بازدید 13427

وقوع پدیده‌ای نادر در شهرستان کنارک

کد خبر: ۷۲۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰ 29 August 2017
مرگ دسته جمعی پرندگان "یاکریم" در شهرستان کنارک در هفته‌های اخیر سبب نگرانی فعالان محیط‌زیست و مردم محلی شده و کارسناسان در حال بررسی علت وقوع این حادثه هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کنارک، از حدود 2 هفته پیش گزارشات مردمی و تصاویری مبنی بر مرگ بی‌دلیل تعداد زیادی پرنده از گونه وحشی "یاکریم" از شهرستان کنارک برای خبرگزاری تسنیم ارسال شد که به‌دنبال موجی از نگرانی برای مردم این شهرستان ایجاد شد.
 
وقوع پدیده‌ای نادر در شهرستان کنارک 

پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌داد تعداد زیادی از این گونه پرنده در سواحل و دیگر نقاط شهرستان کنارک تلف شده‌اند که این امر منجر به ناراحتی و نگرانی فعالان زیست‌محیطی و مردم محلی شد. بخش زیادی از این پرندگان در روستاى "دوکى" از توابع بخش "زرآباد" شهرستان کنارک تلف شدند.

در این میان اما برخی کارشناسان از احتمال شیوع بیماری "نیوکاسل" در میان این‌ گونه وحشی از پرنده خبر دادند ولی تاکنون مسئولان سیستان و بلوچستان علت دقیق این مرگ و میر را اعلام نکرده‌اند.

علت دقیق مرگ پرندگان هنوز مشخص نشده است

نیره پورملائی در این رابطه در گفت‌وگو با ‌تسنیم اظهار داشت: بر‌اساس مشاهدات و پیگیری انجام شده و همچنین گزارش‌های ارسالی از بازدیدهای میدانی، تعدادی از پرندگان در شهرستان کنارک تلف شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان افزود: پرندگان تلف‌شده از نوع گونه پرنده وحشی "یاکریم" بوده‌اند و خوشبختانه از دیگر انواع گونه‌های پرندگان منطقه گزارش تلفات نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: بازدیدهای میدانی و گزارش‌های اولیه تحقیقات و بررسی‌های انجام شده با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مانند سازمان دامپزشکی، علائم خونریزی در بافت شش و نای پرندگان تلف شده را نشان می‌دهد. نتایج اولیه کالبد شکافی نشان‌دهنده علائمی از اسهال و لاغری در یاکریم‌های تلف شده است.
 
وقوع پدیده‌ای نادر در شهرستان کنارک 

اخبار مبنی بر مرگ پرندگان توسط "پساب صنعتی مضر" شایعه است

پورملائی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچگونه تلفاتی در سایر گونه‌های پرندگان اعم از وحشی و یا اهلی گزارش نشده و اجساد پرندگان تلف شده از سطح منطقه جمع‌آوری و معدوم شده است. تحقیق و بررسی و همچنین آزمایشات مرتبط جهت اعلائم قطعی علت تلف شدن پرندگان در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با تماسی که با مسئولان دامپزشکی داشتیم احتمال آنفلونزای پرندگان رد شده و برای بررسی دقیق علت بروز این حادثه، کارشناس حیات وحش از تهران به منطقه اعزام شده است.

وی همچنین انتشار برخی اخبار در بعضی  پایگاه‌های خبری  مبنی بر  ورود پساب صنعتی به داخل زیستگاه‌های این پرندگان و تلفات آنها را به این علت، نادرست خواند و گفت: در این منطقه هیچ کارخانه‌ای که مولد پساب صنعتی مضر برای محیط زیست باشد، وجود ندارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰
"اخبار مبنی بر مرگ پرندگان توسط "پساب صنعتی مضر" شایعه است"
خب معلومه مضر نبوده. هیچی اینجا مضر نیست.

بلکه

اخبار مبنی بر مرگ پرندگان توسط "پساب صنعتی مفید" واقعیت دارد.
منظور همون پاخته یا پاختر یا فاخته است؟
آب را گل نکنیم
در فرودست انگار
کفتری می خورد آب
و یا در بیشه ای دور سیره ای پر می شوید
آب را گل نکنیم
پرندگان چوب نامهربونی شما را هم کشت.
تنها مرجع رسمی تشخیص بیماری سازمان دامپزشکی کشور می باشد. جهت سریعتر پیدا کردن جواب به روابط عمومی سازمان تماس بگیرید.
در شهرستانهای جنوب استان کرمان که خیلی هم گرم هستند در تابستان گرم هنگامی که رگبارهای شدید با رعدوبرق معمولا از سمت اقیانوس می آیند و مثلا روستاهای مجاور آفتابی هست .یک روستا را باران سریع میکوبد و بعد از چند دقیقه هم دوباره آفتابی میشود.در این حالت پرندگان (تیهو ، دراج. چکور ، هو بره ، یاکریم (قمری)و گنجشکها و...)به حالت نیمه جان میریزند روی زمین ومردم جمع میکنند البته اگر دست گیر نشوند اکثرآ زنده می مانند وبعد از ساعتی به حال عادی بر میگردند.این حالت فقط در تابستان گرم دیده میشود .شاید علت مرگ این قمری ها هم همین بوده باشد شاید... اگر کسی دلیل علمی میداند لطفا توضیح دهد. تشکر
بعلت کمبود اب از اب الوده استفاده کردند که موجب مرگ این پرندگان شده است باید محیط زیست با احداث حوضچه و پر کردن ان با اب سالم برای جلو گیری از تلف شدن پرندگان در کل کشور کار فوری انجام دهد من خودم به مناطق بیابانی رفتم و دیدم پرندگان با چه اب الوده و گندی استفاده میکنند
گمان کنم اسم ریمی وفارسی اینگونه قمری باشد که در اصطلاح عامیانه با آن یاکریم میگویند. این پرندگان احتمالا دچار بیماری مهلک آنفلوآنزای مرغی شده اند.
نام این پرنده قمری می باشد
رعد و برق هم ممکنه باعث مرگ قمری ها شده باشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان