تولید انجام خواهد شد، ولی به راستی در صورت عدم مدیریت صحیح این قضیه چه بلایی بر سر باقی بازارها خواهد آمد؟
کد خبر: ۷۲۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 29 August 2017
حدود یک هفته ای است که شورای پول و اعتبار مصوب نمود که سود بانکی کاهش یابد و بانک مرکزی نیز اخطارهای جدی به بانک ها داد که در صورت رعایت نکردن نرخ های مصوب با آن ها برخورد خواهد کرد؛ بنابراین، این کار قطعا در راستای برداشتن یکی از موانع بر سر راه تولید انجام خواهد شد، ولی به راستی در صورت عدم مدیریت صحیح این قضیه چه بلایی بر سر باقی بازارها خواهد آمد؟

به گزارش تابناک اقتصادی، چند سالی است، بحث کاهش نرخ سود بانکی به بحث روز فعالان اقتصادی، کارشناسان حوزه اقتصاد و مسئولین تبدیل شده است و همگان بر این امر واقف هستند که نرخ بالای سود سپرده های بانکی، باعث شده است تا بانک ها مجبور شوند جهت پوشش آن نرخ بالایی از تسهیلات پرداختی، دریافت نمایند. در حالی که میزان بازدهی تولید در کشور کمتر از 10 درصد است، نرخ های سود پرداختی تسهیلات بیش از 20 درصد است و همین باعث شده تا فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در تأمین سرمایه در گردش خود با چالش های جدی مواجه شوند و عملاً دریافت تسهیلات برای آن ها بازی سراسر باخت باشد. از این روی، مسئولین و نهادهای مربوطه با کاهش نرخ تورم بر آن شدند تا با کاهش نرخ سودهای بانکی، یکی از موانع موجود بر سر راه تولید در کشور را از میان بردارند.

شورای پول و اعتبار در هفته گذشته تصویب کرد که نرخ های سود بانکی کاهش یابد و بانک مرکزی نیز اخطارهای جدی به بانک ها داد که در صورت رعایت نکردن نرخ های سود مصوب برخوردهای جدی با آن ها خواهد کرد؛ بنابراین، اجرای این مصوبه قطعی است، ولی پرسشی که در این میان مطرح است، اینکه با کاهش نرخ سود بانکی و در صورت عدم مدیریت صحیح چه بلایی بر سر سایر بازارها از جمله بازار مسکن (رهن و اجاره) و بازار ارز خواهد آمد و برای فرار از تأثیرات منفی این تصمیم باید چه کرد؟

نخست تأثیر نرخ سود بانکی بر بازار رهن و اجاره مسکن مورد بررسی قرار می گیرد. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه ای در همین زمینه گفت: اکنون که نرخ سود در سطح متعادلی قرار گرفته است، بر بازار مسکن اثر منفی نخواهد داشت؛ ضمن اینکه این نرخ به هیچ وجه منجر به بالا بردن اجاره بها نمی شود، به ویژه اینکه نرخ 15 درصدی برای سپرده ها، در سال گذشته از سوی شورای پول و اعتبار مصوب شده بود و تصمیم برای آن، مربوط به چهارده تا پانزده ماه قبل است که بسیار از بانک ها نیز آن نرخ ها را اجرایی می کردند.

تحلیل کاهش نرخ سود بانکی بر بازار رهن و اجاره مسکن را می توان از همین مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی آغاز کرد. گزارش های میدانی و رجوع به گذشته، نشان می دهد که همواره کاهش نرخ سود بانکی باعث شده است که اجاره دهندگان رغبت بیشتری به دریافت اجاره بها داشته باشند تا اخذ رهن از مستأجران.

استدلال آن ها نیز این است که دیگر بانک ها سود آنچنانی به سپرده ها نخواهند داد و بنابراین اخذ رهن از مستأجر و سپرده گذاری کردن آن نزد بانک برای آن ها توجیه اقتصادی نداشته و این عمل قادر نخواهد بود که هزینه های روزمره آن ها را پوشش دهد؛ بنابراین، اخذ اجاره بهای بیشتر از نظر اجاره دهندگان کار منطقی تری به نظر می رسد. گزارش های میدانی هم این موضوع را تأیید می کند و نشان می دهد در روزهای گذشته موارد رهنی کمتر شده و بیشتر موجران مبلغ اجاره بها را افزایش داده اند و رغبتی به دریافت رهن ندارند.

اما تأثیری که کاهش نرخ سود بانکی بر بازار طلا و ارز خواهد داشت نیز اندکی قابل تأمل است. احتمالاً بخشی از سپرده های سرگردان سپرده گذاران بعد از کاهش نرخ سود و در صورت عدم مدیریت صحیح به سمت بازار طلا و ارز روانه خواهد شد و این امر موجب افزایش تقاضا در بازار طلا و ارز شده و متعاقب آن قیمت آن ها افزایش خواهد یافت. کما اینکه نمودار قیمت دلار و یورو در یک هفته گذشته صعودی بوده که قطعا یکی از عوامل آن همین کاهش نرخ سود بانکی و روانه شدن نقدینگی به سمت و سوی این بازار است.

اما راهکار جلوگیری از اثرات منفی کاهش نرخ سود بانکی بر سایر بازارها چیست؟ دولت و مسئولین باید ترتیباتی داده و راهکارهایی ارائه دهند که این پول ها و سپرده های سرگردان بیشتر به سمت و سوی تولید و کسب و کارها بیایند تا اینکه به سوی سایر بازارها روانه شوند. شاید بتوان یکی از این راهکارها را افزایش بازدهی تولید و بهروری از زیر 10 درصد به نزدیک نرخ سود بانکی مصوب دانست. این کار باعث خواهد شد که سرمایه گذاری در تولید از نظر صاحبان سپرده ها، توجیه اقتصادی داشته باشد و کمتر به روانه کردن پول خود به سایر بازارها فکر کنند.

به هر صورت باید منتظر ماند و دید که مسئولین چه راهکارهایی را برای فرار از تأثیرات منفی احتمالی کاهش نرخ سود بانکی اتخاذ خواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۰
بسمه تعالی
تأثیر خود را بر بازار رهن و اجاره گذاشته، بس وحشتناک هم گذاشته منتها ایشون نه اجاره نشین هستن و نه خبر دارند یکی از مرفعین بی درد هستند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
چرا بانک مرکزی به جای بازی با س.د سپرده به فکر جایگزین کردن روش سرمایه گذاری نمی باشد. میتواند به مردم اطمینان دهد که سپرده های آنان در بخش تولید سرمایه گذاری شده و سود حاصله از آن بطور سالیانه محاسبه و واریز خواهد شد و در این بین تضمین سود را مثلا برای 18 درصد بنماید و بانک موظف است آن سپرده را در تولید مصرف نماید اینطوری پولها هم به سمت دیگر بازارها نظیر ارز و طلا و یلا مسکن روانه نخواهد شد. به نظرم بانک مرکزی دارای برنامه ریزی نمی باشد چرا که اگر برنامه ای داشته باشد میتواند این پول های خرد را سپرده گذاری نموده و سود حاصله را خود توزیع نماید هم آرامش روانی جامعه برقرار است و هم سپرده ا در راستای تولید هزینه خواهند شد. بیشتر بیندیشیم
خوشم میاد تو کشور ما که اقتصاد بیماری داره بورس جایگاهی نداره که حتی یه تحلیل در موردش بنویسن.در حالی که در کشور های توسعه یافته بورس آینه اقتصاد اون کشورها محسوب میشه
حداقل یک سال طول میکشه تا تاثیری در بازار های دیگه صورت بگیرید .

بنظر میاد عده ای دلال دوباره به دنبال بازی هستنند و
خسته نباشيد. دوستان منتظرن پژوها قديمي بشن بعدش نصف قيمت بخرند و اينجا دوبرابر قيمت به مردم بفروشند! توليد كيلويي چند؟
تصمیم های غلط بانک مرکزی عامل تمام این نابسامانی در بازار سرمایه میباشد واینکار باعث خروج پولها از بانکها میگردد.
رییس بانک مرکزی خودش هم میدونه داره همینجوری یه دلیلی میاره و سندیت نداره ولی با اینحال میگه
دولت میتونه اینهمه مانع سر راه کسب کار رو کم کنه
1_آیا با کاهش سود پرداختی بانکها به سرمایه مردم، سودهای دریافتی از تسهیلات هم کاهش میابند? 2_ سرمایه خرد مردم چنانه وارد بازار شود نتیجه ای جز افزایش نقدینگی و افزایش نرخ ارز و طلا ندارد.مردمی که حداکثر میزان پولشان صدمیلیون تومان است ( در خوشبینانه ترین حالت وگرنه اکثرا در حد زیر ده میلیون تومان است ) چه کار تولیدی می توانند انجام دهند? آیا بهتر نبود با اتخاذ سیاستهای صحیح این پولها در بانکها جمع می شدند و از سوی بانکها بصورت تسهیلات ارزان قیمت به تولید کنندگان ( تولیدکنندگان واقعی و نه وارد کنندگان و دلالان و وابستگان به قدرت که پول بانکها را پس نمی دهند) پرداخت می شد?
سواره از پیاده که خبر نداره. دروغ و یا وعده های الکی و حرف های پوچ زده میشه چرا!!!؟؟؟ امون ما رو این صاحب خونه ها و املاکی ها بریدن با این تغییر سود بانکی
کاملاً درست است. خلاصه کلام اینکه بانک مرکزی و در راس آن آقای سیف برای حمایت از سرمایه داران فشار بسیار زیادی را به قشر آسیب پذیر جامعه وارد خواهند کرد و قطعاً جمعیت بیشتری زیر خط فقر قرار خواهتد گرفت و حساب بانکی سرمایه داران چاق و چله تر خواهد شد. میگید نه این خط و این نشان.
اقدامات مسئولین معمولا یا برای نجات خود از مشکلات مثل کمبود بودجه و یا عدم توانایی در ادامه کار است یا نوش دارو بعد از مرک سهراب
نگفتید که این کاهش نرخ سود منجر به سرازیر شدن سرمایه ها بسوی تولید و کار خواهد رفت.
نگفتید که بازار انرژیهای نو رونق بسیار زیادی خواهد گرفت چون سود حاصل از اجداث نیروگاه های انرژیهای نو بیشتر از خواباندن پول در بانکها خواهد شد.
نگفتید که افزایش قیمت ارز منجر به گران شدن محصولات خارجی و در نتیجه رونق بخش تولید میشود.
.
.
.
منتظر گرانی کرایه خونه و مغازه باشید به همین زودی حتی بل از اجرای این دستور
بانک ها توی این چند روز تا تونستن حساب سپرده تا 23درصد باز کردن هم یکساله و هم روز شمار.
دو ماه دیگه هم بانک مرکزی رو دور میزنن و سودها رو یواش یواش میبرن بالا بالا ها
بسمه تعالی
اکثر بانک ها صندوق پس انداز دارند که در جاهای مختلف سرمایه گذاری میکنند و نام سپرده هم بهش اطلاق نمیشه و سودهای قابل قبولی هم میدهند.
آقای سیف همزمان با کاهش نرخ سود، سودهای دریافتی از تسهیلات را هم کاهش دهید تنها از جیب مردم نزنید
مهم ترین تاثیرش من مستاجر بودم که امسال تابستون بیچاره شدم چرا که مالک ها زیر بار ودیعه نمیرفتن، مجبور شدم ودیعه کمتر و اجاره بالاتر رو قبول کنم، فقط خدا به دادم برسه.
من در سه کارخانه سرمایه گذاری کردم باور کنید سود پرداختی جمع سه تا شرکت 5 درصد هم نمیشود چطور میتوان به این کارخانه و شرکت های تولید اعتماد داشت در صورتیکه میدانم بعضی از آنها حقه بازی هم میکنند. و هیچ ارگانی هم از آنها بازخواست نمیکند
كاش دولت به جاي اين طرح مالياتها را كاهش ميداد تا يكم بازار راه بيافته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار